На практиці податківці вимагають застосовувати ці Норми всіма суб’єктами господарювання. При цьому платники в судах відстоюють право встановлювати свої технічно обґрунтовані норми списання ПММ. І на це в них є законні підстави.
По-перше, Норми № 43 мають виключно рекомендаційний характер і застосовуються тільки при плануванні витрати палива з метою його раціонального використання (див. постанову Верховного Суду від 03.04.2018 р. у справі № 817/1429/16). А все тому, що зазначений документ не зареєстрований у Мін’юсті. По-друге, Норми № 43 призначені виключно для потреби підприємств, організацій та установ,
тобто до підприємців вони в принципі жодного відношення не мають
По-третє, чинне законодавство жодних обов’язкових вимог використовувати Норми № 43 не встановлює.
А раз так, ФОП-загальносистемник має право самостійно розрахувати і затвердити власні технічно обґрунтовані норми, які враховуватимуть технічний стан автомобіля, умови його експлуатації та інші фактори. Якщо норми будуть затверджені, а витрачання палива підтверджене первинними документами, що підтверджують зв’язок з отриманням доходу, вважаємо, що паливо використано у госпдіяльності і право включити його вартість до витрат у підприємця є.
Понаднормові витрати? Як ви знаєте, раніше не можна було до підприємницьких витрат включати витрати на утримання основних засобів подвійного призначення, до яких належали, зокрема, легкові та вантажні автомобілі (п.п. 177.4.5 ПКУ у редакції до 23.05.2020 р.*). Радує, що податківці не відносили до таких витрат вартість ПММ і загалом були не проти віднесення до витрат вартості палива згідно з п.п. 177.4.1 ПКУ. Водночас у своїх листах фіскали із завидною завзятістю продовжують наполягати на обов’язковому застосуванні Норм № 43 (ср. ). На їхню думку, понаднормові витрати палива вважатимуться витратами, використаними не в госпдіяльності, і з урахуванням вимог п.п. 177.4.5 ПКУ не потраплять до складу підприємницьких витрат (лист ДФСУ від 17.04.2018 р. № 1674/Г/99-99-13-01-02-14/ІПК). Ось і доводиться підприємцям звертатися по допомогу до судів.
* Про зміни в оподаткування ФОП-загальносистемника, внесені Законом № 466, див. «Податки & бухоблік», 2020, № 47, с. 19.
Норми не обов’язкові. Яскравий приклад позитивного рішення суду — постанова ВС від 14.04.2020 р. № 822/2258/17. Суд справедливо зазначив, що ФОП-загальносистемник має право включити до складу витрат вартість використаних ПММ: (1) безпосередньо пов’язаних з отриманням доходу, (2) за умови наявності підтвердних первинних документів.
До переліку витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, належать, зокрема, витрати, до складу яких включається вартість палива та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат (п.п. 177.4.1 ПКУ). При цьому облік руху ПММ здійснюється на підставі подорожніх листів, у яких зазначаються маршрут, пробіг, показники спідометра, а також завдання, у якому конкретний транспортний засіб використовувався.
Резюме. Оскільки Норми № 43 на ФОП не поширюються і в ст. 177 ПКУ про них законодавець не згадує, списання палива може здійснюватися підприємцем на підставі самостійно затверджених технічно обґрунтованих норм списання ПММ.