Теми статей
Обрати теми

Трудові перевірки: аналізуємо зміни

Савченко Олена, налоговый эксперт
Закон України від 04.03.2021 р. № 1320-IX*

* Набуде чинності через місяць з дня його опублікування, тобто 27.04.2021 р.

Висновок документа

«Трудовий» контроль у звичайних роботодавців здійснюватимуть тільки інспектори Держпраці та її територіальних органів

З 01.01.2017 р. посадових осіб органів місцевого самоврядування (далі — ОМС) наділили майже такими ж повноваженнями, як і трудових інспекторів Держпраці (та її територіальних органів). У результаті вони отримали право на підвідомчих їм територіях:

— здійснювати контроль за дотриманням законодавства про працю і зайнятість населення (п. 1 ч. 3 ст. 34 Закону № 280**);

** Закон України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

— накладати штраф за порушення законодавства про працю і зайнятість населення (п. 2 ч. 3 ст. 34 Закону № 280).

Тепер же, після набуття чинності змінами, що коментуються, посадові особи ОМС контролювати дотримання законодавства про працю і зайнятість населення зможуть лише у роботодавців, підприємства яких знаходяться в комунальній власності відповідних територіальних громад.

А право накладати штрафи у них взагалі відібрали. У тому числі позбавили права протоколювати адмінпорушення, передбачені ч. 1 — 4 ст. 41 КУпАП (порушення вимог законодавства про працю та охорону праці).

Відповідні зміни внесені в ч. 2 ст. 259 КЗпП, ч. 3 ст. 34 Закону № 280, ст. 255 КУпАП.

Відносно підприємств, які не знаходяться в комунальній власності, а також відносно ФОП, що використовують працю найманих працівників, повноваження ОМС будуть обмежені виключно правом ініціювання перевірок — шляхом подання відповідних звернень до Держпраці (її територіальних органів). У свою чергу, таке «звернення» додали в підстави для проведення позапланової перевірки (ч. 1 ст. 6 Закону № 877***).

*** Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Ще один момент, який стосується документа, що коментується, — це адміністративна відповідальність за невиконання законних вимог, створення перешкод перевіряючим за ст. 1886 КУпАП. Спершу нагадаємо, що за протиправний недопуск та/або створення перешкод для проведення трудової перевірки підприємству можуть загрожувати штрафні санкції за ст. 265 КЗпП. Але, окрім фінсанкцій, які накладаються на підприємство, конкретна винна особа може отримати ще й адмінштраф за ст. 1886 КУпАП. Законом, що коментується, внесені зміни і в цю статтю КУпАП.

Раніше ця норма охоплювала порушення законодавства про працю й обов’язкове соцстрахування. Після змін в цій статті будуть згадані ще і порушення законодавства про зайнятість населення. Тобто невиконання припису перевіряючих щодо усунення порушення про зайнятість населення або недопуск до такого контрольного заходу теж каратиметься адмінштрафом за цією статтею. Розмір штрафу за таке порушення при цьому не зміниться і, як і раніше, складатиме від 850 до 1700 грн.

І ще. Держпраці (її територіальні органи) будуть звільнені від сплати судового збору при розгляді справ у всіх судових інстанціях. Вважаємо, це вплине на їх активність в поданні скарги на винесені не на їх користь судові рішення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі