Теми статей
Обрати теми

Реєструємо агрохімікат: облік витрат

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Привід для статті — реальна ситуація підприємства, яке планує випускати нове добриво. Для державної реєстрації цього добрива були понесені витрати на науково-дослідні роботи і випробування, наукову експертизу матеріалів, сплату реєстраційного внеску. Як правильно відобразити в обліку витрати на держреєстрацію препарату? Давайте поміркуємо.

Держреєстраційні моменти

Необхідною умовою для обігу будь-яких пестицидів і агрохімікатів, як вітчизняного, так і іноземного виробництва, є їх державна реєстрація в Україні.

До пестицидів відносять токсичні речовини, їх сполуки або суміші речовин хімічного або біологічного походження, призначені для знищення, регуляції та припинення розвитку шкідливих організмів, внаслідок діяльності яких вражаються рослини, тварини, люди і завдається шкода матеріальним цінностям, а також гризунів, бур’янів, деревної, чагарникової рослинності, засмічуючих видів риб.

Під агрохімікатами розуміють органічні, мінеральні і бактеріальні добрива, хімічні меліоранти, регулятори росту рослин та інші речовини, що застосовуються для підвищення родючості ґрунтів, врожайності сільськогосподарських культур і поліпшення якості рослинницької продукції.

Пестициди й агрохімікати Порядок № 295* називає одним словом — препарати.

* Затверджений постановою КМУ від 04.03.96 р. № 295.

Державну реєстрацію препаратів здійснюють на підставі позитивних результатів державних випробувань,

що підтверджують їх біологічну ефективність, безпеку для населення та об’єктів природного довкілля, а також наявність необхідних гігієнічних нормативів і регламентів

Державні випробування проводять у два етапи: польові і токсиколого-гігієнічні (медико-біологічні) дослідження. За проведення експертизи і державних випробувань препарату стягується відповідна плата.

Після закінчення усіх реєстраційних процедур препарат вносять до Державного реєстру пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні. А суб’єкта господарювання письмово повідомляють про це (п. 24 Порядку № 295). Пестициди та агрохімікати реєструють на строк до десяти років.

У нашій ситуації понесені підприємством витрати можна розділити на дві групи:

— оплата державних випробувань і експертиз препаратів (у бухгалтерській термінології — витрати на дослідження);

— оплата за державну реєстрацію (реєстраційний внесок).

Як відобразити ці витрати у бухгалтерському і податковому обліку підприємства?

Витрати на дослідження

Бухоблік. На етапі проведення державних експертиз і досліджень облік витрат ведуть за правилами НП(С)БО 8 «Нематеріальні активи» та НП(С)БО 16 «Витрати».

Так, п. 4 НП(С)БО 8 під дослідженнями розуміє заплановані підприємством дослідження, які проводяться ним уперше з метою отримання і розуміння нових наукових та технічних знань. А згідно з п. 9 цього стандарту витрати на дослідження не визнають нематеріальним активом. Їх відображають у складі витрат звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Вимоги НП(С)БО 8 конкретизує п. 20 НП(С)БО 16. За його нормами

витрати на дослідження і розробки включають до складу інших операційних витрат

Для обліку таких дослідницьких витрат передбачений субрахунок 941 «Витрати на дослідження і розробки».

У загальному випадку до дослідницьких витрат відносять, наприклад, витрати на оплату праці працівників, зайнятих проведенням досліджень, ЄСВ на таку заробітну плату, витрати на матеріали, а також оплату вартості послуг сторонніх організацій. У нашому конкретному випадку це будуть витрати на:

— науково-дослідні роботи з токсиколого-гігієнічної оцінки добрива з позиції безпеки для здоров’я людини і довкілля;

— науково-дослідні роботи з екологічної оцінки впливу добрива на ґрунтову біоту;

— лабораторно-аналітичні роботи з добривом з оформленням протоколів випробувань;

— наукову експертизу матеріалів для можливості державної реєстрації добрива в Україні.

У бухобліку витрати на дослідження показують кореспонденцією Дт 941 — Кт 631, 685. Накопичену протягом місяця суму витрат на дослідження списують на фінансовий результат записом: Дт 791 — Кт 941.

Податок на прибуток. Спеціальних правил обліку витрат на дослідження ПКУ не встановлює. Отже, такі дослідницькі витрати в податковоприбутковому обліку відображають за тими ж правилами, що й у бухобліку. А саме: витрати на дослідження зменшують фінансовий результат до оподаткування в періоді їх нарахування.

Якщо на етапі досліджень отримані позитивні результати експертиз та рекомендацій науково-експертної ради, то Міндовкілля приймає рішення про державну реєстрацію препарату (п. 23 Порядку № 295). Тоді підприємство вносить плату за державну реєстрацію препарату.

Реєстраційний внесок

Бухоблік. Після сплати реєстраційного внеску препарат уносять до Державного реєстру пестицидів і агрохімікатів. Саме з цієї миті набуває чинності рішення про державну реєстрацію препарату. Втрачає силу таке рішення у кінці року (31 грудня), визначеного терміном реєстрації (п. 24 Порядку № 295).

Тобто, по суті, посвідчення про державну реєстрацію** препарату, отримане підприємством, дає йому добро на виробництво нової продукції (добрива). Адже до держреєстрації пестицидів і агрохімікатів їх ввезення в Україну, виробництво, торгівля, застосування і рекламування заборонені (за винятком законодавчо встановлених випадків). Простіше кажучи,

** Додаток 1 до наказу Мінприроди від 08.11.2006 р. № 490.

підприємство отримує право здійснювати певну діяльність

Таке право — не що інше, як нематеріальний актив (НМА). Підтверджує це п. 5 НП(С)БО 8, а також п.п. 1.3.6 Методрекомендацій № 1327***.

*** Методрекомендації з обліку НМА, затверджені наказом Мінфіну від 16.11.2009 р. № 1327.

НМА — немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований (п. 4 НП(С)БО 8). При цьому строк корисного використання активу на статус НМА ніяк не впливає (п. 1.2 Методрекомендацій № 1327).

НМА зараховують на баланс, тільки якщо виконані всі наступні умови (п. 6 НП(С)БО 8, п. 2.1 Методрекомендацій № 1327):

— підприємство здійснює його контроль;

— є ймовірність отримання майбутніх економічних вигід, пов’язаних з його використанням;

— вартість об’єкта НМА може бути достовірно визначена.

При цьому придбаний або створений НМА відображають в обліку за первісною вартістю (п. 10 НП(С)БО 8). Складається вона з (п. 11 НП(С)БО 8, п. 2.5 Методрекомендацій № 1327):

— ціни (вартості) придбання;

— мита і непрямих податків, що не підлягають відшкодуванню;

— інших витрат, безпосередньо пов’язаних з придбанням НМА та доведенням до стану, у якому він придатний для використання за призначенням.

Згідно з п. 24 Порядку № 295 препарати реєструють на строк до 10 років — у нашій ситуації до 31.12.2030 р. А за їх державну реєстрацію стягується разова плата в розмірі, встановленому наказом Мінприроди від 20.11.2008 р. № 595 (у нашому випадку — 52800 грн). Тобто в наявності всі ознаки НМА.

Спочатку всі витрати на створення НМА збирають за дебетом субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів». Після введення в господарський оборот право на виробництво нового добрива обліковують на субрахунку 127 «Інші нематеріальні активи».

Далі, починаючи з місяця, наступного за місяцем введення НМА в господарський оборот, щомісячно амортизують його вартість: Дт 23, 91 — Кт 133 «Накопичена амортизація нематеріальних активів». Нарахування амортизації виробничим методом розпочинають з дати, що настає за датою введення об’єкта НМА в господарський оборот.

Податок на прибуток. У періоді здійснення витрат на створення об’єкта НМА їх групують на рахунку обліку капітальних інвестицій. А це означає, що в цей момент вони не збільшують бухвитрати і не впливають на фінрезультат як об’єкт оподаткування податком на прибуток.

У підприємств-малодохідників (з доходом не вище 40 млн грн) такі витрати зменшать фінансовий результат поступово у складі амортизації вартості об’єкта НМА.

А ось у підприємств-високодохідників (з доходом понад 40 млн грн) і малодохідників-добровольців податковоприбутковий облік даними бухобліку не обмежується. Для розрахунку прибуткового об’єкта вони коригують бухгалтерський фінансовий результат на різниці, які у тому числі виникають при нарахуванні амортизації НМА (пп. 138.1 — 138.2 ПКУ). Суть розрахунку цієї амортизаційної різниці полягає в тому, що бухфінрезультат:

збільшують на суму амортизації, нарахованої у бухобліку (п. 138.1 ПКУ), і одночасно

зменшують на суму амортизації нематеріальних активів, розрахованої за податковими правилами (п. 138.2 ПКУ).

Врешті-решт на прибутковий об’єкт високодохідника/малодохідника-добровольця вплине тільки амортизація нематеріальних активів, визначена за правилами ПКУ.

Для проведення цих різничних маніпуляцій високодохідникам і малодохідникам-добровольцям треба вести окремий податковий облік операцій з НМА. Тому при зарахуванні НМА на баланс формують його первісну вартість і в податковому обліку, визначаються з податковим методом амортизації і строком її нарахування (п.п. 138.3.4 ПКУ).

А тепер проілюструємо теорію на прикладі.

Приклад. Підприємство планує випускати нове добриво. Для державної реєстрації цього добрива у 2020 році були проведені:

1) науково-дослідні роботи з токсикологогігієнічної оцінки добрива з позиції безпеки для здоров’я людини і довкілля — 7200 грн;

2) науково-дослідні роботи з екологічної оцінки впливу добрива на ґрунтову біоту10000 грн;

3) лабораторно-аналітичні роботи з добривом з оформленням протоколів випробувань40000 грн;

4) наукова експертиза матеріалів для можливості державної реєстрації добрива в Україні10560 грн;

5) державна реєстрація добрива до 31.12.2030 р.52800 грн.

У 2020 році виробництва і реалізації добрива не було. Випуск розпочнеться із січня 2021 року. Підприємство — річний платник податку на прибуток (малодохідник).

Для нарахування амортизації об’єкта НМА обліковою політикою підприємства визначений прямолінійний метод.

Облік витрат на держреєстрацію препарату

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

1

Виконано науково-дослідні роботи з токсиколого-гігієнічної оцінки добрива

941

631

7200

2

Здійснено науково-дослідні роботи з екологічної оцінки впливу добрива на ґрунтову біоту

941

631

10000

3

Здійснено лабораторно-аналітичні роботи з добривом з оформленням протоколів випробувань

941

631

40000

4

Проведено наукову експертизу матеріалів для можливості державної реєстрації добрива в Україні

941

631

10560

5

Сплачено реєстраційний внесок за держреєстрацію добрива до 31.12.2030 р. в листопаді 2020 року

154

311

52800

6

Отримано письмове повідомлення про держреєстрацію препарату в грудні 2020 року, об’єкт НМА введено в господарський оборот

127

154

52800

7

Нараховано амортизацію об’єкта НМА в січні 2021 року (52800 грн : 120 міс.)

23

133

440*

* Ці проводки роблять щомісячно протягом строку корисного використання об’єкта нематеріальних активів.

висновки

  • Державну реєстрацію пестицидів і агрохімікатів здійснюють за плату на підставі позитивних результатів випробувань та матеріалів досліджень.
  • Витрати на проведення випробувань і експертиз препарату, понесені підприємством до моменту прийняття рішення про його державну реєстрацію, відображають у складі витрат звітного періоду (Дт 941).
  • Право на виробництво нового препарату, підтверджене отриманим письмовим повідомленням про державну реєстрацію, у розмірі сплаченого реєстраційного внеску обліковують у складі НМА (Дт 127).
  • Для розрахунку амортизаційних різниць високодохідникам і малодохідникам-добровольцям треба вести окремий податковий облік операцій з НМА.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі