Теми статей
Обрати теми

Підтверджуємо реальність маркетингу

Амброзяк Наталя, юрист
Мабуть, найбільшу увагу податківців привертають маркетингові послуги у витратах у бізнесу. Контролери без розбору «косять» витрати і податковий кредит, як тільки бачать ці послуги в обліку. Довести їх реальність ой як не просто. Проте немає нічого неможливого. У цій статті дамо поради щодо того, як і, найголовніше, чим підтвердити отримання маркетингових послуг.

Маркетингові операції часто визнаються нереальними, знімається податковий кредит і, відповідно, проводяться донарахування з податку на прибуток і ПДВ.

На щастя, є багата судова практика, яка допоможе нам сформулювати той самий ідеальний перелік документів. Хоча не завжди вона і на користь платника.

Але передусім нагадаємо: коли ви оскаржуєте рішення податківців у суді, то саме вони зобов’язані довести його законність (ч. 2 ст. 77 КАСУ). Але якщо фіскали навели ті або інші докази, то їх треба буде спростувати (ч. 1 ст. 77 КАСУ).

Зауважимо: при спробі платників запитати у податківців про конкретний перелік фіскали відправляють їх за роз’ясненням до Мінфіну (див. листи ДПСУ від 30.06.2020 р. № 2602/6/99-00-05-06-02-06/ІПК, від 28.07.2020 р. № 3083/ІПК/99-00-05-05-02-06 тощо).

Мерчандайзинг

Що це? Послуги з мерчандайзингу (тобто з просування товарів) відносяться до маркетингових.

Вони визнаються витратами на збут. Як правило, мерчандайзингом називають розкладку і розміщення товарів у місці роздрібного продажу, організацію локальної реклами тощо (детальніше див. «Витрати на мерчандайзинг» цього номера).

Документи. Візьмемо відносно свіжу постанову ВС від 03.06.2021 р. у справі № 826/23215/15*.

* Див. за посиланням: reyestr.court.gov.ua/Review/97393590

Верховний Суд до переліку необхідних документів включив:

1) договір про надання послуг мерчандайзингу.

У договорі треба вказувати конкретні види послуг, строки їх виконання, місце виконання, цілі надання послуг, план заходів щодо розповсюдження певного виду продукції тощо

2) звіт про надання послуг з мерчандайзингу, в якому мають викладатися результати відповідних послуг (наприклад, плановане підвищення продажів на певний відсоток, плановане збільшення доходу від реалізації продукції, яку «обробляє» виконавець послуг з мерчандайзингу тощо);

3) акт приймання-передачі послуг або інший документ, що підтверджує надання таких послуг, тощо. У акті (іншому документі) має бути викладена суть госпоперації. При цьому сама ця суть повинна відповідати даним договору і звіту. Також в актах (інших документах) мають бути конкретний перелік наданих послуг, місце і дата їх надання.

До речі, у ситуації, яку розглядав у справі № 826/23215/15 Верховний Суд, платник був імпортером лікарських засобів, який реалізовував свій товар через дистриб’юторів в аптеки. І судді дійшли висновку, що послуги з мерчандайзингу саме імпортерові ні до чого. Адже сам він не здійснює роздрібну торгівлю і не відповідає за викладку товару, його наявність тощо. Це був клопіт дистриб’юторів.

Звичайно, окрім цих документів можуть знадобитися банківські виписки, акти узгодження вартості послуг, зареєстровані податкові накладні.

Інформаційно-консультаційні/маркетингові послуги

Що це? Іноді в договорі широким за змістом терміном «інформаційно-консультаційні послуги» покривають маркетингові послуги щодо тієї або іншої продукції. Хоча зустрічаються і договори, де прямо вказуються саме маркетингові послуги.

Якщо мерчандайзинг, як ми бачимо вище, все-таки ближче до роздрібної торгівлі, то позначення «маркетингові послуги» або «інформаційно-консультаційні послуги» більш універсальне.

У п.п. 14.1.108 ПКУ навіть є визначення «маркетингові послуги».

До маркетингових належать, зокрема, послуги з:

— розміщення продукції платника в місцях продажу (по суті, той же мерчандайзинг);

— вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту;

— внесення продукції (робіт, послуг) платника в інформаційні бази продажу, послуги зі збору і поширення інформації про продукцію (роботи, послуги) тощо.

Документи. Для переліку необхідних документів і особливостей їх змісту в цьому випадку візьмемо за основу постанови ВС від 25.03.2021 р. у справі № 813/2781/17 і від 12.08.2021 р. у справі № 804/2325/16*.

* Див. за посиланнями reyestr.court.gov.ua/Review/95815498 і reyestr.court.gov.ua/Review/98987655 відповідно.

Виходячи з цих рішень, бажано, щоб у вас були:

1) наказ по підприємству про необхідність проведення маркетингових досліджень, час проведення, територію, межі, методи вивчення ринку тощо;

2) договір про надання інформаційно-консультаційних або маркетингових послуг (знову ж таки із зазначенням конкретних видів послуг, строків їх виконання, місця виконання тощо).

Наприклад, у «виграшному» договорі (а точніше — його додатку) сформували чіткий перелік послуг:

— визначення обсягу продажів в торгових точках у кількісному і грошовому вираженні;

— визначення динаміки продажу продукції;

— надання інформації по кожній торговій точці;

— проведення фокус-груп;

— online-опитування споживачів тощо;

3) звіт про надання маркетингових послуг. Проте загальна інформація про ситуацію на ринку не підійде. У цьому документі мають бути рекомендації, розроблені для конкретного платника;

4) акт приймання-передачі послуг або інший документ, що підтверджує надання таких послуг.

У ньому треба вказати, окрім реквізитів первинного документа, ще і спосіб проведення маркетингового дослідження (опитування/анкетування), а також в чому виражений результат таких досліджень.

Безумовно, окрім цих документів можуть знадобитися банківські виписки, акти узгодження вартості послуг, зареєстровані податкові накладні.

Також вам треба уміти пояснити необхідність маркетингових послуг більш розгорнуто. Хороший приклад — причина, вказана в постанові ВС у справі № 804/2325/16 (про неї ми говорили вище).

Зверніть увагу: використовуються конкретні цифри і показники. Так, через окупацію АРК, Донецького і Луганського регіонів починаючи з 2014 року підприємство втратило певну кількість торгових точок, що склало майже 40 % втрат ринку збуту для платника. А маркетингові послуги допомогли уберегти такого платника від подальшого спаду обсягу продукції і відновити ринок збуту на іншій території. І цей результат підтверджувався письмовими доказами.

До речі, якщо у підприємства в штаті є свої маркетологи, дистриб’ютори, менеджери зі збуту, то знову ж таки доведеться пояснювати причину залучення сторонньої компанії/ФОП для виконання цих функцій.

Як бачите, реальність маркетингових послуг підтвердити можна. Ось тільки, найімовірніше, податківці не обійдуть їх увагою. Тому поставтеся до необхідних документів з усією серйозністю.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі