Теми статей
Обрати теми

Експедитор брендує і миє авто перевізника

Адамович Наталія, податковий експерт
Експедитор для виконання транспортно-експедиторських послуг залучає сторонніх перевізників. У цілях реклами планує на вантажні авто перевізників безоплатно встановити брендовані тенти і на додаток оплачувати послуги миття цих авто. Які податки доведеться сплатити експедитору при безоплатній передачі брендованих тентів? Як у обліку відобразити миття не своїх авто? Давайте розбиратися.

За договором транспортного експедирування експедитор за дорученням клієнта і за його рахунок виконує або організовує виконання експедиторських послуг, визначених таким договором (ст. 1 Закону № 1955*). Якщо експедитор не має своєї матеріальної бази для надання послуг перевезення, для виконання експедиторських послуг (організації процесу перевезення для замовника) має право залучати третіх осіб, у тому числі й перевізників (ст. 4 Закону № 1955). У такому разі постачання послуг перевезення є для експедитора не чим іншим, як посередницькою операцією:

* Закон України «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.2004 р. № 1955-IV.

експедитор придбаває відповідні послуги перевезення для замовника, а потім йому їх передає

А відшкодування витрат на послуги перевезення проходить окремо від винагороди (понад винагороду) експедитора і в плату за його посередницькі експедиторські послуги не включається (ст. 9 Закону № 1955). Детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 65, с. 24.

При таких взаємовідносинах експедитор не має жодного господарського відношення до автомобілів перевізника, і тим більше до витрат на їх спорядження і щоденне обслуговування (миття). Інша справа, якщо спорядження і обслуговування автомобілів перевізника провести в рекламних цілях.

Документуємо рекламу

Щоб заходи з безоплатного установлення брендованих тентів на автомобілі перевізників і витрати на їх періодичне миття направити в рекламно-господарське русло (підтвердити їх безоплатне надання в рекламних цілях), експедитору слід правильно все задокументувати (див. лист ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 21.06.2019 р. № 2836/ІПК/04-36-12-01-16). Для цього треба оформити:

1) наказ керівника про розміщення реклами на транспорті. У ньому вказуємо дату, місце і мету його проведення, а також коло відповідальних осіб. Крім того, в наказі зазначаємо кількість безоплатно передаваних носіїв реклами (брендованих тентів) з описом розміщеної на них інформації, що свідчить про рекламний характер заходу.

Витрати на миття сторонніх автомобілів, на яких установлені брендовані тенти підприємства-експедитора, так само можна пов’язати з рекламним заходом. Адже підприємство, що розмістило на транспорті свою рекламу, зацікавлене в її безперервній трансляції. А для цього необхідно регулярно мити вантажівки з брендованими тентами, щоб чітко була видна реклама. І якщо експедитор планує взяти ці витрати на себе, то в наказі слід закріпити і періодичність миття брендованих авто;

2) календарний план проведення реклами. У ньому вказуємо заплановані дати установлення тентів і період їх використання в рекламних цілях; заплановані строки і дати проведення їх миття і контролю (для аналізу стану тенту і реклами на ньому), відповідальних за це осіб;

3) кошторис витрат на проведення рекламного заходу. Вказуємо кількість передаваних брендованих тентів, наводимо щомісячну суму витрат на миття рекламних тентів та інші витрати, необхідні для організації такого рекламного заходу;

4) видаткові накладні на відпуск брендованих тентів: накладні-вимоги на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (форма № М-11), акти прийому-передачі матеріалів (форма № М-7);

5) щомісячні звіти про проведену рекламу на транспорті.

Маючи ці документи, експедитор може спокійно відображати безоплатну передачу тентів на чужі автомобілі, а також їх періодичне миття як операції, що проводяться в господарських цілях.

Бухгалтерський облік

При безоплатних передачах активи підприємства зменшуються, а ось їх збільшення (на суму дебіторської заборгованості покупця, як це відбувається при звичайному продажі), не відбувається. Тобто при безоплатній роздачі виконуються тільки критерії для визнання витрат (пп. 5, 6 і 7 П(С)БО 16 «Витрати»). Доходів же така операція не приносить (п. 5 П(С)БО 15 «Дохід»).

Оскільки безоплатна передача брендованих тентів і їх подальше обслуговування (миття) за документами носить рекламний характер, то у момент вибуття тентів і надання послуг миття їх собівартість списуємо до складу витрат на збут (п. 19 П(С)БО 16): у дебет рахунка 93.

Податок на прибуток

Якщо експедитор — малодохідник, то при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток йому достатньо орієнтуватися на бухгалтерський фінрезультат. Тому собівартість переданих перевізникам брендованих тентів, потрапивши у бухвитрати, зменшить і прибутковий об’єкт оподаткування. Аналогічно зменшать фінрезультат і витрати на миття тентованих вантажних автомобілів.

Втім, навіть якщо експедитор — високодохідник, то хвилюватися про різниці йому також особливо не доведеться.

Якщо брендовані тенти передаються перевізникам — платникам податку на прибуток за базовою ставкою, то жодних коригувань здійснювати не доведеться

Інша справа, якщо безоплатні рекламні тенти і послуги з їх миття дістануться перевізникамнеплатникам податку на прибуток (окрім фізичних осіб**) (п.п. 140.5.10 ПКУ). У цьому випадку вартість таких товарів/послуг повинна збільшити фінрезультат до оподаткування — через ряд. 3.1.10 додатка РІ. Нагадують про це і податківці (див. листи ДФСУ від 05.11.2018 р. № 4700/6/99-99-15-03-02-15 і від 20.04.2018 р. № 1783/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

** Щоправда, податківці не поширюють цей виняток на фізичних осіб — платників ЄП (див. БЗ 102.13).

ПДВ

Безоплатна передача носіїв рекламної інформації (логотипу фірми, інформації про послуги, що надаються підприємством тощо), що мають самостійну товарну цінність (зокрема тент, який перевізник, незважаючи на розміщену на ньому рекламу, може спокійно використати для екіпірування своїх вантажних автомобілів), по суті, є постачанням товарів у розумінні п.п. 14.1.191 ПКУ. Тобто таку безоплатну передачу необхідно оподатковувати ПДВ на загальних підставах. І за базу оподаткування брати мінбазу, встановлену абзацом другим п. 188.1 ПКУ, тобто ціну придбання брендованих тентів.

Аналогічним чином слід оподатковувати і послуги миття чужих авто, що надаються беоплатно перевізникові, нараховуючи поставочні ПЗ з ПДВ виходячи з мінбази — ціни придбання послуг миття.

Водночас вхідний ПДВ, пов’язаний з виготовленням брендованих тентів і придбанням послуг миття брендованих вантажних авто, зберігається. Тобто компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ при безоплатній роздачі в рекламних цілях нараховувати не треба. Адже реклама — не що інше, як частина госпдіяльності підприємства-експедитора, оскільки її основна мета — збільшення обсягів продажів і отримання експедитором доходу.

Виняток: рекламування діяльності, що не підлягає оподаткуванню ПДВ або що підпадає під ПДВ-пільгу за ст. 196, 197, підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ (ср. ). Проте пільгова діяльність може бути лише у тих експедиторів, які самостійно надають транспортно-експедиторські послуги, пов’язані з транзитними перевезеннями, що пільговані за п. 197.8 ПКУ (див. питання 12 УПК № 610***). Таким експедиторам від компенсуючих ПЗ не відкрутитися. Базу оподаткування у такому разі визначають відповідно до п. 189.1 ПКУ (за товарами/послугами виходячи з вартості їх придбання).

*** Узагальнююча податкова консультація щодо порядку оподаткування ПДВ транспортно-експедиторської діяльності, затверджена наказом ДПСУ від 06.07.2012 р. № 610.

Але є й інша лояльніша версія.

ПДВ-версія від податківців

У частині оподаткування ПДВ безоплатних постачань товарів/послуг у рекламних цілях податківці висувають свою, версію. Як вважають податківці, підприємству для ненарахування окремих поставочних ПЗ при безоплатних рекламних роздачах товарів або наданні послуг достатньо, щоб ці витрати були враховані в оподатковуваній вартості власної продукції/послуг (див. БЗ 101.06, лист ДФСУ від 20.04.2018 р. № 1783/6/99-99-15-03-02-15/ІПК), що поставлялася. Так:

1) якщо вартість таких товарів/послуг включається в ціну продажу готової продукції (товарів, послуг), використовуваних в оподатковуваних операціях, пов’язаних з отриманням доходу, то окремі ПЗ за операцією безоплатної передачі в рекламних цілях не виникають. Вважається, що такі безоплатно передані товари/послуги потрапили під ПДВ-оподаткування у складі тієї операції, у вартість якої були включені.

Зверніть увагу: йдеться не про віднесення на собівартість (адже вартість безоплатно розданих товарів далеко не завжди туди потрапить), а про включення в кінцеву ціну товарів, що продаються. І нещодавно податківці це додатково підтвердили (див. лист ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 54, с. 3). Ну а оскільки ціну товарів калькулюють виходячи з усіх понесених витрат, цілком імовірно, що туди помістяться і рекламні витрати. Тоді

орієнтуючись на позицію податківців, ПЗ при безоплатних роздачах у рекламних цілях можна взагалі не нараховувати

Головне — довести, що витрати на рекламу дійсно були враховані у вартості послуги транспортного експедирування, тобто експедиторської винагороди. Допоможе в цьому та ж калькуляція ціни послуг транспортного експедирування або будь-який інший документ, де будуть видні складові ціни. Наприклад, калькуляція ціни експедиторських послуг (експедиторської винагороди) або інший подібний документ (Положення про ціноутворення і наказ про цінову політику). Не проти цього і фіскали (див. лист ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 21.06.2019 р. № 2836/ІПК/04-36-12-01-16);

2) якщо вартість безоплатно розданих товарів (послуг) не включається в ціну продажу готової продукції (товарів/послуг), така безоплатна передача розглядається як окрема операція, оподатковувана ПДВ у загальному порядку, виходячи з бази оподаткування, визначеної п. 188.1 ПКУ (тобто так, як за ПДВ-версією вище). У зв’язку з цим необхідно скласти дві податкові накладні (ПН)****: одну — нульову; іншу — на суму перевищення ціни придбання/звичайної ціни над нульовою фактичною ціною. Обидві ПН треба зареєструвати в ЄРПН;

**** Приклад складання див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 96, с. 36.

3) як у разі включення вартості безоплатно переданих товарів/послуг до складу вартості оподатковуваних операцій постачання (реалізації) готової продукції (товарів, послуг), так і в разі визнання їх окремим постачанням ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ нараховувати не треба.

Тож якщо в експедитора вартість експедиторських послуг (експедиторської винагороди), що надаються, містить у собі у тому числі витрати на рекламу, і це чітко виходить з калькуляції ціни послуги або іншого документа з її ціноутворення, то в принципі можна дотримуватися версії податківців не нараховувати додаткові поставочні ПЗ виходячи з мінбази (п. 188.1 ПКУ):

— при безоплатній передачі перевізникові брендованих тентів;

— і при митті автомобілів з брендованими тентами.

При цьому і в першому, і в другому випадку, показавши вхідний ПДВ за тентами і послугами у складі ПК, не нараховувати «компенсуючі» ПЗ. Проте для повного спокою в цьому випадку радимо на додаток до наявної калькуляції вартості послуг все-таки заручитися власною ІПК з подібними висновками.

Приклад. Експедитор замовив виготовлення 10 одиниць брендованих тентів на суму 120000 грн. (у тому числі ПДВ 20000 грн.). Після виготовлення тенти передані перевізникам для установлення на їх причепи. Додатково експедитор уклав договір на отримання послуг миття авто з брендованими тентами: за місяць послуги миття надані на суму 6000 грн. (у тому числі ПДВ 1000 грн.).

Облік витрат на установлення рекламних тентів і їх миття

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн.

Дт

Кт

1

Оприбутковано брендовані тенти, отримані від постачальника

209

631

100000

644/1

631

20000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

20000

3

Оплачено вартість брендованих тентів

631

311

120000

4

Передано брендовані тенти перевізникові

93

209

100000

5

Нараховано ПЗ з ПДВ виходячи з мінбази*

949

641/ПДВ

20000

6

Наприкінці місяця отримано акт послуг миття рекламних авто

93

631

5000

644/1

631

1000

7

Відображено податковий кредит з ПДВ (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

1000

8

Нараховано ПЗ з ПДВ виходячи з мінбази*

949

641/ПДВ

1000

9

Оплачено послуги миття брендованих авто перевізника

631

311

6000

* Якщо вартість експедиторських послуг (експедиторської винагороди) містить у собі в тому числі витрати на рекламу, і це чітко видно з калькуляції ціни послуги або іншого документа з її ціноутворення, то, дотримуючись версії податківців, ПЗ не нараховуємо.

висновки

  • Експедитор не має жодного стосунку до автомобілів перевізника. Але якщо за документами їх оснащення брендованими тентами і періодичне миття носять рекламний характер, то витрати сміливо вважаємо господарськими і включаємо у витрати на збут.
  • Якщо брендовані тенти і послуги їх миття отримують перевізники — платники податку на прибуток за базовою ставкою, то в експедитора-високодохідника різниці не виникають.
  • Заручіться калькуляцією експедиторських послуг, що покриває і рекламні витрати. Тоді, за версією податківців, нараховувати ПЗ на вартість безоплатно переданих тентів і послуг їх миття не доведеться.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі