Теми статей
Обрати теми

Амортизація і ФОП-загальносистемник

Децюра Сергій, податковий експерт
Активними учасниками автомобільних вантажоперевезень є фізособи-підприємці-загальносистемники. Для здійснення своєї діяльності вони використовують власні вантажні автомобілі. Враховуючи це, їх цікавить запитання: чи можуть вони розраховувати на витрати у розмірі амортизації, нарахованої на вантажівки, яку використовують у своїй діяльності? Детально про це далі.

Право на амортизацію

Фізичні особи — підприємці (ФОП), які перебувають на загальній системі оподаткування, до своїх витрат мають право включати тільки ті витрати, які перелічені у п. 177.4 ПКУ. У цьому пункті серед перелічених витрат ФОП-загальносистемник відшукає згадку й про включення до витрат нарахованої амортизації на його основні засоби (ОЗ).

А саме у п.п. 177.4.6 ПКУ прямо говориться, що ФОП-загальноситемники мають право (за власним бажанням) включати до витрат амортизацію, нараховану на:

— придбані ОЗ та нематеріальні активи;

— самостійно виготовлені ОЗ.

А ось подальші витрати (на ремонт, реконструкцію, модернізацію та інші поліпшення ОЗ, на ліквідацію) не амортизуються, а включаються до витрат періоду (за умови, що вони документально підтверджені). Це прямо закріплено в п.п. 177.4.6 ПКУ.

Щоб амортизація потрапила до витрат ФОП-загальносистемника, він має:

1) вести окремий облік таких витрат та вартості, яка амортизується за кожним ОЗ (п.п. 177.4.8 ПКУ);

2) мати документи, які підтверджують витрати на придбання чи виготовлення ОЗ, що амортизуються.

Розрахунок амортизації ОЗ здійснюється із застосуванням прямолінійного методу, за яким річна сума амортизації визначається діленням первісної вартості об’єкта ОЗ, яка амортизується, на строк його корисного використання (п.п. 177.4.7 ПКУ).

Строк корисного використання ОЗ встановлюється самостійно ФОП, але не може бути меншим мінімально допустимого строку, встановленого у п.п. 177.4.9 ПКУ.

Заборона на амортизацію

На перший погляд, здається, що у ФОП-загальносистемника є гарні перспективи на віднесення до витрат амортизації ОЗ. Вантажні автівки є ОЗ, то здається, що й амортизації на такі активи шлях до витрат.

Але, на жаль, насправді все не так. Річ у тому, що вищезгадані правила включення до витрат амортизації ОЗ поширюються не на всі ОЗ, а тільки на ті, які не вважаються ОЗ подвійного призначення.

А відповідно до п.п. 177.4.6 ПКУ до подвійних ОЗ віднесено: земельні ділянки, об’єкти житлової нерухомості, а також (!) легкові та вантажні автомобілі.

З цього випливає неприємне для ФОП-загальносистемника правило:

вони не мають право ані амортизувати, ані включати до витрат витрати на утримання легкових та вантажних автівок

Це стосується навіть тих випадків, коли ФОП буде використовувати такі автівки виключно у своїй підприємницькій діяльності. Річ у тім, що п.п. 177.4.6 ПКУ:

прямо визначає такі ОЗ об’єктами подвійного призначення;

— не висуває хоча б якихось додаткових умов чи ознак, при виконанні яких амортизація на такі подвійні ОЗ могла б потрапити до витрат.

Це підтверджують і фіскали (див. категорію 104.5 БЗ), і Мінфін (див. лист від 22.08.2018 р. № 11220-16-10/22320), а також суди (див., наприклад, рішення Волинського окружного адмінсуду від 30.10.2018 р. у справі № 0340/1812/18*).

* reyestr.court.gov.ua/Review/77626855

Що таке легковик та вантажівка

З вищенаведеного видно, що ФОП-загальносистемник не може включати нараховану амортизацію до витрат тільки щодо тих транспортних засобів, які віднесено до легкових чи вантажних автівок. Щоб зрозуміти, чи стосується ця заборона всіх можливих транспортних засобів, які використовуються у діяльності ФОП при здійснення вантажоперевезень, слід розібратися, які ОЗ є вантажними атомобілями.

Як випливає із ст. 1 Закону про автотранспорт, автомобіль вантажний — автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів. Це доволі розмите поняття. Тому якщо розуміти його буквально, то будь-яка автівка, яку використовують для перевезення вантажів, є вантажною автівкою.

Ухопившись за це визначення, податківці й розпочали фіскалити (див. листи ДФСУ від 20.09.2017 р. № 1995/М/99-99-13-01-02-14/ІПК, від 28.11.2018 р. № 4993/Л/99-99-13-01-02-14/ІПК). У цих роз’ясненнях контролери наголошують, що вантажними автомобілями є будь-які транспортні засоби, які призначені для перевезення вантажів. А тому

всі транспортні засоби, на яких перевозиться вантаж, є ОЗ подвійного призначення, а тому нарахованій на них амортизації не місце серед витрат ФОП

Так, наприклад, вони вважають, що оскільки сідельні тягачі та напівпричепи займаються перевезення вантажів, то вони є вантажними автомобілями. А отже, нарахована амортизації на них до витрат ФОП-загальносистемника не потрапляє.

На наш погляд, це не так. Згідно з УКТ ЗЕД, якщо транспортний засіб є автомобілем, то, щоб бути:

— вантажним автомобілем, потрібно, щоб він належав до однієї із товарних позицій — 8704 чи 8709 згідно з УКТ ЗЕД;

— легковим — потрібно мати код 8703 згідно з УКТ ЗЕД.

А тому ми вважаємо, що тільки ті автівки, які належать до вищезгаданих товарних позицій, згідно з УКТ ЗЕД є ОЗ подвійного призначення. Якщо ж автівка має інший код, то вона ані легковим, ані вантажним автомобілем не вважається. Так, наприклад, трактори мають код 8701, вантажні сідельні тягачі — код 8701 20, а напівпричепи, що із сідельними тягачами працюють у парі, — код 8716 тощо.

З цього випливає, що всі ці транспортні засоби мають код інший, ніж легкові та вантажні автомобілі, а тому не є ОЗ подвійного призначення. Таким чином, на наш погляд, амортизації, нарахованій на них, місце у витратах ФОП-загальносистемника.

Водночас фіскали завжди були проти того, щоб до витрат потрапляла амортизація, нарахована на сідельні тягачі і напівпричепи. Тому за амортизацію щодо таких транспортних засобів слід поборотися. При цьому робити це, напевно, доведеться через суд.

Що стосується судової практики, то вона на сьогодні неоднозначна. Існує ціла низка рішень, в яких слуги Феміди стають на бік ФОП (постанова Восьмого апеляційного адмінсуду від 19.03.2019 р. у справі № 857/346/19*, рішення Запорізького окружного адмінсуду від 22.01.2019 р. у справі № 280/4259/18**) та вважають, що сідельні тягачі і напівпричепи не є ОЗ подвійного призначення. Аргументи: сідельні тягачі і напівпричепи мають інший код згідно з УКТ ЗЕД, ніж вантажні і легкові автівки.

* reyestr.court.gov.ua/Review/80761389

** reyestr.court.gov.ua/Review/79578217

Водночас є й рішення, в яких суди забороняють амортизацію на такі ОЗ включати до витрат (постанова Восьмого апеляційного адмінсуду від 14.02.2019 р. № 857/4209/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/79997441, рішення Волинського окружного адмінсуду від 03.04.2019 р. № 140/103/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/80923181).

Враховуючи це, ФОП-загальносистемнику слід самому прийняти рішення, чи відносити амортизацію на невантажні автомобілі до витрат і вступати в суперечку з фіскалами та сподіватися на милість судів або змиритися і попрощатися з такими витратами.

Як варіант, який може мінімізувати втрати, радимо ФОП-загальносистемникам бути хитрішими й спочатку отримати індивідуальну консультацію з цього приводу, і якщо вона вам не сподобається, оскаржити її через суд. І якщо суд буде лояльним, то він змусить фіскалів видати вам правильне роз’яснення, яке врятує вас від штрафів.

Такий варіант кращий, ніж включати відразу амортизацію на «невантажівки» до витрат, а тоді оскаржувати свої дії через суд та у випадку програшу втрапити на штраф.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі