На жаль, до викривлення ліміту може призводити недосконала робота програмного забезпечення СЕА. Тобто ліміт може викривлятися через некоректний підрахунок показників системою (так звані «технічні помилки»), що підтверджує запитання.
Адже в цьому випадку несвоєчасна реєстрація ПН врахувалася платникові в ліміті однобоко: врахувалася в одному компоненті формули і не врахувалася в іншому. Тоді як, по-хорошому, на дату запізнілої реєстрації ПН повинні були перерахувати одночасно обидва компоненти формули: зменшити ∑Перевищ й одразу ж збільшити ∑НаклВид (тобто «перекинути» суму з ∑Перевищ в ∑НаклВид), що не повинне було у результаті вплинути якось на ліміт — його величина повинна була залишитися незмінною.
Тому при запізнілій реєстрації ПН ліміт не повинен був у платника зменшитися. Проте це відбулося через «технічні помилки», оскільки чомусь не перерахувалося ∑Перевищ.
Ще одним яскравим поширеним прикладом «технічних проблем» була осіння ситуація 2017 року, коли в СЕА переналаштували порядок розрахунку показника ∑Перевищ і почали його рахувати не «наростаючим підсумком», а «помісячно». Тоді багатьох платників по повній нагородили зайвим ∑Перевищ, визначеним некоректно (в окремих місяцях з’явився так званий override), — одним словом, викрали ліміт.
Що ж у цих випадках можна зробити платникам? Якщо ліміт крадеться з «технічних причин», то вихід у тому, щоб поскаржитися на ситуацію податківцям. Для цього потрібно з письмовою скаргою звернутися до своїх (а заразом і до обласних) податківців, описати проблему і технічні «витівки» СЕА та вимагати повернути ліміт.
Тим паче, що скаржитися на викривлення ліміту закликали навіть головні фіскали (лист ДФСУ від 11.01.2018 р. № 968/7/99-99-12-03-01-17). Щоправда, при цьому в більшості випадків вони вимагали від місцевих податківців вирішувати лімітні питання переважно на місцевому рівні, не перенаправляючи за цим до ДФСУ. І тільки у разі виявлення технічних помилок у роботі СЕА зобов’язували (!) місцевих контролерів збирати «технічні» скарги платників і для вирішення таких технічних питань звертатися до ДФСУ. Тому
на викривлення ліміту через «технічні помилки» платник може поскаржитися своїм і обласним податківцям
У свою чергу, обласні контролери за кожним таким випадком (тобто за кожним платником) повинні:
1) збирати таку інформацію,
2) складати Запит на виправлення помилок (за формою, наведеною в додатку 1 до листа ДФСУ від 11.01.2018 р. № 968/7/99-99-12-03-01-17) і
3) направляти такий Запит ДФСУ, щоб проблему вирішувати вже системно.
До речі, в Запиті зазначаються назва і код ЄДРПОУ платника, що постраждав, а також суми, що викривили ліміт. Тобто за скаргою кожен випадок розглядається і береться на контроль.
Щоправда, наскільки дієвим і ефективним буде цей варіант, до кінця не ясно. Чи повернуть і як швидко ліміт, сказати доволі складно.
Повинні повернути, хочеться вірити, що повернуть і що заклик реагувати на скарги платників буде почутий на місцях. Адже закликала «зверху» сама ДФСУ.
Утім, окрім письмових звернень до місцевої податкової, ще платник може звернутися в ДФСУ, зателефонувавши на сервіс «Пульс» і повідомити свій код ЄДРПОУ, суму, поскаржитися на ситуацію з ∑Перевищ і вимагати його повернення. І як показала практика, таким шляхом питання вирішується куди оперативніше, ніж за письмовими скаргами.