Теми статей
Обрати теми

Коронавірусні послаблення v. 2.0: як їх бачать фіскали

Децюра Сергій, податковий експерт
Інформаційний лист ДПСУ від 08.04.2020 р. № 9

висновок документа

Річні ліміти для платників ЄП слід рахувати виходячи з кількості днів дії старих та нових граничних обсягів доходу

Закон № 540*, який набрав чинності з 02.04.2020 р., збільшив граничні обсяги доходу, які дають право застосовувати ЄП (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2020, № 28, с. 2).

* Закон України від 30.03.2020 р. № 540-ІХ.

Ось як це бачать податківці:

1) коли в І кварталі ФОП або юрособа — платник ЄП перевищили старі ліміти для своїх груп (тобто 300 тис., 1,5 млн і 5 млн відповідно), то вони допустили порушення, яке вимагає від них сплатити ЄП з суми перевищення за підвищеною ставкою, а також перейти або до старшої групи ЄП (для 1 та 2 груп) або взагалі на загальну систему (п. 293.8 ПКУ). Прикритися збільшеним розміром лімітів не вдасться. Адже нові ліміти почали діяти після початку ІІ кварталу.

Водночас, якщо перевищення відбулося починаючи з 2 квітня, порушення п. 291.4 ПКУ немає, адже вже почали діяти нові ліміти. А отже підстав для обов’язкової зміни групи ЄП чи примусового переходу на загальну систему не буде. Якщо, звичайно, таке перевищення вписується у обсяги нових лімітів;

2) ФОП та юрособи-загальносистемники, які після збільшення лімітів почали вписуватися в підвищений ліміт (їх дохід за минулий рік не перевищує новий дозволений розмір доходу на певній групі), можуть стати спрощенцями тільки з початку ІІІ кварталу. Заяву на перехід слід подати не пізніше 15.06.2020 р.;

3) нові ліміти стосуються не всього 2020 року. На думку фіскалів, через зміни лімітів у середині 2020 року буде діяти не чистий новий ліміт, а гібридний, який враховує розмір і період дії старого і нового лімітів. Такий гібридний ліміт податківці рекомендують розраховувати виходячи з кількості днів дії старих і нових лімітів протягом року (див. таблицю нижче).

Розрахунковий ліміт для ЄП на 2020 рік

Група ЄП

Розмір ліміту, грн

Розрахунковий ліміт на 2020 рік

до 02.04.2020 р.

після 02.04.2020 р.

1

300 000

1 000 000

824 043,72

2

1 500 000

5 000 000

4 120 218,58

3

5 000 000

7 000 000

6 497 267,76

На наш погляд, такий підхід невірний. Вважаємо, що оновлений ліміт має діяти для 2020 року в цілому. Аргументуємо це тим, що у ПКУ не передбачено особливих правил застосування лімітів у період їх збільшення. В будь-який момент починаючи з 02.04.2020 р. спрощенцем є особа, яка вписується у встановлені п. 291.4 ПКУ ліміти, а не у якісь розрахункові. Тому вважаємо, що у 2020 році діють ті ліміти, що встановлені ПКУ, тобто безпосередньо нові, а не якісь розрахункові.

Розраховувати щоденні ліміти (як радять податківці у листі, що коментується) — це цілком новий фіскальний підхід.

Не здивуємося, якщо скоро контролери, наприклад, почнуть радити платникам ЄП групи 3 і податок платити виходячи з річного розміру ліміту ☺.

Але про таку фіскальну думку спрощенцям слід пам’ятати. Оскільки не виключено, що в кінці року податкова почне рахувати ліміти опираючись на ці розрахунки. Тому або готуйтеся боротися з їх свавіллям, або просто притримайте коней і вкладіться в рекомендовані ними розрахункові ліміти.

висновок документа

Штрафні санкції за уточнення звітності з плати за землю і податку на нерухомість не нараховуються

Законом № 540 законотворець вирішив надати звільнення від плати за землю та податку на нерухомість суб’єктам не за два, а усього за один місяць — березень. Тому у листі, що коментується, фіскали ще раз нагадали, що усі, хто подав уточнюючі декларації і зменшив свої зобов’язання з цих податків за два місяці, мають подати уточнюючу декларацію і відновити податкові зобов’язання за квітень.

При цьому фіскали запевняють, що штрафні санкції за внесення змін до податкової звітності, як із плати за землю, так і з податку на нерухомість, в частині збільшення зобов’язань не нараховуються. Зрештою, саме так і прописано в Законі № 540.

Однак це справедливо не завжди. Річ у тім, що донарахувати податкові зобов’язання без штрафів можна тільки доти, доки такі зобов’язання не стануть узгодженими. Для плати за землю (у випадку, коли особа подала річну декларацію) і податку на нерухомість такою датою буде гранична дата сплати зобов’язань за відповідний період. При цьому за квітень гранична дата сплати плати за землю згідно з ПКУ — 29.05.2020 р., а для податку на нерухомість — 29.07.2020 р. Тому якщо ви донарахуєте податок саме до цих дат, то штрафів точно не буде. А от якщо ви будете уточнятися пізніше, то штрафів не уникнути. Тому не затягуйте з уточненням.

Крім того, фіскали нагадали, що Закон № 540 дозволяє без штрафів і пені сплатити плату за землю і податок на нерухомість за квітень до (!) 30.06.2020 р. (п.п. 524 та 525 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Водночас:

— для податку на нерухомість це не має жодного значення, адже сплата зобов’язань за ІІ квартал (куди потрапляє і квітень) припадає на 29.07.2020 р. І з цим, що найголовніше, фіскали не сперечаються. Вони наголошують: сплата податку на нерухомість за квітень після 30 червня, але до 29 липня 2020 року жодних санкцій для платника не матиме;

— для плати за землю це гарна новина, адже це дає їм право на місяць перенести строк сплати зобов’язань за квітень. Але при цьому слід враховувати, що останній день сплати припадає саме на 29 червня, який є вихідним днем (оскільки 28 червня (неділя) буде святковим днем, а тому вихідний день з цього дня переноситься на наступний), тому без штрафів податок за квітень можна сплатити не пізніше 26 червня. З цим фіскали також згодні.

Водночас податківці чомусь кажуть, що до 26 червня слід сплатити не тільки плату за землю за квітень, а ще й за травень. Тобто вони натякають, щоб платник сплатив плату за землю одночасно і за квітень, і за травень. Такий підхід невірний. За травень сплатити плату слід у загальні строки (протягом 30 днів місяця, що йде за звітним), тобто граничним днем сплати є саме 30 червня (звичайний робочий день). Тому жодних інших строків сплати за травень немає і не може бути. Це просто вигадка фіскалів.

висновок документа

Переноситься не тільки строк подання скарг, а і їх розгляд фіскалами

Фіскали також нагадали, що зупинення перебігу строків адміноскарження (крім оскарження відшкодування ПДВ та/або від’ємного значення з ПДВ) на період до 31.05.2020 р. стосується не тільки строків подання скарг платниками податків на рішення фіскалів, а й строків прийняття рішень фіскальними органами(п.п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Тобто якщо фіскали мали прийняти рішення по скарзі в період з 02.04.2020 до 31.05.2020 р., і в цей час цього не зробили, то це не свідчить про автоматичне задоволення скарги платників податків. Це ж саме стосується і рішень на скарги, не розглянуті станом на 18.03.2020 р.

Вони вважають, що контролюючий орган має право прийняти відповідне рішення на скаргу з 01.06.2020 р., але з урахуванням часу, що минув до такого зупинення.

Подібний висновок стосується і розгляду ЄСВ-скарг.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі