Теми статей
Обрати теми

Корпоратив як збори трудового колективу: обліковуємо правильно

Нестеренко Максим, податковий експерт, Ушакова Лілія, експерт з кадрових і податкових питань
У процесі роботи підприємства час від часу виникає потреба зібрати трудовий колектив. А чи можна під вивіскою таких зборів провести корпоратив, щоб мінімізувати податкові втрати? Про це поговоримо прямо зараз!

Трудовий колектив підприємства утворюють усі громадяни, які своєю працею беруть участь у його діяльності на основі трудового договору (контракту), а також інших форм, що регулюють трудові відносини працівника з підприємством (ст. 2521 КЗпП).

Загальні збори трудових колективів підприємств розглядають найважливіші питання життя і діяльності трудових колективів. Вони проводяться в міру потреби, але не рідше як два рази на рік (ст. 20 Закону № 9500*). Отже, збори трудового колективу — це той захід, який передбачений законодавством. Однак, з іншого боку, чинне законодавство

* Закон СРСР «Про трудові колективи і підвищення їх ролі в управлінні підприємствами, установами, організаціями» від 17.06.83 р. № 9500-X.

не зобов’язує роботодавця оплачувати збори трудового колективу за власний рахунок

Єдина вимога до роботодавця — створювати умови, які б забезпечували участь працівників в управлінні підприємством (ст. 245 КЗпП). А під цю вимогу можна підтягнути далеко не всі витрати, які роботодавець зазвичай воліє списати як витрати на збори трудового колективу.

Якщо ми говоримо про збори трудового колективу саме як про збори трудового колективу (а кмітливий роботодавець, звичайно ж, корпоративи так і проводить), то тут можливі такі витрати:

— на оренду приміщення (якщо збори відбуваються не в приміщенні роботодавця);

— на поповнення водного балансу присутніх (вода, чай, кава, а може щось і міцніше);

— на харчування (перекусити після закінчення трудового дня). ☺

Зрозуміло, якщо усе це закуповується/проплачується членами трудового колективу, то питань немає. А ось якщо за усе це платить щедрий роботодавець… Почнемо з бухгалтерського обліку.

Бухгалтерський облік

В бухобліку витрати на збори слід відображати як звичайнісінькі адміністративні витрати (рахунок 92). Тому що витрати на проведення річних зборів є загальними корпоративними витратами підприємства і відносяться до адміністративних витрат як загальногосподарські (п. 18 П(С)БО 16 «Витрати»).

Однак, строго кажучи, до таких витрат можна віднести лише вартість оренди приміщення для зборів. Решту ж витрат, пов’язаних зі зборами, на наш погляд, більш доцільно відображати як інші операційні витрати (субрахунок 949). Витрати на проведення зборів відображаються за дебетом рахунків 92, 949 в кореспонденції з рахунками 20, 22, 28, 63, 68 в залежності від того, які саме витрати було понесено.

Які первинні документи підтверджуватимуть для бухобліку витрати на проведення зборів? Це можуть бути видаткові накладні й акти наданих послуг від постачальників, підрядників та інших сторонніх організацій (наприклад, від орендаря, якщо збори відбувалися в орендованому приміщенні) і акти на списання ТМЦ (якщо для зборів підприємство закупляло мінеральну воду, каву, чай, печиво, цукерки і тому подібні дрібні «приємності»).

Також не буде зайвим додатково підтвердити проведення зборів такими документами, як план (програма) заходу, кошторис витрат на проведення зборів, звіт про проведення зборів тощо. А ще доцільно прописати у наказі про облікову політику, що витрати на проведення зборів трудового колективу є загальногосподарськими (адміністративними) витратами підприємства. Для цього у колективному договорі підприємства слід прописати порядок і частоту проведення таких зборів. Тим більше, що загальні збори трудового колективу згідно із законодавством і є тим заходом, де колективний договір має бути схвалено (ст. 13 Закону України «Про колективні договори і угоди» від 01.07.93 р. № 3356-XII).

Податок на прибуток

У податковоприбутковому обліку жодних різниць, пов’язаних із витратами на збори, не буде. ПКУ таких різниць не передбачено. Тож витрати на збори відображатимуться в податковоприбутковому обліку згідно з правилами, що їх передбачено бухобліком (п.п. 134.1.1 ПКУ). Підтверджують це і фіскали (див. лист ДФСУ від 28.03.2019 р. № 1307/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Тож якщо в бухобліку витрати на проведення зборів зменшили фінрезультат (через рахунки 92, 94), так само вони вплинуть і на об’єкт оподаткування податком на прибуток.

ПДВ

Якщо підприємство для проведення зборів придбавало товари чи послуги з ПДВ, суми ПДВ у складі вартості таких товарів чи послуг уключаються до податкового кредиту (п. 198.2 ПКУ). На підставі зареєстрованих у ЄРПН податкових накладних або документів, що замінюють податкову накладну для податковокредитних цілей згідно з п. 201.11 ПКУ (наприклад, касових чеків).

Ключове запитання для цілей ПДВ-обліку — чи потрібно такий податковий кредит компенсувати зобов’язаннями, як це відбувається у разі негосподарського використання придбаних з ПДВ товарів чи послуг (п.п. «г» п. 198.5 ПКУ)? Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання на здійснені для зборів ПДВ-придбання і складати зведену податкову накладну не пізніше останнього дня місяця, у якому мали місце такі придбання?

Вважаємо, що цього можна уникнути. По-перше, як ми вже зазначали, збори трудового колективу — це не примха підприємства, а захід, передбачений законодавством. По-друге, якщо порядок і періодичність проведення зборів прописати у колективному договорі, це буде додатковим аргументом на користь того, що витрати на проведення таких зборів пов’язані із господарською діяльністю (у тому сенсі, в якому господарську діяльність визначає п.п. 14.1.36 ПКУ).

Однак ці аргументи діятимуть, тільки якщо йдеться про податковий кредит щодо послуг з оренди приміщення для зборів. Тобто

вхідний ПДВ, відображений за податковою накладною від орендодавця, який надав приміщення для зборів, підприємству можна не компенсувати

Решту придбань, які підприємство здійснює під збори (питну воду, цукерки-печиво тощо), не можна пов’язати із господарською діяльністю. Адже ці забаганки трудового колективу роботодавець оплачувати законодавчо не зобов’язаний. А якщо оплачує, то повинен компенсувати податковий кредит за ними за допомогою ПДВ-зобов’язань в порядку, що його передбачено п.п. «г» п. 198.5 ПКУ.

Фіскали у вже згаданому листі від 28.03.2019 р. № 1307/6/99-99-15-03-02-15/ІПК також наполягають на цьому. Причому вони наголошують, що, наприклад, збори трудового колективу у ресторані — це розважальний захід, який роботодавець проводить для своїх працівників, а не той захід, що передбачений ст. 20 Закону № 9500. Мовляв, байдуже, як ви цей захід називаєте. Якщо ви для нього придбаваєте те, що згідно із трудовим законодавством роботодавець придбавати не зобов’язаний — будьте ласкаві, компенсуйте податковий кредит.

Тож можна припустити, що фіскали майже гарантовано будуть підозрювати платників у тому, що ті маскують під збори трудового колективу звичайнісінькі корпоративи та інші розважальні заходи. І відкидатимуть будь-які спроби пов’язати ПДВ-придбання для проведення таких заходів із господарською діяльністю.

Враховуючи це, вважаємо, що підприємству, яке проводить збори трудового колективу, слід нарахувати «компенсуючі» податкові зобов’язання за ПДВ-придбаннями для таких зборів. Виняток — оренда приміщення для зборів, за цим придбанням податковий кредит не компенсуємо.

ПДФО і ВЗ

Оренда приміщення. Право працівників брати участь в управлінні підприємством через загальні збори трудових колективів прямо визначено ст. 245 КЗпП.

Причому ця ж стаття Кодексу зобов’язує роботодавця створювати умови, які б забезпечували участь працівників в управлінні підприємствами.

Якщо говорити про трудовий колектив, то його, повторимося, формують усі працівники, з якими укладені трудові договори на цьому підприємстві, у тому числі й керівники підприємства, а також працівники, які є власниками цього підприємства.

Повноваження трудового колективу здійснюються безпосередньо загальними зборами трудового колективу підприємства. При цьому збори вважаються правомочними, якщо в них бере участь більше половини загальної кількості членів колективу (див. ст. 20 Закону № 9500).

Звідси робимо висновок: якщо на підприємстві відсутнє приміщення, яке підходить для проведення зборів трудового колективу і може вмістити усіх його членів, то підприємство має право орендувати його. Адже, як вже зазначалося вище, роботодавець зобов’язаний створювати умови, які б забезпечували участь працівників в управлінні підприємством.

З урахуванням наведеного, вважаємо, що витрати роботодавця на приміщення не є доходом членів трудового колективу, які відвідали збори трудового колективу. Це витрати підприємства, пов’язані з його управлінням.

Йдемо далі.

Вода + їжа для членів трудового колективу. Тут не все так однозначно, як хотілося б. Розпочнемо з того, що кількість осіб, які відвідали збори трудового колективу, легко визначається.

По-перше, для того, щоб визначити повноважність зборів, доведеться підрахувати кількість присутніх (пам’ятайте, їх має бути не менше половини загальної кількості членів трудового колективу).

По-друге, ухвалення рішень з питань, за якими проводяться збори, проводиться простим голосуванням.

Але знати кількість тих, хто прийшов, — це ще не означає мати можливість персоніфікувати тих, хто випив води і з’їв печиво на зборах. Проте податківців (див. листи ДФСУ від 21.03.2019 р. № 1142/6/99-99-13-02-03-15/ІПК і ОВП ДФС від 05.09.2018 р. № 3853/6/99-99-13-02-03-15/ІПК), а іноді їх підтримують суди (див., наприклад, рішення Харківського окружного адмінсуду від 07.05.2018 р. у справі № 820/764/18), це не зупиняє. Їх логіка проста — узяти все і поділити. Пояснимо.

Кількість членів трудколективу, що відвідали збори, можна визначити. Кожен з них рівною мірою має право на попити/поїсти те, що було закуплено підприємством для цієї мети. Вартість закупленого відома. Ділимо загальну вартість на кількість учасників і, вуаля, отримуємо дохід кожного учасника!

Ну а оскільки дохід визначений, є ПДФО, то вони пропонують не розмінюватися на дрібниці, а утримувати ще й ВЗ (куди ж без нього?!).

А ось ЄСВ не буде, бо не зарплата (див. лист ДФСУ від 21.03.2019 р. № 1142/6/99-99-13-02-03-15/ІПК). Ну хоч тут порадували.

Ну а якщо серйозно, то тенденція з харчуванням, проживанням для працівників тощо за рахунок коштів роботодавця на сьогодні складається не дуже добра. Податківці наполегливо твердять про доходи працівників і хочуть ПДФО і ВЗ. Ця логіка знову і знову проглядає в їх роз’ясненнях.

Тому будьте пильні! Якщо організовуєте чай із печивом, то намагайтеся розмивати коло потенційних поїдачів/попивачів. Не обмежуйте його трудовим колективом. Будьте уважні! Адже той, хто попереджений, — той озброєний!

Наостанок — практичний приклад.

Приклад. Підприємство за підсумками І кварталу 2019 року проводить збори трудового колективу (100 осіб).

Щоквартальне проведення зборів передбачено колдоговором. При цьому витрати на оренду приміщення для проведення зборів складають 7200 грн. (у тому числі ПДВ — 1200 грн.), витрати на придбання мінеральної води, кави і чаю для учасників зборів — 3000 грн. (у тому числі ПДВ — 500 грн.).

Підприємство вирішило визнати доходом учасників вартість напоїв.

Облік витрат на збори трудового колективу

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

1

Сплачено за оренду приміщення для зборів

371

311

7200

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

644

1200

641/ПДВ

644/1

1200

3

Оприбутковано мінеральну воду, каву і чай, закуплені для проведення зборів

209

631

2500

4

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

631

500

641/ПДВ

644/1

500

5

Уключено до первісної вартості суми ПДВ за негосподарськими придбаннями

209

643/1/1

500

6

Відображено витрати щодо вартості оренди приміщення для зборів

92

685

6000

7

Списано раніше відображену суму ПДВ

644

685

1200

8

Списано мінеральну воду, каву і чай

377

209

3000

9

Нараховано ПДФО-оподатковуваний дохід учасників зборів ((3000 грн. : 100 осіб) х (100 % : (100 % - 18 %)) х 100 осіб

949

685

3658,54

10

Утримано ПДФО із доходу учасників зборів

685

641/ПДФО

658,54

11

Утримано військовий збір із суми доходу без урахування натуркоефіцієнта

685

642/ВЗ

45

12

Перераховано ПДФО

641/ПДФО

311

658,54

13

Перераховано ВЗ

642/ВЗ

311

45

14

Здійснено залік заборгованостей

685

377

2955

15

Внесено учасниками ВЗ до каси підприємства

301

377

45

16

Нараховано «компенсуючий» ПДВ на вартість мінеральної води, кави і чаю

643/1/1

641/ПДВ

500

17

Сплачено за мінеральну воду, каву і чай

631

311

3000

18

Здійснено залік заборгованостей

685

371

7200

висновки

  • У бухгалтерському обліку витрати на оренду приміщення для проведення зборів трудового колективу включаються до складу адміністративних витрат.
  • В податковоприбутковому обліку жодних коригувань, пов’язаних із витратами на збори працівників, не передбачено.
  • Платнику ПДВ, який здійснив придбання товарів чи послуг для проведення зборів, слід компенсувати податковий кредит зобов’язаннями згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ.
  • На наш погляд, сума витрат підприємства, понесена у зв’язку з орендою приміщення для зборів трудового колективу, не може вважатися доходом членів такого колективу.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі