Оформлюємо документи
Відеоролик за своїми характеристиками — це аудіовізуальний твір, що охороняється як об’єкт інтелектуальної власності (ОІВ). У свою чергу, демонстрація ролика є однією з форм використання майнових прав на цей об’єкт. Такі відносини зазвичай оформляються між замовником і рекламним агентством за допомогою договору про створення на замовлення і використання об’єкта авторського права.
Порядок обліку витрат рекламодавця (замовника) на створення відеоролика в податковому і бухобліку залежить від того, хто за умовами договору виступатиме власником майнових прав на використання ролика — рекламне агентство (створювач/розповсюджувач) або замовник. При цьому в договорі важливо застерегти, що майнове право на публічний показ ролика належить виключно його створювачу (рекламному агентству) і згодом передається замовникові.
Можна виділити два варіанти договірних відносин (див. таблицю нижче).
Договірні умови по створенню відеоролика
Майнові права належать | Договірні відносини |
Рекламному агентству | Предметом договору є надання рекламних послуг, зокрема створення і демонстрація відеоролика на конкретній інформаційній платформі |
Замовнику | Рекламне агентство створює ОІВ (відеоролик). Надалі замовник самостійно вирішує, де і як його демонструвати |
А тепер про облікові моменти. Та одразу скажемо: якщо до замовника майнові права на відеоролик не переходять, то тут усе просто. Витрати замовника на створення і демонстрацію відеоролика відносяться в повному обсязі до витрат на рекламу (тобто як складова витрат на збут) згідно з п. 19 НП(С)БО 16. Замовник має право на вхідний податковий кредит (ПК) з ПДВ за загальними правилами. Немає ніяких спеціальних нюансів і щодо податковоприбуткового обліку.
А ось у варіанта з переходом майнових прав на відеоролик до замовника є особливості.
Права на відеоролик належать замовнику
Бухоблік. У цьому випадку маємо справу з двома складовими рекламних витрат: (1) на набуття майнових прав на відеоролик і (2) на його демонстрацію.
Майнові права на відеоролик є об’єктом авторського права і суміжних з ним прав. У бухобліку для таких об’єктів виділена окрема група нематеріальних активів (НМА) (абзац шостий п. 5 НП(С)БО 8), що обліковуються на субрахунку 125. Проте в п. 9 НП(С)БО 8 сказано, що у бухобліку витрати на рекламу і просування товарів на ринку не визнають НМА, а відображають у складі витрат тих звітних періодів, у яких вони здійснені. Тобто вартість виготовлення відеоролика у бухобліку включають до складу витрат на збут з відображенням за дебетом рахунку 93.
Витрати ж на саму демонстрацію відеоролика також є витратами на рекламу. Їх списують на рахунок 93 (як витрати на збут).
Податок на прибуток. У загальному випадку прибутківець, який не застосовує податкові різниці, у податковоприбутковому обліку повністю орієнтується на бухоблік. Що стосується платників, які застосовують податкові різниці, то оскільки рекламний відеоролик не визнається НМА у бухобліку, він і для цілей податкового обліку таким не є (п.п. 14.1.84 ПКУ). А раз так, то жодних спеціальних податкових різниць не виникає.
Таким чином, вартість виготовлення відеоролика зменшує фінрезультат так само, як і витрати на його демонстрацію. Враховуємо тільки загальні збільшуючі різниці, які залежать від статусу рекламного агентства (пп. 140.5.2 і 140.5.4 ПКУ).
І ще: якщо створювачем відеоролика буде нерезидент, то при перерахуванні йому коштів в оплату вартості рекламного відеоролика одночасно доведеться перераховувати 20 % від цієї суми до бюджету (п.п. 141.4.6 ПКУ).
Причому зробити це потрібно за власний кошт. А тому правила міжнародних договорів в частині зменшення (звільнення) суми податку до виплат нерезиденту за послуги з виробництва та/або розповсюдження реклами тут не застосовуються.
ПДВ. Операції з передачі виняткових майнових прав на відеоролик та його трансляцію оподатковуються ПДВ за загальними правилами за ставкою 20 %. Адже, як правило, такі платежі не вважаються роялті (п.п. 14.1.225 і п.п. 196.1.6 ПКУ).
При цьому замовник має право включити у свій ПК суми вхідного ПДВ за такими операціями за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, і за умови, що сам відеоролик і послуги з його трансляції стосуються оподатковуваних операцій підприємства (п. 198.5 ПКУ).
Послуги з виготовлення рекламного відеоролика, отримані від нерезидента, розглядають для цілей ПДВ-обліку як імпорт послуг. При цьому місцем їх постачання вважається місце, в якому одержувач послуг зареєстрований як суб’єкт підприємницької діяльності (п. 186.3 ПКУ). Таким чином, якщо замовник — резидент України замовляє відеоролик у нерезидента, місцем постачання послуг вважається територія України. Відповідно така операція є об’єктом оподаткування ПДВ на підставі п.п. «б» п. 185.1 ПКУ.
Розглянемо в проводках облік у замовника створення і використання рекламного відеоролика. При цьому права на відеоролик переходять до замовника.
Обліковуємо відеоролик, що належить замовнику
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
1 | Перераховано аванс рекламному агентству за послуги з виготовлення ролика та його розміщення в соцмережах | 371 | 311 | 36000 |
2 | Відображено ПК на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН | 644/1 641/ПДВ | 644 644/1 | 6000 6000 |
3 | Виконано роботи із створення відеоролика, і передано майнові права на нього замовнику | 93 | 631 | 20000 |
4 | Списано суму ПДВ, відображену у складі ПК | 644 | 631 | 4000 |
5 | Надано послуги з розміщення ролика в соцмережах | 93 | 631 | 10000 |
6 | Списано суму ПДВ, відображену у складі ПК | 644 | 631 | 2000 |
7 | Здійснено залік заборгованостей | 631 | 371 | 36000 |