Теми статей
Обрати теми

Бути чи не бути відповідальності за неоприбуткування готівки?

Яку відповідальність установлено законодавством за неоприбуткування готівки ФОП? (м. Харків)

На наш погляд, жодних підстав для притягнення суб’єктів підприємництва до будь-якої відповідальності за неоприбуткування готівки на сьогодні немає. І це, до речі, стосується як ФОП, так і юридичних осіб.

До 23.06.2019 р. за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне оприбуткування) готівки податківці запросто могли застосувати до ФОП п’ятикратний штраф відповідно до Указу № 436*. Але зі згаданої дати касовий Указ № 436 з його драконівськими штрафами було скасовано**.

* Цікаво, що Велика Палата ВС (див. постанову ВС від 20.05.2020 р. у справі № 1340/3510/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/90021610) висловлювалася про неможливість застосування положень Указу № 436 у правовідносинах, що виникли після набрання чинності Законом про РРО (див. «Податки & бухоблік», 2020, № 57, с. 30).

** Указом Президента України від 20.06.2019 р. № 418/2019 (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 52, с. 2).

Крім того, не передбачена за подібні порушення й адмінвідповідальність. Бо в жодній з норм КУпАП, які так чи інакше стосуються сфери готівкового обігу (а їх усього три — ст. 16315, 1642 і 1644), такого складу правопорушення, як неоприбуткування або неповне/несвоєчасне оприбуткування готівки, немає.

Наприклад, ст. 1642 КУпАП установлює відповідальність, зокрема за несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризації грошових коштів. А ось ст. 1644 КУпАП вимагає покарання за несвоєчасне здавання виручки підприємствами всіх форм власності, які здійснюють реалізацію товарів за готівку.

Тобто

доти, доки законодавці не схаменулися і не ощасливили нас новими санкціями, для притягнення ФОП до відповідальності за неоприбуткування готівки підстав немає

Та де там! Податківці підстави для штрафу знайдуть завжди. І в цьому випадку вони використовують для цього ст. 16315 КУпАП.

Нагадаємо: ст. 16315 КУпАП установлює відповідальність за порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, недотримання встановлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних засобів.

Розмір штрафу за такі порушення для ФОП становить від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн)

А якщо ФОП протягом року вже притягувався до адміністративної відповідальності за подібне порушення, розмір штрафу буде вже від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн).

Як бачите, у переліку правопорушень, за які настає відповідальність за ст. 16315 КУпАП, такий проступок, як неоприбуткування або несвоєчасне оприбутковування готівки, не значиться. Крім того, тут ідеться про відповідальність не (!) за будь-яке порушення касового Положення № 148, а тільки в частині готівкових розрахунків за товари (послуги). А це означає, що застосування цього штрафу в ситуації, яка розглядається нами, податківцями притягнуто за вуха. Очевидно ж, що несвоєчасне та/або неповне оприбуткування готівки не можна вважати розрахунками за товари (послуги).

Щоправда, для доказу своєї правоти доведеться звертатися до суду. А суди, на жаль, також не бачать нічого негожого в тому, щоб притягати суб’єктів господарювання до адмінвідповідальності за ст. 16315 КУпАП за порушення правил оприбуткування готівки (див., наприклад, постанову ВСУ від 18.12.2019 р. у справі № 158/286/17*, постанову ВСУ від 19.05.2020 р. у справі № 404/1794/16- а(2-а/404/924/16)**, постанову Восьмого апеляційного адмінсуду від 24.06.2020 р. № 161/1550/20***).

* reyestr.court.gov.ua/Review/86432312

** reyestr.court.gov.ua/Review/89295800

*** reyestr.court.gov.ua/Review/90029568

Головний аргумент у прибічників штрафу на користь правомірності його застосування — найменування розділу II Положення № 148 — «Вимоги до організації готівкових розрахунків», до якого, власне, й уключається п. 11, присвячений правилам оприбутковування готівки. Мовляв, оприбутковування готівки належить до організації готівкових розрахунків, відповідно за неоприбуткування (несвоєчасне/неповне оприбуткування) готівки потрібно застосовувати штраф за порушення порядку проведення готівкових розрахунків зі ст. 16315 КУпАП.

І сперечатися із цим доволі складно. Ситуації, коли склад проступку за КУпАП поєднує в собі відразу декілька правопорушень, непоодинокі. Згадаємо хоча б ст. 1551 КУпАП. Вона передбачає відповідальність тільки за порушення встановленого порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. А адмінштраф за цією статтею можна заробити, наприклад, за:

— непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи;

— проведення розрахункових операцій на неповну суму вартості проданих товарів/послуг;

— невидачу покупцеві розрахункового документа або видачу документа невстановленої форми;

— невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у Х-звіті РРО;

— неподання РРО-звітності тощо.

Чому? Та з аналогічної причини. Усі ці дії перелічені в ст. 3 розд. ІІ Закону про РРО, який так і називається «Порядок проведення розрахунків».

Тож якщо податківці при перевірці все ж захочуть отримати з ФОП адмінштраф за неоприбуткування (несвоєчасне/неповне оприбуткування) готівки, відбитися від нього в суді буде, на жаль, досить проблематично.

Що радує:

у неоприбуткування готівки короткий строк притягнення до адмінвідповідальності — усього лише два місяці з дня вчинення правопорушення (ст. 38 КУпАП)

Нагадаємо, ст. 38 КУпАП обмежує термін притягнення до адмінвідповідальності двома місяцями з дня вчинення правопорушення. Виняток — триваючі правопорушення, за які можна поплатитися не пізніше, ніж через два місяці з дня їх виявлення (за винятком випадків, коли справа про адмінправопорушення підвідомча суду).

Після закінчення цього строку притягнути ФОП до відповідальності не можна, а якщо притягнули — легко відбити штраф через суд. У цьому випадку суди зазвичай стають на бік суб’єктів господарювання (включаючи підприємців) і визнають порушення, передбачені ст. 16315 КУпАП, разовими, тобто такими, які не мають триваючого характеру (див., наприклад, постанову Восьмого апеляційного адмінсуду від 02.03.2020 р. у справі № 166/1501/19****, постанову ВСУ від 24.01.2019 р. у справі № 203/28/17 (2-а/0203/31/2017)*****).

**** reyestr.court.gov.ua/Review/88081240

***** reyestr.court.gov.ua/Review/79410333

Крім того, до кінця року продовжує діяти «карантинний» мораторій на перевірки. Тому, незважаючи на те що адмінвідповідальність за «касові» порушення в період карантину зберігається, перевірок із цих питань до закінчення карантину можна не побоюватися (п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Алла Свіріденко, податковий експерт

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі