Теми статей
Обрати теми

Блокування ПН/РК: нові Порядки

Павленко Олексій, податковий експерт
Постанова КМУ від 21.02.2017 р. № 117

висновок документа

Кабмін затвердив нові Порядки: зупинення реєстрації ПН/РК, роботи комісій ДФСУ і розгляду скарг на рішення комісій. Нові критерії блокування ПН/РК доручено розробити ДФСУ

Нова «блокувальна» постанова мало відрізняється від проекту (про який ви вже знаєте з «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 15, с. 3).

Вона набуває чинності через 15 днів з дня її публікації, вірогідно, з 23 березня.

ПН/РК, заблоковані до 01.12.2017 р. У п. 2 постанови вирішена доля ПН/РК, заблокованих до цієї дати і за якими не встигли до неї подати пояснення і документи. Платники з 23 березня отримають право подати пояснення і документи за такими ПН/РК протягом 365 днів з дати виникнення ПЗ, відображених у цих ПН/РК.

Тепер пройдемося по Порядках. Почнемо з найцікавішого — нового Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі — Порядок зупинення).

Ознаки, що звільняють від блокування ПН/РК. Їх три (при відповідності хоча б одній з них ПН/РК не блокуватимуться):

— ПН/РК складена на неплатника або операцію, звільнену від ПДВ;

— обсяг постачання в ПН/РК поточного місяця менше 500 тис. грн. (мабуть, як і раніше, — без ПДВ) і директор керує не більше ніж трьома платниками ПДВ;

— податкове навантаження за попередні 12 місяців* більше 3 % (раніше було — 5 %) і сума ПДВ у ПН/РК поточного місяця (з урахуванням ПН/РК, поданої для реєстрації) не перевищила в 1,4** раза максимальні ПЗ в одному з 12 попередніх місяців. Показник податкового навантаження повинен на 1 число кожного місяця перераховуватися і до 10 числа «оприлюднюватися» в електронному кабінеті.

* Відношення загальної суми сплачених податків, зборів і ЄСВ до загальної суми постачань товарів і послуг, оподатковуваних ПДВ (за ставками 20 % і 7 %), зазначених платником у зареєстрованих ПН/РК, протягом 12 місяців, що передують звітному.

** У проекті (і в «старих» ознаках) було — в 1,3 раза.

ПН/РК великих платників податків*** тепер теж повинні блокувати.

*** Минулого року, нагадаємо, не блокувалися ПН/РК платникам ПДВ, що сплатили більше 5 млн грн. податків у 2016 році.

Критерії та «історія». Якщо платник не вписався хоч би в одну з цих ознак, його ПН/РК моніторяться на відповідність критеріям ризиковості платника і критеріям ризиковості операцій, а також показникам позитивної історії платника.

Критерії ризиковості (платника та операцій), а також перелік показників «позитивної історії» повинна визначити ДФС за погодженням з Мінфіном, ознайомити з ними «податковий» Комітет ВРУ та оприлюднити їх на своєму веб-сайті. Загалом, КМУ абсолютно незаконно переклав ці питання зі своєї «голови на голову» ДФСУ, та ще й наказав це зробити в «ненормативному» вигляді!..

Отже, при моніторингу, якщо платник відповідає критеріям ризиковості, реєстрацію ПН/РК зупинять. Те ж саме – і у випадку, якщо ПН/РК відповідають критеріям ризиковості операцій, але за винятком випадку, коли платник має позитивну податкову історію. Показники позитивної історії платника ДФСУ повинна перераховувати щомісячно і 10 числа місяця, що настає за звітним, публікувати в електронному кабінеті.

Після блокування. Механізм розблокування загалом подібний до старого. У квитанції про блокування ПН/РК фіскали тепер повинні зазначати більше інформації про критерії, за якими відбулося блокування ПН/РК (п. 13****).

**** Тут і далі в дужках ми, де визнали корисним, зазначаємо пункти (і додатки) з Порядку зупинення.

Що стосується пояснень, переліку документів і механізму їх подання, то тут трохи розширено перелік документів, що подаються при зупинці, і детальніше прописано вимоги до пояснення (див. пп. 14 і 15), та (важливо!) — з’явилася можливість «групового» подання документів не до однієї, а відразу до декількох ПН/РК. Це допустимо в ситуаціях, коли постачання — за одним договором, або за типовими операціями (з однаковими кодами товарів/послуг). Подання — тільки в електронному вигляді. Податківці повинні на веб-сайті розмістити інформацію про засоби зв’язку, за якими можна подавати пояснення/документи (п. 10).

Крім того, у відкритому доступі вони повинні розмістити і вести електронний Реєстр зупинених ПН і РК (див. додаток 1)! Реєстр дозволить платникові точно знати, на якому етапі перебувають його заблоковані ПН/РК. Щоправда, на перший місяць для Реєстру передбачений тестовий режим…

Нові/старі комісії. Тепер буде два види «блокуючих» комісій ДФС — на регіональному (при ГУ ДФС обласних, м. Києва, а також при Офісі великих платників) і на центральному рівні (ДФСУ).

Рішення щодо заблокованих ПН/РК про їх реєстрацію або відмову (форму див. у додатку 2) повинні прийматися регіональними комісіями («місцевими») протягом 5 днів, що настають за днем отримання документів. Щоб зареєструвати ПН/РК платників з обсягом постачання в поточному місяці (з урахуванням заблокованої ПН/РК) до 30 млн грн., досить ухвалення рішення про це регіональною комісією.

А ось винесені «місцевими» ухвали за заблокованими ПН/РК платників із загальним обсягом постачання від 30 млн і вище передаються вгору — комісії ДФСУ. Для схвалення або відхилення рішення «місцевих» у ДФСУ строк — 7 днів, але вони обчислюються від тієї ж дати подання документів (тобто братимуться до уваги і дні, витрачені «місцевими»). Якщо в цей строк інше рішення не прийнято, то на 8-й день повинно набути чинності рішення «місцевих».

Рішення комісій набувають чинності в день їх остаточної реєстрації в згаданому Реєстрі. При порушенні зазначених 5-денного (для до «30 млн» випадків) або 7-денного строку (для випадків «від 30 млн») заблоковані ПН/РК повинні зареєструватися в автоматичному режимі (п. 28). Проте (див. вище) для випадків «від 30 млн»: якщо регіональна комісія відмовила, то в разі неприйняття комісією ДФСУ після закінчення 7 днів рішення відмова «місцевих» узаконюється. ☹

Таблиця (форму див. у додатку 3). «Старі» Таблиці (враховані ДФСУ з 1 липня 2017 року) повинні продовжити свою «антиблокувальну» дію (п. 38)! Нова форма Таблиці даних платника подібна до старої і їй (після прийняття її фіскалами) наказана та ж «антиблокувальна» роль — для ПН/РК з кодами товарів/послуг, відображених у Таблиці. Таблиця повинна подаватися разом з поясненням, де зазначається «діяльність, з можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника». «Автоматом» повинні враховувати Таблиці деяким «сільгоспам», а також тим, у кого податкове навантаження більше 2 %, ПДВ не перевищив «1,4 середньомісячного», а обсяг постачання товарів/послуг з кодами з Таблиці за останні 12 місяців — більше 25 % (див. у п. 35). Строк розгляду Таблиць старий — 5 днів (розглядаються «місцевими!»), недотримання його нічим для фіскалів не відгукнеться. Тож, як і раніше, на швидкий «облік» Таблиць не очікуйте. ☹ Про (не)прийняття Таблиці повинні повідомити в електронному кабінеті, у разі неприйняття — з обов’язковою вказівкою причини (п. 34).

Порядок скарг. На подання скарги, яку розглядає «скаргова» комісія ДФСУ (з представником Мінфіну), платникові, як і раніше, відведено 10 днів з моменту набуття чинності рішенням комісії.

Але! Скарги на рішення комісій тепер повинні подаватися тільки в електронному вигляді! Розглядати їх повинні протягом 10 днів з дня отримання скарги. Результат розгляду надсилається платникові також в електронному вигляді. Якщо протягом цих 10 днів відповідь на скаргу (або відмова від її розгляду) відправлена не буде, то скарга вважається задоволеною автоматично (п.п. 56.23.4 ПКУ). Рішення за скаргою можна оскаржити тільки в суді.

Порядок роботи комісій. У ньому мало цікавого. У комісії повинно бути не менше 7 осіб (регіональні складаються з посадових осіб ГУ ДФС в областях, м. Києва та Офісу великих платників). Засідають щодня, а за наявності документів — 2 рази на день. Для «кворуму» треба не менше 2/3 (5 осіб). ДФСУ повинна затвердити порядок взаємодії центральної комісії з «місцевими».

Все, на сьогодні досить. Бажаємо усім успішно пережити і «друге пришестя» блокувань!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі