(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 87
  • № 85
  • № 84
  • № 83
  • № 82
  • № 81
  • № 80
  • № 79
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
7/19
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Жовтень , 2018/№ 86

Податківці в перевірках трудового законодавства

http://tinyurl.com/y2hzf9qq
У статті на с. 14 ми перелічили список «трудових» перевіряючих. Серед них, як ви пам’ятаєте, виявилися і податківці. У цьому матеріалі ми детально вивчимо повноваження фіскалів у цій сфері. Коли можуть прийти? Що і в якому порядку перевірити? Які документи надати? Розберемося в цих та інших питаннях.

Насамперед потрібно запам’ятати, що податкові органи у своїй діяльності керуються передусім ПКУ. Порядок № 295, який ми вже неодноразово згадували, до фіскалів не має жодного відношення.

Тому обговорюючи «трудові» перевірки з боку органів ДФС, аналізуватимемо виключно ПКУ. А почнемо, як завжди, з підстав.

Підстави для перевірки

Зверніть увагу: податкові органи в будь-якому разі перевіряють трудові відносини тільки з метою контролю за правильним нарахуванням податків і зборів, що сплачуються з доходу платників податків.

При цьому

дотримання трудового законодавства можуть контролювати в межах документальної (планової/позапланової) або фактичної перевірок

Про це нам говорять положення пп. 75.1.2, 75.1.3, 78.1.13 і 80.2.7 ПКУ.

Зокрема, «трудовою» підставою для документальної позапланової перевірки згідно з п.п. 78.1.13 ПКУ вважається отримана контролюючими органами інформація про ухилення податковим агентом від оподаткування виплаченої (нарахованої) найманим працівникам (у тому числі без документального оформлення) зарплати, пасивних доходів, додаткових благ, інших виплат і відшкодувань, що підлягають оподаткуванню. Сюди включаються виплати внаслідок неукладення платниками податків трудових договорів з найманими працівниками відповідно до закону.

Якщо ж говорити про фактичні перевірки, то такою підставою стане наявність та/або отримання інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин і виплати роботодавцем доходів у вигляді зарплати без сплати податків до бюджету (п.п. 80.2.7 ПКУ).

З підставами усе зрозуміло. Переходимо до порядку проведення самих перевірок.

Порядок проведення перевірок

У межах цієї статті ми не будемо детально описувати порядок проведення кожного типу податкових перевірок. Звернемо увагу лише на найважливіші моменти.

Загальні правила проведення планових документальних перевірок передбачено ст. 77 цього Кодексу, позапланових документальних — ст. 78 ПКУ, а фактичних — ст. 80 ПКУ.

На окрему увагу заслуговують Методичні рекомендації № 22. На них ми також періодично посилатимемося.

Пам’ятайте: у випадку з перевірками податківців діє строк давності в 1095 днів (п. 102.1 ПКУ). Єдиний виняток — ЄСВ.

Документальна перевірка. Подібний вид перевірок підрозділяється на:

а) планові;

б) позапланові.

Планові документальні перевірки проводяться на підставі спеціального плану-графіка. Такий план формується щороку. Правила включення суб’єктів господарювання в цей документ регулюються Порядком № 386 залежно від ризиковості госпсуб’єкта. Також враховується класифікації за ст. 55 ГКУ (суб’єкти малого (у тому числі мікропідприємництва), середнього і великого підприємництва).

Зверніть увагу: госпсуб’єкту повинні направити копію наказу і письмове повідомлення про проведення планової перевірки не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня її проведення. Наказ і повідомлення вручаються під розписку або направляються рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Позапланові документальні перевірки у сфері трудового законодавства проводяться на підставі п.п. 78.1.13 ПКУ. Про їх проведення госпсуб’єкта заздалегідь не оповіщають (на відміну від планових заходів контролю). Проте право на проведення позапланової документальної перевірки надається тільки у разі, коли такому госпсуб’єкту до початку проведення вказаної перевірки вручена (в порядку ст. 42 ПКУ) копія наказу про її проведення (абзац другий п. 78.4 ПКУ).

Фактичні перевірки. Фактичні перевірки проводяться за місцем фактичного здійснення платником податків діяльності, розміщення господарських або інших об’єктів права власності платника.

Зверніть увагу: згідно з п. 80.1 ПКУ

такий вид перевірок проводиться без попередження

Але копію наказу податковий перевіряючий повинен вручити платникові податків або його представникові під розписку до початку проведення фактичної перевірки (про інші документи й обов’язкові реквізити в них скажемо трохи пізніше).

Що пред’являють податківці?

Перелік документів, які повинні пред’явити перевіряючі, передбачений п. 81.1 ПКУ, і це:

а) направлення на проведення перевірки;

б) копія наказу про проведення перевірки;

в) службове посвідчення.

Проте важлива не лише наявність перелічених документів, але і їх зміст. Подібні вимоги встановлює все той же п. 81.1 ПКУ.

Реквізити документів, які повинен надати інспектор

Направлення

Наказ

Дата видачі

Дата видачі

Найменування контролюючого органу

Найменування контролюючого органу

Реквізити наказу про проведення відповідної перевірки

Адреса об’єкта, перевірка якого проводиться (у разі проведення перевірки в іншому місці)

Найменування і реквізити суб’єкта, що перевіряється (П. І. Б. фізособи — платника податку, що перевіряється) або об’єкта

Найменування і реквізити суб’єкта, що перевіряється (П. І. Б. фізособи — платника податку, що перевіряється)

Мета і вид перевірки

Мета і вид перевірки

Підстави

Підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ

Дата початку і тривалість перевірки

Дата початку і тривалість перевірки

Посада і прізвище перевіряючого

Період діяльності, який перевірятиметься

Підпис керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу*

Підпис керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу

Печатка контролюючого органу

Печатка контролюючого органу

* Зверніть увагу: використання факсиміле на направленні не допускається (абзац третій п.п. 1.3.1 Методичних рекомендацій № 22).

Врахуйте: непред’явлення того чи іншого документа, а також оформлення їх неналежно надає право платникові податків не допускати податківців до перевірки.

Отже, як бачите, органи ДФС також можуть перевіряти трудовий бік життя підприємства. Проте варто пам’ятати, що їх повноваження в цьому ключі обмежені. Тож будьте напоготові!

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
трудові відносини, дотримання трудового законодавства, документальна перевірка, фактична перевірка, позапланова перевірка, планова перевірка, підстави для перевірки, порядок проведення перевірки, пред’явлення документів додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті