Кому потрібна Таблиця?
Зі статті на с. 18 ви вже знаєте, що одним з критеріїв ризиковості операцій є перевищення обсягу постачання товарів/послуг (зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих з 01.01.2017 р.), над збільшеним у 1,5 раза обсягом їх придбання (у тому числі, імпорту) за цей же період. Або рівність зазначених обсягів. Якщо більше 75 % загальної суми такого перевищення становлять товари/послуги, визначені ДФС у переліку згідно з додатком до листа від 21.03.2018 р. № 959/99-99-07-18, і «перевищувальльні» товари/послуги, не зазначені в Таблиці даних платника, — операція ризикова.
Ще один «ризиковий» критерій — зміна номенклатури постачання (для кодів товарів УКТЗЕД — на рівні перших чотирьох цифр, для кодів послуг згідно з ДКПП — на рівні перших двох цифр), здійсненого платникові ПДВ, за відсутності змінених товарів/послуг у Таблиці даних.
Тобто Таблиця даних знадобиться, якщо:
1) платник здійснює постачання товарів/послуг, перелічених податківцями кодів, і при цьому обсяги їх придбання за період з 01.01.2017 р. (згідно із зареєстрованими ПН/РК і митними деклараціями) в 1,5 і більше разів менше відповідних обсягів постачань.
Таке перевищення — постійний супутник виробників продукції, постачальників робіт і послуг, продавців «набірних» комплектів із покупних товарів тощо. Адже коди товарів/послуг на «вході» і на «виході» в таких платників різні. Крім того, перевищення може виникнути, якщо відповідні товари/послуги платник придбаває в неПДВшників. Або в ПДВшників, але отримувалися вони давно — ще до 01.01.2017 р. (точніше, перша подія з придбання була до цієї дати);
2) платник змінює номенклатуру постачання, здійсненого покупцеві-платникові ПДВ (для кодів товарів УКТЗЕД — на рівні перших чотирьох цифр, для кодів послуг згідно з ДКПП — на рівні перших двох цифр).
Своєчасно подана Таблиця в перелічених випадках врятує операції від ризикового статусу і запобіжить зупинці реєстрації ПН/РК, складених на такі операції
Щоправда, нагадаємо: при здійсненні ризикових операцій реєстрацію ПН/РК призупиняють тільки «не позитивним» платникам. Тож якщо платник має позитивну податкову історію (детальніше про це на с. 15), то Таблиця даних йому може й не знадобитися.
Хоча «позитивність» платника — поняття мінливе (розраховується податківцями щомісячно до 10 числа, що настає за звітним, і доступна платникові в електронному кабінеті). А ось дія Таблиці даних у часі не обмежена.
Зверніть увагу: Таблиця, врахована фіскалами з 01.07.2017 р., захищає від зупинення реєстрації всіх поданих у подальшому ПН/РК, складених на операції, зазначені в цій Таблиці (п. 38 Порядку зупинення реєстрації).
Тому навіть «позитивний» платник може перестрахуватися і подати Таблицю на випадок майбутньої втрати «позитивного» статусу. Тим паче, що
Таблицю даних можна подати без наявності факту зупинення реєстрації ПН/РК
Так стверджують податківці (див. БЗ 101.17). І це повністю відповідає Порядку зупинення реєстрації, де про залежність між Таблицею і фактом зупинення реєстрації немає жодного слова.
До речі, якщо реєстрація ПН/РК уже призупинена, то Таблицею їх не розблокуєш. Для цього потрібно подавати «розблокувальні» документи, перелік яких наведений у п. 14 Порядку зупинення реєстрації (детально про них — у наступній статті). Але вона дозволить запобігти подальшим блокуванням ідентичних операцій («аналогічних» ПН/РК, які подаватимуться на реєстрацію надалі).
Таблиця не допоможе й тоді, коли ризиковим буде визнаний сам платник, а не здійснювані ним операції (детальніше про ризиковість платника на с. 11). Тоді ПН/РК зупинять, незважаючи на подані платником Таблиці.
Заповнюємо Таблицю даних
Форма Таблиці даних наведена в додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації.
Про те, як її заповнити, розповідають податківці (див. БЗ 101.17):
— у графі «Код згідно з КВЕД ДК 009:2010» — зазначаємо види економічної діяльності згідно з КВЕД за ризиковими операціями. Причому зазначати код потрібно в кожному заповненому рядку. Тобто один і той же код КВЕД може бути зазначений кілька разів — стільки, скільки буде зазначено кодів товарів/послуг, що придбаваються і постачаються (виготовляються) в межах цього виду діяльності. А ось порожньою ця графа залишатися не повинна;
— у графі «Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (придбання (отримання) товарів/послуг)» — зазначаємо коди ризикових товарів згідно з УКТЗЕД або коди ризикових послуг згідно з ДКПП, які на постійній основі придбаваються (отримуються) платником податку. Причому, на наш погляд, цей рядок краще заповнити навіть у тому разі, якщо, на перший погляд здається, що відображати в покупках нічого. Наприклад, якщо платник постачає послуги оренди, то в кодах придбання можна зазначити коди комунальних послуг з вхідних ПН;
— у графі «Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (постачання (виготовлення) товарів/послуг)» — зазначаємо коди товарів згідно з УКТЗЕД або коди послуг згідно з ДКПП, які на постійній основі постачаються (виготовляються) платником.
Зверніть увагу:
одночасне заповнення граф про придбання (отримання) і постачання (виготовлення) в одному рядку Таблиці не допускається
А коди послуг згідно з ДКПП повинні містити від 5 (наприклад, 02.40) до 14 символів.
Загалом, правильно заповнена Таблиця даних виглядає так:
Приклад заповнення Таблиці даних
Порядковий номер | Код згідно з КВЕД ДК 009:2010 | Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (придбання (отримання) товарів/послуг) | Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (постачання (виготовлення) товарів/послуг) |
1 | 10.41 | 1507 | |
2 | 10.41 | 1201 | |
3 | 10.20 | 0305 | |
4 | 10.20 | 0303 |
Зауважте: отримання попередньої плати за товари, постачання яких ще не відбулося, не позбавляє платника права зазначити в Таблиці інформацію про товари, за які вона була отримана.
А враховуючи проблеми, з якими стикаються платники при розблокуванні «передоплатних» ПН/РК на практиці (детальніше про це — у наступній статті), подання «застережної» Таблиці в цих випадках дуже навіть доцільне.
Крім того, пам’ятайте:
після подання Таблиці коди в ПН/РК слід зазначати на рівні тих знаків (цифр), які зазначені в поданій Таблиці
Тобто якщо в Таблиці коди зазначені на рівні 4 перших цифр, а в ПН/РК — заповнити їх на рівні 12 цифр, то реєстрація таких ПН/РК може бути призупинена. Наприклад, код 33.12 і код 33.12.24-00.00 не ідентичні й розуміються як різні коди.
Складаємо пояснення до Таблиці
Разом з Таблицею даних обов’язково подають пояснення, в яких зазначають діяльність з можливим посиланням на податкову й іншу звітність платника (п. 31 Порядку зупинення реєстрації).
Що конкретно і як пояснювати, у Порядку зупинення реєстрації не зазначено. Ну а вимоги податківців із цього приводу давно відомі. Разом з Таблицею вони хочуть бачити інформацію (у вигляді сканованих копій документів) про наявність:
— приміщень (власних, орендованих);
— виробничих потужностей (власних, орендованих);
— земельних ділянок (власних, орендованих);
— найманого персоналу (основного, за сумісництвом);
— доходу від здійснення діяльності за попередній період;
— залишків готової продукції (найменування);
— залишків сировини (найменування).
Звісно, надавати зазначену інформацію потрібно з урахуванням особливостей діяльності кожного конкретного платника.
Так, наприклад, інформація про наявність земельних ділянок (власних, орендованих) особливо важлива для сільгоспників, що претендують на автоматичне врахування Таблиці (детальніше про це — у наступному розділі). До речі, наявність земельної ділянки в поясненні можна підтвердити, пославшись на відповідну декларацію із землі.
Інформація в поясненні про залишки готової продукції або залишки сировини, завислі станом на 01.01.2017 р., неодмінно знадобиться тим платникам, які планують здійснювати операції постачання за їх участю.
Зауважте: в офіційному виданні «Вісник. Право знати все про податки і збори», 2017, № 47, с. 21—22 зазначено, що вищеназвані пояснення можна подати у вигляді бухдовідки, в якій міститься інформація про наявність у платника достатніх матеріальних і трудових ресурсів для здійснення зазначених у Таблиці видів діяльності.
Хоча краще, звісно, додати й копії документів — з ними шансів на те, що Таблиця буде врахована, безумовно, більше.
Порядок подання і розгляду Таблиці
Таблицю даних подають в електронній формі (J (F) 1312302) засобами електронного зв’язку (п. 39 Порядку зупинення реєстрації). Пояснення також вийде подати тільки в електронній формі (J(F) 1360102).
Розглядати подану Таблицю разом з поясненнями будуть комісії регіонального рівня протягом 5 робочих днів після дня її отримання. Після чого (протягом операційного дня) рішення про врахування/неврахування Таблиці стане доступне в електронному кабінеті платника.
Якщо Таблиця не врахована, у Рішенні обов’язково зазначать причину її неприйняття. Пам’ятайте!
Платник має право оскаржити відмову в адміністративному або в судовому порядку
Йдеться про це в самій формі Рішення. Та й податківці це підтверджують (див. БЗ 101.17).
Таблиця також може бути врахована в автоматичному режимі, якщо її подає:
1) сільгоспвиробник, який одночасно:
— внесений до Реєстру одержувачів бюджетної дотації згідно із Законом України «Про державну підтримку сільського господарства України» та/або станом на 31.12.2016 р. застосовував спеціальний режим оподаткування згідно зі ст. 209 ПКУ («тодішньої» редакції). Зверніть увагу: платники, що мають вказаний статус, роблять відмітку у відповідному полі шапки Таблиці;
— має у власності (користуванні) та/або в оренді земельні ділянки загальною площею більше 200 га включно станом на 1 січня, відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року;
— зазначив у Таблиці певні коди товарів згідно з УКТЗЕД (а саме: 01, 03, 04, 07, 08, 10, 12);
2) платник ПДВ, у якого одночасно:
— показник податкового навантаження понад 2 %. Нагадаємо, що його фіскали перераховують щомісячно (станом на 1 число) і кожного 10 числа він стає доступним в електронному кабінеті;
— показник приросту нарахованого ПДВ за місяць порівняно з максимальною місячною сумою за останні 12 місяців менше 40 %;
— обсяг постачань товарів/послуг, зазначених у поданій Таблиці, за останні 12 місяців становить більше 25 % загального обсягу постачань.
Зверніть увагу: якщо податкове навантаження понад 3 % (при тому ж показнику приросту), ПН/РК узагалі пройдуть повз моніторинг. Проте це ще не означає, що подавати Таблицю в такому разі немає сенсу. Адже, як ми вже з’ясували, її можна подати на майбутнє.
Чому можуть не врахувати/скасувати враховану Таблицю?
У формах Рішень про врахування/неврахування Таблиці, затверджених наказом № 144, виокремлено дві головні причини, з яких Таблиця може бути не врахована фіскалами:
— наявність в органах ДФС податкової інформації, що свідчить про здійснення платником ризикових операцій;
— виявлена невідповідність визначених у Таблиці видів діяльності наявним у платника засобам/факторам виробництва.
Крім того, законодавець залишив ще одну «неідентифіковану» причину відмови — «Інше». Тож за бажанням податківці можуть причепитися до чого завгодно.
Наприклад, причиною відмови може бути дублювання даних у Таблицях. Тож, якщо ви вже зазначали в Таблиці певний код товарів/послуг і фіскали прийняли Таблицю, то в наступних Таблицях його вже не дублюйте.
Із цих же причин фіскали можуть скасувати вже прийняту (у тому числі в автоматичному режимі) Таблицю. Крім того, скасувати Таблицю вони мають право за наявності інформації, яка свідчить, що дані цієї Таблиці недостовірні.
Після скасування Таблиці платник має право подати нову Таблицю з правильними даними (БЗ 101.17)
Причому якщо скасована Таблиця була врахована в автоматичному режимі, то надалі її розглядатимуть у звичайному «п’ятиденному» порядку.