* А також непідприємницькими товариствами, підприємствами, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів і витрат згідно з податковим законодавством, а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності.
Ідеться про зміни, внесені:
— наказом № 226 — зокрема, до НП(С)БО 1, П(С)БО 25 та Інструкції № 291 (набрали чинності 23.07.2019 р.);
— постановою № 625 — до Порядку № 419 (набрали чинності 24.07.2019 р.).
Частина цих змін носить косметичний характер: просто текст П(С)БО 25 «причесали» під актуальну редакцію Закону про бухоблік. Наприклад:
1. Змінили назву П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва» на НП(С)БО 25 «Спрощена фінансова звітність». Тепер ані в назві стандарту, ані в його тексті поняття «суб’єкт малого підприємництва» не фігурує. І не дивно, адже користувачами НП(С)БО 25 є не лише малі та мікропідприємства, але й, наприклад, непідприємницькі товариства.
2. Змінили назви спрощених форм звітності: «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва» став просто «Фінансовою звітністю малого підприємства» (форми № 1-м і № 2-м), а «Спрощений фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва» — «Фінансова звітність мікропідприємства» (форми № 1-мс і № 2-мс).
3. З НП(С)БО 25 виключили п. 3 розд. I, який суперечив нормам Закону про бухоблік. Нагадаємо, він установлював: якщо протягом звітного року підприємство не «вписалося» в «малі» та «мікро»-параметри, встановлені для надання скороченої і спрощеної звітності, то за відповідний звітний період, у якому це відбулося, і за подальші звітні періоди такого року підприємство складає повну фінзвітність. Але сьогодні це правило вже не діє, оскільки Закон про бухоблік вимагає, щоб для переходу до іншої категорії підприємств (а отже, й для надання фінзвітності в іншому форматі) юрособа відповідала новим критеріям протягом 2 років підряд (див. "На малі і мікро- розрахуйсь: хто є хто для НП(С)БО 25)" цього номера.
Проте косметичними правками все не обмежилося. Частина нововведень заслуговує на пильнішу увагу, оскільки впливає на порядок складання і подання «малої» фінзвітності. Що ж це за зміни?
1. Малі підприємства виключили з числа підприємств, які подають фінзвітність один раз на рік. Тобто тепер вони зобов’язані складати і подавати проміжну фінзвітність (абзац шістнадцятий п. 2 Порядку № 419).
Детальніше про строки подання «малої» фінзвітності див. "Строки подання малої фінзвітності" цього номера.
2. Уточнено перелік підприємств, які мають право застосовувати НП(С)БО 25, а отже, складати фінзвітність за скороченою формою (див. "Оновлене НП(С)БО 25: кому «світить» скорочена фінзвітність" цього номера).
3. Установлено, що підприємства, на які поширюється НП(С)БО 25, мають право вибору форми подання фінзвітності. Тобто вони самостійно вирішують, подавати їм повну чи скорочену фінзвітність (п. 2 розд. II НП(С)БО 1).
4. Відтепер усі підприємства, у тому числі малі й неприбуткові організації, повинні вести бухоблік з використанням рахунків класу 9 (застосовувати чи не застосовувати рахунки класу 8, підприємство обирає самостійно) (див. "Загальний vs спрощений: як обрати План рахунків" цього номера).