Теми статей
Обрати теми

Фактичні перевірки

Павленко Олексій, податковий експерт
Такі види перевірок, як фактичні, — для платників надто неприємні. Тому в цьому матеріалі ми коротенько проговоримо основні аспекти, що стосуються таких перевірок. І хоча зараз ще діє карантинний перевірочний мораторій, але він охоплює не всі види фактичних перевірок і до того ж — не вічний. Отже, шановні читачі, читайте нижче про фактичні перевірки.

Визначення, предмет і хто здійснює

Згідно з п.п. 75.1.3 ПКУ фактичною перевіркою є перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об’єктів права власності платника.

Предметом такої перевірки є дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами)*.

* Кабмін постановою від 26 травня 2021 року № 524 прагне незаконно зробити предметом фактичної перевірки ще й перевірку дотримання валютного законодавства для цілі застосування нових «валютних» штрафів!..

Така перевірка має здійснюватись лише контролюючими органами обласного та центрального рівнів ДПС (див. БЗ 130.01).

Заборонені у карантин

Нагадаємо, що п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія COVID-карантину, запроваджено мораторій, також на фактичні перевірки платників, крім фактичних перевірок порушення вимог законодавства в частині:

обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами- та/або рівнемірами-лічильниками;

— здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва та обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених пп. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ПКУ**.

** Здебільшого у цих нормах ПКУ перераховані підстави, коли хтось (держоргани, покупці т. і.) «настукав» податківцям на платника про його порушення у згаданих сферах.

Нормою згаданого п. 522 також були призупинені фактичні перевірки, розпочаті і не завершені до 18 березня 2020 року. Але постановою № 89 дозволено їх відновити. Тобто зараз під мораторій ще підпадають фактичні перевірки з готівково-розрахункових (включаючи перевірки щодо РРО) та з трудових питань, окрім згаданих призупинених. Тут зазначимо також, що хоча податківці й можуть фактично перевіряти обіг алкоголю, тютюну, пального, але не мають права при цьому перевіряти РРО/готівкові питання!

Процедура та особливості

Порядок проведення фактичних перевірок установлено ст. 80 ПКУ.

Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи)

Вона проводиться на підставі рішення керівника (його заступника) податкового органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки.

Підстави. Підстави для фактичних перевірок перераховані в пп. 80.2.1 — 80.2.7 ПКУ. Там, зокрема, містяться такі, коли під час перевірок інших платників виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо підакцизних товарів, розрахункових та касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів. Також підставами є: неподання звітності про РРО/ПРРО/РК чи подання її з нульовими показниками; виявлення попередньою перевіркою порушень з питань, що потребують фактичної перевірки*. І ще є низка вже згаданих інформаційних та/або «стукаючих» підстав...

* Нагадаємо, що перевірки розрахункових питань — все ще під мораторієм. А також — про те, що фактична перевірка, яка здійснюється за результатами попередньої перевірки, може бути проведена одноразово протягом 12 місяців з дати складання акта попередньої перевірки.

Деталі проведення. Фактична перевірка проводиться двома і більше посадовими особами податкового органу у присутності посадових осіб госпсуб’єкта або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції.

Перед початком фактичної перевірки розрахункових/касових операцій посадовими особами податкових органів може бути проведена контрольна розрахункова операція*.

Під час проведення перевірки посадовими особами, які здійснюють фактичну перевірку, може проводитися хронометраж госпоперацій, за результатами якого складається довідка, що підписується фіскалами і госпсуб’єктом.

Під час проведення фактичної перевірки з трудових питань перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника. Для цього можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо).

Допуск посадових осіб контролюючих органі до проведення фактичної перевірки здійснюється згідно зі ст. 81 ПКУ (за наявності відповідних підстав для перевірки та за умови надання/пред’явлення необхідних документів).

При здійсненні фактичних перевірок фіскали мають право перевіряти періоди, які вже були перевірені, за наявності законодавчих підстав для такої перевірки (БЗ 130.07).

Строки. Тривалість фактичних перевірок не повинна перевищувати 10 діб.

Продовження строку таких перевірок здійснюється за рішенням керівника податкового органу не більш як на 5 діб

Підставами для подовження строку перевірки є: заява госпсуб’єкта (у разі необхідності подання ним документів, які стосуються питань перевірки) або змінний режим роботи чи підсумований облік робочого часу госпсуб’єкта та/або його об’єктів.

Перенесення термінів проведення документальних планових, позапланових та фактичних перевірок у зв’язку із хворобою, відпусткою або відрядженням посадових осіб юридичної особи ПКУ не передбачено (БЗ 130.01).

Оформлення результатів

Ці питання висвітлені в п. 86.5 ПКУ. Акт (довідка) про результати фактичних перевірок складається у 2 примірниках, підписується посадовими особами податкових органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності). Підписання акта (довідки) таких перевірок здійснюється обома сторонами за місцем проведення перевірки або у приміщенні контролюючого органу.

Заперечення до акта фактичної перевірки та оскарження її результатів проводиться платником у загальному порядку (див. п. 86.7 та п. 56.1 ПКУ відповідно).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі