Теми статей
Обрати теми

Мораторій на різні перевірки

Павленко Олексій, податковий експерт
Серйозним інгредієнтом, яким депутати спробували підсолодити гірку пілюлю введеного карантину, є мораторій на різноманітні перевірки. На які конкретно заходи/перевірки та на який строк запроваджено (планується) цей мораторій, зараз і обговоримо.

Фіскальні перевірки

Закон № 533 новим п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ ввів мораторій з 18 березня по 31 травня цього року на такі види податкових перевірок, як документальні (планові і позапланові) і фактичні. Але — є винятки!

Виняток 1: для позапланових перевірок на підставах з п.п. 78.1.8 ПКУвідшкодування з ПДВ — за наявності підстав для перевірки, визначених у розд. V ПКУ, та/або з від’ємним значенням з ПДВ більше 100 тис. грн). Згідно з п. 8 листа № 7 фіскали в умовах карантину планують за цими перевірками спілкуватись із платниками поштою, електронним зв’язком, у тому числі через Електронний кабінет платника.

Виняток 2*: для таких фактичних перевірок — стосовно обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками; у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального з підстав, визначених пп. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ПКУ.

* Було додано до норми цього п. 522 Законом № 540.

Зазначимо, що мораторій також не поширюється на камеральні перевірки

Перелік підстав для камеральних перевірок див. у п.п. 75.1.1 ПКУ. Згідно з його нормами камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних СЕА ПДВ (даних Держказначейства, даних ЄРПН та даних митних декларацій), а також даних ЄРАН та даних системи СЕАРГ та СЕ.

Законом № 540 внесена така зміна до п. 522: строк проведення камеральних перевірок податкових декларацій або УР (окрім з ПДВ) за звітні періоди березень — травень 2020 року, що були подані платниками протягом березня — травня 2020 року, розширено до 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше — за днем їх фактичного подання.

Обмеження також не поширюється на так звані зустрічні звірки, оскільки вони згідно зі спеціальним п. 73.5 ПКУ не вважаються перевірками!

Мораторій на низку фактичних перевірок (про них див. у ст. 80 ПКУ)** закриває податківцям шлях на застосування низки штрафів: згідно з Законом про РРО за порушення касової дисципліни, правил обігу готівки та деяких інших***. Тож не допускайте до 1 червня податківців на зупинені мораторієм види фактичних (та інших) перевірок!

** Але окрім тих фактичних перевірок, що потрапили до винятку 2 (див вище).

*** Щодо мораторію на штрафи детальніше читайте на с 5.

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває строк проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом. Відновлення перевірки після мораторію, мабуть, розпочнеться також без прийняття податківцями якихось додаткових рішень.

У п. 6 листа № 7 ДПСУ роз’яснює, що на перевірки, завершені до 17.03.2020 р. включно, дія мораторію не поширюється. За результатами таких перевірок оформлюються акти (довідки) з надсиланням платникам ППР у стандартні строки. І що введення мораторію на перевірки не позбавляє платників права подавати відповідно до п. 86.7 ПКУ заперечення до актів перевірок*, завершених до мораторію, та оскаржувати ППР. Але перебіг строків розгляду фіскалами заперечень призупинено до 31.05.2020 р. (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

* Але в умовах карантину податківці рекомендують платникам надавати додаткові докази та інформацію поштою або в електронному вигляді.

Що ж стосується проведення планових документальних перевірок, які відповідно до плану-графіка мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом № 533 не були розпочаті, то вони включаються до оновленого плану-графіка**.

** Його вже опубліковано на сайті ДПСУ: tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/402509.html

ЄСВ. Мораторій також установлено й на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ. З урахуванням норм Закону № 540 його введено також на період з 18 березня по 31 травня 2020 року. Розпочаті до 18 березня і не завершені перевірки теж призупиняються — до 31 травня. Податківці в п. 17 листа № 7 зробили наголос на тому, що камеральні перевірки звітності з ЄСВ не призупиняються.

Інші перевірки

Пунктом 3 розділу II Закона № 533 у редакції Закону № 540 заборонено до 30 червня цього року проведення органами держнагляду (контролю) планових заходів із здійснення держнагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Окрім держнагляду:

— за діяльністю госпсуб’єктів з високим ступенем ризику;

— у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;

— у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Цікаво при цьому, що п.п. 4 п. 2 розділу II Закону № 530 мораторій на заходи держнагляду (контролю) на період встановлення карантину або обмежувальних заходів введено взагалі на всі заходи — без будь-яких винятків.

Гадаємо, у такій ситуації (коли ці Закони приймались одночасно) норма Закону № 533 доповнює (а не переважає) норму Закону № 530. І оскільки карантин продовжено вже до 24 квітня, то планові заходи держнагляду у тих випадках, які Закон № 533 відніс до винятків, можуть розпочати проводити тільки з 25 квітня! Тобто зараз (поки що до 25 квітня) є формальні підстави не допускати до планових інспектувань й перевірок також й у цих трьох випадках, що віднесені Законом № 533 до винятків (див. вище).

Зазначимо, що мораторій на проведення планових заходів держнагляду (контролю) поширюється на всі органи, що здійснюють заходи/перевірки та підпадають під дію Закону № 877 (включаючи Держпраці та ін.).

Але, нагадаємо, що дія Закону № 877 не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного, податкового, митного контролю, державного експортного контролю (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами космічної діяльності України приватної форми власності законодавства про космічну діяльність в Україні), контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг, державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.

Тобто планові (і непланові) заходи держнагляду/контролю у цих сферах, що не підпорядковані Закону № 877, під мораторій не потрапляють, якщо не будуть щодо цього прийняті відповідні нормативи (щодо обмежень у сфері податкового контролю (див. вище)).

Крім того, зауважимо, що законами № 530 та № 533 обмежені на певні періоди тільки планові заходи держнагляду/контролю, а позапланові*** не забороняються.

*** Щодо позапланових заходів див., зокрема, у ст. 6 Закону № 877.

Тому позапланові заходи/перевірки органів, що діють у межах Закону № 877 ,— не під мораторієм. Але, наприклад, Держпраці — своїм «таємним» листом від 16.03.2020 р. №Д-122/1/10.1-20 — істотно обмежила й позапланові заходи на період карантину.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі