Теми статей
Обрати теми

«Спецводорента»: вперше по-новому

Хмелевський Ігор, податковий експерт
У радісному гомоні вторинних водокористувачів, які нарешті скинули з себе ярмо платників «спецводоренти»*, окремі схлипування первинних водокористувачів, на яких це ярмо поклали, може, не дуже й чути. Попри це забути про них ми не можемо. Адже їм небагатьом відтепер доведеться відбувати повинність за решту. Чи не розгубляться вони часом? Чи не заблукають у трьох соснах «спецводорентної» звітності? Про всяк випадок, щоб цього не сталося, позначимо певні орієнтири, що допоможуть їм якісно відзвітувати за І квартал.

* Подробиці див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 5, с. 4.

Та почнемо з того, що остаточно переконаємо вторинних водокористувачів у їх повній непричетності з 1 січня до справляння «спецводоренти».

Якщо хтось ще не вірить у власне щастя

Ось що говорить «післяноворічна» консультація з БЗ 121.02: вторинні водокористувачі, які отримують воду згідно з договором на постачання води та були платниками «спецводоренти», востаннє визначають податкові зобов’язання за IV квартал 2017 року. За наступні податкові періоди декларації разом з додатком(ами) 5 вони не подають (див. також лист ГУ ДФС у Харківській обл. від 02.04.2018 р. № 1324/ІПК/20-40-13-11-11). При цьому

заяву про виключення з переліку платників рентної плати до контролюючих органів вторинним водокористувачам подавати не треба

Ба більше! Виробники напоїв, які раніше сплачували «спецводоренту» за підвищеними ставками, встановленими п.п. 255.5.6 ПКУ, з нового року не є її платниками, якщо вони отримують воду як вторинні водокористувачі, тобто за договором постачання, а не на підставі дозволу на спецводокористування (див. лист ДФСУ від 02.01.2018 р. № 7/6/99-99-12-02-03-15/ІПК, лист Офісу ВПП ДФС від 30.01.2018 р. № 357/ІПК/28-10-01-03-11).

Принагідно зазначимо, що, як і раніше, звільнені від цього виду рентної плати єдиноподатники групи 4 (п.п. 5 п. 297.1 ПКУ). Причому незалежно від того, є вони первинними чи вторинними водокористувачами.

Хто залишився платником

З 1 січня 2018 року обов’язок платника «спецводоренти» покладено на суб’єктів господарювання, що належать до первинних водокористувачів, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів (лист ДФСУ від 19.01.2018 р. № 1579/7/99-99-12-03-04-17).

Ключовою ознакою первинних водокористувачів є наявність водозабірних споруд та відповідного обладнання для забору води (ч. 3 ст. 42 ВКУ**).

** Водний кодекс України.

Зверніть увагу! Водні об’єкти можуть бути як поверхневі, так і підземні. Тож до первинних користувачів відносяться й ті суб’єкти господарювання, що забирають воду із підземних водоносних горизонтів з використанням свердловин.

Чи є платниками «спецводоренти» ті, хто має свердловини і здійснює забір води в об’ємі до 5 куб. м на добу?

Справа в тому, що не належить до спецводокористування, зокрема, забір та/або використання води в об’ємі до 5 куб. м на добу, крім тієї, що використовується для виробництва (входить до складу) напоїв та фасованої питної води (абзац дванадцятий ч. 3 ст. 48 ВКУ). Однак контролери, посилаючись на абзац дев’ятий ч. 3 ст. 48 ВКУ, наполягають, що видобування підземних вод (як одного з виду корисних копалин) є спецводокористуванням. Тож, на їх думку, сплачувати «спецводоренту» слід навіть тоді, коли обсяги забраної та/або використаної води із свердловини становлять до 5 куб. м на добу (БЗ 121.05, лист ДФСУ від 10.04.2018 р. № 1506/6/99-99-12-02-03-15/ІПК).

Що є об’єктом оподаткування

З 01.01.2018 р. набули чинності й інші зміни до ст. 255 ПКУ. Зокрема, виключений п.п. 255.4.6 ПКУ, який раніше передбачав, що «спецводорента» не справляється за воду, втрачену, зокрема, в магістральних водогонах. Тобто втрати води в системі водопостачання тепер не зменують об’єкт оподаткування. А це все тому, що згідно з п. 255.3 ПКУ

об’єктом оподаткування рентною платою за спецводокористування є фактичний обсяг води, що вилучено з водного об’єкта

Разом з тим на сьогодні залишається чинним решта підпунктів п. 255.4 ПКУ, якими визначено «необ’єктні» види водокористування. Інакше кажучи, на обсяги води, перелічені у п. 255.4 ПКУ, законодавець, як і раніше, дозволяє зменшити об’єкт оподаткування «спецводорентою». Один із таких найпоширеніших випадків — використання води для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, а також юросіб, фізосіб-підприємців та платників єдиного податку (п.п. 255.4.1 ПКУ).

На жаль, контролери зайняли украй фіскальну позицію щодо зменшення об’єкта оподаткування на такі обсяги води (див. листи ДФСУ від 19.01.2018 р. № 1579/7/99-99-12-03-04-17 та від 23.03.2018 р. № 1194/6/99-99-12-02-03-15/ІПК). На нашу думку, їхні аргументи не ґрунтуються на чинних нормах ПКУ. Тож тим, хто отримає аналогічні ІПК, ми радили б оскаржувати їх у суді, щоб змусити фіскалів з урахуванням висновків суду повернутися до законної позиції.

І ще таке: якщо підприємство для забезпечення господарської діяльності вилучає воду з водного об’єкта власними водозабірними спорудами, а решту потреби у воді задовольняє із систем централізованого водопостачання, об’єктом оподаткування «спецводорентою» будуть лише обсяги води, видобуті власними водозабірними спорудами (листи ДФСУ від 16.03.2018 р. № 1076/6/99-99-12-02-03-15/ІПК та від 10.04.2018 р. № 1520/6/99-99-12-02-03-15/ІПК).

Які ставки використовувати

З початку року запрацювали також зміни, внесені до ст. 255 ПКУ, згідно з якими збільшено на 16,8 % (порівняно з діючими у 2017 році) ставки «спецводоренти». Як роз’яснюють податківці у БЗ 121.03,

збільшені ставки слід застосовувати при обчисленні рентної плати за результатами господарської діяльності у 2018 році

Тобто насправді вони стартують тільки зараз, коли ви складатимете «водну» звітність за І квартал.

Коефіцієнти, які застосовують при розрахунку податкового зобов’язання з рентної плати за спецводокористування, залишилися незмінними — 0,005, 0,3, 2 і 5 (БЗ 121.03).

За якою формою звітувати

Офіційна позиція фіскалів — ще зі звітності за ІІІ квартал 2017 року слід було користуватися формою декларації з рентної плати з урахуванням змін, унесених наказом Мінфіну від 31.05.2017 р. № 545 (БЗ 121.05). Однак вона не узгоджується з тим, що окремі зміни, які стосуються саме «спецводорентного» додатка 5, набрали чинності з 01.01.2018 р.

Зміни ці «косметичні» (видалено з приміток до додатка 5 згадки про вторинних водокористувачів, а також приведено у відповідність до ПКУ порядок нарахування пені). Оскільки вони продиктовані оновленими з 01.01.2018 р. правилами (а звітувати за І квартал потрібно вже враховуючи ці правила), то логічно було б застосовувати оновлену форму вже з 01.04.2018 р.

На щастя, жодних методологічних змін у порядку заповнення декларації з початку року не відбулося. Тож ми упевнені, що ви без проблем упораєтеся із цим завданням.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі