15.04.2021

Доведи, що не верблюд! або Подаємо документи на розблокування

Щоб розблокувати зупинені податкові накладні (ПН) / розрахунки коригування (РК), а також зняти статус ризикового платника, потрібно подати податківцям пояснення та копії підтвердних документів. Про які документи йдеться? В які строки та в якому форматі їх подавати? Як вийти із зони ризиковості? Обговоримо ці моменти зараз.

Строки розблокування

Процедуру розблокування можна починати після отримання квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК. Її протягом операційного дня одночасно направлять і продавцю, і покупцю (п. 201.10 ПКУ, п. 17 Порядку № 1246). У ній буде зазначена причина блокування — за яким критерієм (критеріями) ризиковості платника та/або ризиковості операцій заблокували ПН/РК (пп. 10, 11 Порядку № 1165).

Подати розблокувальні документи і пояснення постачальник товарів має право

протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПЗ, відображених у ПН/РК

Це випливає з п. 6 Порядку № 520. У разі зупинення РК на зменшення ПЗ письмові пояснення та копії документів усе одно подає продавець (див. БЗ 101.18).

Той же п. 6 Порядку № 520 дозволяє подати пояснення та копії документів до декількох ПН/РК. Але тільки за умови, що такі ПН/РК складені на одного покупця — платника ПДВ за одним і тим самим договором або на однотипні операції (з однаковими кодами товарів за УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).

Та все ж, на наш погляд, так діяти нерозумно. Має сенс подавати окремий пакет документів щодо кожної зупиненої ПН/РК. Адже якщо серед них попадеться одна проблемна, то відмовлять у реєстрації всіх.

Чи вплинув якось на строки розблокування карантин? На жаль, але механізм розблокування на карантині ніяк не змінився і розблокувальні строки через карантин анітрохи не продовжені. Тому якщо закінчуються 365 днів, то з розблокуванням ПН/РК краще не зволікати.

Які документи?

Документи, передбачені Порядком № 520. Для розблокування зупинених ПН/РК п. 4 Порядку № 520 пропонує подати:

1) письмові пояснення та

2) копії документів, необхідних для прийняття податківцями рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК.

Перелік документів, що подаються для розблокування ПН/РК, наведено у п. 5 Порядку № 520. Там, зокрема, виділені договори, рахунки, довіреності (!), платіжні документи, банківські виписки з рахунків, що підтверджують оплату товарів/послуг, усі інші первинні документи, що обґрунтовують здійснення господарської операції, зафіксованої в зупиненій ПН/РК.

Загалом розблокувальний пакет повинен містити всі документи, на які є посилання в договорі (включаючи специфікації та додаткові угоди) і які підтверджують факт здійснення операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК. Причому якщо ПН/РК заблокована через ризиковість операції, то всі ці документи подаємо з упором на підтвердження цієї конкретної операції. А якщо причина блокування — ризиковість платника, то підтверджуємо реальність діяльності підприємства загалом.

Відбутися тільки продажними документами не вийде. Потрібно висвітлити весь ланцюжок від придбання товару до його постачання: у кого купили (джерело походження товару/послуги), як доставили (обов’язкова ТТН або інший підтвердний документ), де зберігали (складські приміщення), що з ним зробили (технологічний процес) і кому продали.

Додаткові документи. Зазвичай податківці в розблокувальному пакеті хочуть бачити і документи, що підтверджують складське життя товарів на підприємстві, в тому числі оборотно-сальдові відомості. А від сільгоспвиробників на додаток ще й документи, що підтверджують наявність земельних ділянок, і статзвітність за формами № 4-сг, № 24-сг, № 29-сг, № 37-сг, № 21-заг, № 10-мех (див. vl.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/437343.html, poltava.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/440195.html).

Тож залежно від причини блокування ПН/РК не завадить додатково додати й копії оборотно-сальдових відомостей. Зокрема, якщо виявлена невідповідність матеріально-технічній базі — за рахунком 10, щодо залишків товарів — за рахунками 20, 28, 26 тощо.

Обов’язково потрібно довести фіскалам наявність трудових і матеріальних ресурсів, місць зберігання та виробничої бази (власних або орендованих земельних ділянок, приміщень, обладнання, транспорту тощо), необхідних для здійснення господарської діяльності. У числі таких документів — штатний розпис, а також відомості про (див. zp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/425578.html):

— штатну чисельність і кваліфікацію працівників підприємства;

— середню заробітну плату;

— наявність основних засобів.

Якщо ж відповідних штатних працівників немає, доведеться документально підтвердити й пояснити залучення субпідрядних організацій або осіб за договорами цивільно-правового характеру (включаючи ФОП). Від платників, що надають послуги, фіскали, крім іншого, вимагають наряд-замовлення, а від виробників — калькуляції, технологічні карти, розрахунки собівартості та інші аналогічні документи.

За ситуації, коли заблокована ПН складена на дату відвантаження товару і при поданні розблокувальних документів оплата за нього ще не надійшла, зрозуміло, з об’єктивних причин не вийде зібрати повний комплект документів. У такому разі податківцям варто подати пояснення про неможливість подання розрахункового документа. Його зразок див. у «Податки & бухоблік», 2021, № 13, с. 21. Ненадання банківських виписок з рахунків щодо взаємовідносин з контрагентами податківці розцінюють як одну з підстав для відмови в реєстрації ПН/РК (див. visnuk.com.ua/uk/news/100023041-zupinka-reyestratsiyi-podatkovoyi-nakladnoyi-rozrakhunku-koriguvannya-yaki-diyi-platnika-pdv). Що думають із цього приводу суди, див. у «Податки & бухоблік», 2020, № 62, с. 6. Подібні пояснення логічно направити, і коли зупинена ПН/РК виписана на передоплату, але на дату подання розблокувального пакета постачання товарів/послуг ще не відбулося (а можливо, що й придбання ще не було).

Особливу цікавість фіскали виявляють до повідомлення за формою № 20-ОПП

Тому перш ніж подавати розблокувальний пакет, перевірте, щоб усі власні й орендовані об’єкти, які ви збираєтеся зазначити в поясненні, були наведені й у раніше поданій формі № 20-ОПП (ідеться про об’єкти, які підлягають відображенню в цій формі). І про всяк випадок подайте її до пояснень, нехай навіть із запізненням. Усе про форму № 20-ОПП читайте в «Податки & бухоблік», 2020, № 75.

Ну і, само собою, разом із розблокувальними документами податківцям направляють пояснення про господарську діяльність. У поясненні фіскали радять відображати загальні відомості щодо підприємства, описувати особливості його діяльності та наводити хронологію подій за операцією із зупиненої ПН/РК (див. poltava.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/431255.html). Тобто, по суті, контролери хочуть отримати інформацію про госпдіяльність, аналогічну тій, яку подаємо разом із Таблицею (про неї детальніше читайте в «Податки & бухоблік», 2020, № 17, с. 18). Особливо в тому випадку, якщо Таблицю раніше не подали і не подаєте разом із розблокувальним пакетом. Адже наша головна мета — переконати комісію, що операції з ПН/РК і діяльність загалом реальні й підприємство має в розпорядженні всі необхідні ресурси для їх здійснення.

Зразок пояснення до Повідомлення на розблокування ПН/РК див. у «Податки & бухоблік», 2021, № 13, с. 20.

В якому вигляді подаємо?

Розблокувальні документи разом із письмовими поясненнями подають регіональним податківцям в електронній формі (п. 7 Порядку № 520). Направляють їх у вигляді Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо зупинених ПН/РК за формою J(F)1312603. До нього окремими додатками (за формою J(F)1360102) прикріплюють копії документів, що підтверджують здійснену операцію.

У Повідомленні заповнюють усі поля. Табличну частину — згідно з табличною частиною ПН/РК. А в полі «Пояснення» описують операцію із заблокованої ПН/РК. Якщо його розміру недостатньо для викладення всієї інформації, то пояснення можна подати окремо як документ довільного формату за формою J(F)1360102. Тоді в полі «Пояснення» роблять відповідний запис, наприклад: «Пояснення до Повідомлення викладені в окремому документі на ___ аркушах, що додаються». Зразок заповнення Повідомлення за формою J1312603 див. у «Податки & бухоблік», 2021, № 13, с. 22.

При підготовці розблокувального пакета копії знімають з оригіналів документів. Тобто відскановані документи мають бути з усіма підписами-печатками. Інакше їх можуть забракувати. А ось засвідчувати копії документів не потрібно. Адже їх подають у сканованому вигляді у форматі PDF, PNG або JPG-додатками до Повідомлення і скріплюють кваліфікованим електронним підписом, а за наявності — ще й електронною печаткою (див. БЗ 101.18).

Для кожної сканкопії створюють окремий документ J(F)1360102. Прикріпити до нього можна файл у форматі PDF, PNG або JPG розміром не більше 2 Мб (див. БЗ 101.18). Хоча один файл може містити копії декількох документів. Але загальний розмір файлу все одно не повинен перевищувати 2 Мб. Кількість файлів, що прикріплюються до Повідомлення, обмежена — 100 шт. (див. БЗ 101.18).

Врахуйте! Кількість додатків «Документ довільного формату» для подання сканкопій документів повинна дорівнювати загальній кількості сканкопій, зазначеній у графі «Кількість додатків» Повідомлення за формою J(F)1312603.

А чи можна подати навздогін додаткові письмові пояснення та/або копії документів до заблокованої ПН/РК після відправлення основного пакета розблокувальних документів? Податківці раніше говорили, що законодавством така можливість не передбачена. Тому якщо вже подали на розгляд комісії відповідний розблокувальний пакет до зупиненої ПН/РК, то надіслати додаткові документи не можна (див. БЗ 101.18, діяла до 01.02.2020 р.). Також

не можна виправити помилки в Повідомленні J(F)1312603

Проте при отриманні квитанції про неприйняття документа можна направити Повідомлення з правильними даними (див. БЗ 101.18, dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/450773.html).

Як діють податківці?

Подані розблокувальні документи розглядає регіональна комісія. Прийняти рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК вона, як і до карантину, повинна протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання розблокувальних документів від платника (п. 3 Порядку № 520). Причому якщо в такий 5-денний строк рішення комісією не буде прийнято, ПН/РК вважаються зареєстрованими (п. 19 Порядку № 1246). Тобто і на карантині тут працює так званий принцип мовчазної згоди.

Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК регіональна комісія надсилає платникові в порядку, встановленому ст. 42 ПКУ (пп. 3, 9 Порядку № 520). Винесене комісією рішення набирає чинності в день його прийняття (п. 12 Порядку № 520).

Відмовити в розблокуванні ПН/РК фіскали можуть (п. 11 Порядку № 520) — якщо платник:

— не надав письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної в заблокованій ПН/РК;

— та/або не надав копій документів відповідно до п. 5 Порядку № 520;

— та/або надав копії документів, оформлених із порушенням вимог законодавства.

Врахуйте! Подати Повідомлення J(F)1312603 з розблокувальними документами (після їх розгляду податківцями) вдруге не вийде. Тобто фактично в платника на розблокування, як у сапера, — лише одна спроба. На відміну від цього Таблицю й антиризикові документи можна подавати скільки завгодно разів.

Відмовне рішення регіональної комісії може бути оскаржено в адміністративному або в судовому порядку (п. 13 Порядку № 520). При адміноскарженні подати скаргу комісії центрального рівня потрібно протягом 10 робочих днів, що настають за днем набрання чинності рішенням про відмову в реєстрації ПН/РК (п. 56.3 ПКУ, п. 3 Порядку розгляду скарги № 1165). А ось звернутися до суду платник може:

1) якщо не було адміністративного оскарження — протягом 6 місяців з дня отримання відмовного рішення;

2) якщо було адміністративне оскарження:

— протягом 3 місяців з дня вручення рішення за результатами розгляду адмінскарги (якщо воно вручене у строки, встановлені ПКУ);

— протягом 6 місяців з дня подання адмінскарги (якщо рішення щодо неї не вручене в установлені строки).

Але на період карантину перебіг строків подання скарги платником і її розгляду податківцями, а також судового оскарження продовжено (п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, п. 3 розд. VI КАСУ). Детальніше читайте «Відмова в реєстрації ПН/РК: оскаржуємо» цього номера.

Якщо потрапили в ризикові

Заблокувати ПН/РК можуть:

1) через ризиковість здійснення операцій;

2) унаслідок ризиковості платника ПДВ.

Ці критерії ризиковості платника перелічені в додатку 1 до Порядку № 1165. Хоча опинитися в числі ризикових можна, якщо не повідомити про якісь об’єкти оподаткування за формою № 20-ОПП (див. officevp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/421549.html). Відрізняє ці дві ситуації те, що в першому випадку зупиняють реєстрацію однієї конкретної ПН/PK, у другому — практично всіх ПH/PK (крім тих, що потрапляють під «відсікаючі» критерії). Тому перш ніж займатися розблокуванням ПН/РК, потрібно позбавитися від свого ризикового статусу і, за можливості, до завершення цієї процедури не направляти на реєстрацію нові ПН/РК, оскільки напевно їх теж заблокують (утім іноді є винятки, див. «Блокування: послідовність дій» цього номера).

Для виходу з лав ризикових діють у порядку, визначеному п. 6 Порядку № 1165. Але ці кроки допоможуть тільки скасувати ризиковий статус (а отже, уникнути майбутніх блокувань із цієї причини). А ось щоб розблокувати вже зупинені ПН/РК, усе одно доведеться подати ще й розблокувальні документи.

Чи є платник ризиковим, вирішує регіональна комісія. Саме вона в день прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості направить його платникові. У ньому буде зазначений критерій, на підставі якого платника зарахували до розряду ризикових (пп. 6, 11 Порядку № 1165).

антиризикові документи

Щоби платнику спростувати свою ризиковість, п. 6 Порядку № 1165 наказує йому подати податківцям в електронній формі:

інформацію (тобто ті ж пояснення) і

копії документів, необхідних для виключення його з лав ризикових.

Перелік таких документів наведений у п. 6 Порядку № 1165. Він один в один збігається з переліком з п. 5 Порядку № 520.

Антиризиковий перелік не вичерпний, тобто можна подавати й додаткові документи

Це і зрозуміло, адже мета антиризикових документів — довести реальність не лише здійснюваних операцій, але й діяльності підприємства загалом.

На практиці податківці, як і з Таблицею, тут хочуть бачити інформацію про наявність:

— приміщень (власних, орендованих);

— виробничих потужностей (власних, орендованих);

— земельних ділянок (власних, орендованих);

— найманого персоналу (основного, за сумісництвом);

— доходу від здійснення діяльності за попередній період;

— залишків готової продукції та сировини (найменування).

Як таких, строків для позбавлення від ризикового статусу не встановлено (див. БЗ 101.18). Але чим раніше почати діяти, тим краще.

Антиризиковий пакет подають комісії регіонального рівня в електронній формі у вигляді Повідомлення за формою J(F)1314901. У ньому заповнюють усі поля. Обов’язково посилаються на дату і номер (за наявності) Рішення про відповідність критеріям ризиковості.

У полі «Інформація» коротко наводять дані, які свідчать про те, що платник не відповідає ризиковості (див. БЗ 101.18). На наш погляд, якщо розміру поля «Інформація» недостатньо для викладу всієї інформації, пояснення можна подати окремим документом за формою J(F)1360102. Тоді в полі «Інформація» Повідомлення для зняття ризиковості про це вносять запис, подібний до того, який роблять у полі «Пояснення» Повідомлення J(F)1312603.

Для подання сканкопій підтвердних документів про невідповідність ризиковості створюють документи за формою J(F)1360102. Кількість документів, що додаються до Повідомлення, не повинна перевищувати 100 шт. Розмір кожного додатка (у форматі PDF, PNG або JPG) обмежений 2 Мб. Хоча може містити копії декількох документів (див. БЗ 101.18).

Як розглядають фіскали?

Антиризиковий пакет комісія регіонального рівня розглядає протягом 7 робочих днів, що настають за отриманням документів, — і на його підставі приймає рішення про ризиковість/неризиковість платника (п. 6 Порядку № 1165). У день прийняття позитивного рішення платника викреслюють з лав ризикових.

Через карантин такий 7-денний строк не продовжується

Тому якщо податківці протягом 7 робочих днів не прийняли жодного рішення, то платника виключать з ризикових — про що прийде рішення (п. 6 Порядку № 1165). На карантині тут також працює принцип мовчазної згоди.

Якщо ж платника з ризикових таки не виключили і від податківців прийшло рішення-відмова, то в ньому повинно зазначатися, яких саме документів фіскалам не вистачило. Тоді направити документи на зняття ризикового статусу можна знову (див. БЗ 101.18). Адже повторно подавати документи для позбавлення ризиковості не заборонено. Тож спершу чекаємо рішення комісії. І якщо воно негативне — знову подаємо документи. Врахуйте! Кожен подальший пакет антиризикових документів розглядатиметься комісією вже окремо, а не як доповнення до попереднього.

Або можна оскаржити відмовне рішення в адміністративному або судовому порядку. При адміноскарженні скаргу подають до органу вищого рівня — ДПСУ. Але пам’ятайте, що через карантин строки оскарження продовжуються. А отже, вихід з ризикових може затягнутися. Подробиці див. «Потрапили до ризикових? Можна оскаржити!» цього номера.

Висновки

  • Механізм розблокування ПН/РК на карантині не змінився, і розблокувальні строки через карантин не продовжені.
  • Ненадання банківських виписок з рахунків щодо взаємовідносин з контрагентами податківці розцінюють як одну з підстав для відмови в реєстрації ПН/РК.
  • Перш ніж займатися розблокуванням ПН/РК, потрібно позбавитися від свого ризикового статусу і, за можливості, до завершення цієї процедури не направляти на реєстрацію нові ПН/РК.