Мораторій, який він є
З мораторієм на проведення неподаткових перевірок є доволі багато питань. Річ у тому, що на сьогодні такий мораторій запроваджують одночасно двома законами, а саме законами № 530 та № 533. При цьому кожен з цих законів встановлює свій вид мораторію.
Щоб було зрозуміліше, у таблиці нижче наведемо, як саме кожен із цих законів встановлює мораторій на здійснення неподаткових перевірок.
Мораторій на неподаткові перевірки
| На період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів у сфері господарської діяльності | Тимчасово, до 30.06.2020 р., забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів у сфері господарської діяльності, крім держнагляду (контролю): — за діяльністю суб’єктів господарювання, які віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику; — у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; — у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення |
Враховуючи такі формулювання та те, що Закон № 530 і Закон № 533 приймалися в парі їх норми мають не суперечити, а доповнювати один одного. Тому вважаємо, що мораторій на неподаткові перевірки, запроваджений Законом № 530, просто плавно буде переходити у мораторій, установлений Законом № 533. Тобто вважаємо, що мораторій на неподаткові перевірки буде проводитися у два етапи.
Етап 1. З 18.03.2020 р. (тобто з дати набрання чинності Законом № 530) і до дати закінчення карантину, тобто протягом всього періоду дії постанови Кабміну від 11.03.2020 р. № 211. У цей проміжок часу не можна проводити жодних планових заходів із здійснення держнагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Звертаємо увагу! Виходячи з норм чинної на сьогодні постанови № 211, карантин триватиме до 12.05.2020 р. Отже, як мінімум, по цю дату жоден орган держнагляду не зможе здійснити планові заходи, в тому числі і перевірку.
Етап 2. З дня закінчення карантину (наразі планується з 12.05.2020 р.) і до 30.06.2020 р. буде діяти дещо послаблена версія заборони на проведення неподаткових перевірок. А саме, не можуть бути проведені планові заходи із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім перевірки:
— діяльності суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;
— у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
— у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
З 01.07.2020 р. мораторій на неподаткові планові перевірки може буде повністю знято.
Якщо карантин буде продовжуватися (як було зроблено вже не раз) після 12.05.2020 р. і дата його закінчення буде перенесена на 30.06.2020 р., або довше, то протягом усього карантину діятиме тільки 1 етап мораторію. Другий етап буде просто поглинений першим і тому закінчиться, так і не розпочавшись.
При такому розвитку подій протягом усього карантину діятиме тотальний мораторій на здійснення будь-яких планових заходів.
Дія мораторію
Мораторій на проведення неподаткових заходів нагляду (у тому числі перевірки) стосується тільки планових заходів контролю. Тому тільки на такі планові заходи в період до 30.06.2020 р. буде накладено табу.
А от про заборону на позапланові заходи контролю (підстави для яких прописані у ст. 6 Закону № 877), ні Закон № 530, ні Закон № 533 не містить. Із цього випливає, що
протягом усього мораторію можуть бути здійснені позапланові заходи контролю (позапланові перевірки)
Отже, якщо до вас ідуть на позапланову неподаткову перевірку, то відмовити у доступі на підприємство для її проведення не можна.
Закони № 530 і № 533 просто забороняють проводити планові заходи контролю. З дотриманням цієї заборони все просто, якщо планові заходи (перевірки) до початку мораторію не починалися. Тоді просто проведення таких заходів контролю на період мораторію буде скасовано і перенесено на пізніші періоди. А як чинити з тими плановими заходами, що почалися до карантину і на момент запровадження заборони на їх проведення не закінчені?
На наш погляд, строк проведення таких перевірок буде просто зупинений на період мораторію і розпочнеться після нього з урахуванням строків здійснених заході контролю до мораторію.
Кому заборона не в радість
Закон № 530 та Закон № 533 вводять заборону на здійснення планових заходів всіма органами, на здійснення заходів (перевірок) якими поширюється дія Закону № 877.
Водночас у самому Законі № 877 чітко не вказано, на які органи держнагляду (контролю) він поширюється. У ст. 2 цього Закону тільки наведено перелік відносин, на які він не поширюється. До цього переліку потрапили відносини, що виникають під час здійснення заходів:
— валютного, податкового та митного контролю;
— державного експортного контролю (крім здійснення держнагляду (контролю) за дотриманням законодавства про космічну діяльність в Україні);
— контролю за дотриманням бюджетного законодавства;
— банківського нагляду;
— контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;
— контролю в галузі телебачення і радіомовлення;
— контролю за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг;
— державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.
Як бачите, серед відносин, на які не поширюється дія Закону № 877, ви не відшукаєте, наприклад, відносин з приводу державного нагляду та контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, тобто відносин, які контролює Мінприроди. Отже, планові заходи цього органу підпадають під дію карантину.
Що стосується Держпраці, то вони самі заявляють (dn.dsp.gov.ua/), що у зв’язку з введенням карантину на період його дії заборонено проведення заходів контролю за дотриманням законодавства. Тобто інспекторами праці у цей період не будуть здійснюватися інспекційні відвідування суб’єктів господарювання.
