Теми статей
Обрати теми

Критерії ризиковості платника

Павленко Олексій, податковий експерт
Потрапити в ризикові платники — ворогу не побажаєш. Наслідки очевидні: ПН/РК перестають реєструвати, і це дуже негативно позначається на госпдіяльності ризикового платника. Тому ці критерії платникам знати потрібно, ну і непогано б якось намагатися уникати такої долі.

Нові Критерії ризиковості платника ПДВ тепер затверджені не фіскалами, а КМУ. Проте змін мало — основні критерії залишилися всі старі.

Прибрали критерій про обвинувальний вирок за ст. 205 ККУ, якої вже немає в КК. А також скасували ще два критерії: про те, що директор/бухгалтер зареєстровані на окупованих територіях Донецької/Луганської областей і коли платник/його посадова особа та/або його засновник був посадовою особою та/або засновником ліквідованого суб’єкта-банкрута протягом останніх трьох років. На щастя, неприємний критерій нового (до 3-місячного) платника ПДВ не повернули.

Критерії (тепер їх 8) наведені в додатку 1 до Порядку № 1165. Перелічувати решту ново-старих критеріїв ми не будемо, відзначимо лише деякі процедурні зміни порівняно зі старими.

Нове процедурне

Зауважимо, що механізм включення фіскалами платника в ризикові став суворіше, ніж раніше.

Тепер рішення про відповідність/невідповідність платника критеріям ризиковості завжди повинно прийматися комісією регіонального рівня, і при відповідності хоча б одному з 8-ми критеріїв платник визнається ризиковим (абз. 2 і 3 п. 6 Порядку № 1165). Якоюсь мірою великих платників обрадує той факт, що тепер статус ризикового платника не передбачає складну дворівневу модель розблокування ПН (як це було раніше для понад «30-мільйонників», коли рішення приймалося спочатку регіональною комісією, а потім направлялося до центральної і та вже могла винести інше рішення).

Про включення регіональною комісією платника в ризикові/виключення з них фіскали тепер повинні сповіщати (теж через електронний кабінет) за спеціальною формоюРішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до Порядку № 1165) у день прийняття рішення із зазначенням там конкретного критерію. А якщо ризиковість — за критерієм 8, то із зазначенням, яка саме податкова інформація спонукала фіскалів запхнути платника в ризикові! Тому якщо при «присвоєнні» критерію 8 у цьому реквізиті форми пусто, стоїть прочерк або написано просто «Податкова інформація», формально це процедурне порушення, яке можна і потрібно використовувати як аргумент при оскарженні.

Як ви вже зрозуміли, критерій про наявність інформації в податківців про ризикову операцію нікуди не зник. Тобто руки в них усе так само розв’язані. Проте тепер для ризикових платників прописана можливість подати відповідні документи електронному вигляді), щоб спростувати свою ризиковість.

Перелік таких документів наведений у п. 6 Порядку № 1165, він не вичерпний і містить у собі: договори (у тому числі ЗЕД-контракти) з додатками; договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, що придбавають продукцію в інтересах платника податків для здійснення операції; первинні документи з постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів/послуг, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки; документи про підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності); інші документи, що підтверджують невідповідність платника податків критеріям ризикованості платника податків. Вже є електронна форма «Повідомлення» про подання фіскалам такої інформації і копій документів (J/F 1314901).

Досвідчений платник, звичайно, розуміє, що навіть якщо він подасть усі необхідні документи, які «обіляють» його госпоперації і власне його, то це не дасть стовідсоткової гарантії, що фіскали ось так відразу виключать його з ризикових... ☹

Комісія регіонального рівня (тому що це суто її компетенція) повинна за цими документами винести рішення протягом 7 робочих днів після отримання.

У разі прострочення з рішенням ризиковість з платника повинна знятися автоматично

Але це теж не гарантує від нового (незабаром) включення його в ризикові. Якщо ж комісія прийме негативне рішення, подавайте пакет документів знову (Порядок № 1165 цього не забороняє), доповнивши (посиливши) перший комплект ще якимись документами, і так — до переможного...

Залишився також варіант виключення з числа ризикових за ініціативою самих податківців — якщо вони самостійно виявлять обставини та/або отримають інформацію про невідповідність платника таким критеріям. Але на такі подачки від них розраховувати складно...

Оскарження

Якщо все одно не виключать (під будь-яким приводом), залишається тільки оскаржувати дії фіскалів адмін- чи судовим способом. Обидва ці варіанти оскарження, хоча в тексті Порядку № 1165 чітко і не прописані, зате згадані в самій формі Рішення (додаток 4).

Що стосується адміноскарження, тут зазначимо, що комісія центрального рівня не уповноважена Порядком № 1165 розглядати скарги на рішення регіональних комісій про ризиковість конкретного платника. А отже, це рішення повинне оскаржуватися в загальному порядку (згідно зі ст. 56 ПКУ). Тобто платник повинен подавати таку скаргу за стандартною електронною формою і не комісії центрального рівня, а на ім’я керівника ДПСУ. Але щоб адміноскарження принесло результати, підійдіть до цього відповідально і задійте максимальну кількість важелів. (Деякі юристи радять паралельно «бомбити» бізнес-омбудсмена, Держрегуляторну службу, Мінфін і навіть ЗМІ.)

Крім того, тепер чітко прописаний також варіант виключення з ризикових за рішенням суду*. Але судове оскарження — процедура нешвидка, та до того ж і з ним немає стовідсоткової гарантії успіху**. Крім того, як показує попередня практика, фіскали, отримавши рішення суду, незабаром включали платника в ризикові знову (на підставі «нової інформації»).

* Раніше фіскали відмовлялися виводити платників із ризикових за рішенням суду ще й під тим приводом, що не було передбачено процедури. Тепер таке вже в них не пройде.

** Див. постанову ВС від 20.11.2019 р. № К/9901/18097/19 у справі № 480/4006/18 (www.reyestr.court.gov.ua/Review/85803824).

Будьте обережні!

Уже трохи вивчивши хитрощі фіскалів, що намагаються кого завгодно (й особливо — неугодних) запхнути в ризикові платники, намагайтеся особливо не підставлятися/не давати їм приводів заткнути вас у ризикові. Тут бажано, щоб ваша діяльність (у полі їх огляду) завжди відповідала вашій матеріально-технічній базі (для цього, зокрема, не забувайте своєчасно направляти повідомлення про ті чи інші свої об’єкти за формою № 20-ОПП). Крім того, вони зазвичай чіпляються до того, що платник відсутній за своїм місцем розташування (місцем реєстрації), а також до того, що він своєчасно не реагує на запити фіскалів.

Ну й у разі потрапляння в ризикові відразу ж засипайте їх купою виправдувальних документів, що чітко підтверджують реальність вашої госпдіяльності та конкретних операцій.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі