Теми статей
Обрати теми

Експорт товару: дата визнання доходу

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Підприємство (компанія А) імпортує товар. МД оформлена 22.02.2021 р. Товар передано перевізникові (компанія C) 23.02.2021 р. Перетин кордону — 23.02.2021 р. Вантаж доставлено покупцеві (компанія В) 24.02.2021 р. Умова постачання (Інкотермс) — CІР. У контракті нічого не сказано про момент передачі права власності. Якою датою відобразити дохід?

Вважаємо, дохід у бухобліку слід визнати 23.02.2021 р. — датою передачі товару від продавця перевізникові.

Спочатку зауважимо: у нашому випадку всі ключові дати (дата оформлення МД, перетину кордону, доставки вантажу покупцеві тощо) припадають на один звітний період — лютий 2021 року. Тобто дата визнання доходу, загалом, не має критичного значення. Але в іншій ситуації, якщо експорт товару здійснюється на стику періодів, без чіткого розуміння конкретної дати визнання доходу не обійтися.

Отже, дата визнання доходу у бухобліку підприємства ніяк не прив’язана до дати митної декларації (МД). А дохід визнають при дотриманні таких умов (пп. 5 і 8 НП(С)БО 15)*:

* Власне, про визнання доходу на дату отримання передоплати/авансу не може бути й мови (пп. 6.3 і 6.4 НП(С)БО 15).

1) покупцеві передано ризики і вигоди, пов’язані з правом власності на продукцію (товари);

2) підприємство не здійснює управління і контроль за реалізованими товарами;

3) сума доходу може бути достовірно визначена;

4) існує упевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигід підприємства, а витрати, пов’язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені.

Оскільки останні дві умови зазвичай виконуються у момент підписання ЗЕД-договору, дохід можна визнати на дату останньої з подій: (1) передачі ризиків або (2) втрати контролю.

Втрата контролю. Зазвичай втрата контролю супроводжується переходом права власності на товар (лист Мінфіну від 03.03.2007 р. № 31-34000-20-10/4345). Цю подію визначають згідно з умовами ЗЕД-договору. У нашому випадку у ЗЕД-договорі про це нічого не сказано. Не допоможуть тут і умови постачання згідно з Інкотермс 2020. Адже останні не регулюють питання переходу права власності на товар, право розпорядження товаром тощо. Втім, жорстко прив’язуватися до моменту переходу права власності, вважаємо, не коректно. Адже трапляються випадки, коли право власності переходить до покупця набагато пізніше, ніж передається контроль (наприклад, при постачанні на умовах відстрочення платежу, якщо договором передбачений перехід права власності після остаточного розрахунку). Тому, на наш погляд, втрата контролю над реалізованими товарами відбувається у момент їх фізичного відвантаження покупцеві (перевізнику).

Перехід ризиків і вигід. Саме для визначення моменту передачі ризиків і вигід, пов’язаних з правом власності на товар, орієнтуємося на базис постачання за Інкотермс 2020. У нашому випадку йдеться про постачання на умовах CIP (фрахт/перевезення і страхування оплачені до (назва місця призначення)). Правила CIP вимагають, щоб продавець узяв на себе відповідальність за укладення договору на перевезення до місця призначення. При цьому на покупця покладаються всі ризики втрати або пошкодження товару після передачі товару від продавця до перевізника, названого покупцем, а не коли товар досягне місця призначення. Тобто у нашій ситуації дохід від реалізації товарів на умовах CIP доречно визнавати, коли вантаж передано перевізникові, названому покупцем, а саме 23.02.2021 р.

Дату виникнення доходу слід документально підтвердити. Документом, що підтверджує дату виникнення доходу, може бути акт передачі товару, CMR або будь-який інший документ. Саме на дату оформлення такого документа зазвичай показують дохід від реалізації товару.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі