Теми статей
Обрати теми

Шини для машини: експлуатація

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Шини для автомобіля — це як взуття для людини. Будь-який автолюбитель чудово розуміє, що наявність у одного автомобіля як мінімум двох комплектів (зимового і літнього) якісного «взуття» — це зовсім не «модний вирок», а сувора необхідність. Адже у тому числі від стану автомобільних шин залежить безпека руху на дорогах. Тому питання придбання, обліку і своєчасного списання автомобільних шин має бути «на висоті». Але про це — трохи пізніше (див. с. 9). А зараз розповімо, що треба знати бухгалтеру про експлуатацію шин.

Загальні відомості

Основні характеристики автомобільних шин, які допоможуть розібратися в усіх премудрощах їх класифікації і експлуатації, наведені в Правилах № 549*. У свою чергу, норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин і порядок їх коригування, залежно від умов експлуатації, викладені в Нормах № 488**.

* Затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 р. № 549.

** Затверджені наказом Мінтрансу від 20.05.2006 р. № 488.

Як прописує п. 2 розд. ХІІ Правил № 549,

на кожну шину необхідно заводити картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (далі — картка обліку) і заповнювати усі її графи

Форма такої картки наведена в додатку 5 до Норм № 488. Ведеться вона до списання шини і зберігається не менше трьох років після такого списання.

Шість експлуатаційних нюансів

Можна виділити шість основних показників, які потрібні для ідентифікації і обліку конкретної шини, а також заповнення на неї картки обліку.

1. Інвентарний номер. Його можна нанести на бокову поверхню шини спеціальним пристроєм для таврування (п. 4 розд. XII Правил № 549).

2. Фактичний пробіг. Наприкінці кожного місяця в картку обліку на підставі, зокрема, дорожніх листів записують фактичний пробіг (наробіток) шини — обсяг роботи шини, що вимірюється найчастіше в кілометрах пробігу автомобіля (п. 5 розд. I Правил № 549).

3. Гарантійний строк (продавця або виробника). Це календарна тривалість зберігання і експлуатації шини (п. 3.3 ДСТУ 4754-97, п. 5 розд. I Правил № 549). Причому для шин вітчизняних виробників він установлений в п’ять років від дати виготовлення (п. 10.1 ДСТУ 4754-97). Дата виготовлення маркірується виробником на бічній поверхні шини (п. 18 розд. ІІ пояснень до додатка 4 Правил № 549).

4. Середній ресурс. Це умовна величина, що визначається розрахунковим шляхом тільки для того, щоб спрогнозувати сплив реального ресурсу шини (п. 3.1 розд. 3 Норм № 488). Величина середнього ресурсу шини залежить від різних показників: виду і марки шин, марки транспортних засобів, умов експлуатації тощо (див. додатки 1 і 2 до Норм № 488). З урахуванням специфічних умов експлуатації шини середній ресурс додатково коригується згідно з розд. 6 Норм № 488 (п. 3.5 розд. 3 Норм № 488). При досягненні величиною фактичного пробігу шини показника її середнього ресурсу необхідно провести її огляд і прийняти рішення про можливість (чи неможливість) продовження експлуатації (пп. 7.1 і 7.2 розд. 7 Норм № 488).

5. Призначений ресурс. Бере відлік з дати виготовлення шини і встановлюється для різних їх категорій свій. При досягненні шиною призначеного ресурсу вона вилучається з експлуатації незалежно від її технічного стану (абзац двадцять третій п. 5 розд. І Правил № 549).

6. Залишкова висота рисунка протектора. Гранична (мінімальна) висота малюнка протектора встановлена п.п. «а» п. 31.4.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306, а для закордонних поїздок показники наведені в додатку 6 до Норм № 488.

Призначений ресурс і залишкова висота малюнка протектора є вирішальними величинами, при досягненні яких експлуатувати автомобільні шини більше не можна

Такі шини необхідно вивести з експлуатації, тобто, бухгалтерською мовою, «списати».

Зверніть увагу: практично усі показники картки обліку повинен заповнювати фахівець, відповідальний за експлуатацію автомобіля. Робота бухгалтерії в цьому випадку зводиться до контролю заповнення картки і своєчасного відображення в обліку результатів експлуатації шин.

Якщо, судячи з картки обліку, шина досягла свого граничного стану, вона має бути негайно виведена з експлуатації. При списанні шин картку обліку підписують члени комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих властивостей, і ця картка отримує статус акта списання автомобільних шин (п. 7.1 розд. 7 Норм № 488).

Безумовно, фатально пошкоджену шину можна списати відразу ж, не чекаючи спливу призначеного ресурсу (п. 3.2 розд. 3, п. 7.5 розд. 7 Норм № 488). При цьому складають відповідний акт списання за вимогами правил експлуатації пневматичних шин і до нього додають картку обліку (п. 7.5 розд. 7 Норм № 488).

Коли шини «перетворюються» на відходи…

Відпрацьовані шини (тобто ті, що втратили споживчі якості) при виведенні їх з експлуатації відповідають визначенню «відходи» (абзац другий ст. 1 Закону про відходи*).

* Закон України «Про відходи» від 05.03.98 р. № 187/98-ВР.

При цьому за розміщення відходів п.п. 240.1.3 ПКУ передбачає сплату екоподатку. Водночас, спираючись на п.п. 14.1.223 і п. 240.5 ПКУ, податківці погоджуються з тим, що не є платниками екоподатку суб’єкти господарювання, які здійснюють тимчасове розміщення (зберігання) відходів, у тому числі небезпечних, до їх передачі на утилізацію і захоронення за умови наявності у них договору на видалення та утилізацію відходів із спеціалізованою організацією (лист ДФСУ від 01.12.2017 р. № 2788/6/99-99-12-02-03-15/ІПК, 120.01 БЗ).

Здавати відпрацьовані шини на утилізацію треба не пізніше шести місяців з дати їх списання (п. 6 розд. XVI Правил № 549).

Майте на увазі: шина стає відходом тільки після списання, а поки вона не списана — навіть якщо і не експлуатується — її відходом вважати не можна.

Ну а оскільки у будь-якому випадку будемо мати справу з утворенням відходів, то:

по-перше, необхідно вести первинний облік відходів за типовою формою № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари» згідно з Інструкцією щодо заповнення типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари», затвердженою наказом Мінприроди від 07.07.2008 р. № 342;

по-друге, може так статися, що вам слід буде подати декларацію, як того вимагає ст. 17 Закону про відходи. Для цього треба спочатку розрахувати показник загального утворення відходів зув) за минулий календарний рік за формулою** згідно з абзацом тридцять третім ст. 1 Закону про відходи. Якщо показник Пзув виявиться в межах від 50 до 1000, то доведеться до 20 лютого року, що йде за звітним, надати декларацію за формою, затвердженою постановою КМУ від 18.02.2016 р. № 118;

** Щоб нею скористатися, потрібно знати клас небезпеки відходів. Податківці радять за цим звернутися до Мінприроди (БЗ 120.09).

по-третє, якщо Пзув перевищує 1000, треба отримувати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами (п. «с» ст. 17 Закону про відходи).

З експлуатаційними особливостями обліку шин розібралися, тож перейдемо до їх бухгалтерського і податкового обліку.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі