Теми статей
Обрати теми

Рекламний відеоролик

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Візуалізація будь-якого процесу (дії) або предмета завжди дозволяє швидше і в стислі строки донести цільовій аудиторії основні меседжі. Як то мовиться, «краще один раз побачити, ніж сто разів почути». А наочно продемонструвати свій товар, послугу або бренд вам дозволить відеоролик. До того ж використовувати його ви можете і на телебаченні, і в соцмережах, і на презентаціях тощо. Розглянемо облікові особливості створення відео ролика.

Оформлюємо документи

Відеоролик за своїми характеристиками — це аудіовізуальний твір, що охороняється як об’єкт інтелектуальної власності (ОІВ). У свою чергу, демонстрація ролика є однією з форм використання майнових прав на цей об’єкт. Такі відносини зазвичай оформляються між замовником і рекламним агентством за допомогою договору про створення на замовлення і використання об’єкта авторського права.

Порядок обліку витрат рекламодавця (замовника) на створення відеоролика в податковому і бухобліку залежить від того, хто за умовами договору виступатиме власником майнових прав на використання ролика — рекламне агентство (створювач/розповсюджувач) або замовник. При цьому в договорі важливо застерегти, що майнове право на публічний показ ролика належить виключно його створювачу (рекламному агентству) і згодом передається замовникові.

Можна виділити два варіанти договірних відносин (див. таблицю нижче).

Договірні умови по створенню відеоролика

Майнові права належать

Договірні відносини

Рекламному агентству

Предметом договору є надання рекламних послуг, зокрема створення і демонстрація відеоролика на конкретній інформаційній платформі

Замовнику

Рекламне агентство створює ОІВ (відеоролик). Надалі замовник самостійно вирішує, де і як його демонструвати

А тепер про облікові моменти. Та одразу скажемо: якщо до замовника майнові права на відеоролик не переходять, то тут усе просто. Витрати замовника на створення і демонстрацію відеоролика відносяться в повному обсязі до витрат на рекламу (тобто як складова витрат на збут) згідно з п. 19 НП(С)БО 16. Замовник має право на вхідний податковий кредит (ПК) з ПДВ за загальними правилами. Немає ніяких спеціальних нюансів і щодо податковоприбуткового обліку.

А ось у варіанта з переходом майнових прав на відеоролик до замовника є особливості.

Права на відеоролик належать замовнику

Бухоблік. У цьому випадку маємо справу з двома складовими рекламних витрат: (1) на набуття майнових прав на відеоролик і (2) на його демонстрацію.

Майнові права на відеоролик є об’єктом авторського права і суміжних з ним прав. У бухобліку для таких об’єктів виділена окрема група нематеріальних активів (НМА) (абзац шостий п. 5 НП(С)БО 8), що обліковуються на субрахунку 125. Проте в п. 9 НП(С)БО 8 сказано, що у бухобліку витрати на рекламу і просування товарів на ринку не визнають НМА, а відображають у складі витрат тих звітних періодів, у яких вони здійснені. Тобто вартість виготовлення відеоролика у бухобліку включають до складу витрат на збут з відображенням за дебетом рахунку 93.

Витрати ж на саму демонстрацію відеоролика також є витратами на рекламу. Їх списують на рахунок 93 (як витрати на збут).

Податок на прибуток. У загальному випадку прибутківець, який не застосовує податкові різниці, у податковоприбутковому обліку повністю орієнтується на бухоблік. Що стосується платників, які застосовують податкові різниці, то оскільки рекламний відеоролик не визнається НМА у бухобліку, він і для цілей податкового обліку таким не є (п.п. 14.1.84 ПКУ). А раз так, то жодних спеціальних податкових різниць не виникає.

Таким чином, вартість виготовлення відеоролика зменшує фінрезультат так само, як і витрати на його демонстрацію. Враховуємо тільки загальні збільшуючі різниці, які залежать від статусу рекламного агентства (пп. 140.5.2 і 140.5.4 ПКУ).

І ще: якщо створювачем відеоролика буде нерезидент, то при перерахуванні йому коштів в оплату вартості рекламного відеоролика одночасно доведеться перераховувати 20 % від цієї суми до бюджету (п.п. 141.4.6 ПКУ).

Причому зробити це потрібно за власний кошт. А тому правила міжнародних договорів в частині зменшення (звільнення) суми податку до виплат нерезиденту за послуги з виробництва та/або розповсюдження реклами тут не застосовуються.

ПДВ. Операції з передачі виняткових майнових прав на відеоролик та його трансляцію оподатковуються ПДВ за загальними правилами за ставкою 20 %. Адже, як правило, такі платежі не вважаються роялті (п.п. 14.1.225 і п.п. 196.1.6 ПКУ).

При цьому замовник має право включити у свій ПК суми вхідного ПДВ за такими операціями за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН, і за умови, що сам відеоролик і послуги з його трансляції стосуються оподатковуваних операцій підприємства (п. 198.5 ПКУ).

Послуги з виготовлення рекламного відеоролика, отримані від нерезидента, розглядають для цілей ПДВ-обліку як імпорт послуг. При цьому місцем їх постачання вважається місце, в якому одержувач послуг зареєстрований як суб’єкт підприємницької діяльності (п. 186.3 ПКУ). Таким чином, якщо замовник — резидент України замовляє відеоролик у нерезидента, місцем постачання послуг вважається територія України. Відповідно така операція є об’єктом оподаткування ПДВ на підставі п.п. «б» п. 185.1 ПКУ.

Розглянемо в проводках облік у замовника створення і використання рекламного відеоролика. При цьому права на відеоролик переходять до замовника.

Обліковуємо відеоролик, що належить замовнику

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

1

Перераховано аванс рекламному агентству за послуги з виготовлення ролика та його розміщення в соцмережах

371

311

36000

2

Відображено ПК на підставі ПН, зареєстрованої в ЄРПН

644/1

641/ПДВ

644

644/1

6000

6000

3

Виконано роботи із створення відеоролика, і передано майнові права на нього замовнику

93

631

20000

4

Списано суму ПДВ, відображену у складі ПК

644

631

4000

5

Надано послуги з розміщення ролика в соцмережах

93

631

10000

6

Списано суму ПДВ, відображену у складі ПК

644

631

2000

7

Здійснено залік заборгованостей

631

371

36000

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі