Теми статей
Обрати теми

Liqpay і Ко: платіж із нізвідки в нікуди

Ольховик Ольга, податковий експерт
Можливість оплатити придбання прямо на сайті інтернет-магазину сьогодні надає практично кожен онлайн-торговець. І це незважаючи на чималу комісію, яку продавцям доводиться платити банку-еквайєру. Усе тому, що в покупців інтернет-еквайринг користується великою популярністю. Адже такий платіж здійснити легко, швидко й зручно. Але є в цього виду розрахунків особливість, яка іноді хвилює як продавців, так і покупців — це їх анонімність. Чи варто перейматися щодо цього? І про що взагалі мова? Зараз розповімо.

Продавці, що вже мають на своєму сайті заповітну кнопку «Оплатити», не з чуток знають, що після здійснення оплати з її допомогою гроші на поточний рахунок надходять, як правило, не відразу та ще й загальною сумою за вирахуванням комісії. Даних про те, з яких платежів складається ця сума, а також інформації про платників, які здійснили ці оплати, у банківській виписці немає. У призначенні платежу може бути зазначено:

— номер договору інтернет-еквайрингу;

— назва торговельної точки (мерчанта), що приймає оплати на сайті;

— суму комісії, утриманої банком-еквайєром.

Усе. Інформацію в розрізі платежів можна побачити тільки в особистому кабінеті платіжного сервісу. Але й там немає повної ідентифікації платника. У системі зазначаються дані картки, з якої здійснена оплата (перші та останні цифри номера картки, найменування банку-емітента), а ось П. І. Б. власника картки ви там не знайдете. За замовчуванням не наводиться й призначення платежу (за який товар/роботу/послугу здійснюється оплата), тільки номер замовлення та сума платежу.

А покупці, які практикують інтернет-еквайрингові оплати, напевно помітили, що в електронній квитанції, переданій платіжним сервісом, немає юридичних даних продавця (його найменування, коду ЄДРПОУ, поточного рахунку, на який надійшли гроші). Усе, що там зазначається про отримувача коштів: назва торговельної точки (мерчанта) (її придумує сам торговець при укладенні договору інтернет-еквайрингу, вона може як збігатися з назвою суб’єкта господарювання, що здійснює торгівлю за допомогою конкретного сайта, так і не збігатися з нею) та адреса сайту. Аналогічну інформацію можна побачити й у виписці за своїм картковим рахунком.

Що ж виходить? Продавець не знає, від кого надійшли гроші (з чиєї картки здійснена оплата), а покупець не знає, кому вони надійшли (якому суб’єктові господарювання потрапили на рахунок). Ось ця невідомість якраз часто й хвилює обидві сторони електронного правочину. Які ризики приховує в собі така ситуація? Розпочнемо з продавця.

Ризики для продавця

Продавці зазвичай хвилюються: а раптом картка належить не тій особі, на ім’я якої оформлено замовлення на сайті. Тоді особа, на яку оформлено замовлення, отримає товар безоплатно? А власник картки зможе вимагати повернення коштів через відсутність постачання?

Насправді, щодо цього хвилюватися не варто. Ви ж не дуже замислюєтеся про те, де покупець узяв гроші при розрахунку готівкою. Може, вони теж не його? Головне тут, що гроші (а в нашому випадку картка) виявилися у розпорядженні особи, яка оформляє замовлення. І навіть якщо раптом доступ до картки був несанкціонованим, шахраєм є особа, яка здійснила оплату. А інтернет-магазин до цього жодного стосунку не має. Навіть якщо власник картки вимагає повернення коштів через банк (про те, як це відбувається, див. у наступному розділі), інтернет-магазину треба просто надати банку підтвердження того, що замовлення, оплачене з цієї картки, було оформлене на іншу особу й ця інша особа замовлення отримала.

До речі, платником і реально може бути третя особа. Тобто покупець може оформити замовлення на сайті. А оплату на його прохання здійснить хтось інший (наприклад, син, батько, дружина, друг тощо). Чи навпаки замовлення може оформити й оплатити сам платник (власник картки), але видати товар за його дорученням можна третій особі. Тут немає нічого протизаконного.

А якщо треба повернути гроші покупцеві?

Зазвичай продавець здійснює повернення інтернет-еквайрингових оплат через особистий кабінет платіжного сервісу або ж повернення відбувається автоматично при скасуванні замовлення клієнтом. У цих випадках гроші, як правило, повертаються на ту ж картку, з якої була здійснена оплата.

Але якщо покупець попросить повернути гроші готівкою або на іншу картку?

Тоді може вийти, що гроші були списані з картки однієї особи, а повернені іншій. І в цьому теж нічого страшного немає. Договір інтернет-магазин укладає з особою, яка оформила замовлення. І якщо ця особа звертається до продавця із заявою про повернення коштів, вона зобов’язана здійснити повернення заявленим способом і за зазначеними покупцем реквізитами. В усякому разі, у законодавстві жодних обмежень щодо цього немає.

Хоча податківці здавна вимагають, щоб кошти, оплачені безготівкою, поверталися тільки на поточний рахунок, а кошти, оплачені готівкою, — виключно готівкою. Якщо оплата здійснювалася карткою на сайті, повертати кошти треба теж на картку — із застосуванням РРО (див. лист ДФСУ від 26.03.2019 р. № 1264/6/99-99-14-05-01-15/ІПК).

Повторимо: у законі подібних вимог немає. Але якщо змагатися з податківцями не хочеться, дотримуйтеся їх рекомендацій. Тоді, можливо, в оферті слід одразу прописати, що повернення коштів, оплачених карткою на сайті, відбувається тільки на картку.

Ще одне питання, що хвилює деяких обережних торговців, — відсутність призначення платежу. Часто воно бентежить платників єдиного податку. Вони думають: а чи не скажуть податківці, що такий нерозшифрований платіж є доходом від незареєстрованого виду діяльності?

На наш погляд, одна тільки відсутність призначення платежу ніяк не може бути доказом того, що платник отримав дохід від незареєстрованого виду діяльності. Тим паче, що в платежі є посилання на номер замовлення. А зі змісту замовлення зрозуміло, за що конкретно надійшли гроші. Підтвердять законність й інші первинні документи, що підтверджують фактичне здійснення замовленої операції (товарний чек, чек РРО, видаткова накладна, акт передачі, ТТН перевізника тощо). Хоча враховуючи те, що в інтернет-магазину може бути відсутнім документ, який підтверджує отримання покупцем замовленого товару (наприклад, видаткова накладна з підписом покупця), можливо, призначення платежу буде й не зайвим.

Тим паче, що додати призначення зовсім не складно. Треба просто здійснити відповідні налаштування в платіжному сервісі.

Ризики для покупця

Взагалі-то інформація про найменування інтернет-торговця, його місцезнаходження, ідентифікаційний код має бути стабільно доступна покупцям (ч. 1 ст. 7 Закону України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. № 675-VIII), тобто розміщена на сайті торговця. Якщо ця вимога закону дотримана, то відсутність назви юрособи/підприємця в платежі для покупця не принципова. Він і так знає, з яким суб’єктом господарювання він уклав правочин, здійснивши розрахунок на цьому сайті (звичайно, якщо торгівля на цьому сайті здійснюється від імені одного господарюючого суб’єкта). Коли товар буде доставлений покупцеві, до посилки добросовісний інтернет-торговець вкладе й інші ідентифікуючі документи (товарний чек, чек РРО, видаткову накладну).

Але як бути покупцеві, якщо інформації про продавця на сайті немає, замовлення торговець не виконує і кошти не повертає? У такому разі відсутність інформації про продавця теж не критична. Покупцеві просто треба звернутися до банку (що випустив картку, з якої здійснена оплата) і написати заяву на здійснення чарджбека (chargeback). Це процедура опротестування грошової транзакції.

Окрім заяви банку, також треба буде надати докази обману, а також спілкування з продавцем після виникнення проблеми або конфліктної ситуації (наприклад, скриншот оформленого замовлення, листування з продавцем (нехай навіть там будуть тільки ваші повідомлення)).

Банк на підставі поданих документів проведе внутрішнє розслідування та погодиться провести чарджбек, якщо:

— товар не був доставлений;

— товар є підробкою або його зовнішній вигляд не відповідає тому, що ви замовляли;

— суму за товар списали кілька разів;

— банк списав суму, яка є більшою, ніж зазначена;

— з картки списали суму за річ, яку покупець не замовляв.

Водночас банк може відмовити в поверненні коштів, якщо оплата була здійснена:

— більше ніж 540 днів тому, або

— готівкою/прямим переведенням, або

— з картки на картку.

До речі, банк-еквайєр зазвичай призупиняє обробку транзакцій на користь клієнта, якщо кількість сhargeback становить більше 2 % від обороту. Тож інтернет-торговці зацікавлені вирішувати питання щодо повернення грошей мирно.

А ось ситуація дещо складніша. Замовлення інтернет-магазин виконав. Але товар вам не сподобався і ви вирішили його повернути. При цьому ідентифікуючих документів у посилці не було, а мирно домовитися з продавцем про повернення не виходить. Як тоді бути?

Звернення до товариства захисту прав споживачів у цьому випадку навряд чи допоможе. Адже покупець навіть не знає, хто продавець та де його шукати. Єдина зачіпка — адреса сайту і відправник, який зазначений у накладній перевізника. Можна спробувати написати письмове звернення податківцям про здійснення діяльності без реєстрації або порушення продавцем порядку здійснення розрахункових операцій. Це стане приводом завітати до продавця на фактичну перевірку (пп. 80.2.3 і 80.2.7 ПКУ). Але знову ж таки податківцям потрібно знати, куди йти. Ще один варіант — звертатися до правоохоронних органів. У будь-якому випадку така ситуація швидко не вирішиться.

Якщо покупець — ГОСПсуб’єкт

Якщо ви оплачуєте придбання з КПК, пам’ятайте про те, що продавець не бачить, кому належить картка. Він орієнтується на дані особи, що оформила замовлення. Тому оформляйте замовлення саме на суб’єкта господарювання. Інакше продаж пройде на фізика. У результаті підприємство/підприємець може залишитися без необхідної первинки (детальніше про це див. «Податки & бухоблік», 2020, № 51, с. 17).

ВИСНОВКИ

  • Інтернет-замовлення може бути оформлено на одну особу, а оплачено іншою — нічого протизаконного тут немає.
  • Якщо онлайн-торговець не надіслав замовлений товар і відмовляється повертати гроші, покупець може повернути кошти, оформивши чарджбек.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі