Теми статей
Обрати теми

Звіт про суми податкових пільг

Солошенко Людмила, податковий експерт
Для пільговиків закінчення року — привід подати Звіт про пільги. Нагадаємо, що особливості заповнення Звіту в різних ситуаціях розглядалися в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 83, с. 4 і 2017, № 81, с. 6 і 9. Ну а зараз звернемо увагу на важливі моменти, пов’язані з його поданням.

Хто подає Звіт

Хто подає «пільговий» Звіт? Чи повинні подавати його підприємці?

Суб’єкти господарювання, що користуються пільгами і не сплачують до бюджету суми податків/зборів (далі — пільговики), повинні:

вести облік податкових пільг відповідно до Порядку № 1233* (п. 30.6 ПКУ);

* Порядок обліку сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг, затверджений постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1233.

звітувати про пільги перед контролюючими органами (п.п. 16.1.6 ПКУ), подаючи Звіт про суми податкових пільг (далі — Звіт про пільги, «пільговий» Звіт) за формою, наведеною в додатку до Порядку № 1233.

Таким чином, звітувати зобов’язані суб’єкти господарювання — пільговики. У свою чергу, суб’єктами господарювання (згідно зі ст. 55 ГКУ) є:

(1) юридичні особи: державні, комунальні та інші підприємства, а також інші юридичні особи;

(2) фізичні особи-підприємці.

Тому підприємці також повинні подавати Звіт.

Строки подання

У які строки подавати Звіт про пільги?

Згідно з п. 3 Порядку № 1233 «пільговий» Звіт:

— складають з початку року наростаючим підсумком: за три, шість, дев’ять і дванадцять календарних місяців (у гривнях) і

— подають щоквартально протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового періоду.

Ну а оскільки граничний строк подання річного «пільгового» Звіту припадає на 9 лютого (суботу) і за ним (як за податковими деклараціями) працює правило «святково-вихідних» перенесень з п. 49.20 ПКУ, то

подати «пільговий» Звіт за 2018 рік потрібно не пізніше 11 лютого 2019 року

Врахуйте: при складанні Звіту користуються «найсвіжішими» Довідниками пільг і, зокрема, при заповненні Звіту за 2018 рік — Довідниками пільг № 91/1 і 91/2 станом на 01.01.2019 р. (БЗ 135.02).

«Пільговий» Звіт і «прибутківці»-пільговики. Щоправда, для «прибутківців»-пільговиків ситуація виходить дивною.

Нагадаємо, що в недалекому 2017-му контролери дозволяли «прибутківцям»-річникам подавати річний «пільговий» Звіт синхронно з «прибутковою» декларацією за рік, тобто в 60-денний строк. При цьому об’єктивно мотивували таке відстрочення в поданні тим, що суму пільг з податку на прибуток «прибутківці»-пільговики зможуть визначити тільки (!) за підсумками року — за даними річної декларації та її «пільгового» додатка ПЗ (див. консультацію в БЗ 102.23.01, переміщену в «недіючі»).

Проте натомість у свіжій консультації БЗ 102.23 про строк подання річного «пільгового» Звіту «прибутківцями»-пільговиками сказано нечітко, а тільки «загалом» роз’яснюється, що пільги потрібно відобразити у Звіті за підсумками року.

Зважаючи на це спокійніше річний «пільговий» Звіт (з уже порахованими (!) пільгами з податку на прибуток) «прибутківцям»-пільговикам подати в 40-денний «квартальний» строк. Тобто раніше власне річної декларації з прибутку. Останню, нагадаємо, «прибутківці» (квартальники/річники) подають у 60-денний строк, тобто до 1 березня включно (пп. 49.18.3, 49.18.6 ПКУ). А якщо контролери висловляться прямо «за» 60-денний строк, то ми вас повідомимо.

Утім, хочемо трохи заспокоїти: погрішності в річному «пільговому» Звіті не страшні. Усе тому, що помилки в «пільговому» Звіті можна виправити тільки в межах року (врахувати їх при складанні наступного Звіту в межах року). А ось виправити торішні помилки не вийде, оскільки форма Звіту не містить для цього необхідних рядків. Та й самоуточнитися через УР за минулі періоди не вийде, оскільки можливості подати уточнюючий «пільговий» Звіт не передбачено. До того ж,

за виправлення помилок у Звіті штрафи не загрожують

Про те ж говорять і контролери (БЗ 135.02).

Щоправда, не забувайте про наростаючий підсумок (що «пільговий» Звіт протягом року складають «по наростаючій»). А тому якщо, наприклад, у I кварталі користувалися пільгами, а далі припинили, потім весь рік все одно щокварталу потрібно подавати «пільговий» Звіт. Причому краще «подати» Звіт (навіть з неточностями в сумах), ніж «не подати взагалі». Інакше можуть оштрафувати за неподання/несвоєчасне подання (див. наступне запитання).

Відповідальність за неподання

Яка передбачена відповідальність за неподання/несвоєчасне подання «пільгового» Звіту?

Оскільки «пільговий» Звіт є податковою декларацією (п. 46.1 ПКУ), то:

— за його неподання/несвоєчасне подання загрожує фінансова відповідальність — штраф у розмірі 170 грн. як за неподання декларації, а за повторне порушення протягом року — штраф у розмірі 1020 грн. (за п. 120.1 ПКУ), а

— для посадових осіб підприємств, установ, організацій — ще й адміністративна відповідальністьадмінштраф за порушення порядку ведення податкового обліку в розмірі від 85 до 170 грн. (за ст. 1631 КпАП) (БЗ 138.01). Причому зі сплатою (більшого ніж (!) сам адмінштраф) судового збору в розмірі 0,2 прожиткового мінімуму, встановленого на 1 січня для працездатних громадян (у 2019 році це: 1921 грн. х 0,2 = 384,20 грн.) згідно з п. 5 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 р. № 3674-V. Оскільки такий адмінштраф накладається судом на підставі протоколів про адміністративні правопорушення, складених податковими органами (ст. 221, 255 КпАП).

Сплачують штрафи за неподання/несвоєчасне подання «пільгового» Звіту за кодом бюджетної класифікації «21081100» (лист ДФСУ від 17.01.2018 р. № 1390/7/99-99-12-02-04-17).

До того ж, оскільки «пільговий» Звіт — податкова декларація, то через його неподання/несвоєчасне подання податківці можуть проводити перевірки: камеральну на предмет своєчасності подання декларацій (п.п. 75.1.1 ПКУ) і позапланову документальну (п.п. 78.1.2 ПКУ). Причому перевіряти можуть як юросіб, так і фізосіб (див. БЗ 136.06).

Адмінштраф

До кого застосовують адмінштраф за неподання/несвоєчасне подання «пільгового» Звіту: до керівника та/або головного бухгалтера? Чи загрожує адмінштраф підприємцеві?

Згідно зі ст. 1631 КпАП адмінштраф (у розмірі 85-170 грн.) накладається за відсутність податкового обліку, порушення встановленого законом порядку ведення податкового обліку керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій. Тобто

адмінвідповідальність установлена одночасно щодо двох осіб: керівника і головного бухгалтера

Про застосування адмінштрафу за ст. 1631 КпАП до керівника й головного бухгалтера твердять і контролери (БЗ 138.03). Тим паче, що на «пільговому» Звіті повинні стояти два підписи: керівника та головного бухгалтера, тобто двох «перших осіб».

Тому і протоколів про адміністративні правопорушення (за формою додатка 1 до Інструкції з оформлення органами доходів і зборів матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Мінфіну від 02.07.2016 р. № 566) податківці в такому разі складуть два: і на керівника, і на головбуха. Адже відповідно до п. 2 розд. II цієї Інструкції при здійсненні адміністративного правопорушення декількома особами на кожного порушника складають окремий протокол.

Суди — «за» малозначність. Утім, врахуйте, що самостійно податківці оштрафувати не можуть. Адже притягнення до адмінвідповідальності (накладення адмінштрафу) відбувається за певною процедурою. І після того, як контролери виявили порушення (склали адмінпротокол), справа про адміністративне правопорушення передається до суду, який повинен прийняти рішення і винести постанову у справі (ст. 221 КпАП).

У свою чергу, розглядаючи справу, зазвичай,

суди беруть до уваги визнання винною особою своєї провини, а також щиросерде розкаяння,

яке слугує пом’якшуючою обставиною згідно з п. 1 ч. 1 ст. 34 КпАП. А тому служителі Феміди можуть визнати, що правопорушення носить незначний характер (визнати малозначність правопорушення згідно зі ст. 22 КпАП), і звільнити порушника від адмінвідповідальності: замість штрафу обмежитися усним зауваженням*. Тож присудження адмінштрафу — за судом. Ну а розкаявшись у скоєному, можна отримати не штраф, а зауваження.

* Див. http://reyestr.court.gov.ua/Review/57326856, http://reyestr.court.gov.ua/Review/78002385 і http://reyestr.court.gov.ua/Review/76525685.

Підприємцеві «не світить» адмінштраф. А ось підприємці щодо адмінвідповідальності можуть не переживати, до них адмінштраф не застосовується. Усе тому, що суб’єкт адміністративного проступку — спеціальний і чітко визначений ст. 1631 КпАП — це керівники та інші посадові особи підприємств, установ, організацій, зокрема, головні бухгалтери. А ось підприємці тут не згадуються — для них адмінвідповідальність не передбачена.

Тим паче, що в тих випадках, коли адмінвідповідальність стосується підприємців, звичайно є в КпАП пряме застереження (як наприклад, у «трудовій» ст. 41, «відхідній» ст. 82, «перевізній» ст. 1331 та інших статтях КпАП). Стаття 1631 КпАП згадки про підприємців не містить.

До того ж, і податківці з приводу притягнення підприємців до адмінвідповідальності співзвучно зазначають, що для підприємців адмінвідповідальність також передбачена «валютними» ст. 1621, 1622, ПДФО-ст. 1634, ЄСВ-ст. 1651, «готівковою» ст. 16315 КпАП (БЗ 138.03). Тому адмінштраф за ст. 1631 КпАП до підприємців незастосовний.

Строки давності для штрафів

За I квартал і півріччя 2018 року не подавали «пільгові» Звіти. Чи можуть нас зараз оштрафувати? Чи є якісь строки давності для штрафів?

Оскільки неподання «пільгового» Звіту, як зазначалося, може спричинити штраф за неподання (170 грн.), а для посадових осіб підприємств ще й адмінштраф, розглянемо строки давності для кожної санкції.

Штраф за неподання/несвоєчасне подання (170 грн.). Строки давності для штрафів визначені ст. 114 ПКУ і відповідають строкам давності, встановленим ст. 102 ПКУ. А отже, в загальному випадку становлять 1095 днів з граничного строку подання податкової декларації.

Проте в тому випадку, якщо податкова декларація взагалі не подана, зважаючи на відсилання п. 102.1 ПКУ до випадків-винятків з п. 102.2 ПКУ (і зокрема випадку неподання декларації з п.п. 102.2.1 ПКУ), контролери роз’яснюють, що застосування штрафів узагалі не обмежене строками давності (БЗ 138.01). Тому, на жаль, контролери можуть штрафувати «безстроково». І якщо порушення буде виявлено, від штрафу складно відкрутитися. ☹

Адмінштраф. Несвоєчасне подання/неподання декларацій належить до порушень, що мають разовий характер (БЗ 138.03; лист ДФСУ від 23.10.2014 р. № 5554/6/99-99-17-01-02-16). Ну а за разовими правопорушеннями (якщо справи підвідомчі суду, ч. 2 ст. 38 КпАП)

адмінштраф може бути накладений не пізніше ніж через 3 місяці з дня вчинення правопорушення

При цьому «граничні» 3 місяці (у межах яких може накладатися адмінштраф) відлічують (!) з дня вчинення правопорушення таким чином:

— при несвоєчасному поданні Звіту — з дня фактичного подання;

— при неподанні Звіту — з дня, що настає за граничним строком подання.

Виходить, якщо адмінштраф за неподання «пільгових» Звітів за I квартал/півріччя 2018 року досі не наклали, зараз його вже податківці не вправі застосувати, оскільки (з граничного строку подання) минув 3-місячний строк давності для штрафу. Тож адмінвідповідальність у цьому випадку більше не загрожує.

А якщо податківці після 3 місяців «намалюють» адмінштраф, про це варто натякнути суду, що адмінштраф «прострочений» («старше за 3 місяці») і застосовувати його підстав немає. Причому суди закривають справу і в тих випадках, коли «своєчасно» складений податківцями протокол надійшов до суду «несвоєчасно» — після 3 місяців (постанова Першотравневого міськрайонного суду Миколаївської обл. від 18.01.2019 р. у справі № 484/5746/18*). На крайній випадок, адмінштраф можна оскаржити (детальніше про оскарження див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 86, с. 20).

* http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/79264060.

Але що, якщо, схаменувшись, захочемо виправитися і, скажімо, за I квартал/півріччя все-таки подати (нехай і з мегазапізненням) «пільгові» Звіти? Тоді станемо заручниками курйозної ситуації, оскільки таким чином зашкодимо самі собі. Так-так. Адже після таких дій «неподання» перетвориться на «несвоєчасне подання». А за останнім нависне загроза адмінштрафу, оскільки 3-місячний строк давності «посунеться» і почне відлічуватися саме з дати несвоєчасного подання (тобто з дня вчинення правопорушення). Тож, благі наміри можуть обер- нутися неприємністю. Хоча тоді не забувайте про розкаяння і щиросерде визнання, що можуть врятувати від адмінштрафу в суді. Тоді як штраф за ст. 120.1 ПКУ (170 грн.), порівняйте (!), «світить» у будь- якому випадку: хоч подавай, хоч не подавай Звіт.

Якщо підприємець не подавав Звіту

Як можуть перевірити підприємця, якщо він не подавав «пільгового» Звіту?

Як зазначалося, в цьому випадку до підприємця можуть застосувати штраф за неподання за п. 120.1 ПКУ, а ось адмінштраф за ст. 1631 КпАП незастосовний.

Щоправда, оскільки Звіт про пільги — податкова декларація, формально неподання «пільгового» Звіту може стати підставою перевірок: камеральної (на предмет своєчасності подання декларацій, п.п. 75.1.1, другий абзац п. 76.3 ПКУ) і позапланової документальної (через неподання, п.п. 78.1.2, ст. 82 ПКУ). Про те ж говорять і контролери (БЗ 136.06).

Утім, у реальному житті підприємців усе ж перевіряють рідко (зазвичай особливо посилено — перед закриттям). Тож за неподання тривожити, імовірно, не повинні.

Пільговим придбанням не місце у Звіті

Здійснили пільгове придбання (придбали програму в нерезидента з IТ-пільгою з ПДВ). Чи потрібно нам через таку пільгову операцію подавати «пільговий» Звіт (інших пільг немає)?

Про придбання програмної продукції (ПП) у нерезидента, поширення на таку операцію ІТ-пільги з ПДВ (як з пільгових послуг нерезидента) і невідображення її в декларації з ПДВ див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 77, с. 3.

Але чи подавати через таке пільгове придбання «пільговий» Звіт? Із цього приводу відразу заспокоїмо: якщо ви не ведете пільгової діяльності — пільгові (звільнені від ПДВ) постачання не здійснюєте і немає пільг з інших податків, то

«пільгові» придбання у Звіті відображати не потрібно, Звіт за ними не подають

Пояснимо детальніше:

— по-перше, за визначенням податкова пільга — це звільнення, передбачене для платника податку (п. 30.1 ПКУ). А за послугами від нерезидента підприємство не є платником податку, а виступає лише відповідальною особою. Адже ст. 180 ПДВ-розділу V ПКУ формально розмежовує суб’єктів на: платників податку (п. 180.1 ПКУ) і відповідальних (при отриманні послуг нерезидентів) осіб (п. 180.2 ПКУ). А отже, можна говорити, що подання Звіту до обов’язків останніх не належить,

— а по-друге, в «пільговому» Звіті податкові пільги з ПДВ розраховують тільки за операціями постачання (звільненими або оподатковуваними за «меншими» ставками ПДВ: 0 % і 7 %, п. 8 Порядку № 1233). Хіба що виняток — необ’єктні постачання (ст. 196 ПКУ), за ними податкові пільги не визначаються (для них кодів пільг немає) і «пільговий» Звіт не подають (БЗ 101.26; лист ГУ ДФС у м. Києві від 11.05.2018 р. № 2095/ІПК/26-15-12-01-18)*.

* Також не потрібно відображати в «пільговому» Звіті суми, що підлягають бюджетному відшкодуванню (див. БЗ 101.26).

А ось за придбаннями податкові пільги не розраховуються. Та і за формулою розрахунку сум ПДВ-пільг з Порядку, затвердженого наказом ДПАУ від 29.03.2011 р. № 167 придбання «без постачань» призведуть до того, що сума ПДВ-пільги вийде від’ємною (оскільки придбання віднімаються). А контролери наполягають: при правильному розрахунку сума пільги від’ємною не може бути (БЗ 101.26, лист ГУ ДФС у Полтавській обл. від 20.03.2018 р. № 1117/ІПК/16-31-12-01-34). Тож придбання без постачань — ще не привід подавати Звіт. До того ж суму ПДВ-пільг розраховують, прив’язуючись до даних ПДВ-декларації. А в цьому випадку пільгові послуги від нерезидента проходять «повз» ПДВ-облік і до декларації взагалі не потраплять.

Приємно, що про неподання «пільгового» Звіту в цьому випадку говорять і контролери. І (навіть незважаючи на те, що стосовно запитуваної ситуації — за послугами від нерезидента (ЄБРР) — є спеціальний код у Довіднику пільг) роз’яснюють: при отриманні пільгових послуг від нерезидента в одержувача таких послуг відсутні підстави подавати «пільговий» Звіт (лист ДФСУ від 11.12.2018 р. № 5185/6/99-99-15-02-02-15/ІПК). Тому Звіт з пільгових послуг нерезидента подавати не потрібно.

Пільговий імпорт. Ще врахуйте, що податкові пільги не розраховуються і за пільговим ввезенням (пільговим імпортом, у тому числі пільговим ввезенням культурних цінностей, БЗ 101.26). Тож імпортні пільги в «пільговому» Звіті відображати не потрібно (та й кодів пільг для них у Довідниках немає).

«Пільговий» Звіт скасують з 2020 року

Чули, що «пільговий» Звіт, можливо, скасують. Чи потрібно його здавати у 2019 році?

Дійсно, в планах уряду — скасувати «пільговий» Звіт. Але тільки (!) з 2020 року. Тоді внесуть зміни до Порядку № 1233 і форму «пільгового» Звіту звідти виключать.

Непотрібність «пільгового» Звіту (окремої форми звітності з пільг) пояснюють тим, що в майбутньому облік сум податкових пільг контролюючі органи планують вести на підставі поданих суб’єктами господарювання декларацій, звідки контролери зможуть збирати відомості про пільги. Відповідні зміни до Порядку № 1233 будуть внесені постановою КМУ від 31.10.2018 р. № 891 (ср. ). Але запрацюють вони, повторимо, тільки з 01.01.2020 р.

Тобто поки що залишається все по-старому:

у поточному 2019 році все ще доведеться щоквартально подавати «пільговий» Звіт

Щоправда, 2019-й, як бачимо, стане прощальним роком для звітності з пільг.

висновки

  • «Пільговий» Звіт за 2018 рік потрібно подати не пізніше 11 лютого 2019 року (у 40-денний строк). Рекомендуємо в такий строк його подати і «прибутківцям»-пільговикам.
  • У «пільговому» Звіті відображають звільнені постачання і оподатковувані за меншими ставками ПДВ (0 % і 7 %). А ось необ’єкти і пільгові послуги від нерезидентів у «пільговому» Звіті відображати не потрібно.
  • За неподання Звіту загрожують штрафи і перевірки, а ось за помилки — штрафів немає.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі