* Закони України від 20.09.2019 р. № 128-IX та № 129-IX відповідно.
Програмні РРО та інше
Програмні РРО. Звичайно, найголовнішим є введення до РРО-сфери «рідного брата» РРО — «напіввіртуального» програмного РРО (ПРРО), який являє собою такий собі комплекс із пристрою (смартфона, планшета, ПК тощо) та програмного забезпечення, що встановлюється на цей пристрій. Він покликаний реалізовувати фіскальні функції через сервер ДПСУ та виконувати ті ж функції з реєстрації розрахункових операцій, що й традиційний РРО. Контролюючий орган забезпечує безоплатне програмне рішення для використання суб’єктами господарювання ПРРО**.
** Тут фіскали вже виклали для тестування програмне забезпечення для ПРРО: 80.91.165.208/E-Receipt/
Важливу роль у функціонуванні ПРРО повинен відіграти фіскальний сервер ДПСУ. Крім накопичення інформації про розрахункові операції, він присвоюватиме номери самим ПРРО, електронним розрахунковим документам і звітним фіскальним чекам (це підсумковий документ за день, тобто Z-звіт).
Для обліку ПРРО створюється спеціальний реєстр. Реєстрація ПРРО здійснюється шляхом присвоєння йому фіскальним сервером індивідуального фіскального номера з внесенням ПРРО до реєстру.
При виході ПРРО з ладу розрахункові операції не проводяться!
Електронний розрахунковий документ (чек) — це документ, створений у момент проведення розрахункової операції РРО або ПРРО. Створений ПРРО такий документ-чек реєструється фіскальним сервером із присвоєнням йому фіскального номера.
Алгоритм отримання покупцем чека при придбанні через ПРРО поки чітко не зрозумілий. Мабуть, покупець отримає на свій пристрій QR-код розрахункового документа-чека, за яким чек можна буде витягнути з фіскального сервера ДПСУ та/або чек надійде на абонентський номер або електронну пошту покупця...
СОД РРО. У ПКУ вводиться термін «система обліку даних РРО» (СОД РРО). Це система для збору, зберігання та використання даних РРО і ПРРО (по суті її роботу покликаний забезпечувати згаданий вище фіскальний сервер). Зокрема, система повинна дозволяти покупцям/споживачам через Електронний кабінет (ЕК) здійснювати контроль достовірності розрахункових документів, що зберігаються в ній, подавати скарги на продавців, відстежувати долю своїх скарг і частини штрафних санкцій (про скарги — нижче), що належать їм. Продавці так само через ЕК мають доступ до даних СОД РРО.
Облік товарів за місцем торгівлі. Торгувати, як і раніше, можна тільки товарами, відображеними в обліку! Окремо прописали, що при перевірці подаються документи, що підтверджують облік і походження товарів, які знаходяться в місці продажу (госпоб’єкті). Це не стосується лише ФОП-єдинників — неплатників ПДВ, але тепер — крім (!) тих, що торгують технічно складною побутовою технікою (ТСПТ), ліками/медвиробами та всілякою ювеліркою…
ПТКС — лише з РРО. Забороняється використання для переведення готівки ПТКС, не обладнаних РРО або ПРРО, переведених у фіскальний режим.
Нові РРО-штрафи
РРО-штрафи дуже зросли: замість 1 грн. перше порушення каратиметься штрафом у розмірі 100 % вартості товарів (робіт, послуг), реалізованих з РРО-порушеннями, наступні порушення — по 150 %. Але зауважте (!), що ці санкції до 1 жовтня 2020 року застосовуватимуться у знижених розмірах: 10 і 50 % відповідно (п. 16 підрозд. 1 розд. I Закону № 128).
За порушення з КОРО і РК — 850 грн. (зараз — 340), за нероздрукування/нестворення контрольної стрічки — 510 грн. (зараз — 170), за порушення при продажу через касу — 340 грн. (зараз — 170). За «косяки» з програмуванням у РРО/ПРРО підакцизних товарів (у тому числі з кодами УКТ ЗЕД) — штраф 5100 грн.! За використання «модернізованих умільцями» РРО штраф так само складатиме 5100 грн. За неподання фіскалам звітних даних з РРО, РК, ПРРО — штраф 510 грн. (зараз — 170).
Скарги і «відкат» штрафів
Як і очікувалося, нові норми встановлюють можливість для покупця*** поскаржитися фіскалам на продавця-порушника і претендувати на отримання певної суми штрафу (у розмірі 100 % вартості придбаних товарів/послуг), якщо фіскали оштрафують продавця за підсумками розгляду такої скарги. У новому п. 113.4 ПКУ узаконено, що згадана частина штрафу (100 %), застосованого фіскалами за підсумками розгляду скарги покупця, спрямовується останньому. У ст. 43 ПКУ встановлюється порядок повернення скаржникам частини штрафу, застосованого до продавця на підставі поданої скарги. Податківці повинні надати висновок Казначейству про перерахування скаржникові частини штрафу, що належить йому, протягом 5 днів з дня зарахування штрафу до бюджету. На підставі отриманого висновку Казначейство протягом 5 днів повинно перерахувати цю частину штрафу скаржникові.
*** Коли вартість його придбання перевищує 850 грн.
Отримана сума компенсації частини штрафу не включатиметься до оподатковуваного ПДФО доходу скаржника (новий п.п. 165.1.60 ПКУ).
Дивно, в цих нових законах ніде не визначений механізм надсилання скарги (кому/куди/коли?!).
Єдинникам
Єдинники групи 1 з 19.04.2020 р. (дата зміни п. 296.10 ПКУ) взагалі не повинні будуть застосовувати РРО. Для єдинників груп 2 — 4 з цієї ж дати й до 01.10.2020 р. в частині застосування РРО і ПРРО залишаються колишні правила — при обсязі річного доходу до 1 млн грн. РРО/ПРРО застосовувати не треба, але до винятків у вигляді продажу ТСПТ, ліків і медвиробів додадуться ще й платні медпослуги!
У 4 кварталі 2020 року під РРО, незалежно від обсягу доходу, у єдинників груп 2 — 4 потраплять ще інтернет-торгівля, продаж ювелірки, секонд-хенду, кафе, ресторани, готелі, турагентства (детальніше див. у п. 53 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). А з 2021 року звільнення від РРО/ПРРО для груп 2 — 4 взагалі не буде.
З 2021 року збільшиться граничний обсяг річного доходу для єдинників групи 2 з 1,5 до 2,5 млн грн.
Увага! Під обмеження в частині можливості роботи на ЄП уже потрапила (!) низка видів послуг різного зв’язку та комунікацій — див. нову редакцію п.п. 8 п.п. 291.5.1 ПКУ, а вона застосовується з 20 жовтня поточного року! Починаючи з цієї дати доходи єдинників від таких видів діяльності формально повинні оподатковуватися за підвищеними ставками (у ФОП — 15 %, у юросіб — за подвоєною)! А з наступного року на них чекає перехід на загальну систему. Якось усе це не в’яжеться з принципом стабільності оподаткування (п.п. 4.1.9 ПКУ)!..
Набрання чинності
Усі основні норми законів № 128 і № 129 набирають чинності через 6 місяців з дня їх опублікування — тобто з 19 квітня 2020 року****. А ось норми, що стосуються скарги/«відкату» штрафу, набирають чинності з 1 жовтня 2020 року! Інші важливі дати введення окремих нововведень ми згадали вище.
**** Опубліковані в газеті «Голос України» за 19.10.2019 р. № 200.
Пальний акциз: бонус-сюрприз!
Перенесення штрафів за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних (АН) — у п. 18 розд. І Закону № 129! З 20 жовтня ця норма вже набрала чинності.Тож штрафи з пп. 1202.1 — 1202.3 ПКУ не застосовуватимуться до АН/РК, які платник зобов’язаний скласти з 1 липня по 30 листопада 2019 року.
Крім того, платники тепер отримали право зареєструвати в ЄРАН другі примірники АН щодо розподілу «першолипневих» залишків пального між акцизними складами, а також виправити помилки, допущені в таких АН.