Теми статей
Обрати теми

Зниження ціни після авансу: як виписати РК?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Трапляється, що після сплати авансу сторони домовляються про зниження ціни на товар, який поставляється. Щоб загальний обсяг операції при цьому залишився незмінним, можна, як варіант, додатково відвантажити в рахунок авансу товар іншої номенклатури. Як провести коригування?

РК на зміну номенклатури

Оскільки через зниження ціни на товар, що поставляється, з ним також у рахунок авансу поставлятимуться й інші товарні позиції, то в цьому випадку маємо справу зі зміною номенклатури. І раз в авансовій податковій накладній (ПН) засвітилися одні дані, а при відвантаженні за первинкою виходять інші, авансову ПН слід відкоригувати. Ну а оскільки всі передомовленості провели у рамках авансу (загальний обсяг операцій не змінився), вважаємо, що

достатньо провести коригування за допомогою одного РК

Такий РК буде нульовим, оскільки загальна сума компенсації не змінилася. Його реєструє продавець. В усіх рядках цього РК вказуємо причину коригування 104 «Зміна номенклатури». Порядок заповнення РК розглянемо на прикладі.

Приклад. При отриманні від покупця авансу у розмірі 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 200 грн.) за 20 штук товару А за ціною 600 грн. за штуку (у тому числі ПДВ — 100 грн.) авансову ПН заповнили так, як показано на рис. 1.

img 1

Рис. 1. Фрагмент авансової ПН

Потім підписали додаткову угоду про зниження ціни на товар А до 480 грн. (у тому числі ПДВ — 80 грн.) за штуку та відвантаження в рахунок завислого авансу 10 шт. товару С за ціною 240 грн. (у тому числі ПДВ — 40 грн.) за штуку. На дату відвантаження товарних позицій покупцеві до авансової ПН склали РК на зміну номенклатури (рис. 2).

img 2

Рис. 2. Фрагмент РК до авансової ПН (при зниженні ціни з додаванням номенклатури)

Що пропонують податківці?

Проте податківці у БЗ 101.15 пропонують діяти інакше — коригування проводити в два кроки. Тобто на дату відвантаження:

— до авансової ПН скласти зменшуючий РК — на зменшення ціни (з причиною коригування 101 «Зміна ціни»), а також

— скласти нову ПН — на постачання товарних позицій, які не були вказані в авансовій ПН.

Мабуть, фіскалів збило з пантелику зменшення ціни і контролери не врахували інший момент, що одночасно змінюється (додається) ще й номенклатура (оскільки замість одного товару з авансової ПН фактично буде поставлено декілька позицій).

Проте у тому випадку, коли у рамках отриманого авансу потім змінюється номенклатура (у тому числі частково), фіскали раніше самі ж (!) радили здійснювати коригування за допомогою РК з причиною коригування 104 «Зміна номенклатури» (п. 3 розд. I листа ДФСУ від 22.06.2018 р. № 18983/7/99-99-15-03-02-17). І навіть більше: саме цією причиною коригування рекомендували користуватися в схожій ситуації — коли у рамках отриманого авансу надалі відбувається одночасна зміна кількості і ціни (тобто коли для коригування є декілька мотивів).

До того ж не можемо погодитися з контролерами ще і з таких причин.

По-перше, за першою подією (авансом) на увесь обсяг постачання вже була оформлена ПН. З подальшими передомовленостями не вийшли за аванс — їх провели у рамках авансу (тобто загальний обсяг постачання не змінився). Тому немає жодної необхідності в складанні додаткової другої ПН. Та ще й (як рекомендують контролери) за другою завершальною подією — відвантаженням! Тож порада податківців змістити дату ПЗ на дату постачання вже оплачених (!) товарів виглядає щонайменше дивною і, більше того, небезпечною для продавця (оскільки друга нова ПН буде складена неправильною датою).

По-друге, самі ж фіскали неодноразово виступали проти дроблення авансу (що надійшов єдиним платежем) на декілька ПН (БЗ 101.16, лист ДФСУ від 12.07.2019 р. № 3241/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, лист ГУ ДФС у м. Києві від 23.08.2019 р. № 3964/ІПК/26-15-12-01-18, детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 70, с. 2). На думку фіскалів, дроблення авансу не дає можливості ідентифікувати операцію (оскільки ПН не відповідають первинним документам — платіжці/видатковій накладній). І що особливо засмучує — від дроблення може постраждати і покупець, оскільки фіскали не визнають за декількома ПН права на податковий кредит (ПК). ☹ Тому

рекомендації фіскалів несуть небезпеку не лише продавцеві, але й покупцеві,

оскільки ставлять під загрозу ПК у покупця, що сплатив аванс єдиним платежем і отримав у результаті декілька ПН.

По-третє, не відомо, як до зменшуючого РК надалі поставляться контролери при перевірках. Адже сторони усі зміни залагодили у рамках авансу. А отже, сума ПЗ у продавця не повинна змінюватися і зменшувати її підстав немає. Тому до зменшуючого РК можуть бути претензії.

І, нарешті, по-четверте, скористатися причиною 101 «Зміна ціни» у вже згаданому листі від 22.06.2018 р. № 18983/7/99-99-15-03-02-17 ДФСУ радила у тому випадку, якщо при зниженні ціни продавець повертає частину авансу покупцеві (тобто якщо у результаті змінюється сума компенсації). Тоді на дату часткового повернення коштів продавець повинен скласти зменшуючий РК з кодом причини 101 «Зміна ціни». Проте в нашому випадку жодної зміни загальної суми компенсації і жодного часткового повернення коштів покупцеві не відбувається, оскільки зниження ціни компенсує додана номенклатура. І раз постачання зрештою здійсниться під аванс, то коригуючий РК повинен виявитися нульовим (тобто на зміну номенклатури).

Тож із коригуваннями фіскали аж надто намудрували.

висновки

  • Якщо у рамках авансу потім відбувається одночасне зниження ціни з додаванням номенклатури, то коригування достатньо провести одним нульовим РК з причиною 104 «Зміна номенклатури».
  • Податківці пропонують складати зменшуючий РК на зниження ціни і нову ПН на номенклатуру, що додається. Проте їх поради можуть зашкодити як продавцеві, так і покупцеві.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі