Теми статей
Обрати теми

Як фіскали прощають... податковий борг?

Костенко Ніна, експерт з питань оплати праці
Думаєте, що стягнення податкового боргу може тривати вічно? А ось і ні! У певних випадках податківці можуть простити борг, списавши його. Звісно, для цього мають бути певні умови. Про те, як відбувається списання податкового боргу, читайте в цій статті.

Списанню підлягає безнадійний податковий борг (ПБ), у тому числі пеня і штрафні санкції, нараховані на такий ПБ.

Коли ПБ безнадійний?

Перелік підстав передбачено п. 101.2 і абзацом третім п. 97.3 ПКУ. Ми перелічимо найбільш імовірні випадки. Це ПБ:

1) платника-банкрута, вимоги щодо якого не були задоволені у зв’язку з недостатністю майна;

2) платника, що ліквідувався (не у зв’язку з банкрутством), якщо його майна або майна відповідальних осіб недостатньо для погашення боргу;

3) померлої фізособи, в разі недостатності майна, на яке може звертатися стягнення;

4) платника (у тому числі податкового агента), щодо якого минуло 1095 днів з моменту виникнення такого податкового боргу і фіскали його не стягнули в примусовому порядку.

Нагадаємо: ПБ виникає наступного дня після узгодження грошового зобов’язання (див. «Податковий борг: що, коли та як?» цього номера).

Зверніть увагу: якщо протягом 1095 днів з моменту появи ПБ податківці встигли подати позов з вимогою стягнути його в примусовому порядку (див. «Стягнення коштів і примусова реалізація майна» цього номера), то ця ситуація вирішується або шляхом повного погашення, або ПБ отримає статус «безнадійного» за іншими, переліченими в п. 101.2 і абзаці третьому п. 97.3 ПКУ, підставами (постанова ВС від 11.06.2020 р. у справі № 823/127/17*);

* Див. за посиланням: reyestr.court.gov.ua/Review/89792954.

5) який виник через форс-мажор. Цей факт може підтверджуватися, наприклад, довідкою з ТПП України (повний перелік можливих підтвердних документів див. у п.п. 4 п. 2.1 Порядку № 577);

6) платника, припиненого за рішенням суду.

Як списують?

Загальне. Порядок списання для всіх пунктів, крім п. 2 («небанкрутна» ліквідація), регулює Порядок № 577. Для ліквідації, не пов’язаної з банкрутством, є Порядок № 1231.

Списання відбувається щокварталу (п. 101.5 ПКУ), протягом 20 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку, передбаченого для подання декларації (розрахунку) за звітний квартал (п. 4.4 Порядку № 577). При цьому не важливо, якою була підстава для виникнення ПБ (непогашене податкове повідомлення-рішення (ППР) чи несплачені зобов’язання за декларацією).

Наприклад, під час моніторингу в другому кварталі 2020 року фіскали побачили, що у вас закінчуються 1095 днів з моменту виникнення ПБ. У такому разі інформація про його списання повинна з’явитися в картці платника не пізніше за 30 серпня 2020 року.

Виняток: «небанкрутна» ліквідація (п. 2).

Важливий момент! Фактичним стартом для списання ПБ незалежно від підстав стає рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) обласної податкової, податкової у м. Києві або Офісу великих платників податків (категорія 128.11 БЗ).

Саме на підставі цього рішення контролери відкликають розрахункові документи, якими передбачено стягнення пені, штрафів та безнадійного ПБ.

У більшості випадків керівник контролюючого органу приймає рішення сам

Платникові немає необхідності надавати додаткові документи. Винятки: (1) форс-мажор; (2) «небанкрутне» припинення платників, не внесених до ЄДР*.

* Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Хоча на практиці бувають ситуації, коли списання має відбутися без участі платника, але воно не відбувається ☹. У цьому випадку можна:

а) написати у ваше головне управління або Офіс великих платників податків і нагадати про обов’язок списати борг, додаючи документальне підтвердження;

б) оскаржити бездіяльність податківців (у ДПСУ або адмінсуді).

Після прийняття рішення про списання (крім списання через «небанкрутну» ліквідацію) один його екземпляр надсилається платникові, а другий залишається в податковій (виходячи з п. 4.2 Порядку № 577).

Ліквідація і списання. Зважаючи на підстави для списання боргу, є спокуса «кинути» юрособу, що заборгувала, зливши з неї активи. І нехай податківці возяться з нею: банкрутять або намагаються стягнути борг. Чи можливо почати процедуру добровільної ліквідації.

У ФОП такої спокуси, зазвичай, не виникає. Ліквідація підприємця нічого не дасть. Усі борги залишаться за фізичною особою. Та й запис «припинено» в ЄДР від податківців не залежить. А банкрутство підприємця — задоволення не з дешевих.

З юрособами теж не все так просто. Як ми сказали вище, формально списання ПБ має відбутися тоді, коли платник ліквідується, а його майна (чи майна відповідальних осіб) недостатньо для погашення боргу, або платника визнали банкрутом.

Але якщо йдеться про звичайну ліквідацію (за рішенням учасників/засновників), то виникає проблема. Адже для того, щоб юрособі остаточно припинитися (внести запис «припинено» до ЄДР), фіскали мають прислати держреєстраторові форму № 30-ОПП (про наявність/відсутність заборгованості) (п. 11.8 Порядку № 1588).

Формально за загальним правилом вимоги кредиторів (у тому числі й податківців) у процесі добровільної ліквідації, не задоволені через відсутність майна юрособи, вважаються погашеними (ч. 5 ст. 112 ЦКУ). Але проблема в тому, що підставою для списання в цьому випадку є інформація з ЄДР про те, що проведена держреєстрація припинення юрособи (внесено запис «припинено») (п. 2 Порядку № 1231).

Виходить замкнуте коло. Ніби як повинні списати ПБ у зв’язку з ліквідацією, але ліквідуватися юрособа не може, поки держреєстратор не отримає схвалення від податківців (абзац сьомий п. 11 ч. 1 ст. 28 Закону про держреєстрацію). Мовчазна ж згода з боку фіскалів працює, тільки коли йдеться про припинення юрособи за рішенням суду, не пов’язаним з банкрутством, або податківці не подали інформацію про наявність заборгованості (абзац шостий п. 2 ч. 7 ст. 25 Закону про держреєстрацію).

Виходить, що поки платник не погасить ПБ або податківці не спишуть його, юрособа так і бовтатиметься в ЄДР.

Що ж до банкрутства, то тут усе виглядає заманливіше, з точки зору Закону про держреєстрацію.

Податківці вимушені будуть визнати відсутність боргів. Оскільки якщо госпсуд прийме рішення про ліквідацію у зв’язку з банкрутством, то вимоги, на які не вистачило майна банкрута, вважаються погашеними (ч. 7 ст. 64 КУзПБ). До того ж підставою для списання в цьому випадку буде рішення суду про визнання банкрутом (виходячи з п. 3.2 Порядку № 577).

Але тут закликаємо вас бути обережними! Не забувайте: існує кримінальна відповідальність за доведення юрособи до банкрутства (ст. 219 ККУ).

Як бачите, податковий борг — ще не вирок ☺. Іноді можна розраховувати на те, що податківці його простять. А якщо ні, то, можливо, варто їх до цього підштовхнути. Проте і пильність краще не втрачати.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі