З чого роботодавцю слід почати налагоджувати роботу з е-лікарняними? З роз’яснення працівникам, що таке е-лікарняний і що потрібно робити, якщо тобі його відкрили. Інакше можливі неприємні ситуації, про які ми розповідали в «Податки бухоблік», 2021, № 75, с. 2.
Поясніть працівникові, що якщо він звертається до лікаря і лікар формує е-медвисновок, отже, буде й е-лікарняний. Якщо буде е-лікарняний, то про це слід сказати роботодавцеві, а не мовчати, як риба об лід.
Повідомляти якимось чином про формування е-лікарняного в Реєстрі листків непрацездатності Пенсійного фонду ні пенсійники, ні ФСС поки що не збираються. Тож уся надія на працівника.
До речі, лікар не бачить е-лікарняного, але може повідомити його номер.
Припустимо, що працівник — молодчинка. Він повідомив роботодавця про відкриття е-лікарняного. Де роботодавцю шукати такий е-лікарняний? В особистому кабінеті страхувальника на порталі Пенсійного фонду (portal.pfu.gov.ua) у вкладці «Листки непрацездатності».
«Читаємо» е-лікарняний
Сьогодні у особистому кабінеті страхувальника роботодавцю доступна така інформація за е-лікарняним (або ж ЛН).
«Номер ЛН» — унікальний номер листка непрацездатності, наприклад, 2000055555-1. А от серії е-лікарняні не мають. Тільки номер.
«Номер випадку непрацездатності» — він необхідний для того, щоб ідентифікувати, чи є електронний лікарняним первинним, чи продовженням.
Пояснимо, як це працює.
У загальному випадку роботодавець з власної кишені оплачує лише перші п’ять днів одного випадку тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням.
Такий один випадок тимчасової непрацездатності може бути оформлений декількома лікарняним листами.
Тож роботодавцю для цілей оплати важливо знати, чи є листки непрацездатності виданими в межах одного страхового випадку.
У паперових листках непрацездатності це питання вирішувалося за рахунок наявних позначок на бланку — «первинний» або «продовження». Проте
в електронному листку непрацездатності відсутня позначка «первинний»/ «продовження»
Відповідно до приписів п. 6 Порядку № 1234 питання продовження мало бути вирішено так. На підставі е-медвисновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності, формуються електронні листки непрацездатності, кожен наступний з яких створюється як продовження першого, шляхом додавання наступного порядкового номера після знаку «-» до унікального номера першого е-лікарняного, та, у свою чергу, складають один страховий випадок. Проте на практиці цей механізм НЕ реалізовано. Але не факт, що його не реалізують пізніше.
Тож норму наводимо і дивимося, що маємо на практиці.
Тут сьогодні ви можете зустріти два варіанти.
Варіант 1. Якщо на одного працівника відкрито декілька електронних лікарняних, що йдуть один за одним, то такі
е-лікарняні можуть складати один страховий випадок, якщо матимуть єдиний «Номер випадку непрацездатності»
При цьому номери самих е-лікарняних можуть відрізнятися, навіть якщо всі вони видані як продовження.
Наприклад, роботодавець у кабінеті страхувальника має два е-лікарняні, відкриті на одного працівника з номерами:
— 2000335533-1 (дата відкриття 06.09.2021, дата закриття 09.09.2021);
— 2000553355-1 (дата відкриття 10.09.2021, дата закриття 13.09.2021).
е-Лікарняні йдуть один за одним. У них різні номери. Але вони можуть відноситися до одного страхового випадку, якщо матимуть єдиний номер випадку непрацездатності. Для того, щоб його побачити, слід відкрити е-лікарняний.
Припустимо, що в обох лікарняних у полі «Номер випадку непрацездатності» вказано один номер — 654321. Тоді лікарняний 2000335533-1 є первинним, а лікарняний 2000553355-1 — продовженням.
Переходимо до іншого варіанту продовження. Він також зустрічається у роботодавців.
Варіант 2. У разі продовження тимчасової непрацездатності новий е-лікарняний не формується, а в існуючому просто змінюється дата, по яку його видано, та номер, а саме цифра після знаку тире в номері е-лікарняного буде змінена на наступну.
Наприклад, у кабінеті страхувальника є один е-лікарняний працівника з номером 2000555555-3. Чи потрібно шукати попередні (2000555555-1 та 2000555555-2)? Ні.
Просто оплачуєте наявний лікарняний як первинний, за умови, що інших е-лікарняних, які передують цьому чи йдуть за ним та видані тому ж працівникові, немає в кабінеті страхувальника. А якщо є? Тоді дивись варіант 1 продовження.
Продовжуємо вивчати склад е-лікарняного. Наступне поле.
«Дата відкриття». Тут зазначається дата відкриття е-лікарняного.
«Дата закриття» — це прогнозована дата, після якої відновиться працездатність, або дата наступного огляду пацієнта.
Увага! В е-лікарняному ви відразу будете бачити і дату його відкриття, й дату його закриття.
Тобто е-лікарняний одразу і відкривається, і закривається.
Проте не спішіть його брати в роботу, як тільки він потрапить до кабінету страхувальника. Чому? Вся справа в статусі.
«Статус ЛН». Як тільки е-лікарняний з’являється в кабінеті страхувальника, він має статус «Закритий». Проте хай вас цей статус не вводить в оману.
Призначати лікарняні на підставі електронного листка непрацездатності можна тільки тоді, коли його статус з «Закритий» зміниться на «Готово до сплати»
А чому не можна брати в роботу лікарняний лист одразу, як він з’явився в електронному кабінеті? Тому що в полі «Дата закриття» лікар вказує прогнозовану дату закінчення е-лікарняного.
Якщо пацієнт одужає на цю дату, то він може не звертатися вдруге до лікаря. Листок непрацездатності буде закритий автоматично.
Проте можлива ситуація, за якої пацієнт одужає раніше прогнозованої дати і забажає вийти на роботу. Тоді він звернеться до лікаря і за результатами огляду може бути скорочено період е-висновку та, відповідно, змінено дату закриття е-лікарняного.
Як швидко е-лікарняний змінить статус із «Закритий» на «Готово до сплати»?
До жовтня 2021 року це повинно відбуватися через 5 днів після свого закриття.
Як буде далі — не будемо загадувати, бо все ще може змінитися. Тож поки що оперативно моніторимо інформацію в особистому кабінеті страхувальника. Це не дуже зручно. Але маємо те, що маємо.
Увага! Планується, що з 1 жовтня цього року розпочнеться видача е-лікарняних з причиною непрацездатності «Вагітність та пологи». Такі е-лікарняні передаються страхувальнику як підстава для нарахування допомоги у день створення.
«РНОКПП», «ПІБ ЗО». Назви цих полів говорять самі за себе. Саме тут будуть зазначені реєстраційний номер облікової картки та прізвище, ім’я, по батькові особи, якій оформлено е-лікарняний.
«Ознака алкогольного/наркотичного сп’яніння». Позначка «Так» в цьому полі означає, що комісія (уповноважений) із соцстрахування повинна вияснити, чи пов’язана тимчасова непрацездатність працівника зі станом, в якому він знаходився.
Якщо так, то комісія на підставі п. 5 ч. 1 ст. 23 Закону № 1105 повинна прийняти рішення про відмову в оплаті такого лікарняного.
Якщо ж зв’язок між тимчасовою непрацездатністю працівника та станом алкогольного/наркотичного сп’яніння відсутній, то комісія із соціального страхування повинна прийняти рішення про оплату такого лікарняного листа.
Документи і довідки, що підтверджують цей факт, додаються до протоколу комісії про призначення виплати. При перевірці ФСС вони будуть підтвердженням правильності прийнятого комісією рішення.
«Порушення режиму лікування». Якщо режим не порушувався, то в полі «Позначка про порушення режиму лікування» буде зазначено «Ні».
У випадках, коли лікуючим лікарем установлено факт порушення призначеного режиму лікування (відмова від огляду МСЕК; відмова від госпіталізації; невиконання рекомендацій лікаря; самовільне залишення закладу охорони здоров’я; навмисне заподіяння шкоди своєму здоров’ю або симуляція хвороби), формується новий медичний висновок із заповненням полів «Дата порушення режиму лікування» та «Вид порушення режиму лікування» (див. п.п. 9 п. 1 розд. ІІ Порядку формування медвисновків).
Увага! Якщо працівник порушує режим, установлений для нього лікарем, то він втрачає право на лікарняні з дня допущення порушення на строк, що встановлюється рішенням комісії (уповноваженого) із соцстрахування (ч. 2 ст. 23 Закону № 1105).
«Причина непрацездатності». В е-лікарняному оновлено причини непрацездатності та їх нумерацію. Причому номер причини непрацездатності ви повинні визначити самостійно (див. «Заява-розрахунок»). Він в е-лікарняному не вказується.
Також в е-лікарняному відображається:
— причина непрацездатності, встановлена ФСС,
— категорія медичного висновку,
— код за ЄДРПОУ та найменування медзакладу, лікар якого сформував е-медвисновок, на підставі якого, у свою чергу, було сформовано е-лікарняний.
А ось відміток щодо направлення та проходження медико-соціальної експертної комісії на момент написання статті роботодавці в е-лікарняному не бачать. Чекаємо на наступні оновлення порталу Пенсійного фонду.
висновки
- е-Лікарняний одразу і відкривається, і закривається. Проте в роботу його слід брати після зміни статусу «Закритий» на «Готово до сплати».
- е-Лікарняні, що мають однаковий номер випадку непрацездатності, складають один страховий випадок.