РРО-проекти (у тому числі «подарунки» ФОП-єдинникам)

В обраному У обране
Друк
Павленко Олексій, податковий експерт
Податки та бухгалтерський облік Вересень, 2019/№ 72
Сьогодні коротко поговоримо про два свіжі законопроекти, що стосуються застосування РРО. Ряд їх норм може неабияк змінити звичний розклад у сфері РРО, а також істотно зачепити інтереси ФОП-єдинників.

Мова піде про два законопроекти: № 1053 і № 1073, які подані для розгляду у ВРУ. Перший з цих документів вносить ряд змін до Закону про РРО*, другий — до ПКУ, і, як ви вже зрозуміли, вони пов’язані однією метою: удосконаленням РРО-сфери. Обидва законопроекти представлені «Зе-командою», тож є велика вірогідність, що їх найближчим часом без тяганини майже в початковому вигляді і приймуть, і підпишуть.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Відмітимо найбільш, на наш погляд, цікаві зі змін, що вносяться.

РРО у смартфоні

У світлі загальної діджиталізації** планується ввести так звані програмні РРО. Заявлена мета спрощення роботи і здешевлення (доступність) РРО для низькодохідних ФОП. Такі РРО можуть бути як окремими пристроями, так і спеціальним програмним забезпеченням, що встановлюється на смартфон, планшет, ПК. Програмні РРО повинні уміти оформляти віртуальні фіскальні чеки (і звіти) і, як мінімум, забезпечувати передачу даних на фіскальний сервер ДПС, а також — багаторазове зчитування і неможливість зміни в них підсумкових даних про розрахункові операції.

** Тобто «оцифрування» нашого життя ☺.

ПТКС

Передбачається використання ПТКС, що приймають готівку, тільки якщо вони обладнані звичайними або програмними РРО, переведеними у фіскальний режим.

Нові РРО-штрафи

Якщо законопроекти приймуть, то не буде попереджувального штрафу у розмірі 1 грн., він замінюється штрафом у розмірі 150 % вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг), але не менше 850 грн. За кожне подальше порушення штраф зростає вже до 250 %, але не менше 1700 грн. Збільшено й інші види РРО-штрафів, наприклад: за «гріхи» по застосуванню РК і КОРО, за нероздрукування (нестворення в електронній формі) контрольної стрічки — 850 грн., за порушення при продажу через касу — 340 грн. (наразі — 170 грн.), за використання «модернізованих умільцями» РРО штраф становитиме вже 8500 грн.

Ці штрафи протягом 10 днів після їх узгодження повинні сплачуватися до бюджету, але частина від них потім може бути перенаправлена скаржникам-споживачам (про це нововведення див. нижче)!

Скарга

Планується ввести, м’яко кажучи, безсторонній «скарговий» механізм заробляння покупцями грошей на продавцях, що порушують Закон про РРО. А саме: покупець може написати фіскалам скаргу на продавця-порушника і претендувати на пристойний шматок від суми штрафу*** (у розмірі 100 % вартості придбаних товарів/послуг), якщо фіскали застосують його до продавця за підсумками розгляду такої скарги. Розрахунок ініціаторів проекту простий — сотня тисяч мотивованих фізичних осіб спрацює ефективніше за контролерів.

*** Якщо вартість придбання перевищує 100 грн.

Вимоги до таких скарг встановлюються в новій ст. 16 Закону про РРО. Зокрема, до скарги обов’язково треба додавати копії документів, отриманих покупцем при придбанні товарів (робіт, послуг). Сподіваємося, що цей механізм не дозволить нечистим на руку особам використовувати скарги з метою усунення конкурентів або для тривіального заробляння грошей…

СОД-РРО та «відкати»

Передбачається введення фіскальної «РРО-хмари», яка іменується як система обліку даних РРО (СОД РРО) для збору і використання даних звичайних і програмних РРО. Вона повинна дозволяти покупцям/споживачам через Електронний кабінет здійснювати контроль достовірності розрахункових документів, що зберігаються у СОД РРО, подавати згадані скарги на продавців, відстежувати долю своїх скарг і частки штрафних санкцій, що належить їм.

Передбачається ввести дворівневу перевірку скарг податківцями: на першому рівні — камеральна перевірка даних скарги, і, якщо продаж товарів (робіт, послуг) не підтвердиться або продавець не з’явиться на камералку, призначається фактична перевірка за РРО-питаннями.

Частина норм покликані узаконити виплати з бюджету скаржникам. У тому числі встановлюється порядок повернення скаржникам частини штрафу, виписаного порушникові фіскалами на підставі поданої скарги. Фіскали повинні дати висновок казначейству про перерахування скаржникові частини штрафу, що належить йому, протягом 5 днів з дня зарахування штрафу до бюджету. Казначейству на перерахування цієї суми скривдженому споживачеві теж відведено 5 днів з моменту отримання висновку від фіскалів.

Сума компенсації частини штрафу не включатиметься в оподатковуваний ПДФО дохід скаржника!

«Подарунки» ФОП-єдинникам та ін.

Передбачається зміна в п. 296.10 ПКУ, згідно з якою з 01.01.2021 р. застосовувати РРО будуть зобов’язані усі платники ЄП, за винятком тільки платників, віднесених до першої групи ЄП.

При цьому для ФОП-єдинників передбачена перехідна норма, згідно з якою з 1 січня по 31 грудня 2020 року вони не зобов’язані застосовувати РРО, якщо дохід за календарний рік не перевищив 1 млн грн., але при цьому винятків з такої поблажки дуже сильно додалося. Окрім вже наявної торгівлі технічно складними побутовими товарами і ліками з медвиробами, під РРО потраплятимуть:

— реалізація товарів (надання послуг) через Інтернет;

— надання платних послуг у сфері охорони здоров’я;

— реалізація ювелірних і побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння тощо;

— реалізація товарів, що були у вжитку;

— діяльність із забезпечення стравами і напоями (окрім прописаного в п. 11 ст. 9 Закону про РРО дозволу працювати без РРО при продажу води, молока, квасу, олії і живої риби з автоцистерн, цистерн, бочок і бідонів; страв і безалкогольних напоїв в їдальнях і буфетах загальноосвітніх і професійно-технічних учбових закладів під час учбового процесу);

— діяльність турагентств, туроператорів, надання інших послуг бронювання і пов’язана із цим діяльність;

— діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщення;

— реалізація деталей і приладдя для автотранспорту (за переліком КМУ).

Проте тут трапилася неув’язка: згідно із Прикінцевими положеннями законопроекту № 1073 у разі його прийняття закон повинен набути чинності через 6 місяців з моменту його публікації, що, за найскромнішими підрахунками, відбудеться не раніше квітня 2020 року. Але при цьому законотворці намагаються тугіше затягнути РРОшні гайки єдинникам (за вищезгаданим переліком товарів/послуг) вже з 1 січня 2020 року! Думаємо, цей ляп на етапі голосування виправлять, ось тільки питання — наскільки це виправлення буде фіскальним?..

Інше. Загальна норма: розрахунковий документ має бути виданий або створений в електронній формі не пізніше передання товару! Мабуть, щоб при продажу товарів через Інтернет розрахунковий документ оформлявся заздалегідь?..

Виробникам заборонять продавати без РРО (з розрахунком через касу) вироби ювелірні і з коштовним камінням.

Обидва документи передбачено ввести через 6 місяців після опублікування, тобто, можливо, до середини майбутньої весни ми ще доживемо по-старому.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити