Теми статей
Обрати теми

Від усіх санкцій АТО-суб’єкта рятує один сертифікат ТПП

Голенко Олександр, податковий експерт
Лист ДФСУ від 07.05.2018 р. № 2037/6/99-99-14-06-02-15/ІПК

висновок документа

Резидент із зони АТО звільняється від ЗЕД-пені вже отриманим для уникнення санкцій за інше порушення сертифікатом ТПП щодо форс-мажору

Відразу ж акцентуємо вашу увагу на двох текстах, на які посилаються податківці в листі, що коментується:

— перший — це п. 4 ст. 11 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1669-VII (далі — Закон № 1669);

— другий — це ухвала ВАСУ від 16.03.2016 р. № К/800/40301/15* (у справі № 805/2659/15-а).

* http://reyestr.court.gov.ua/Review/56553235

З одного боку, важко заперечувати, що неакуратність законодавця при формулюванні п. 4 ст. 11 Закону № 1669 призвела до того, що суворо формально введене п.п. 1 цього пункту до ст. 4 Закону № 185 застереження «окрім суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО** на період її проведення» не містить прямого відсилання на ст. 6 Закону № 185. Так само як і в ст. 6 Закону № 185 немає ані відсилання до згаданого застереження в ст. 4 Закону № 185, ані взагалі хоч якоїсь конкретної згадки про АТО і період її проведення. Більше того, у переліку форс-мажорних обставин, який наведений у ч. 2 ст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.97 р. № 671/97-ВР, також АТО конкретно не згадується (нагадаємо, що, зокрема, ця ч. 2 доповнила згаданий Закон згідно з п.п. 2 того ж самого згаданого вище п. 4 ст. 11 Закону № 1669, яким були внесені відповідні АТО-зміни і до Закону № 185).

** Розташованих згідно з Переліком населених пунктів, на території яких здійснювалася АТО, затвердженим розпорядженням КМУ від 02.12.2015 р. № 1275-р.

Із цього можна було б дійти висновку: мовляв, усі госпсуб’єкти з території проведення АТО звільнені від пені за порушення строку валютних розрахунків (на сьогодні — 180 днів) безумовно — тобто без необхідності підтвердження дії щодо них форс-мажорних обставин відповідним сертифікатом ТПП. Обставин, які й викликали, зокрема, зазначене порушення.

З іншого боку, у зазначеній ухвалі ВАСУ останній, по суті, погодився з тим, що уникнути нарахування ЗЕД-пені (згідно із застереженням ст. 4 Закону № 185) госпсуб’єкт може, лише надавши сертифікат ТПП, що підтверджує дію щодо нього форс-мажорних обставин.

Ось, мабуть, чому податківці спокусилися цитуванням саме цієї ухвали ВАСУ... Але!

Але ми звертаємо вашу увагу на інший висновок із цієї ж ухвали ВАСУ — який, власне, і становить головну її цінність для платників (тому високоморальні податківці про нього, мабуть, і змовчали ☹). Причому, на відміну від вищезгаданої «мовчазної згоди», цей висновок прозвучав як конкретне обґрунтування для звільнення скривдженого податківцями платника від ЗЕД-санкції.

Ось він: законодавство не передбачає, щоб платник із зони АТО надавав би сертифікат ТПП про дію форс-мажорних обставин на кожну конкретну госпоперацію.

Інакше кажучи: якщо форс-мажорні обставини щодо госпсуб’єкта діяли, то від нього не вимагається підтверджувати окремо, що вони перешкодили: (а) подати в строк звітність; (б) отримати імпортне постачання, що закриває попередню оплату за імпортним ЗЕД-контрактом тощо...

А щодо запитання — чи є чинним це звільнення від ЗЕД-пені сьогодні — див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 45, с. 22.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі