Теми статей
Обрати теми

Підрозділи: види і специфіка створення

Децюра Сергій, податковий експерт
Для здійснення господарської діяльності будь-яке підприємство має право створювати різного роду підрозділи. Вони можуть розташовуватися як за місцезнаходженням самого підприємства, так і на іншій території і до того ж мати різний статус. Про те, які підрозділи може створити підприємство і як їх створення сплине на його господарську діяльність, поговоримо далі.

Види підрозділів

Для різних сфер діяльності підходи до трактування поняття «структурні та відокремлені підрозділи» різні. Так, зокрема, ГКУ і ЦКУ, якщо порівнювати з Положенням № 148, взагалі по-різному підходять до трактування цих понять.

Тут поговоримо про те, що в це поняття вкладає ГКУ і ЦКУ.

Відповідно до ст. 64 ГКУ підприємство може створити:

1) два види структурних підрозділів, а саме:

виробничі структурні підрозділи (виробництва, цехи, відділення, дільниці, бригади тощо);

функціональні структурні підрозділи (управління, відділи, бюро, служби тощо);

2) декілька видів відокремлених підрозділів, а саме:

філії — відокремлений підрозділ юрособи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій (ч. 1 ст. 95 ЦКУ);

представництва — відокремлений підрозділ юрособи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи (ч. 2 ст. 95 ЦКУ);

— відділення та інші відокремлені підрозділи.

Відмінності структурних підрозділів від відокремлених наведемо у таблиці нижче.

Відмінності структурних і відокремлених підрозділів

Вимоги

Структурний підрозділ

Відокремлений підрозділ

Статус

не мають статусу юрособи

Місцезнаходження

Знаходяться як за місцезнаходженням юрособи (її адресою), так і за іншою адресою, ніж головне підприємство.

Законодавство жодних заборон із цього приводу не встановлює

Знаходяться виключно поза місцезнаходженням юрособи (тобто за іншою адресою, ніж головне підприємство)

На підставі чого функціонують

Діють на підставі положення про них. Водночас їх функціонування також може регулюватися й іншими документами

Діють на основі положення про них

Погодження місцезнаходження

Не погоджують

Погоджують питання про розміщення таких підрозділів з відповідними органами місцевого самоврядування (ч. 4 ст. 64 ГКУ)

Майнова відокремленість

Не можуть мати майнової відокремленості

Може мати окремо виділене майно і баланс, дані якого є частиною фінзвітності підприємства

Повноваження керівника

Не наділений правом виступати від імені юрособи у відносинах з іншими особами, зокрема не може самостійно вчиняти правочини

Діє на підставі й у межах повноважень, зазначених у довіреності, виданій головним підприємством (ч. 4 ст. 95 ЦКУ)

Наявність окремого банківського рахунку

Не можуть мати окремого банківського рахунку. Тобто всі розрахунки проводитимуться через рахунки підприємства

Можуть мати свій рахунок у банку

Реєстрація в ЄДР

Дані про такий підрозділ в ЄДР не вносять

Дані вносяться до ЄДР (ст. 9 Закону № 755 та ч. 5 ст. 95 ЦКУ)

Самостійність

Відсутня самостійність у:

— нарахуванні і сплаті податків;

— поданні звітності.

Усі вищеперелічені обов’язки виконує головне підприємство.

Хоча такий підрозділ може самостійно складати і реєструвати ПН за умови делегування такого обов’язку

Можуть самостійно:

— бути платниками певних податків і зборів;

— подавати звітність;

— складати і реєструвати ПН. За умови делегування такого обов’язку

Спираючись на це, можна сказати, що підприємство створює:

— відокремлений підрозділ (філію), коли такий підрозділ має працювати незалежно від головного підприємства, але буде здійснювати господарську діяльність від імені підприємства;

— структурний підрозділ, коли підприємству потрібен відділ, який братиме участь у загальній господарській діяльності як одна з ланок єдиного господарського процесу. Тобто підрозділ не діятиме самостійно, а буде тільки гвинтиком у складному механізмі під назвою єдиний господарський процес.

Що таке торгова точка

На сьогодні багато торгових підприємств для розвитку своєї діяльності створюють торгові точки, тобто магазин, інші торговельні точки, що розташовані в окремому приміщенні і мають торговельний зал або використовують для торгівлі його частину. Так от, багатьох турбує питання, у якій саме формі краще організувати такий підрозділ, що є торговою точкою.

На наш погляд, оскільки торгові точки створюються зазвичай для виконання тільки однієї функції (продаж товарів), то доцільно їх створювати у вигляді структурних підрозділів. До того ж це зробити набагато простіше, ніж створити відокремлений підрозділ. Хоча якщо ви забажаєте, то можете створити торгову точку й у вигляді відокремленого підрозділу.

Структурний підрозділ

Для того щоб створити такий підрозділ, підприємство має здійснити такі дії:

1. Прийняти рішення про створення структурного підрозділу. Оформляється таке рішення шляхом видання керівником відповідного наказу (розпорядження). Цей наказ може мати приблизно такий вигляд, як на рисунку.

img 1

2. Розробити та затвердити положення про структурний підрозділ. Про те, що структурний підрозділ юрособи діє на підставі затвердженого ним положення або іншого документа, прямо говорить ч. 2 ст. 64 ГКУ.

Затверджених вимог до змісту положення про структурний підрозділ не існує. Отже, суб’єкти господарювання вільні розробляти його так, як забажають.

3. Визначитися з місцезнаходженням підрозділу (орендувати чи придбати приміщення та землю) й облаштувати його під потреби (забезпечити обладнанням та створити комфортні умови праці тощо).

4. Повідомити податківців про свій підрозділ. Якщо ви створюєте структурний підрозділ за місцем знаходженням головного підприємства, то, можливо, максимум, що доведеться подавати, так це ф. № 20-ОПП про виникнення нових об’єктів оподаткування.

Якщо структурний підрозділ розташований не за місцем розташування підприємства, то, можливо, в підприємства виникне обов’язок подавати звітність та/або сплачувати деякі податки (збори) за місцем розташування підрозділу.

Тому в цьому випадку головному підприємству доведеться стати на обліку за місцезнаходженням підрозділу як за неосновним місцем обліку. Для цього слід буде подати або заяву за ф. № 17-ОПП, або повідомлення за ф. № 20-ОПП, у відповідній графі якого слід вказати, що підприємство варто поставити за неосновним місцем обліку. Подають ці документи протягом 10 днів після створення підрозділу.

5. Найняти персонал у структурний підрозділ і почати працювати. Процедура буде та ж сама, що й при найманні працівників на головне підприємство.

Відокремлений підрозділ

Щоб створити відокремлений підрозділ, підприємству слід здійснити такі дії:

1. Приймаєте рішення про створення відокремленого підрозділу. Таке рішення приймає той орган, до повноваження якого входить його прийняття. Для того щоб про це дізнатися, — зазирніть до статуту підприємства. Якщо рішення приймає керівник підприємства, то оформити це рішення можна за аналогією з рішенням про створення структурного підрозділу.

2. Затверджуєте Положення про відокремлений підрозділ. Особливих вимог до змісту Положення про відокремлені підрозділи звичайних підприємств не існує (ч. 3 ст. 95 ЦКУ, ч. 4 ст. 64 ГКУ).

Радимо в Положенні, крім загальних даних про підрозділ і його організаційну структуру та функції, зазначити також і повноваження, права й обов’язки керівника підрозділу та урегулювати усі питання, пов’язані з діяльністю підрозділу і його взаємодією з підприємством.

3. Призначаєте керівника підрозділу і визначаєте його повноваження. Усе, що має право робити керівник підрозділу, прописується в Положенні про філію і у довіреності.

4. Вносите дані про підрозділ у ЄДР. Щоб це зробити, вам слід подати держреєстратору або нотаріусу (ч. 17 ст. 17 Закону № 755):

— заяву про держреєстрацію створення відокремленого підрозділу юрособи (форма № 5, затверджена наказом Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5 (у редакції наказу Мін’юсту від 19.05.2020 р. № 1716/5);

— примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юрособи (наприклад, загальних зборів учасників ТОВ) про створення відокремленого підрозділу;

— структура власності за формою та змістом, визначеними відповідно до законодавства;

— витяг, виписка чи інший документ з торговельного, банківського, судового реєстру тощо, що підтверджує реєстрацію юрособи — нерезидента в країні її місцезнаходження, — у разі, якщо засновником юрособи є юрособа — нерезидент;

— нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юрособи.

Після подання цих документів інформація про підрозділ вноситься до ЄДР і йому присвоюється ідентифікаційний код

5. Реєструєте у податковій. Якщо відокремлений підрозділ за нормами ПКУ є самостійним платником певних податків чи зборів, то він має стати на облік у податковій за своїм місцезнаходженням як платник податків. Ця постановка відбувається автоматично після отримання фіскалами відповідних даних з ЄДР.

Якщо ж із певних податків відокремлений підрозділ платником не є (наприклад, з плати за землю), то за нього платить податок головне підприємство. А щоб це робити, воно має стати за місцезнаходженням відокремленого підрозділу за неосновним місцем обліку. Робити це слід так, як і у випадку зі сплатою податків за структурний підрозділ (див. вище).

Що стосується сплати ЄСВ, то правила сплати шукайте «Підрозділи: ПДФО/ВЗ/ЄСВ та Об’єднаний звіт» цього номера.

6. Відкриваєте рахунки в банку. Якщо відокремленому підрозділу виділено баланс і він має право самостійно проводити розрахунки. то йому головне підприємство має відкрити рахунок у банку. Щоб це зробити, потрібно подати до банку (п. 39 Інструкції № 492):

1) заяву, підписану керівником відокремленого підрозділу або уповноваженою особою;

2) клопотання юрособи про відкриття рахунку із зазначенням номера поточного рахунку юрособи та найменування банку, у якому він відкритий, а також інформації про те, чи є відокремлений підрозділ платником ЄСВ;

3) копії належним чином оформленого Положення про відокремлений підрозділ.

Правила використання цього рахунку такі ж, як і інших рахунків юрособи.

7. Наймаєте персонал. Як при наймі на роботу у відокремлений підрозділ, так і при наймі на роботу у структурний, роботодавцем буде головне підприємство — юрособа. Навіть якщо підписувати трудові договори від імені юрособи делеговано керівнику підрозділу, працівник підрозділу є працівником головного підприємства.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі