Теми статей
Обрати теми

Мораторій на перевірки

Децюра Сергій, податковий експерт
Законом України від 15.03.2022 № 2120-ХІ (набув чинність 17.03.2022) законодавці підкоригували мораторій на податкові перевірки на час дії воєнного стану, а також уточнили застосування штрафних санкцій при використанні РРО. Детально про всі ці нововведення поговоримо далі.

Мораторій на перевірки

Основи. Нещодавно Законом України від 03.03.2022 № 2118-IX було внесено зміни до ПКУ. Відповідно до них було встановлено мораторій (тобто заборону) на проведення всіх перевірок податковими органами, а розпочаті перевірки мали бути зупинені (п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

І от не встигли всі звикнутися з думкою, що перевірки під час воєнного стану податківці проводити не будуть, як законодавці змінили свою думку.

Для цього вони підкоригували мораторій, який встановлено п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Відповідно до нововведень на час дії воєнного стану податківці мають право проводити тільки:

— окремі камеральні перевірки;

— всі фактичні перевірки.

Мораторій на перевірки НЕ податкових органів (наприклад, органів державного нагляду (контролю) та ринкового нагляду*) лишився не змінним. Тобто на час воєнного стану перевірки щодо своєчасності та повноти подання будь-яких НЕподаткових звітів чи документів звітного характеру не проводитимуться.

* На це вказує і постанова КМУ від 13.03.2022 р. № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану».

Камералки. Під мораторій не потрапляють камеральні перевірки лише щодо перевірки ПДВ-декларацій або уточнюючих розрахунків, в яких заявлено бюджетне відшкодування з ПДВ на основі ПН/РК, які зареєстровані у ЄРПН та митних декларацій.

При цьому з під камеральної перевірки випадає перевірка бюджетного відшкодування за операціями з спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, сигарет та цигарок, сигарил, а також рідин, що використовуються в електронних сигаретах. При заявленні до бюджетного відшкодування ПДВ пов’язаного з поставкою таких товарів камеральні перевірки звітності не проводяться.

Такі камеральні перевірки можуть бути проведені протягом 90 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання ПДВ-декларацій, а якщо такі документи були надані пізніше, — за днем їх фактичного подання.

Якщо ж ви подали ПДВ-декларацію без бюджетного відшкодування, або не ПДВ-звітність, то по них на час воєнного стану камеральні перевірки проводиться не будуть.

До відома! Дозвіл на проведення камеральних перевірок декларацій з ПДВ говорить про те, що і у воєнний час підприємства можуть отримати бюджетне відшкодування з ПДВ. Так як тільки в цьому випадку заявлена сума до відшкодування може стати узгодженою.

Водночас варто пам’ятати! Як вказано у п. 69.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, камеральній перевірці підлягає тільки ПДВ-декларція, в якій заявлене бюджетне відшкодування по зареєстрованих ПН/РК. Якщо ж ви сформували податковий кредит на основі первинних документів (так в період військового стану велить чинити п. 322 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ), то такі суми до бюджетного відшкодування заявляти не слід. Так як сформоване від’ємне значення з ПДВ не потрапить під камеральну перевірку, а отже не буде підтверджене до бюджетного відшкодування.

Про те, що під час дії воєнного стану можна отримати бюджетне відшкодування, вказали і законодавці шляхом внесення змін до п. 69.11 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (ср. ).

Фактичні перевірки. Під оновлений мораторій на перевірки взагалі не потрапляють всі фактичні перевірки. Всі інші види перевірок, а саме документальні (планові, позапланові, виїзні, не виїзні та електронні) на час воєнного стану так і лишилися під забороною.

Звертаємо увагу! Після цих нововведень податківці можуть провести фактичну перевірку будь-якого платника податків. При цьому щоб суб’єкти господарювання під час дії воєнного стану не могли відбитися від таких перевірок, пославшись на ковідний мораторій на перевірки, який визначений п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, законодавці призупинили дію ковідного мораторію на час воєнного стану.

Крім того, законодавці підкоригували і сам ковідний мораторій, який визначений п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Нагадаємо, що під час ковідного мораторію на перевірки можна було проводити тільки фактичні перевірки обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Внісши Законом № 2120 зміни до п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, законодавці дали добро і під час карантину проводити всі фактичні перевірки (а не лише окремі).

Всі інші обмеження на перевірки, крім проведення фактичних перевірок, які були встановлені п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, будуть діяти після воєнного стану допоки не закінчиться карантин.

Отже, після цих змін як під час воєнного стану, так і під час карантину (якщо він продовжить діяти після воєнного стану) податківці зможуть провести будь-яку фактичну перевірку.

Крім того, хотілося б зауважити, що після 17 березня 2022 року податківці мають також продовжити фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершені через ковідний мораторій на перевірки.

Відповідальність. Законодавці дали добро не тільки на здійснення окремих камеральних перевірок та усіх фактичних перевірок, а й встановили, що коли при проведенні таких перевірок (особливо це стосується фактичних) будуть виявлені порушення законодавства, то від відповідальності суб’єкти господарювання не звільняються.

При цьому від відповідальності не врятує ані:

— мораторій на штрафи, встановлений на час воєнного стану;

— мораторій на штрафи, встановлений ковідним карантином;

п.п. 112.8.9 ПКУ, який звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Отже, з цього випливає, що під час дії воєнного стану платників податків навіть за наявності мораторію на штрафи можуть покарати за порушення законодавства, яке перевіряють під час здійснення фактичних перевірок і камералок бюджетного відшкодування.

Фактичні перевірки

Оскільки податківці будуть ходити на фактичні перевірки і карати за виявлені порушення під час їх здійснення, то не зайвим буде пригадати, що під час цих перевірок перевіряють дотримання законодавства з питань:

— регулювання обігу готівки;

— порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій;

— ведення касових операцій;

— наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів;

— дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

При цьому з 17.03.2022 при здійсненні фактичних перевірок з приводу контролю за порядком здійснення розрахункових операцій (тобто іншими словами використання РРО/ПРРО) буде здійснюватися і перевірка можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів (ЕПЗ). Тобто під час фактичних перевірок будуть перевіряти і порядок використання суб’єктами господарювання POS-терміналів.

Нагадаємо, що на сьогодні Закон про захист прав споживачів** говорить про те, що суб’єкти господарювання повинні забезпечити покупцеві/замовнику можливість розрахуватися за товари/роботи/послуги ЕПЗ, якщо для такого суб’єкта господарювання законодавством установлений обов’язок приймати ЕПЗ до оплати.

** Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 № 1023-XII.

У свою чергу, постанова № 878*** зобов’язує приймати до оплати ЕПЗ усіх суб’єктів господарювання, які зобов’язані використовувати РРО, крім:

1) суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше 25 тис. осіб;

2) підприємств торгівлі з торговельною площею до 20 кв. м (крім автозаправних станцій);

3) заклади громадського харчування закритого типу, які обслуговують певний контингент споживачів, зокрема особовий склад Збройних Сил та інших військових формувань, студентів, учнів та викладачів вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладів, працівників промислових підприємств.

*** Постанова КМУ «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.09.2010 № 878.

Отже, з цього випливає, що тепер податківці можуть прийти до платника податку і перевірити чи використовує він POS-термінал. І якщо він цього не робить (а у воєнний час багато хто відмовляється приймати до оплати платіжні картки), то такого суб’єкта можна притягти до адмінвідповідальності згідно із ст. 16315 КпАП у розмірі від 100 до 200 нмдг (від 1700 до 3400 грн). За повторне порушення особою, до якої протягом року застосовувалося адміністративне стягнення за ті ж дії, штраф істотно вище — від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн).

Штраф може накладатися на підприємця і посадовців осіб підприємств. Тому будьте уважні.

РРО-штрафи

Звільнення від штрафів. Законом № 2118 ще 07.03.2022 було внесено зміни до Закону про РРО і встановлено, що на період до припинення або скасування воєнного стану на території України не застостосовується відповідальність за порушення вимог Закону про РРО (п. 12 розд. II Закону про РРО).

Водночас Законом № 2120 це звільнення було підретушоване. Так з 17.03.2022 на час воєнного стану до суб’єктів господарювання будуть застосовуватися санкції за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

Враховуючи це, а також той факт, що протягом дії воєнного стану податківці мають право проводити фактичні перевірки і карати порушників, то за продаж підакцизних товарів без використання РРО усіх торговців підакцизними товарами можуть покарати по всій суворості закону (тобто ст. 17 Закону про РРО).

Режим офлайн. Закон № 2120 на час воєнного стану зробив ще одне послаблення. Він дозволив проведення розрахункових операцій через ПРРО в режимі офлайн та використання зарезервованих фіскальних номерів більше 36 годин підряд і більше ніж 168 годин протягом календарного місяця. Норма доволі гарна. Але її зможуть використовувати тільки ті хто не відмовився від офлайн режиму на ПРРО.

Крім того, Закон № 2120 дає право формувати номери для роботи в офлайн режимі на ПРРО самостійно самим ПРРО без отримання такого діапазону номерів від податкової.

Якщо ви працюєте на класичному РРО, то жодних послаблень для роботи на такому РРО не має. Так, без передачі на сервер податкової контрольно-звітної інформації протягом 72 годин класичний РРО буде заблоковано. Якщо так станеться, то тоді залишається проводити розрахунки, використовуючи розрахункові квитанції (РК) і КОРО. Водночас скористатися РК і КОРО зможуть тільки ті, хто не відмовилися від ведення КОРО і РК.

Слава Україні!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі