Як рахувати «нерезидентські» різниці: думка ДФСУ

В обраному У обране
Друк
Ольховик Ольга, податковий експерт
Податки та бухгалтерський облік Лютий, 2018/№ 11
Лист ДФСУ від 11.12.2017 р. № 2924/6/99-99-15-02-02-15/ІПК

висновок документа

Якщо витрати на придбання у «низькоподаткового» нерезидента відповідають цінам, визначеним за принципом «витягнутої руки» (у тому числі якщо така операція є контрольованою), платник має право не коригувати фінрезультат тільки за підсумками звітного року. При цьому він зобов’язаний коригувати його за підсумками 1 кварталу, півріччя і 9 місяців

У листі, що коментується, податківці говорять про одну з податкових різниць, передбачених п.п. 140.5.4 ПКУ. А саме — про необхідність збільшити фінрезультат на 30 % вартості товарів (у тому числі необоротних активів, робіт і послуг), придбаних у «особливих» нерезидентів (у тому числі пов’язаних). «Особливим» для цілей застосування цієї норми нерезидент є в тому випадку, якщо він зареєстрований в одній з «низькоподаткових» країн, перелік яких затверджується Кабміном (з 2018 року набрав чинності перелік, затверджений урядовою постановою від 27.12.2017 р. № 1045, до цього діяло відповідне розпорядження КМУ від 16.09.2015 р. № 977-р).

Нагадаємо, що згідно з п.п. 140.5.4 ПКУ ця різниця не обчислюється, якщо такі придбання є:

1) операціями з п. 140.2 або п.п. 140.5.6 ПКУ;

2) контрольованими операціями;

3) неконтрольованими операціями, сума яких підтверджується платником за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» згідно з процедурою із ст. 39 ПКУ, але без надання звіту.

Ось щодо цих-то різниць податківці і зробили вищезазначений висновок. Причому випадковою таку їх версію прочитання п.п. 140.5.4 ПКУ назвати не можна. Адже роз’яснення з аналогічним висновком містить і БЗ в категорії 102.13.

Обґрунтовують таку точку зору фіскали дуже просто: оскільки визначити, чи є операція контрольованою, платник може тільки за підсумками року, то і рішення про незбільшення фінрезультату він може прийняти тільки після підбиття річних підсумків. Тому квартальники, на думку податківців, при складанні проміжних «прибуткових» декларацій повинні збільшити фінрезультат на 30 % вартості усіх придбань у «низькоподаткових» нерезидентів (за винятком операцій з п. 140.2 або п.п. 140.5.6 ПКУ). А за підсумками року — зменшити фінрезультат, якщо такі придбання виявилися контрольованими або їх сума підтверджена за процедурою із ст. 39 ПКУ, але без надання звіту.

Щоправда, чому платник не може підтвердити «звичайність» цін (за процедурою із ст. 39 ПКУ, але без надання звіту) вже за підсумками кварталу, а завдяки цьому — не збільшувати і квартальний фінрезультат, незрозуміло. Адже дійсно, виявиться операція контрольованою чи ні, стане відомо тільки після підбиття річних підсумків. Але це лише підтверджує те, що протягом року будь-яку з операцій (адже доки ще всі вони — неконтрольовані) платник може підтвердити за вказаною процедурою і різницю не рахувати.

Тобто, на наш погляд, якщо платник:

1) підтверджує, що ціни відповідають принципу «витягнутої руки» за підсумками кварталу (а таке право в нього, безумовно, є), то і збільшувати квартальний фінрезультат (на суму усіх придбань у «особливих» нерезидентів — незалежно від того, будуть вони визнані за підсумками року контрольованими операціями чи ні) йому не треба;

2) «звичайність» цін не підтверджує, тоді доведеться щокварталу збільшувати фінрезультат і тільки за підсумками року його можна буде зменшити на суму операцій, визнаних контрольованими.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити