Теми статей
Обрати теми

Таблиця даних платника: заповнюємо і подаємо

Ольховик Ольга, податковий експерт
Таблицю даних платники подають для того, щоб запобігти зупинці реєстрації ПН/РК, складених на ризикові операції. Але тільки правильно заповнена Таблиця, та ще й у комплекті з відповідними поясненнями, може забезпечити такий результат. Про ці й інші терени на шляху до «табличного щастя» ми й поговоримо далі.

Кому потрібна Таблиця?

Зі статті на с. 18 ви вже знаєте, що одним з критеріїв ризиковості операцій є перевищення обсягу постачання товарів/послуг (зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих з 01.01.2017 р.), над збільшеним у 1,5 раза обсягом їх придбання (у тому числі, імпорту) за цей же період. Або рівність зазначених обсягів. Якщо більше 75 % загальної суми такого перевищення становлять товари/послуги, визначені ДФС у переліку згідно з додатком до листа від 21.03.2018 р. № 959/99-99-07-18, і «перевищувальльні» товари/послуги, не зазначені в Таблиці даних платника, — операція ризикова.

Ще один «ризиковий» критерій — зміна номенклатури постачання (для кодів товарів УКТЗЕД — на рівні перших чотирьох цифр, для кодів послуг згідно з ДКПП — на рівні перших двох цифр), здійсненого платникові ПДВ, за відсутності змінених товарів/послуг у Таблиці даних.

Тобто Таблиця даних знадобиться, якщо:

1) платник здійснює постачання товарів/послуг, перелічених податківцями кодів, і при цьому обсяги їх придбання за період з 01.01.2017 р. (згідно із зареєстрованими ПН/РК і митними деклараціями) в 1,5 і більше разів менше відповідних обсягів постачань.

Таке перевищення — постійний супутник виробників продукції, постачальників робіт і послуг, продавців «набірних» комплектів із покупних товарів тощо. Адже коди товарів/послуг на «вході» і на «виході» в таких платників різні. Крім того, перевищення може виникнути, якщо відповідні товари/послуги платник придбаває в неПДВшників. Або в ПДВшників, але отримувалися вони давно — ще до 01.01.2017 р. (точніше, перша подія з придбання була до цієї дати);

2) платник змінює номенклатуру постачання, здійсненого покупцеві-платникові ПДВ (для кодів товарів УКТЗЕД — на рівні перших чотирьох цифр, для кодів послуг згідно з ДКПП — на рівні перших двох цифр).

Своєчасно подана Таблиця в перелічених випадках врятує операції від ризикового статусу і запобіжить зупинці реєстрації ПН/РК, складених на такі операції

Щоправда, нагадаємо: при здійсненні ризикових операцій реєстрацію ПН/РК призупиняють тільки «не позитивним» платникам. Тож якщо платник має позитивну податкову історію (детальніше про це на с. 15), то Таблиця даних йому може й не знадобитися.

Хоча «позитивність» платника — поняття мінливе (розраховується податківцями щомісячно до 10 числа, що настає за звітним, і доступна платникові в електронному кабінеті). А ось дія Таблиці даних у часі не обмежена.

Зверніть увагу: Таблиця, врахована фіскалами з 01.07.2017 р., захищає від зупинення реєстрації всіх поданих у подальшому ПН/РК, складених на операції, зазначені в цій Таблиці (п. 38 Порядку зупинення реєстрації).

Тому навіть «позитивний» платник може перестрахуватися і подати Таблицю на випадок майбутньої втрати «позитивного» статусу. Тим паче, що

Таблицю даних можна подати без наявності факту зупинення реєстрації ПН/РК

Так стверджують податківці (див. БЗ 101.17). І це повністю відповідає Порядку зупинення реєстрації, де про залежність між Таблицею і фактом зупинення реєстрації немає жодного слова.

До речі, якщо реєстрація ПН/РК уже призупинена, то Таблицею їх не розблокуєш. Для цього потрібно подавати «розблокувальні» документи, перелік яких наведений у п. 14 Порядку зупинення реєстрації (детально про них — у наступній статті). Але вона дозволить запобігти подальшим блокуванням ідентичних операцій («аналогічних» ПН/РК, які подаватимуться на реєстрацію надалі).

Таблиця не допоможе й тоді, коли ризиковим буде визнаний сам платник, а не здійснювані ним операції (детальніше про ризиковість платника на с. 11). Тоді ПН/РК зупинять, незважаючи на подані платником Таблиці.

Заповнюємо Таблицю даних

Форма Таблиці даних наведена в додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації.

Про те, як її заповнити, розповідають податківці (див. БЗ 101.17):

— у графі «Код згідно з КВЕД ДК 009:2010» — зазначаємо види економічної діяльності згідно з КВЕД за ризиковими операціями. Причому зазначати код потрібно в кожному заповненому рядку. Тобто один і той же код КВЕД може бути зазначений кілька разів — стільки, скільки буде зазначено кодів товарів/послуг, що придбаваються і постачаються (виготовляються) в межах цього виду діяльності. А ось порожньою ця графа залишатися не повинна;

— у графі «Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (придбання (отримання) товарів/послуг)» — зазначаємо коди ризикових товарів згідно з УКТЗЕД або коди ризикових послуг згідно з ДКПП, які на постійній основі придбаваються (отримуються) платником податку. Причому, на наш погляд, цей рядок краще заповнити навіть у тому разі, якщо, на перший погляд здається, що відображати в покупках нічого. Наприклад, якщо платник постачає послуги оренди, то в кодах придбання можна зазначити коди комунальних послуг з вхідних ПН;

— у графі «Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (постачання (виготовлення) товарів/послуг)» — зазначаємо коди товарів згідно з УКТЗЕД або коди послуг згідно з ДКПП, які на постійній основі постачаються (виготовляються) платником.

Зверніть увагу:

одночасне заповнення граф про придбання (отримання) і постачання (виготовлення) в одному рядку Таблиці не допускається

А коди послуг згідно з ДКПП повинні містити від 5 (наприклад, 02.40) до 14 символів.

Загалом, правильно заповнена Таблиця даних виглядає так:

Приклад заповнення Таблиці даних

Порядковий номер

Код згідно з КВЕД ДК 009:2010

Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (придбання (отримання) товарів/послуг)

Код згідно з УКТЗЕД/ДК 016:2010 (постачання (виготовлення) товарів/послуг)

1

10.41

1507

2

10.41

1201

3

10.20

0305

4

10.20

0303

Зауважте: отримання попередньої плати за товари, постачання яких ще не відбулося, не позбавляє платника права зазначити в Таблиці інформацію про товари, за які вона була отримана.

А враховуючи проблеми, з якими стикаються платники при розблокуванні «передоплатних» ПН/РК на практиці (детальніше про це — у наступній статті), подання «застережної» Таблиці в цих випадках дуже навіть доцільне.

Крім того, пам’ятайте:

після подання Таблиці коди в ПН/РК слід зазначати на рівні тих знаків (цифр), які зазначені в поданій Таблиці

Тобто якщо в Таблиці коди зазначені на рівні 4 перших цифр, а в ПН/РК — заповнити їх на рівні 12 цифр, то реєстрація таких ПН/РК може бути призупинена. Наприклад, код 33.12 і код 33.12.24-00.00 не ідентичні й розуміються як різні коди.

Складаємо пояснення до Таблиці

Разом з Таблицею даних обов’язково подають пояснення, в яких зазначають діяльність з можливим посиланням на податкову й іншу звітність платника (п. 31 Порядку зупинення реєстрації).

Що конкретно і як пояснювати, у Порядку зупинення реєстрації не зазначено. Ну а вимоги податківців із цього приводу давно відомі. Разом з Таблицею вони хочуть бачити інформацію (у вигляді сканованих копій документів) про наявність:

— приміщень (власних, орендованих);

— виробничих потужностей (власних, орендованих);

— земельних ділянок (власних, орендованих);

— найманого персоналу (основного, за сумісництвом);

— доходу від здійснення діяльності за попередній період;

— залишків готової продукції (найменування);

— залишків сировини (найменування).

Звісно, надавати зазначену інформацію потрібно з урахуванням особливостей діяльності кожного конкретного платника.

Так, наприклад, інформація про наявність земельних ділянок (власних, орендованих) особливо важлива для сільгоспників, що претендують на автоматичне врахування Таблиці (детальніше про це — у наступному розділі). До речі, наявність земельної ділянки в поясненні можна підтвердити, пославшись на відповідну декларацію із землі.

Інформація в поясненні про залишки готової продукції або залишки сировини, завислі станом на 01.01.2017 р., неодмінно знадобиться тим платникам, які планують здійснювати операції постачання за їх участю.

Зауважте: в офіційному виданні «Вісник. Право знати все про податки і збори», 2017, № 47, с. 21—22 зазначено, що вищеназвані пояснення можна подати у вигляді бухдовідки, в якій міститься інформація про наявність у платника достатніх матеріальних і трудових ресурсів для здійснення зазначених у Таблиці видів діяльності.

Хоча краще, звісно, додати й копії документів — з ними шансів на те, що Таблиця буде врахована, безумовно, більше.

Порядок подання і розгляду Таблиці

Таблицю даних подають в електронній формі (J (F) 1312302) засобами електронного зв’язку (п. 39 Порядку зупинення реєстрації). Пояснення також вийде подати тільки в електронній формі (J(F) 1360102).

Розглядати подану Таблицю разом з поясненнями будуть комісії регіонального рівня протягом 5 робочих днів після дня її отримання. Після чого (протягом операційного дня) рішення про врахування/неврахування Таблиці стане доступне в електронному кабінеті платника.

Якщо Таблиця не врахована, у Рішенні обов’язково зазначать причину її неприйняття. Пам’ятайте!

Платник має право оскаржити відмову в адміністративному або в судовому порядку

Йдеться про це в самій формі Рішення. Та й податківці це підтверджують (див. БЗ 101.17).

Таблиця також може бути врахована в автоматичному режимі, якщо її подає:

1) сільгоспвиробник, який одночасно:

— внесений до Реєстру одержувачів бюджетної дотації згідно із Законом України «Про державну підтримку сільського господарства України» та/або станом на 31.12.2016 р. застосовував спеціальний режим оподаткування згідно зі ст. 209 ПКУ («тодішньої» редакції). Зверніть увагу: платники, що мають вказаний статус, роблять відмітку у відповідному полі шапки Таблиці;

— має у власності (користуванні) та/або в оренді земельні ділянки загальною площею більше 200 га включно станом на 1 січня, відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року;

— зазначив у Таблиці певні коди товарів згідно з УКТЗЕД (а саме: 01, 03, 04, 07, 08, 10, 12);

2) платник ПДВ, у якого одночасно:

— показник податкового навантаження понад 2 %. Нагадаємо, що його фіскали перераховують щомісячно (станом на 1 число) і кожного 10 числа він стає доступним в електронному кабінеті;

— показник приросту нарахованого ПДВ за місяць порівняно з максимальною місячною сумою за останні 12 місяців менше 40 %;

— обсяг постачань товарів/послуг, зазначених у поданій Таблиці, за останні 12 місяців становить більше 25 % загального обсягу постачань.

Зверніть увагу: якщо податкове навантаження понад 3 % (при тому ж показнику приросту), ПН/РК узагалі пройдуть повз моніторинг. Проте це ще не означає, що подавати Таблицю в такому разі немає сенсу. Адже, як ми вже з’ясували, її можна подати на майбутнє.

Чому можуть не врахувати/скасувати враховану Таблицю?

У формах Рішень про врахування/неврахування Таблиці, затверджених наказом № 144, виокремлено дві головні причини, з яких Таблиця може бути не врахована фіскалами:

— наявність в органах ДФС податкової інформації, що свідчить про здійснення платником ризикових операцій;

— виявлена невідповідність визначених у Таблиці видів діяльності наявним у платника засобам/факторам виробництва.

Крім того, законодавець залишив ще одну «неідентифіковану» причину відмови — «Інше». Тож за бажанням податківці можуть причепитися до чого завгодно.

Наприклад, причиною відмови може бути дублювання даних у Таблицях. Тож, якщо ви вже зазначали в Таблиці певний код товарів/послуг і фіскали прийняли Таблицю, то в наступних Таблицях його вже не дублюйте.

Із цих же причин фіскали можуть скасувати вже прийняту (у тому числі в автоматичному режимі) Таблицю. Крім того, скасувати Таблицю вони мають право за наявності інформації, яка свідчить, що дані цієї Таблиці недостовірні.

Після скасування Таблиці платник має право подати нову Таблицю з правильними даними (БЗ 101.17)

Причому якщо скасована Таблиця була врахована в автоматичному режимі, то надалі її розглядатимуть у звичайному «п’ятиденному» порядку.

висновки

  • Таблицю даних платники подають для того, щоб запобігти зупиненню реєстрації ПН/РК, складених на ризикові операції.
  • Таблицю даних можна подати без наявності факту зупинення реєстрації ПН/РК.
  • Одночасне заповнення граф про придбання (отримання) і постачання (виготовлення) в одному рядку Таблиці не допускається.
  • Разом з Таблицею подають пояснення, в якому зазначають діяльність із можливим посиланням на податкову й іншу звітність платника.
  • Платник має право оскаржити відмову в прийнятті Таблиці в адміністративному або в судовому порядку.
  • Фіскали мають право скасувати вже прийняту Таблицю даних.
  • App
    Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

    © Factor.Media, 1995 -
    Всі права захищені

    Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

    Ознайомитись з договором-офертою

    Приєднуйтесь
    Адреса
    м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
    Ми приймаємо
    ic-privat ic-visa ic-visa

    Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

    Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі