05.10.2020

Подарунковий сертифікат — за 1 гривню

Придбали для перепродажу подарункові сертифікати номіналом 1000 грн. І в межах рекламної акції, що проводилася, частину з них реалізували покупцям за 1 грн. Як облікувати такі операції (підприємство на загальній системі оподаткування, платник податку на прибуток та ПДВ)?

Насправді, у цьому випадку маємо справу з дешевою реалізацією товарів у межах рекламної акції, що проводиться. З тією лише особливістю, що акційним товаром є подарунковий сертифікат. Тому нагадаємо особливості обліку подарункових сертифікатів та дешевих акційних розпродажів.

Придбання сертифікатів

Нагадаємо, що подарунковий сертифікат — це документ довільної форми (зазвичай картонна або пластикова картка — іменна або на пред’явника), який, з одного боку, підтверджує внесення авансової плати за товари/послуги, а з іншого — зобов’язує продавця (емітента сертифіката) реалізувати товар або надати послугу пред’явникові такого сертифіката в межах номіналу (тобто «отоварити» сертифікат).

Проте для підприємства-перепродавця, який придбав подарункові сертифікати з метою перепродажу, останні за своєю суттю є товаром (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2018, № 91, с. 9). Тому придбані подарункові сертифікати підприємство-перепродавець обліковує як товар: Дт 28 — Кт 631. А також при придбанні подарункових сертифікатів підприємство на загальних підставах відображає податковий кредит (ПК) з ПДВ на підставі податкової накладної (ПН), зареєстрованої постачальником.

Акційний продаж

Тепер про акційний продаж подарункових сертифікатів за 1 гривню.

Документальне оформлення. Все частіше податківці намагаються убачати в дешевих (збиткових) продажах негосподарську діяльність (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 42, с. 5 та № 55, с. 26). Проте рекламні заходи, на щастя, — виняток. Тому передусім потурбуйтеся про належне документальне оформлення рекламної акції, що проводиться. Для цього знадобляться:

— наказ про проведення рекламної акції;

— календарний план проведення заходу;

— кошторис витрат (із зазначенням номенклатури, кількості товарів і рекламних матеріалів, які планується використати в рекламній акції);

— видаткові накладні на відпуск матеріальних цінностей, акти приймання-передачі тощо;

— звіт про проведену рекламну акцію.

Бухгалтерський облік. Дешевий акційний продаж подарункових сертифікатів у бухгалтерському обліку відображають за загальними правилами без будь-яких особливостей. При реалізації подарункових сертифікатів визнають дохід: Дт 301 (361) — Кт 702. Собівартість реалізованих подарункових сертифікатів відносять на витрати: Дт 902 — Кт 28.

Податок на прибуток. Податковоприбутковий облік дешевих продажів повністю орієнтований на бухгалтерський. Тобто доходи та витрати з податку на прибуток відповідають доходам та витратам у бухгалтерському обліку. Жодних коригувань бухгалтерського фінрезультату у зв’язку з дешевим (збитковим) продажем ПКУ не передбачено. Це стосується і високодохідників, і малодохідників. І, до речі, те, що ПКУ не встановлено податкових різниць для витрат на придбання подарункових сертифікатів, визнають і податківці (лист ДПСУ від 19.08.2020 р. № 3460/ІПК/99-00-04-05-03-06). А от у ПДВ-обліку є особливості.

ПДВ. Передусім, оскільки проведення рекламних акцій пов’язане з госпдіяльністю, необхідності нарахування компенсуючих ПЗ за п. 198.5 ПКУ у такому разі не виникне. Проте при дешевих розпродажах треба враховувати правило мінбази, встановлене абзацом другим п. 188.1 ПКУ. А за ним база оподаткування не може бути нижча мінімального порога, і, зокрема, для товарів — не нижче ціни придбання. Тому при нарахуванні податкових зобов’язань (ПЗ) з ПДВ складають дві ПН (п. 15 Порядку заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307):

— першу — на договірну вартість (1 грн);

— другу — на суму перевищення мінбази (у цьому випадку — вартості придбання подарункового сертифіката) над договірною ціною.

ПДФО та ВЗ. Ще один момент — якщо акційний подарунковий сертифікат продаємо фізичним особам. Згідно з п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ оподатковуваним доходом фізичної особи (додатковим благом) вважається, зокрема, дохід, отриманий у вигляді суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів, індивідуально призначеної для такого платника податку. Тому тільки у тому випадку, якщо знижену ціну встановили для окремого покупця, сума наданої йому індивідуальної знижки вважається додатковим благом і включається до оподатковуваного доходу.

Проте при акційних рекламних розпродажах зазвичай ця умова не дотримується. Адже реалізувати подарунковий сертифікат за акційною зниженою ціною (1 грн) підприємство зазвичай готове будь-якій особі, яка взяла участь в акції, тобто кожному учасникові. А якщо знижка не індивідуальна та надається всім покупцям на рівних умовах, вона є звичайною та оподатковуваним доходом не вважається (БЗ 103.02). Тому сума такої знижки доходом покупця не є й, відповідно, не оподатковується ПДФО і ВЗ. У Звіті за формою № 1ДФ її показувати не потрібно.

Приклад. Придбали 120 штук подарункових сертифікатів (номіналом 1000 грн). Під час рекламної акції 60 сертифікатів реалізували покупцям за акційною ціною — 1 грн.

Продаж подарункових сертифікатів за 1 грн у межах рекламної акції

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

Придбання подарункових сертифікатів

1

Перераховано оплату за подарункові сертифікати

371

311

120000

2

Відображено ПК з ПДВ

(на підставі ПН постачальника)

644/1

644

20000

641/ПДВ

644/1

20000

3

Отримано подарункові сертифікати від постачальника

28

631

100000

644

631

20000

4

Відображено залік заборгованості

631

371

120000

Продаж подарункових сертифікатів

5

Реалізовано подарункові сертифікати під час акції

301

702

60

6

Нараховано ПЗ з ПДВ:

— з договірної (акційної) ціни

702

641/ПДВ

10

— мінбазні ПЗ — з перевищення вартості придбання сертифікатів над договірною ціною [(50000 грн - 50 грн) х 20 % : 100 %]

949

641/ПДВ

9990

7

Списано собівартість подарункових сертифікатів

902

28

50000