Теми статей
Обрати теми

Облік нестачі в касі

Нестеренко Максим, податковий експерт
Ситуація, про яку ми будемо говорити у цій статті, — цілком життєва. Отже, в касі підприємства виявлено нестачу грошових коштів. Яким чином діяти і як обліковувати цю нестачу, а також її відшкодування? Про це говоритимемо прямо зараз!

Порядок дій

Нестачу коштів у касі підприємства, як правило, виявляють під час інвентаризації (планової чи раптової).

Раптові інвентаризації (п. 5 розд. II Положення № 879) — це найбільш поширений варіант інвентаризаційного контролю за готівкою в касі. Такі інвентаризації проводять з періодичністю, встановленою спеціальним наказом про касову дисципліну.

Особливість цих інвентаризацій полягає в тому, що вони є несподіваними для особи, яка перевіряється. Тому і виявити з допомогою таких заходів нестачу вдається значно частіше, ніж при плановій інвентаризації.

Результати інвентаризації в будь-якому випадку оформлюються відповідним Актом. Щоб оформити результати інвентаризації каси, складають Акт про результати інвентаризації наявних коштів. Його форма наведена в додатку 7 до Положення № 148.

У випадку, коли за результатами інвентаризації виявлено нестачу готівки в касі, сума такої нестачі відшкодовується відповідно до законодавства.

Зокрема, сума нестачі, що виникла з вини касира, стягується з нього в повному обсязі. Адже касир є матеріально відповідальною особою і з ним укладається договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність (ст. 1351 КЗпП; п. 44 Положення № 148).

Порядок оформлення вимоги про відшкодування і, власне, стягнення такого відшкодування прописано у ст. 136 КЗпП. Детально про це читайте у статті на с. 18 сьогоднішнього номера.

Бухгалтерський облік

На підставі Акта про інвентаризацію, який засвідчив наявність нестачі грошових коштів, у бухобліку зникла з каси готівка підлягає виключенню з активів (списанню з балансу). Адже

готівка, визнана нестачею, більше не є для підприємства активом

Нестача готівки, виявлена при інвентаризації, списується з балансу підприємства проводкою Дт 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» — Кт 301 «Готівка в національній валюті».

Суму заборгованості касира перед підприємством нараховуємо проводкою Дт 375 «Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків» — Кт 716 «Відшкодування раніше списаних активів». А власне погашення нестачі — проводкою Дт 301 (311) — Кт 375. Якщо ж сума нестачі утримується із заробітної плати касира, це відображається в обліку проводкою Дт 661 «Розрахунки за заробітною платою» — Кт 375 «Розрахунки за відшкодуванням завданих збитків».

Податок на прибуток

Податковоприбутковий розд. ІІІ ПКУ не передбачає будь-яких різниць при списанні виявлених нестач готівки в касі і при подальшій компенсації таких витрат касиром.

Тож ці операції відобразяться на об’єкті оподаткування податком на прибуток цілком по-бухобліковому: витрати — при списанні нестачі, дохід — при подальшій компенсації такої нестачі касиром.

ПДВ

Списання грошових коштів у зв’язку із їх нестачею не має жодного стосунку до ПДВ-обліку. Адже ідеться про гроші, а не про ТМЦ (які могли бути придбані з ПДВ). Тож при списанні зниклих коштів ПДВ-обліку як такого немає.

А що з відшкодуванням нестачі касиром? Чи не примусять фіскали при отриманні такого відшкодування нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ? Підстав для цього немає жодних. Адже, знову ж таки, ідеться не про відшкодування нестачі ТМЦ, а про нестачу саме грошових коштів. Тобто

операцію з відшкодування касиром нестачі грошей у касі навіть з «натяжкою» не можна вважати операцією з постачання товарів чи послуг

Тому при відшкодуванні касиром сум нестач готівки жодні податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються.

Наостанок — практичний приклад.

Приклад. Раптова інвентаризація каси на підприємстві виявила нестачу готівки на суму 20000 грн. Вину касира у нестачі встановлено. Частину нестачі у сумі 4000 грн. утримано із заробітної плати касира. Решту внесено в касу готівковими коштами.

Облік нестачі готівки в касі і її відшкодування

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

дебет

кредит

1

Списано з балансу суму нестачі

947

301

20000

2

Нараховано заборгованість касира з відшкодування нестачі

375

716

20000

3

Утримано із зарплати касира частину нестачі

661

375

4000

4

Внесено в касу решту суми нестачі

301

375

16000

5

Сформовано фінансовий результат

716

791

20000

791

947

20000

висновки

  • Сума нестачі грошових коштів у касі підприємства, виявлена в результаті інвентаризації, списується на витрати підприємства. Відшкодування нестачі касиром уключається до складу доходів.
  • Жодні податковоприбуткові різниці при списанні нестачі грошових коштів і її подальшому відшкодуванні не виникають.
  • ПДВ-обліку при списанні «грошової» нестачі і її подальшому відшкодуванні як такого немає.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі