Вартість тари. За загальним правилом продавець зобов’язаний передати покупцеві товар у тарі та (або) упаковці, якщо інше не встановлено в договорі купівлі-продажу або не випливає із суті зобов’язання (ч. 1 ст. 685 ЦКУ). Це правило застосовне й до договорів поставки (ч. 2 ст. 712 ЦКУ і ч. 6 ст. 265 ГКУ).
По суті, з цих норм можна витягнути правило про те, що тара повинна включатися у вартість товару. І якщо постачальник хоче отримати плату за неї окремо, це необхідно чітко обумовлювати в договорі поставки.
Такого ж висновку доходить і Верховний Суд. У постанові ВС від 01.04.2021 р. у справі № 910/5447/20* судді вказали на те, що у разі, коли в законодавстві відсутнє застереження щодо оплати тари та/або упаковки товару, слід виходити з того, що обов’язок продавця з належного затарювання та/або упаковки товару встановлений диспозитивною нормою. Тобто
* Див. за посиланням: reyestr.court.gov.ua/Review/95940099
якщо договір не передбачає особливі умови щодо затарювання або упаковки товару, то продавець зобов’язаний це робити без стягування будь-якої додаткової плати
При цьому витрати продавця на тару та/або упаковку включаються в ціну договору купівлі-продажу. Водночас ч. 1 ст. 685 ЦКУ дозволяє в договорі встановити інший порядок, у тому числі й оплату витрат продавця на затарювання та/або упаковку товару.
Звідси висновок: якщо в договорі немає застережень про окрему оплату тари, а продавець/постачальник вимагає її оплатити, то покупець може відмовитися це робити.
Неякісна тара. У нашій ситуації є ще один важливий нюанс. Тара розвалилася в процесі доставки. Якщо про тару немає ані слова в договорі, то це вже не так важливо. Головне, щоб товар був цілий.
Але якщо припустити, що в договорі вказано, що тара оплачується окремо. Як бути тоді?
Як правило, в договорі застерігаються такі ситуації. Особливо у випадку із зворотною тарою. Причому ключовий момент тут — вина. І якщо тара від початку була неналежної якості, то ні про яку вину йтися не може.
Більше того, за загальним правилом якщо постачальник передав покупцеві товар у неналежній тарі або упаковці, то покупець має право вимагати від продавця (ст. 686 ЦКУ):
— передачі товару в належній тарі/упаковці або
— заміни неналежної тари/упаковки або
— заявити інші вимоги, що випливають із суті зобов’язання або характеру товару або
— заявити вимоги, що випливають з передачі товару неналежної якості (ст. 678 ЦКУ).Нагадаємо: серед вимог, пов’язаних з товарами неналежної якості, наприклад, пропорційне зменшення ціни (п. 1 ч. 1 ст. 678 ЦКУ).
Якщо все ж довелося зіткнутися з тарою неналежної якості, то цей факт обов’язково треба фіксувати при прийманні товару в акті. У ньому вказуються кількість оглянутої продукції і характер виявлених при прийманні дефектів (п. 16 Інструкції № П-7).