Психологія кольору

В обраному У обране
Друк
Зімовін Олексій, практикуючий психолог, канд. психол. наук, a.zimovin@id.factor.ua
Податки та бухгалтерський облік Липень, 2018/№ 59
Цей світ такий яскравий, такий різнобарвний… Кожна його частка, як у східному килимі, манить наш погляд і щось означає для нас. Але як ми поводимося з самими кольорами? Який психологічний сенс вони несуть? Як можна використовувати різні кольори для впливу на власну психіку і психіку інших людей? Настав час поговорити про це.

Дослідженню психології кольору присвятив своє життя Макс Люшер, він, до речі, розробив свій знаменитий тест. Але сьогодні ми зосередимося швидше не на тестах, а на повсякденному колірному досвіді людини. Чому ми віддаємо перевагу одним кольорам над іншими — в одязі, у відтінках стін, на картинах, який колір наш найулюбленіший, як змінюється наше сприйняття кольору — раніше цей колір подобався, а тепер навпаки дратує?

Люшер говорить про чотири основні кольори і чотири основні людські потреби, які за цими кольорами стоять. Недаремно одна з його книг називається «Чотириколірна людина».

Отже, яка потреба стоїть за синім кольором? Це потреба у спокої, стабільності, стійкості, безпеці, глибоких і задовольняючих стосунках. Отже, якщо серед усіх інших кольорів ви наразі віддаєте перевагу синьому, схоже, що вам занадто тривожно і ви шукаєте спокою. Або ж навпаки ваша душа вже спокійна і ви хочете поділитися цим враженням з іншими людьми. Водночас зрозуміло, що якщо ви хочете сподобатися тривожній, активній, імпульсивній людині, можна використовувати синій і його відтінки в одязі.

І ще один дивовижний лайфхак. Психологи помітили, що вже саме споглядання синього приводить до заспокоєння, нормалізує дихання, тиск, частоту сердечних скорочень. Та ще й курці статистично достовірно частіше відкидають синій колір, ніж не курці. Тож якщо ви стикаєтеся у своєму повсякденному житті із стресами, тривогами і напругою, споглядання синього може допомогти вам відчути себе комфортніше.

Зелений — потреба у самоствердженні. Це прагнення втілити свої принципи і цінності в життя, опинитися в центрі уваги, сподобатися іншим людям, бути поміченим ними. Ось що стоїть за зеленим кольором. У буденній культурі зміцнилася думка, що зелений пов’язаний із здоров’ям. Що ж, дійсно люди, що віддають перевагу зеленому кольору, можуть бути наполегливішими і в спортивних досягненнях, а отже, і здоровішими, хоча це не обов’язково. Насправді, зелений — це саме колір завзятості, напруги, вольових зусиль, які здійснює людина, щоб затвердити себе у цьому світі. Почуваєтеся недостатньо реалізованим, бракує сил, щоб зробити щось? Використайте ефект зеленого кольору!

За червоним кольором стоїть потреба в активних діях. Червоний — найенергійніший колір. Коли ми розглядаємо щось червоне, з нашим організмом відбуваються зміни, протилежні до ефекту синього, — підвищується тиск, частішає дихання, частота сердечних скорочень тощо. Загалом, з усього видно, що організм стає енергійним, мобілізованим. Червоний колір підштовхує нас до усього інстинктивного, потужного, емоційного в нас самих: боротьби, сексу, конкуренції, влади, спорту, руху, танцю, дії… Коли в нас мало енергії або її навпаки надто багато — ми віддаємо перевагу червоному. Коли ми хочемо збудити когось, ми знову віддаємо перевагу червоному. Очевидно, що з цим кольором головне — не переборщити! А то може виявитися, що ви хотіли притягнути сексуальну увагу, а замість цього запросили співрозмовника до конкуренції і боротьби, він відчув, що вашої енергії і сили надто багато, що ви займаєте увесь комунікативний простір.

Жовтий означає потребу в перспективі, надіях, мріях. Такий собі колір майбутнього. За своїм фізіологічним ефектом жовтий дещо схожий на червоний, він теж збуджує, але робить це м’якше, тонше, акуратніше. Перевага жовтого може означати прагнення до звільнення, розрядки, щастя, які, звісно, належать до майбутнього, а зараз усе це неможливо, адже у нас стільки обмежень. Відчули себе сковано, безперспективно, безнадійно? Надівайте сміливо жовте, і вам стане радісніше і легше.

Але це ми усе про основні кольори, але ж їх ще так багато. Давайте пробіжимося коротко…

Приміром, сірий колір співвідноситься з нейтральністю. Це спроба бути непоміченим, і навіть не помітити те, що відбувається із самою людиною, у її внутрішньому світі.

Фіолетовий є сумішшю червоного і синього, тобто абсолютно протилежних за значенням кольорів: синій — спокій, червоний — збудження. Віддавати перевагу цьому кольору може бути властивим натурі творчій, креативній, чутливій. Фіолетовий також пов’язаний з усім містичним, магічним, космічним, дивним тощо. Крім того, за ситуативним вибором фіолетового стоїть бажання чарівних стосунків з іншою людиною.

Коричневий колір — приглушений жовто-червоний. Він теж про життя і життєву енергію, але в значно спокійнішій її формі. Тут ідеться швидше про потребу в життєзабезпеченні, про те, наскільки людина піклується про себе, про свої земні слабкості, прості і зрозумілі їй самій бажання і потреби. Чи уміє людина відпочивати, заробляти гроші, отримувати задоволення від повсякденного життя, розуміти своє тіло, розмовляти з ним, приділяти йому увагу, помічаючи, коли треба їсти, а коли спати, коли треба бігти, а коли лежати? Зверніть увагу на коричневий колір! Незважаючи на культурні асоціації, які йому приписують, а мабуть тому і приписують, адже у нас в культурі усе «земне» вважається ганебним і негідним, коричневий має особливе психофізіологічне значення і важливий сенс для самого нашого існування. Той, хто уникає коричневого, швидше за все, уникає і власної тілесності, а тому частіше хворіє, виснажуючи свій організм зайвими навантаженнями.

І останній колір, який ми розглянемо сьогодні, звичайно ж, чорний. Куди вже без нього? Є досить популярним кольором у сучасному суспільстві і водночас несе на собі культурне навантаження трауру і прощання. Насправді, чорний означає — ніщо, а білий відповідно — усе. Ті, хто віддає перевагу білому, хочуть розчинитися у безмежності цього світу. А ті, хто віддає перевагу чорному? Вони прагнуть говорити «ні», відмовлятися, обмежувати себе, виступати проти тих впливів, які існують. Так чому чорний такий популярний зараз? Напевно саме тому, що на сучасну людину так багато що давить: робота, стосунки, реклама, новини — і вона так прагне сказати хоч чому-небудь із цього «ні», позначити межі власного «я».

Що ж… Настав час і нам із вами підвести риску в цій розмові. Нехай ваше життя буде яскравим і різнобарвним, не бійтеся експериментувати, змішуючи абсолютно різні кольори!

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити