Теми статей
Обрати теми

Бонуси від мобільного оператора

Децюра Сергій, податковий експерт
Не секрет, що оператори мобільного зв’язку нарахують за програмою лояльності бонусні кошти своїм абонентам. Серед них можуть бути і платники єдиного податку, і загальносистемники. Як вплине на облік використання бонусів для оплати послуг зв’язку? Чи можуть бути негативні наслідки для платника єдиного податку? Давайте про це поговоримо.

Бонуси = знижка

З початку потрібно з’ясувати, що собою являють бонуси від мобільного оператора.

Умови отримання і накопичення бонусів можуть бути найрізноманітнішими. Доволі часто бонуси нараховуються за поповнення рахунка, кількість років співпраці з оператором або за інші дії, які обумовлені оператором у його програмі лояльності. Більш того, оператором мобільного зв’язку можуть надаватися бонуси у різній іпостасі. Це можуть бути просто умовні бали або бонусні кошти. Як саме будуть надаватися бонуси, залежить від умов їх надання, встановлених оператором.

Використовувати бонуси можна в чітко встановленому порядку і на чітко визначені цілі. Найчастіше ці бонуси дозволено обмінювати (витрачати) на внесення абонентської плати, на користування мобільним Інтернетом, на відправку SMS/MMS тощо.

А деякі оператори навіть дають змогу обміняти бонуси на сертифікати чи промокоди на отримання знижки на товари/послуги від партнерів програми лояльності тощо.

Із вищенаведеного випливає, що по суті

накопичені бонуси виконують функцію здешевлення вартості послуг оператора зв’язку

Тобто бонуси від мобільного оператора — це не що інше, як накопичувальна знижка, виражена в умовних одиницях, яка може бути зарахована надалі в рахунок оплати тих чи інших мобільних послуг.

При цьому, зазвичай, відомості про бонуси (їх нарахування та використання) наводяться довідково в рахунку оператора. Цю інформацію можна дізнатися, набравши певну комбінацію на мобільному.

Бонуси і платник ЄП

Негрошові розрахунки. Розібравшись із суттю бонусів від мобільного оператора, поговоримо про те, як нарахування таких бонусів вплине на платника ЄП. Відразу скажемо, що оскільки (як ми з’ясували вище) бонуси є знижкою, то говорити про те, що операція зарахування бонусів (бонусних коштів, нарахованих оператором) в рахунок погашення суми місячної абонентської плати є розрахунками у негрошовій формі, не слід.

Водночас, якщо навіть припустити, що зарахування бонусів у рахунок оплати послуг зв’язку є негрошовими розрахунками, то така операція все рівно жодним чином не вплине на можливість абонента — платника ЄП, який розрахувався бонусами, перебувати на спрощеній системі.

Справа в тому, що п. 291.6 ПКУ забороняє платникам ЄП здійснювати негрошові розрахунки тільки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги).

Спираючись на це, робимо висновок, що заборона на негрошові розрахунки стосується виключно негрошових розрахунків при визначенні доходу. Тобто ця заборона діє, коли платник ЄП продає свій товар і у вигляді оплати за відвантажений товар (роботу, послугу) отримує не гроші.

Взаємозалік тут також відсутній, оскільки платник ЄП нічого не винний оператору мобільного зв’язку. Бонуси йому нарахували не за надання послуг чи поставку товарів.

Тобто негрошові розрахунки при придбанні товарів (робіт, послуг), коли сам платник ЄП розраховується за отриманий від інших осіб товар (роботу, послугу) у негрошовій формі, на можливість його перебування на спрощеній системі не впливають.

У нашому випадку платник ЄП саме придбаває послуги зв’язку і за них розраховується бонусами. Тому навіть якщо фіскали і будуть наполягати на здійсненні негрошових розрахунків, проблем у спрощенця виникнути не повинно.

Чи буде дохід? Також доволі часто у платників ЄП, які отримують бонусні кошти від операторів мобільного зв’язку, виникає запитання: чи слід такі суми включати до свого оподатковуваного доходу?

Таке запитання виникає через наявність у категорії 107.04 БЗ роз’яснення, в якому фіскали прямо говорять, що кошти, отримані ФОП — платником ЄП у вигляді бонусів за придбання товарів чи надання послуг, включаються до складу доходу такого платника.

На наш погляд, такі висновки стосуються не ситуації з отриманням бонусних коштів абонентом — платником ЄП у свого мобільного оператора.

Річ у тім, що у цій консультації в БЗ йдеться не про всі без винятку бонуси, а тільки про ті, що виражені коштами, і що найголовніше — які надходять на поточний рахунок ФОП — платника ЄП.

Бонусні кошти ніколи не надходять на поточні рахунки абонента мобільного зв’язку, про що говорять і Правила № 295. Відповідно до п. 76 цих Правил бонуси, бали тощо, які нараховані оператором, провайдером за умовами акцій, не перераховуються абонентові оператора зв’язку ні у тому випадку, коли абонент відмовляється від попередньо оплачених послуг, які він не отримав, ні навіть у тому випадку, коли відбувається припинення (розірвання, закінчення строку дії) договору абонента і оператора зв’язку.

Отже, хвилюватися за те, що бонусні кошти є доходом спрощенця, не потрібно

Бонуси — не мотиваційна виплата. Також деяких спрощенців, а саме ФОП групи 2, турбує запитання щодо того, чи не зможуть фіскали сказати, що бонуси від оператора зв’язку є мотиваційною виплатою, наданою загальносистемником, і викинути ФОП з ЄП.

Адже про те, що мотиваційні виплати (бонуси), здійснені загальносистемником на користь спрощенця ФОП групи 2, можуть позбавити того статусу платника ЄП, фіскали прямо говорять у листі ГУ ДФС у м. Києві від 25.11.2016 р. № 7705/С/26-15-13-02-15.

Але хочемо вас заспокоїти. У вказаному листі йдеться про виплату бонусів ФОП-ЄП за надання ним послуг, зокрема проведення маркетингових заходів, акцій, рекламних кампаній. Коли йдеться про бонуси мобільного оператора, то тут говорити про те, що вони нараховані за надання ФОП-ЄП групи 2 якихось послуг загальносистемнику, не слід. Природа цих бонусів зовсім інша. Їх нарахували через те, що оператор мобільного зв’язку бажає зберегти ФОП як свого клієнта і надає йому знижку без отримання якихось послуг. Такими діями сам оператор намагається заробити на ФОП, а не здійснити йому виплату.

Бонуси у загальносистемника

Ще одне питання, яке турбує, як правило, загальносистемників, які отримують бонуси і використовують їх для оплати за послуги мобільних операторів, — це чи відображати такі бонуси в обліку і як визначити розмір здійснених витрат (з урахуванням бонусів чи без них)?

Саму суму бонусів ніде показувати не слід. Річ у тому, що сам факт наявності у суб’єкта господарювання нарахованої суми бонусів дає абоненту тільки право на знижку. А от реалізовувати це право чи ні та чи застосовувати цю знижку в майбутньому — вирішує абонент. Урешті-решт, сумою нарахованих бонусів підприємство може так і не скористатися! Тому тільки фактичне використання бонусів вплине на облік.

Що стосується використання бонусних сум, то у всіх випадках ця подія оформляється як знижка на оплату послуг зв’язку (наприклад, як придбання послуг зв’язку за меншою вартістю). Така знижка надається в момент використання послуги зв’язку. Враховуючи це, у результаті використання бонусів (застосування знижки), абонент просто сплатить менше за мобільні послуги в момент їх отримання.

А тому підприємству в обліку просто достатньо показати витрати виходячи з суми фактично витрачених коштів на мобільний зв’язок, тобто в розмірі, зменшеному на суму знижки.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі