Теми статей
Обрати теми

ФОП-загальносистемники і Закон № 466*

Децюра Сергій, податковий експерт
Так звана мала податкова реформа, яку пов’язують із зазначеним Законом, принесла чимало змін для всіх суб’єктів господарювання, у тому числі й ФОП-загальносистемникам. Тому щоб їм не шукати по крихтах ті зміни, які стосуються саме їх, у великому казані нововведень, сьогодні поговоримо про те, що очікує таких ФОП.

* Закон України від 16.01.2020 р. № 466-IX (набув чинності з 23.05.2020 р.).

Податок на майно у витратах

Чимало нововведень очікує на ФОП-загальносистемників при визначенні об’єкта оподаткування, а саме формування витрат. Так, з 23 травня ФОП може віднести до своїх витрат витрати на сплату податку на майно, крім податку на нерухомість за житлові будинки (п.п. 177.4.3 ПКУ).

Тобто відтепер ФОП зможе включати до витрат розмір сплаченого податку на майно в частині:

1) плати за землю (як земельний податок, так і орендну плату за земельні ділянки державної і комунальної форми власності) за умови використання землі у своїй господарській діяльності;

2) транспортного податку. Водночас транспортний податок сплачують тільки за дорогі нові легкові автомобілі (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 12, с. 17). А як усі знають, для ФОП-загальносистемників вартість легковиків не амортизується, а витрати на їх утримання не відносяться до витрат (п.п. 177.4.5 ПКУ).

Тому не виключено, що фіскали можуть завести пісню про те, що до витрат ФОП суми сплаченого транспортного податку, як і раніше, не потрапляють.

Водночас із таким фіскальним підходом можна поборотися. Але доведеться доводити, що ваш легковик використовується у підприємницькій діяльності. А це, на нашу думку, зробити буде ой як не легко;

3) податку на нерухомість, але тільки в частині сплати податку за нежитлові об’єкти, що використовуються ФОП у його діяльності.

Основні засоби

З 23.05.2020 р. до ОЗ, витрати на придбання яких підлягають амортизації, відносяться тільки ті активи, вартість яких більша 20 тис. грн. При цьому межа у 20 тис. грн стосується тільки тих ОЗ, які ФОП почне використовувати після цієї дати.

Нові активи, вартість яких не дотягує до 20 тис. грн, ФОП буде визнавати як МНМА. Лишається питання, чи можна витрати на придбання таких активів включати до витрат. Податківці в одній із консультацій сказали, що витрати на придбання МНМА можна віднести до витрат звітного року, якщо такі активи будуть безпосередньо пов’язані з отриманням товарів (робіт, послуг) (104.05 БЗ). Хоча п.п. 177.4.1 ПКУ прямого дозволу на віднесення вартості МНМА до витрат не містить.

Водночас стосується таке роз’яснення канцелярського приладдя, вартість якого відчутно розмір витрат не збільшить. А от як будуть дивитися фіскали на включення до витрат МНМА вартістю до 20 тис. грн, не зрозуміло. Тому краще зачекати на їхнє роз’яснення ситуації.

Амортизація вантажівок

Ще одна гарна новина, про яку ви вже знаєте:

витрати на придбання вантажівок можна амортизувати

за умови, що вантажівки ФОП використовує у підприємницькій діяльності (п.п. 177.4.6 ПКУ).

Звертаємо увагу! Податківці до 23.05.2020 р. підтягували під визначення вантажних автомобілів також сідельні тягачі, напівпричепи, трактори, гідравлічні підйомники тощо і не дозволяли амортизувати витрати, пов’язані з їх придбанням (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 71, с. 20). Тепер такий номер уже не пройде.

Амортизувати вартість легкових автівок, як і раніше, не можна.

Щоб нараховувати амортизацію на вантажівки, ФОП слід передусім визначити амортизаційну вартість автівки на момент прийняття рішення про початок амортизації вантажівки. І вже орієнтуючись на неї, нараховувати амортизацію. Так рекомендували чинити податківці при нарахуванні амортизації на уже діючі ОЗ і у випадку, коли ФОП із спрощеної системи переходить на загальну (104.05 БЗ).

Крім того на сьогодні фіскали (див. лист ДФСУ від 18.01.2019 р. № 212/О/99-99-13-01-02-14/ІПК) не проти, щоб ФОП амортизували і старі ОЗ, тобто введені в експлуатацію до 01.01.2017 р.

Вантажні автомобілі вже не є активами подвійного призначення. Це означає, що податківці втратили свій улюблений аргумент, завдяки якому викошували у ФОП із податкового кредиту ПДВ, нарахований (спалачений) при придбанні вантажівок. Нагадаємо: фіскали вважали, що ФОП міг віднести сплачений ПДВ до свого податкового кредиту, але одразу мав нарахувати на нього компенсуючі податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПКУ. Через те що такий актив був подвійного призначення (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 97, с. 28). Тепер від таких нападок (якщо вони будуть) можна буде відбитися, просто довівши, що вантажівка використовується у госпдіяльності.

Ремонт та утримання ОЗ

ФОП-загальносистемники мають право:

1) включати до витрат року витрати на утримання вантажівок, тобто ПММ, техобслуговування, ремонти тощо. До цього зменшувати на такі витрати об’єкт оподаткування ФОП заборонялося;

2) витрати на реконструкцію, модернізацію та інші види поліпшення ОЗ (крім поточного ремонту) не можна тепер прямо відносити на витрати, а слід включати до первісної вартості ОЗ, яка амортизується, і потім через амортизацію відносити до витрат (п.п. 177.4.6 ПКУ).

А от витрати на проведення поточного ремонту, як і до 23.05.2020 р., не підлягатимуть амортизації та повністю включатимуться до складу витрат звітного періоду (п.п. 177.4.6 ПКУ).

Як бачимо, законодавець по-різному хоче бачити серед витрат ФОП-загальносистемника витрати на поточний ремонт і поліпшення ОЗ. Водночас чомусь він не роз’яснив, як відображати витрати на здійснення капітального ремонту. Справа в тому, що не всі капітальні ремонти є поліпшенням.

Як бути з витратами на капітальні ремонти, які не є поліпшенням? На наш погляд, їх можна відносити до витрат у період понесення через п.п. 177.4.4 ПКУ.

Хоча не виключено, що фіскали можуть вважати капітальні ремонти тільки поліпшеннями і відносити їх до витрат через амортизацію.

Щоб у фіскалів не було спокуси так говорити, спираючись тільки на формулювання «капітальний ремонт», слід у всіх первинних документах на його проведення індентифікувати операцію, як просто ремонт. І потім, спираючись на П(С)БО 7 та Методичні рекомендації з бухобліку ОЗ, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. № 561, відносити ремонт або до поліпшення, або до поточного ремонту і відповідно відображати операцію в обліку.

Звітування

Змінилися строки звітування для ФОП-загальносистемників. Так, відтепер:

1) якщо ФОП у звітному році стає загальноситемником після реєстрації чи переходить із ЄП або, навпаки, покидає загальну систему і перебирається на ЄП, то він має подавати декларацію про доходи тільки за рік (!), в якому відбулися такі дії. Тобто подати таку декларацію усім ФОП-загальносистемникам, у тому числі й новоствореним та перебіжчикам на (із) ЄП слід один раз за рік за період роботи на загальній системі у цьому році, тобто протягом 40 календарних днів після закінчення року (п.п. 177.5.2 ПКУ).

Раніше новостворені ФОП та перебіжчики із ЄП мали подавати декларацію про доходи двічі: перший раз за результатами роботи в першому кварталі на загальній системі (протягом 40 календарних днів після закінчення кварталу), а потім наприкінці року — за звітний рік.

Перебіжчикам на ЄП, як і раніше, потрібно подавати декларацію про доходи за період роботи на загальній системі тільки один раз, але тепер робити це потрібно не в квартальні строки, а в річні.

2) подавати ліквідаційну декларацію про доходи (її подають ФОП у разі припинення) потрібно у строки, встановлені для місячного податкового періоду (п. 177.11 ПКУ). Тобто

ліквідаційну декларацію про доходи ФОП подають протягом 20 календарних дні після закінчення місяця, в якому ФОП уніс запис до ЄДР про припинення

Раніше її подавали протягом 30 календарних днів з дня держреєстрації припинення.

Тобто гранична дата подання ФОП-загальносистемником ліквідаційної декларацію буде не плаваючою (залежно від дати запису про припинення), а чітко визначеною для всіх, хто припинився протягом конкретного місяця.

Електронні сигарети

З 01.01.2021 р. рідини, які використовуються у електронних сигаретах, стають підакцизними товарами. Тому ті ФОП, які займаються їх виробництвом, імпортом або експортом, мають стати платниками акцизного податку.

ПДВ-зміни

Для ФОП-загальносистемників, які є платниками ПДВ, актуальні всі ПДВ-нововведення. Про них читайте у «Податки & бухоблік», 2020, № 45, с. 22, тому повторюватися не будемо. Наведемо лише найбільш актуальні зміни, які чинні вже з 23 травня.

1. За затримку чи відсутність реєстрації пільгових, нульових, компенсуючих, розподільчих та дотягуючих до мінбази ПН та РК до них (п. 1201.2 ПКУ) діятимуть спецштрафи. А саме:

— за порушення строків реєстрації таких ПН/РК — у розмірі 2 % обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 1020 грн;

— за відсутність реєстрації — 5 % обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 3400 грн.

Фактично новий розмір штрафу фіскали зможуть накласти тільки з 01.07.2020 р., тобто після того, як закінчиться дія мораторію на штрафи за порушення податкового законодавства (якщо, звісно карантин вчергове не продовжать). Отже, поки що нових штрафів за прострочення реєстрації ПН/РК із терміном реєстрації з 1 березня по 30 червня боятися не слід.

2. ФОП мають реєструвати у ЄРПН зведені компенсуючі та розподільчі ПН/РК у нові строки — протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені (п. 201.10 ПКУ).

3. ФОП — платник ПДВ має право включати до ПК суми ПДВ, підтверджені також і тимчасовою, додатковою та іншим видом митних декларацій (п. 198.6 ПКУ).

4. ФОП (платники або неплатники ПДВ), які сплачують нерезиденту за отримані від нього послуги, місце постачання яких — територія Україна (ст. 186.3 ПКУ), виступають податковим агентом такого нерезидента в частині нарахування та сплати ПДВ до бюджету (п. 208.1 ПКУ).

Податківці і раніше вимагали від ФОП сплачувати за нерезидента ПДВ навіть без прямої вказівки. Тепер така вимога з’явилася і в ПКУ.

Репатріація

Усі ФОП-загальносистемники офіційно стали платниками податку на прибуток, якщо виплачують доходи нерезидентам-юрособам або уповноваженим ними особам (крім постійного представництва на території України) із джерелом їх походження з України (п.п. 141.4.2 і ст. 133 ПКУ). Отже,

всі ФОП при виплаті доходів юрособам-нерезидентам будуть утримувати з доходів податок на репатріацію і перераховувати його в бюджет

При цьому ФОП-загальносистемники формально мали платити податок на репатріацію з 01.01.2017 р. Про що не раз говорили фіскали (див. лист ДФСУ від 08.11.2018 р. № 4735/Л/99-99-13-01-02-14/ІПК // «Податки & бухоблік», 2019, № 14, с. 4). Тепер же новенькі пп. 177.13, 178.8 ПКУ прямо покладають обов’язок сплачувати податок на репатріацію на таких ФОП.

Звітувати при сплаті податку на репатріацію всі ФОП будуть у строки, визначені для річного звітного періоду (п.п. 49.18.6, п. 137.5 ПКУ). Хоча раніше фіскали вимагали звітувати щокварталу.

Строки сплати

ФОП-загальносистемники, які сплачують податки і збори, мають вже зараз враховувати святково-вихідне перенесення граничного строку сплати податкових зобов’язань. Тобто якщо строк сплати якогось податку припадатиме на вихідний або святковий день, то його можна сплатити в операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем (п. 57.1 ПКУ). До цього переносили тільки дату подання звітності.

Податок на нерухомість

Усіх ФОП-загальносистемників, які займаються виробництвом промислової продукції, звільнено від податку на нерухомість щодо власних промислових об’єктів нерухомості. До цієї дати для ФОП таке звільнення було під забороною (деталі у «Податки & бухоблік», 2019, № 48, с. 18).

Щоб ФОП отримати його зараз, слід виконати такі вимоги:

— будівлі повинні бути віднесені до групи «Будівлі промислові та склади» (код 125) ДК 018-2000;

— вони мають використовуватися за призначенням у госпдіяльності;

— основна діяльність ФОП має класифікуватися у секціях B — F КВЕД ДК 009:2010;

— будівлі не здаються в оренду, лізинг, позичку.

Крім того, не сплачують податок на нерухомість за будь-які об’єкти нежитлової нерухомості не тільки ФОП, які проводять свою діяльність у малих архітектурних формах та на ринку, а також і ті ФОП, які провадять свою діяльність у тимчасових спорудах для здійснення підприємницької діяльності (п.п. «е» п.п. 266.2.2 ПКУ).

Отже, у наступному році ФОП-промисловцям податківці вже не нараховуватимуть податок на нерухомість за промбудівлі з 23.05.2020 р., а ФОПам, які здійснюють діяльність у тимчасових спорудах, з цієї ж дати не нарахують податок за об’єкти нежитлової нерухомості.

Оскільки ППР з нарахованим податком за 2020 рік ФОП отримають у 2021 році, то саме тоді детально і поговоримо про ці звільнення.

Штрафи

Змінився розмір багатьох видів штрафів. Усі їх тут перелічувати не будемо, скажемо лише декілька слів про ті, які стосуються саме ФОП, наприклад за:

— неповідомлення банку про те, що фізична особа зареєстрована як ФОП, тепер каратимуть штрафом у розмірі 680 грн, раніше це було 340 грн (п. 118.3 ПКУ);

— незберігання первинних документів тепер карають штрафом у 1020 грн, а не 510 грн, як було раніше (п. 121.1 ПКУ);

— неподання, подання з порушенням строків, подання не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками ф. № 1ДФ — у розмірі 1020 грн, а не 510 грн (п. 119.1 ПКУ) тощо.

Крім того, перевірити виконання ФОП функцій податкового агента з приводу правильності утримання ПДФО і ВЗ при виплаті заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються), фіскали зможуть протягом 7 років (п. 102.1 ПКУ).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі