Теми статей
Обрати теми

Первинні документи на підтвердження доходу для єдиноподатника

ФОП на єдиному податку (гр. 3 без ПДВ) надає послуги. Оплата надходить безготівковим розрахунком. Чи потрібні документи, які підтверджують отримання доходу? (м. Черкаси)

Питання старе і неоднозначне.

Узагалі обов’язок підтверджувати облік доходів і витрат, зокрема первинними, а також іншими документами, пов’язаними з обчисленням та сплатою податків, ведення яких передбачене законодавством, установлено в п. 44.1 ПКУ, а строк їх зберігання — у п. 44.3 ПКУ. Це загальні норми, що стосуються всіх платників.

Але в єдиноподатників є свої, спеціальні правила. Згідно з п. 292.13 ПКУ єдиноподатковий дохід визначається на підставі даних обліку, який ведеться відповідно до ст. 296 ПКУ. А сам порядок ведення обліку єдиноподатниками встановлено в п. 296.1 ПКУ. Він обумовлює тільки ведення Книги обліку доходів шляхом щоденного, за підсумками робочого дня, відображення отриманих доходів. Про первинні чи будь-які інші документи тут нічого не сказано. Тобто законодавством передбачено тільки ведення Книги і подання декларації.

Крім того, є ще один аргумент. Підпункт 296.1.3 містить норми відсилань до пп. 44.2, 44.3 ПКУ, але стосуються вони виключно юросіб-єдиноподатників. Саме вони використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів і витрат з урахуванням положень пп. 44.2, 44.3 ПКУ. Якби законодавець передбачав обов’язок мати первинні документи і для ФОП, він би зробив аналогічне застереження і для них. Або взагалі не робив би жодних відсилань, передбачаючи, що підтвердження доходів первинкою працює для всіх за умовчанням.

Більше того, сам термін «первинний документ» — зі сфери бухгалтерського обліку (Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV, Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88), якого, як відомо, ФОП не веде.

Усі ці аргументи дають підстави вважати, що єдиноподатникам достатньо просто заповнювати Книгу без підтвердження записів первинними документами, і на її підставі декларацію (тим більше, якщо йдеться про гр. 1 або 2, адже в них сума податку взагалі не залежить від суми доходу). Виходить, ФОП на єдиному податку не варто взагалі морочитися з первинкою?

Та де там! Думку податківців неважко передбачити. Ще в листі від 17.05.2016 р. № 10714/6/99-99-13-04-02-15 вони стверджували: відповідно до вимог п. 44.1 ПКУ показники декларації платника єдиного податку, у тому числі сума доходу, мають бути підтверджені первинними документами, які в разі потреби мають право вивчати і перевіряти контролюючі органи при проведенні перевірок відповідно до п.п. 20.1.6 і п. 85.2 ПКУ.

Зазвичай, податківці посилаються ще й на п. 8 ст. 19 ГКУ, в якому сказано, що всі суб’єкти господарювання, у тому числі й ФОП, зобов’язані вести первинний (оперативний) облік результатів своєї роботи.

Нагадаємо, що з 01.01.2021 р. порядок ведення Книг значно спроститься. Установлена форма кане в Лету, а замість неї застосовуватиметься облік у довільній формі шляхом щомісячного відображення отриманих доходів. Податківці в інформаційному листі № 16 уже відреагували на цю зміну. Але думка щодо підтвердження доходів первинними документами не змінилася. Поширюючи на ФОП-єдиноподатників п. 44.1 ПКУ, вони стверджують, що місячні обороти, які потрібно буде заносити до довільного реєстру, повинні відповідати змісту первинних документів за відповідний період.

Підіб’ємо проміжний підсумок.

ПКУ дозволяє дійти висновку, що ФОП на єдиному податку не зобов’язані підтверджувати дані обліку первинкою. Податківці вважають інакше

Зрозуміти їх можна: голою цифрою в Книзі складно підтвердити, що дохід отриманий саме в цій сумі. Для гр. 1 і 2 можуть бути питання з граничним розміром доходу, а для гр. 3 ще й із самою сумою єдиного податку.

Більше того, не зрозуміло, за що отримані кошти, до якого виду діяльності вони належать і за якою ставкою єдиного податку їх оподатковувати. Іншими словами, як підтвердити, що дохід отриманий саме від того виду діяльності, який ФОП зазначив у єдиноподатковому Реєстрі? Або того більше — може, ви взагалі вели заборонену діяльність, зазначену в п. 291.5 ПКУ. Адже бували випадки, коли навіть за наявності первинних документів податківці притягували за вуха отримання доходу від забороненого виду діяльності (постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 р. у справі № 826/4615/17 // reyestr.court.gov.ua/Review/92051104, благо суд відкинув надумані податківцями аргументи про те, що доходи були отримані від аудиту). Що вже говорити, якщо таких документів не буде. Не факт, що суд стане на бік підприємця.

А відповідальність за провадження діяльності, не зазначеної в єдиноподатковому реєстрі, дуже суттєва: ФОП на гр. 3 повинен залишти спрощену систему, а на гр. 1 і 2 ще й заплатити із суми доходу 15 % єдиного податку. Якщо ж податківці інкримінуватимуть заборонену діяльність, то наслідки для гр. 1 і 2 ті самі, а для гр. 3 — ще й обов’язок заплатити 15 %.

Ну і оскільки фіскали поширюють на ФОП п. 44.1 ПКУ, то за відсутності первинки, швидше за все, застосовуватимуть штраф згідно з п. 121.1 ПКУ за незабезпечення зберігання первинних та інших документів або ненадання їх або їх копій при здійсненні податкового контролю (перший раз — 1020 грн, повторно протягом року — 2040 грн).

Тому значно розумніше не нариватися на ці неприємності і все-таки документи зберігати

Залежно від характеру продажів та форми оплати це можуть бути:

— накладна або акт виконаних робіт (наданих послуг);

— товарний чек;

— фіскальний чек РРО (якщо ви його застосовуєте);

— розрахункова квитанція (якщо маєте право працювати за Переліком окремих форм та умов проведення діяльності.., затвердженим постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336).

Три останні документи також підтверджують отримання готівкової оплати.

Якщо ж оплата надійшла за безготівковим розрахунком, то її підтверджуватиме банківська виписка (податківці давно погодилися, що вона належить до первинних документів, див. УПК, затверджену наказом ДПСУ від 05.07.2012 р. № 583, БЗ 129.04). Що стосується рахунку-фактури (інвойс), то він набуває статусу первинного документа тільки в разі його оплати (лист Мінфіну від 16.02.2017 р. № 31-11410-06-5/4339, детальніше див. «Податки & бухоблік», 2017, № 45, с. 8). Зовсім не зайвою буде і наявність договору. І не забувайте: первинні документи мають бути оформлені належним чином (обов’язкові реквізити і правила оформлення обумовлені в розд. 2 Положення № 88).

Отже якщо ви надаєте послуги й оплату отримуєте безготівкою, то вам потрібно мати хоча б банківську виписку, і не зайвим буде оплачений рахунок-фактура (інвойс). Але якщо ви хочете мати залізобетонні докази своїх правочинів, то бажано мати договір, акт наданих послуг і банківську виписку. З таким набором документів податківці навряд чи пред’являтимуть претензії.

Дмитро Костюк, заступник головного редактора

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі