Теми статей
Обрати теми

Перейменували вулицю: що робити?

Ольховик Ольга, податковий експерт
За останні роки багато міст, проспектів, вулиць, бульварів перейменували. У платників податків у зв’язку з цим досі виникають запитання. Дамо відповіді на основні з них.

З одного боку, законодавством не визначений конкретний термін, протягом якого фіз/юрособи зобов’язані внести зміни про місце проживання/місцезнаходження у зв’язку з перейменуванням об’єктів топоніміки населених пунктів (див. лист Мін’юсту від 12.05.2016 р. № 16606/10776-0-33-16/8). Тому суб’єкти господарювання можуть вносити зміни відносно назви вулиці, коли прийде час змінювати ще щось. Наприклад, при внесенні змін, пов’язаних зі зміною складу учасників, видів діяльності і тому подібне. Громадяни також не зобов’язані спеціально звертатися у відповідні органи для заміни паспорта, переоформлення документів на нерухомість, земельні ділянки та інше майно. Вносити зміни можна вже, наприклад, коли необхідно змінювати фото в паспорті або коли плануєте відчуження нерухомості.

З іншого боку, в деяких випадках зробити певні дії у зв’язку з реєстрацією оновленої адреси все-таки необхідно. Особливо якщо йдеться про адресу суб’єкта господарювання (будь то ФОП або юрособа). Якщо фізособа тільки збирається зареєструватися підприємцем, зі зміною адреси теж краще не затягувати.

Реєструємо ФОП

Фізособа планує зареєструватися підприємцем. У паспорті досі вказана стара адреса прописки. Хоча фактично вулиця давно перейменована. Яку адресу вказувати в заяві про реєстрацію ФОП?

Згідно зі ст. 9 Закону № 755* в ЄДР** повинна міститися інформація про місцезнаходження ФОП (адреса місця проживання, за якою з підприємцем здійснюється зв’язок). Очевидно, що це має бути оновлена адреса, оскільки зв’язок з підприємцем за старою адресою може бути ускладнений. Тобто в заяві про реєстрацію ФОП треба вказувати нову адресу попри те, що в паспорті дані ще не змінені.

* Закон України від 15.05.2003 р. № 755-IV.

** Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Але тут, звичайно, можуть виникнути складнощі. В усякому разі, якщо фізособа подаватиме заяву вручну, держреєстратор може не прийняти документи і попросити привести паспортні дані про прописку у відповідність. Хоча формально підприємець має право зареєструватися в ЄДР за місцем свого фактичного перебування, яке взагалі може не відповідати місцю прописки (див. лист Мін’юсту від 23.01.2018 р. № 1028/8.4.3/Ін-18). У разі реєстрації ФОП електронкою (через сервіс «Дія») ніяких питань про невідповідність адреси виникнути не повинно. Незважаючи на це, ми все-таки радимо спочатку відновити адресу в паспорті, а потім уже реєструвати ФОП.

Як поновити прописку? Для цього слід звернутися в центр надання адмінпослуг (ЦНАП). Якщо у вас паспорт старого зразка — туди внесуть прописку з новими назвами міста/вулиці, якщо нового зразка — інформація буде виправлена в чіпі і ви зможете отримати довідку про реєстрацію місця проживання з оновленими даними.

Платити нічого не доведеться — такі послуги надаються безоплатно (див. лист ДМСУ від 07.04.2016 р. № 2164/3-16).

Після того, як дані в паспорті оновлені, у фізичної особи з’являється обов’язок подати податківцям інформацію про їх зміну. Зробити це треба протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання Заяви за формою № 5ДР (чи № 5ДРП — якщо особа відмовилася від ідентифікаційного коду).

Подають таку заяву в контролюючий орган за місцем проживання. А громадяни, що не мають постійного місця проживання в Україні, або ті, які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання, — у будь-який контролюючий орган (БЗ 116.09).

Вносимо зміни в ЄДР

А як зареєструвати зміну адреси діючому суб’єктові господарювання?

Інформація про місцезнаходження (проживання) міститься в ЄДР. У зв’язку з перейменуванням вулиці її треба відновити. Для цього звертаємося до держреєстратора (через ЦНАП). Юрособи можуть подати документи у будь-який ЦНАП області (м. Києва) за своїм місцезнаходженням. А ФОП — через будь-якого реєстратора в межах України незалежно від свого місця проживання (ст. 4 Закону № 755). Альтернативний варіант — нотаріус. Нормативкою ще передбачена можливість подання документів в електронному вигляді, проте цей сервіс досі не реалізований. Також документи можна відправити поштою. Тільки в цьому випадку підпис на заяві доведеться посвідчити нотаріально (п. 5 ч. 1 ст. 15 Закону № 755). Які документи потрібні?

Щоб унести зміни в ЄДР, треба подати заяву (форма 1 — для ФОП, форма 2 — для юросіб***)

*** Форми затверджені наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5.

Графу «Стан відомостей про кінцевого бенефіціарного власника» форми 2 заповнюємо обов’язково. Якщо змін по бенефіціарах не відбувається, то ставимо в ній відмітку «в актуальному стані», а документи «бенефіціарів» не подаємо (див. лист Мін’юсту від 23.04.2020 р. № 3887/8.4.4/32-20). Якщо стара адреса фігурує в статуті, в нього теж доведеться внести зміни. У такому разі юрособам разом із заявою необхідно подати протокол/рішення загальних зборів учасників, а також нову редакцію статуту (підписи на цих документах мають бути нотаріально посвідчені).

Подати документи може директор/підприємець або уповноважена особа. При особистому поданні документів потрібен оригінал паспорта або інший документ, що підтверджує особу. У представника має бути ще і нотаріально завірена копія довіреності (якщо відомості про уповноважену особу вносили в Держреєстр, довіреність не потрібна).

Адмінзбір платити не треба, оскільки суб’єкт господарювання вносить зміни у зв’язку з перейменуванням міст/вулиць (ч. 1 ст. 36 Закону № 755). В які терміни внесуть зміни?

Реєстратор повинен провести реєстраційну дію протягом 24 годин після отримання документів (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону № 755). Того ж дня, коли в ЄДР внесені зміни, держреєстратор самостійно передає нові відомості податківцям, пенсійникам і органам статистики (ч. 2 ст. 13 Закону № 755). Тобто окремо свою податкову повідомляти про нову адресу не треба. Хоча платники єдиного податку таки повинні повідомити фіскалів про зміну адреси окремо (детальніше про це далі). Платники, інформація про яких відсутня в ЄДР (наприклад, незалежні професіонали (адвокати)), теж повинні повідомити про зміни податківцям. Їм слід подати контролерам за своїм місцезнаходженням/місцем проживання заяву за формою № 1-ОПП/5-ОПП (БЗ 116.06).

А 20-ОПП подавати?

Так, податківці хочуть бачити ф. № 20-ОПП при перейменуванні вулиць, де знаходиться об’єкт оподаткування (БЗ 116.11).

Адже в цьому випадку фактично змінилася адреса об’єкта оподаткування, або об’єкта, пов’язаного з оподаткуванням, або об’єкта, через який ведеться діяльність. Проте тверда точка відліку для 10-денного терміну для подання ф. № 20-ОПП є тільки у тому випадку, якщо ви внесли відповідні зміни в документи (свідоцтво про право власності, свідоцтво про право на спадок, договір купівлі-продажу, міни, дарування і так далі), що встановлювали право, а також у Держреєстр речових прав на нерухоме майно. Тоді ф. № 20-ОПП подаємо протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до Реєстру. Якщо змін у Реєстрі не було, термін для подання ф. № 20-ОПП у зв’язку з перейменуванням — фактично плаваючий. Квапитися з поданням ф. № 20-ОПП у цьому випадку рекомендуємо, якщо перейменована вулиця, на якій у вас розташована господарська одиниця і зареєстрований РРО/ПРРО (див. відповідний підрозділ). Добре, що її можна подати в електронній формі засобами електронного зв’язку (БЗ 116.11).

А як бути орендареві приміщення, якщо в договорі оренди вказана стара адреса, але фактично вулиця давно перейменована?

Ми вважаємо, що якщо у орендаря в орендованому приміщенні знаходиться господиниця, на яку зареєстрований РРО/ПРРО, ф. № 20-ОПП подати потрібно. Навіть не чекаючи, доки орендодавець внесе зміни в документи, що встановлюють право, і в Реєстр речових прав. Ідеально також змінити адресу в договорі оренди. Якщо РРОшної господиниці в орендованому приміщенні немає, можна і почекати, поки орендодавець внесе зміни в Реєстр.

Якщо застосовується РРО/ПРРО

У зв’язку зі зміною адреси треба перереєструвати РРО. Це необхідно для того, щоб адреса, яка друкується в чеку, відповідала новій назві вулиці/міста.

Для цього подаєте податківцям за місцем реєстрації РРО реєстраційну заяву за формою № 1-РРО з новою адресою і відміткою «Перереєстрація» і старе реєстраційне свідоцтво. Після отримання такої заяви податківці видадуть нове реєстраційне посвідчення, а колишнє стане недійсним (п. 2 гл. 3 розд. II Порядку № 547****). ПРРО теж доведеться перереєструвати (п. 8 розд. II Порядку № 317*****). Для перереєстрації подаєте Заяву про реєстрацію ПРРО за формою № 1-ПРРО (ідентифікатор форми J/F 1316602) (додаток 1 до Порядку № 317) з відміткою «Перереєстрація».

**** Порядок реєстрації та застосування РРО, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547.

***** Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування ПРРО, затверджений наказом Мінфіну від 23.06.2020 р. № 317.

Разом із заявою (1-РРО або 1-ПРРО) відразу ж подайте і ф. № 20-ОПП з оновленою адресою, щоб не було розбіжностей між відомостями про місцезнаходження господарської одиниці (див. БЗ 116.11).

ПДВ без перереєстрації

Перереєстрація платника ПДВ проводиться у випадку (п. 183.15 ПКУ): — перетворення юрособи; — зміни податкового номера та/або найменування (П. І. Б.) платника ПДВ, не пов’язаних з ліквідацією або реорганізацією платника; — виявлення відмінностей/помилок у записах реєстру платників ПДВ. Інших підстав для ПДВ-перереєстрації немає.

Вимоги про ПДВ-перереєстрацію у зв’язку зі зміною даних про місцезнаходження (місце проживання) платника виключені з ПКУ

Тому на сьогодні реєстраційну заяву за формою № 1-ПДВ у зв’язку з перейменуванням міста/вулиці подавати не треба (БЗ 101.02).

Платникам єдиного податку

Якщо змінюється податкова адреса та/або місце здійснення діяльності платника єдиного податку, треба внести цю інформацію в єдиноподатковий реєстр. Для цього єдинник:

— груп 1 і 2 повинен подати заяву про застосування спрощенки (форма якої затверджена наказом Мінфіну від 16.07.2019 р. № 308) з відміткою в полі «Внесення змін» не пізніше 20-го числа місяця (п. 298.5 ПКУ);

— групи 3 — не пізніше останнього дня кварталу (п. 298.6 ПКУ), протягом якого відбулися такі зміни.

Вважаємо, що ці терміни треба відлічувати від дати внесення запису в ЄДР, а не від дати, зазначеної в паспорті або у витягу з Єдиного державного демографічного реєстру. Наприклад, зміни в ЄДР з приводу місця проживання ФОП — єдинника групи 2 були внесені 23.02.2021 р. У такому разі подати заяву про зміну прописки треба не пізніше за 20.03.2021 р.

Водночас за неподання такої заяви ніякі штрафи платникові не загрожують (див. БЗ 107.04). Позбавити за це єдиноподаткового статусу податківці теж не мають права. Хоча нападки такого роду не виключені. Тут головне — пам’ятати: вичерпний перелік підстав для анулювання єдиноподаткової реєстрації наведений у п. 299.10 ПКУ. У свою чергу, п.п. 3 п. 299.10 ПКУ відсилає до п.п. 298.2.3 ПКУ. У цих нормах немає і натяку на нашу ситуацію (маємо на увазі відсутність заяви про зміну податкової адреси та/або місця здійснення діяльності). Тому анулювати реєстрацію платника єдиного податку за таке порушення фіскали не можуть.

Ліцензії

Якщо змінюється інформація, вказана у виданій суб’єкту господарювання (у тому числі іноземному, діючому через постійні представництва) ліцензії (за винятком змін, пов’язаних з реорганізацією суб’єкта господарювання та/або зміною типу АТ), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб’єкта господарювання протягом трьох робочих днів видає ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін. Мова про «алко-тютюнові» ліцензії (ст. 15 Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР). Для того, щоб отримати нову ліцензію, суб’єкт господарювання подає заяву, а також документи, що підтверджують зміну інформації (БЗ 113.02). Граничних термінів, протягом яких суб’єкт господарювання повинен подати заяву на переоформлення цих ліцензій, не передбачено (БЗ 113.03).

Що стосується інших ліцензій, то їх переоформляти взагалі не треба, але треба повідомити орган ліцензування про перейменування міста/вулиці (ч. 2 ст. 15 Закону України від 02.03.2015 р. № 222-VIII).

Яку адресу вказувати в декларації?

Наостанок ще один нюанс для підприємців: у податковій декларації про майновий стан треба вказувати актуальні дані про адресу місця проживання, за якою здійснюється листування з податковою. За цією адресою може бути надіслано/вручено податкове повідомлення-рішення (БЗ 103.24). Тобто навіть якщо ви ще не внесли зміни в паспорт/ЄДР, в декларації вказуйте оновлену адресу.

ВИСНОВКИ

  • Законодавством не визначений конкретний термін, протягом якого суб’єкти господарювання зобов’язані внести зміни у зв’язку з перейменуванням об’єктів топоніміки.
  • У зв’язку зі зміною адреси треба перереєструвати РРО, а також отримати нову «алко-тютюнову» ліцензію.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі