Теми статей
Обрати теми

Втратили МСФЗ-статус: повернення на П(С)БО

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Акціонерне товариство (АТ) з 01.01.2019 р. позбулося статусу публічного. Воно стало просто приватним АТ. Зміни в статут були внесені в травні 2019 року. Чи треба подавати фінансову звітність за 2019 і подальші роки за міжнародними стандартами? Згідно із Законом про бухоблік* підприємство належить до середніх. Який порядок повернення до національних стандартів?

* Закон України «Про бухоблік та фінзвітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Перелік зобов’язаних звітувати за МСФЗ зафіксований у ч. 2 ст. 121 Закону про бухоблік. А саме це:

— підприємства, що становлять суспільний інтерес (у їх числі — великі підприємства);

публічні акціонерні товариства;

— суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях;

— підприємства, які провадять госпдіяльність за видами з п. 2 Порядку № 419**.

** Порядок подання фінзвітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419.

Особливості складання фінансової звітності за міжнародними стандартами в перші звітні періоди визначає МСФЗ 1 «Перше застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності». Його застосовують усі підприємства, які вперше складають МСФЗ-звітність (див. лист Мінфіну від 29.12.2017 р. № 35210-06-5/37175 // «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 7, с. 4).

При цьому п. 11 розд. ІІ НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінзвітності» уточнює, що підприємства, які відповідно до законодавства застосовують міжнародні стандарти і відповідно до МСФЗ 1 подають першу річну МСФЗ-звітність, у Балансі наводять інформацію на початок і кінець звітного періоду, а також на дату переходу на МСФЗ. У свою чергу, дата переходу на МСФЗ — початок першого періоду, за який суб’єкт господарювання подає повну порівняльну інформацію згідно з МСФЗ у своїй першій МСФЗ-звітності (додаток А до МСФЗ 1). Тобто питання переходу на МСФЗ повністю врегульоване.

А якщо підприємство вибуло з лав МСФЗ-зобов’язаних? Чи може воно повернутися до нацП(С)БО?

Прямої заборони бухнормативка не містить. Більше того, за нормами ч. 5 ст. 8 і ч. 3 ст. 121 Закону про бухоблік підприємства, що не належать до МСФЗ-зобов’язаних, самостійно визначають доцільність застосування МСФЗ для складання фінзвітності. Виходить, якщо підприємство втратило статус МСФЗ-зобов’язаного, то воно цілком може прийняти рішення складати нацстандартну фінзвітність. У вашому випадку це означає, що вже за 2019 рік можна подати фінзвітність у П(С)БО-форматі, прийнявши, звичайно, відповідне рішення.

Як здійснити зворотний перехід на П(С)БО? Цей момент бухоблікові документи обходять стороною. Тому діємо за загальними правилами.

Так, коли підприємство здійснює перехід на МСФЗ-звітність, воно змінює свою облікову політику (ОП). Так само повернення на нацстандартну фінзвітність вимагатиме підправити ОП. А вплив зміни ОП на події та операції минулих періодів відображають у звітності шляхом (п. 12 П(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах»):

коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року;

— повторного подання порівняльної інформації щодо попередніх звітних періодів.

Але такі ретроспективні коригування, пов’язані зі зміною облікових підходів при поверненні на П(С)БО (за аналогією з переходом на МСФЗ), не зачіпають податок на прибуток. Тому підстав уточнювати прибуткову декларацію немає. Інша справа, якщо виявлені облікові помилки. Вони якраз вимагають виправлення (уточнення) прибуткових показників.

Про те, що ви тепер складаєте фінзвітність за П(С)БО, не забудьте проінформувати Держстат і податківців. Для цього проставте відмітку у відповідному полі вступної частини Балансу і колонці «ФЗ» заключної частини прибуткової декларації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі