Теми статей
Обрати теми

Торгуємо масками і рукавичками

Нестеренко Максим, податковий експерт
Карантин продовжується, а разом з ним змінюються і напрямки, в яких працює бізнес. В умовах загальнонаціонального масочного режиму з 6 квітня (див. постанову КМУ від 02.04.2020 р. № 255) чимала кількість суб’єктів господарювання вирішила зайнятися торгівлею масками і рукавичками. Що потрібно для такої діяльності і яким чином вона оподатковується? Поговоримо про це!

Продаж масок, рукавичок та інших засобів індивідуального захисту (далі — ЗІЗ) під час карантину стали чи не найпривабливішими видами діяльності. Дійсно, в чималої кількості суб’єктів господарювання виникає бажання продавати товари, які наразі потрібні усім, на які доволі високі ціни і «промоутером» яких виступає власне уряд, що загрожує чималими штрафами за появу без маски в публічному місці.

Але така діяльність вимагає враховувати деякі правові аспекти, з яких ми і почнемо.

ЗІЗ: правовий аспект

ЗІЗ — це спорядження, що призначається для носіння користувачем та забезпечення його захисту від небезпеки для життя чи здоров’я. Ліцензія на продаж ЗІЗ не потрібна. Цей очевидний висновок можна зробити після аналізу ст. 7 Закону України від 02.03.2015 р. № 222-VIII, у якій немає і натяку на ліцензування такої діяльності. Ліцензується хіба що продаж лікарських засобів (п.п. 10 ч. 1 ст. 7 зазначеного Закону № 222), однак цілком очевидно, що

ані маски, ані інші ЗІЗ не є лікарськими засобами

Хоча вони і сприяють профілактиці інфекційних захворювань, але жодної фармакологічної, метаболічної чи імунологічної дії на людину не мають. ЗІЗ не лікують людину, а всього лише створюють фізичний бар’єр для проникнення збудників інфекційної хвороби в її організм.

Однак те, що діяльність не ліцензується, ще не означає, що продаж ЗІЗ жодним чином законодавчо не регулюється. Згідно зі ст. 28 Закону України від 15.01.2015 р. № 124-VIII у випадках, визначених у технічних регламентах, якими передбачене застосування процедур оцінки відповідності, виробник повинен складати декларацію про відповідність. У цій декларації заявляється про те, що виконання вимог, визначених у техрегламентах, було доведено.

Це, безумовно, стосується ЗІЗ. Адже їх введення в обіг регулює Технічний регламент, затверджений постановою КМУ від 27.08.2008 р. № 761. Також не слід забувати і про більш загальний Технічний регламент щодо медичних виробів, затверджений постановою КМУ від 02.10.2013 р. № 753.

Водночас під нинішній карантин і боротьбу з коронавірусом розроблено Перелік № 224*. А в обох техрегламентах у зв’язку з цим прописано, що на час карантинних заходів їх дія не поширюється на ЗІЗ, уключені до цього Переліку.

* Затверджений постановою КМУ від 20.03.2020 р. № 224.

Для введення в обіг ЗІЗ, уключених до зазначеного переліку, заявник подає до Держпраці заяву із зазначенням мети ввезення, інформації щодо виробника, назви виробів, номера партії або серійного номера, обсягу партії, а також дані щодо призначення виробу та способу дії. Держпраці видає заявнику повідомлення про введення в обіг окремих ЗІЗ, стосовно яких не виконані вимоги техрегламентів, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров’я. Розгляд документів та видача повідомлення здійснюються безоплатно (див. постанову КМУ від 20.03.2020 р. № 226).

Також при введенні в обіг ЗІЗ треба враховувати вимоги таких ДСТУ:

— ДСТУ EN 14683:2014 Маски хірургічні. Вимоги та методи випробування (EN 14683:2005, IDT) (для масок);

— ДСТУ EN 149:2017 Засоби індивідуального захисту органів дихання. Фільтрувальні півмаски для захисту від аерозолів. Вимоги, випробування, маркування (EN 149:2001+A1:2009, IDT) (для респіраторів);

— ДСТУ EN 455-1:2014 Захисні засоби. Рукавички медичні одноразового використання. Частина 1. Вимоги та методи випробування щодо відсутності отворів (EN 455-1:2000, IDТ) (для рукавичок);

— ДСТУ EN 166:2017 Засоби індивідуального захисту очей. Технічні умови (EN 166:2001, IDT) (для захисних окулярів).

Зважати на ДСТУ необхідно, адже саме їх дотримання буде запорукою того, що випущені вами в обіг ЗІЗ є безпечною нехарчовою продукцією (ч. 3 ст. 5 Закону України від 02.12.2010 р. № 2736-VI). Це дозволить уникнути штрафів у розмірі від 102 до 340 тис. грн, передбачених п.п. 1 ч. 2 ст. 15 цього Закону. Не забувайте, що для цілей Закону № 2736 уповноважений представник виготовлювача-нерезидента або імпортер (якщо виготовлювач-нерезидент не має представника в Україні) прирівнюються до виробника продукції.

Тож якщо ви імпортуєте ЗІЗ з-за кордону або представляєте виробника-нерезидента, ви теж можете наразитися на вищезазначені штрафи. Натомість продавці, які не є виробниками, імпортерами чи уповноваженими представниками для цілей Закону № 2736, є розповсюджувачами. Для них передбачено штраф у розмірі від 34 до 68 тис. грн за недодержання умов зберігання продукції, що ними розповсюджується, якщо внаслідок цього продукція стала небезпечною.

Тож рекомендуємо вельми детально підходити до випробовування та перевірки ЗІЗ на предмет безпечності для людини.

ЗІЗ цілком відповідають поняттю небезпечного фактора

Адже вони за певних умов можуть негативно впливати на здоров’я людини (ст. 1 Закону України від 24.02.94 р. № 4004-XII). Використання в народному господарстві та побуті будь-якого небезпечного фактора допускається лише за наявності сертифіката, що засвідчує його державну реєстрацію (ст. 9 цього Закону).

Тож ЗІЗ, які ви збираєтеся продавати, імовірно, повинні мати гігієнічний сертифікат від Держпродспоживслужби.

І ще. На час дії нинішнього карантину спорядження, що призначається для носіння користувачем та/або забезпечення його захисту від однієї або кількох видів небезпеки для життя чи здоров’я, в тому числі одноразові медичні маски та медичні халати, підлягає сертифікації на належний ступінь захисту та відсутність негативного впливу на здоров’я користувача такого засобу та/або оточуючих.

Сертифікат відповідності або відмова у його видачі надається протягом п’яти днів з дня звернення (п. 7 розд. ІІ Закону України від 30.03.2020 р. № 540-IX). Сертифікат відповідності має відповідати вимогам ДСТУ EN ISO 13485:2018 «Медичні вироби. Система управління якістю. Вимоги до регулювання». Тож

перевіряйте наявність сертифіката відповідності на ЗІЗ, якими збираєтесь торгувати

ЗІЗ: обліковий аспект

Бухгалтерський облік. Тут все за стандартними правилами П(С)БО 9 «Запаси». Придбані для подальшого продажу ЗІЗ оприбутковуються на рахунок 28 «Товари» в кореспонденції з кредитом рахунка 63 «Розрахунки з постачальниками». Якщо йдеться про роздрібну торгівлю, на ЗІЗ, звичайно, нараховується торговельна націнка (проводка Дт 282 — Кт 285). Продаж таких ЗІЗ відображається проводкою Дт 361 (301) — Кт 702, а балансова вартість списується проводкою Дт 902 — Кт 28. При цьому при роздрібній торгівлі одночасно списується сума реалізованої торговельної націнки (Дт 285 — Кт 282).

Податок на прибуток. Продаж ЗІЗ за гроші відображається за бухобліковими правилами (п.п. 134.1.1 ПКУ). А от якщо ви — високодохідник і вирішили подарувати ЗІЗ лікарні державної чи комунальної форми власності, безоплатно передати їх МОЗ, управлінням охорони здоров’я при ОДА чи іншим неприбутковим організаціям (наприклад, благодійним), вам слід пам’ятати особливе правило.

Зазвичай безоплатна передача майна неприбутковій організації означає необхідність визначати ліміт на витрати у розмірі 4 % оподатковуваного прибутку за попередній рік. Натомість на суму бухоблікових витрат, що перевищує зазначений ліміт, високодохідник має збільшити фінрезультат до оподаткування (п.п. 140.5.9 ПКУ).

Так от, щодо вартості ЗІЗ, включених до Переліку № 224 та безоплатно переданих бюджетним та іншим неприбутковим організаціям протягом дії карантину, таке коригування у 2020 році високодохідники не здійснюють (п. 511 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ). Тобто

протягом дії карантину ЗІЗ можна безоплатно передавати бюджетним та іншим неприбутковим організаціям, не звертаючи уваги на 4 % ліміт

Уся їх вартість буде потрапляти до податкових витрат і зменшувати об’єкт оподаткування податком на прибуток. Але це тільки протягом карантину!

ПДВ. Починаючи з 17 березня і до останнього календарного дня місяця, в якому закінчиться карантин, операції із ЗІЗ, включеними до Переліку № 224, звільняються від оподаткування ПДВ*. Причому не тільки операції з імпорту таких ЗІЗ, але й операції з їх постачання на митній території України. Решта подробиць про цю пільгу — в статті «Антивірусна медпільга з ПДВ» цього номера.

* Також ці товари на період карантину звільняються від сплати ввізного мита (п. 96 розд. ХХІ МКУ).

Приклад. Підприємство 28.02.2020 р. придбало 1000 медичних масок за ціною 7,49 грн/шт. (у тому числі ПДВ 7 % — 0,49 грн/шт.). 06.04.2020 р. підприємство продало 100 масок за ціною 40 грн/шт. і безоплатно передало ще 200 масок в обласну клінічну лікарню.

Продаж та безоплатна передача ЗІЗ

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

дебет

кредит

1

Придбано 1000 масок у постачальника

371

311

7490

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

644

490

641

644/1

490

3

Оприбутковано придбані маски

281

631

7000

4

Списано податковий кредит з ПДВ

644

631

490

5

Здійснено залік заборгованостей

631

371

7490

6

Переведено 300 масок у реалізацію

282

281

2100

7

Нараховано торговельну націнку на вартість 300 масок

282

285

9900

8

Продано за готівку 100 масок*

301

702

4000

9

Списано собівартість реалізованих масок

902

282

700

10

Списано суму реалізованої торговельної націнки

285

282

3300

11

Списано на витрати вартість 200 масок, переданих обласній лікарні**

949

281

1400

* ПДВ не нараховуємо, оскільки операція звільнена від ПДВ. Компенсуючі податкові зобов’язання (п. 198.5 ПКУ) теж не нараховуємо (п. 71 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

** Різницю згідно п.п. 140.5.9 ПКУ не визначаємо.

висновки

  • Перелік ЗІЗ, які необхідні для боротьби з коронавірусом, визначено у Переліку № 224.
  • На час карантину ЗІЗ, визначені у Переліку № 224, можна вводити в обіг за спрощеною процедурою і без відповідності технічному регламенту.
  • Операції з постачання та імпорту ЗІЗ, визначені у Переліку № 224, звільняються від оподаткування ПДВ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі