Теми статей
Обрати теми

Блокування ПН-2: критерії ризиковості і показники «позитивності»

Коротко розповімо про два документи, які ДФСУ виклала на сайті:
1) Критерії ризиковості платника/Критерії ризиковості здійснення операцій та
2) Перелік показників і коефіцієнтів, що визначають позитивну історію платника податку*.

Коротко розповімо про два документи, які ДФСУ виклала на сайті:

1) Критерії ризиковості платника/Критерії ризиковості здійснення операцій та

2) Перелік показників і коефіцієнтів, що визначають позитивну історію платника податку*.

* http://sfs.gov.ua/baneryi/zupinennya-reestratsii-pn/331089.html та http://sfs.gov.ua/baneryi/zupinennya-reestratsii-pn/331088.html відповідно.

Згідно з Порядком зупинення** (детальніше про нього читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 21, с. 3) на першому етапі ПН/РК аналізують на предмет відповідності трьом ознакам, наведеним у п. 3 цього Порядку.

** Порядок зупинення реєстрації ПН, затверджений постановою КМУ від 21.02.2017 р. № 117.

Коли немає відповідності жодній з цих ознак і номенклатура ПН/РК відсутня в Таблиці даних, прийнятій фіскалами***, такі ПН/РК блокуватимуться:

*** Нагадаємо, що старі Таблиці, прийняті з 1 липня 2017 року, повинні продовжувати враховуватися фіскалами (п. 38 Порядку зупинення).

— якщо платник відповідає критеріям ризиковості

або

— якщо платник не має позитивної податкової історії, і при цьому ПН/РК відповідає критеріям ризиковості операцій.

Тобто після перевірки на три ознаки виходить ще щось на кшталт трирівневого моніторингу/перевірки:

1) спочатку — критеріїв ризиковості платника;

2) потім — показників позитивної історії;

3) і в останню чергу — критеріїв ризиковості операцій.

Але це лише теорія, а як вони там напрограмують… ☹

Як тепер має працювати система блокування ПН, покажемо на рисунку.

img 1

Алгоритм роботи нової системи блокування ПН

Далі — про те, як перевірятимуться критерії і позитивна історія.

Критерії ризиковості платників. Їх, по суті, розбили на 2 групи.

У першу потрапили реальні критерії. Це коли платники зареєстровані:

— на «ліві» документи;

— з подальшою передачею прав підставній/померлій/зниклій особі;

— особою, що не мала наміру проводити госпдіяльність;

— і проводять діяльність без відома і згоди засновників і законних керівників.

І останній випадок — коли був обвинувальний вирок відносно посадової особи* платника за ст. 205 КК («Фіктивне підприємництво»).

За відповідності хоча б одному з цих критеріїв платник стає «ризиковим» і його ПН/РК блокуються.

У другій групі критеріїв багато «кумедних». І головне — за ними ризиковість платника повинна визначатися «на розсуд» (!) «регіональних» комісій. Перерахуємо «найодіозніші» з другої групи:

— дата реєстрації платником ПДВ не перевищує 3 місяців;

— платник, посадова особа* або засновник якого був посадовою особою* або засновником госпсуб’єкта, ліквідованого за процедурою банкрутства за 3 останні роки;

* Мається на увазі взагалі будь-яка посадова особа?

— платник податку на прибуток не подав фіскалам фінзвітність за останній звітний період;

— є податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення платником ризикових операцій.

Як бачимо (особливо див. останній критерій), руки місцевих фіскалів спокійно і легко можуть дотягнутися до багатьох «небажаних»… ☹

Показники позитивної податкової історії. Ми умисно поставили їх перед критеріями ризиковості операцій, оскільки цей етап моніторингу повинен передувати перевірці за критеріями ризиковості операцій.

Всього таких «позитивних» показників у проекті аж вісім (див. табл. 1). На думку Мінфіну, достатньо потрапити лише під один.

Таблиця 1. Показники «позитивності»

Характеристика

Примітка

обсяг постачання в ПН/РК на одного покупця — платника ПДВ у поточному місяці не перевищує 150 тис. грн.

відсів «дрібних» покупців

(обсяг, мабуть, без ПДВ)

обсяг постачання в ПН/РК, що не видаються покупцям, за останні 6 місяців перевищує 50 % загального обсягу постачання за зареєстрованими ПН/РК

відсів «роздробу», супермаркетів тощо

придбання і постачання одного товару (послуги), зазначеного в ПН/РК, складає за останні 6 місяців більше 50 % від загального обсягу постачання за зареєстрованими ПН/РК

відсів «вузькопрофільно-однотипних»

реєстрація протягом будь-яких чотирьох місяців з останніх шести ПН/РК на постачання товарів/послуг одного коду УКТ ЗЕД/ДКПП і обсяг за якими складає 20 % від загального обсягу постачання

дивний «родич» попереднього показника, хоча тут прямо згаданий один код «на вході» і «на виході».

Мабуть, хотіли сказати: не «менше 20 %…»

залишкова вартість ОЗ у платника податку на прибуток на кінець останнього (?) звітного періоду складає більше 1 млн грн. (якщо керівник з 01.01.2017 р. не змінювався)

достатньо купити один «крутий» автомобіль… ☺

наявність на 01.01.2018 р. власних і орендованих земельних ділянок площею понад 200 га або орендованих земельних ділянок державної/комунальної форми власності — не менше 0,5 га

сплата ЄСВ на одного працюючого перевищує суму ЄСВ з МЗП в 1,5 раза за останні 12 місяців (якщо керівник та/або засновник з 01.01.2017 р. не змінювалися)

мабуть, мова про середньомісячну суму ЄСВ (на сьогодні — дещо більше 1200 грн.)

загальна сума ЄСВ і податків (окрім «ввізного» ПДВ), сплачених минулого року, — більше 5 млн грн.

усе та ж страховка для «товстих»

Нас загалом здивували такі критерії «порядності». Не здивувало лише те, що (судячи з частини показників) ПН більшості великих платників знову блокувати не будуть.

Критерії ризиковості операцій. Отже, якщо ви не удостоїлися згаданих «позитивних» показників, то ПН/РК будуть далі моніторити за критеріями ризиковості операцій, і якщо ПН підпаде хоча б під один із них, реєстрацію зупинять. Критеріїв прописано 4, вони дуже схожі на старі, але є і відмінності (див. табл. 2).

Таблиця 2. Критерії ризиковості

Характеристика

Примітка

обсяг постачання товару/послуги, зазначеного в ПН/РК, дорівнює або більший залишку, визначеного (за ПН/РК, зареєстрованими починаючи з 01.01.2017 р., і «імпортними» МД) як різниця між 1,5 обсягу придбання і обсягом постачання такого товару/послуги, і перевищення в загальному залишку — 75 % товарів/послуг з кодами за переліком, визначеним ДФСУ. Але — тільки якщо товар/послуга з цієї ПН/РК відсутня в Таблиці платника

порівняно із старим таким критерієм, на 1,5 тепер множать «надходження», а не різницю між «надходженням» і «вибуттям». Прибрали також зменшення відсотка ризикових товарів залежно від більш низького податкового навантаження. Крім того, додали, що в переліку ДФСУ можуть/мають(?) бути і послуги

відсутність (анулювання, зупинка) ліцензій за товарами, зазначеними в ПН/РК

тут відмінностей немає

відсутність платника на дату складання ПН/РК на підакцизне пальне (з кодами УКТ ЗЕД з п.п. 215.3.4 ПКУ) в Реєстрі платників акцизу з реалізації пального

це новий критерій, але фіскали і раніше перевіряли платників у таких випадках. Боїмося, що почнуть блокувати ПН/РК, в яких буде пальне в тарі до 2 л

РК, складений на платника ПДВ у зв’язку зі зміною номенклатури, — якщо змінюються перші 4 цифри коду УКТ ЗЕД або перші 2 цифри коду ДКПП і за умови відсутності товару, зазначеного в РК, у Таблиці платника

раніше цей критерій був ширшим: у ньому була ще і зміна через РК вартості більше ніж у 2 рази, і Таблиця платника не згадувалася. До речі, не зрозуміло, який код товару/послуги має бути відсутнім у Таблиці — новий, старий чи обидва?

Для детальнішого аналізу чекаємо тексту цих проектів, узгодженого Мінфіном.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі