Теми статей
Обрати теми

Окупована чи втрачена первинка: як підтвердити звітність?

Адамович Наталія, податковий експерт
Що робити тим платникам податків, які провадили діяльність на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та через воєнні дії втратили доступ до первинних документів або взагалі самі документі, і протягом трьох місяців неможливо буде відновити чи мати до них доступ? Маємо таке рішення (поки Законопроект № 7234 не підписан).

До введення спеціального п.п. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ платники за загальними правилами мали б діяти за нормами п. 44.5 ПКУ: (1) в 5 денний строк з дня такої події письмово повідомити податківців про втрату і (2) впродовж 90 днів відновити втрачені документи.

Власне тим юрособам, офіси яких зруйновані та відповідно всі архіви, всю первинку протягом трьох місяців неможливо буде відновити, але такі платники не провадили діяльність на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії*, податківці радять діяти саме за ст. 44 ПКУ (див. БЗ 129.07 // zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques, а також консультацію, розміщену на сайті податкової // tax.gov.ua/media-tsentr/novini/578879.html).Це прямо прописано і в п.п. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. При цьому фіскали додають, що: (1) на період до припинення або скасування воєнного стану зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством (п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), (2) обов’язково проводиться інвентаризація (на тимчасово окупованих територіях — станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до первинних документів).

* Перелік територій населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, визначає Кабмін.

В обхід ст. 44 ПКУ вводяться спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Кого стосується? Платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, і не можуть пред’явити первинні документи.

Спецмеханізм підтвердження даних податкової звітності з п.п. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ застосовується, якщо первинні документи:

1) втрачені (знищені чи зіпсовані) або

2) знаходяться на територіях населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії (ці території визначає Кабмін) і їх неможливо вивезти або їх вивезення пов’язане з ризиком для життя та здоров’я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв’язку з іншими адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

Стосується договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухобліку та нарахування податків.

Як діяти платнику?

Шаг 1. Нема доступу до документів — подаємо повідомлення 1

Платники податків/податкові агенти, які втратили доступ до первинки (не можуть вивезти первинку) за місцем свого обліку мають подати контролюючому органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів (повідомлення 1).

Добавимо від себе: щоб запустити цей процес, керівник підприємства повинен затвердити (наказом) комісію для встановлення переліку недоступних документів. Результати роботи комісії оформити актом (в довільній формі) з описом усіх недоступних документів і затвердити його керівником.

img 1

І далі вже братися за складання повідомлення 1.

Форма/склад повідомлення. Форма повідомлення 1 — довільна. Склад повідомлення 1:

— обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів ;

— податкові (звітні) періоди;

— загальний перелік первинних документів (за можливості — із зазначенням реквізитів). Тобто мається на увазі номера, дати, ким складені;

— підписи керівника та головного бухгалтера.

img 2

Добавимо від себе: сама процедура подання пппооовідомлення не прописана. Проте платник може подати повідомлення через електронний кабінет«Листування з ДПС». Він працює, але за особливим режимом — у робочі дні з 8 до 18 години (п.п. 69.18 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Докладніше по прийняття і обробку документів від платників див. «Податки & бухоблік», 2022, № 23.

Що дасть повідомлення 1?

1.«Залізність» звітності ( за періоди, вказані в повідомлені, звітність не може бути піддана сумніву лише на підставі відсутності первинки).

2. Збереження:

— витрат (включаючи витрати на придбання цінних паперів/корпоративних прав);

— від’ємного значення з податку на прибуток (включаючи від’ємний фінрезультат за операціями з цінними паперами/корпправами);

— податкового кредиту з ПДВ;

— суми від’ємного значення ПДВ минулих періодів.

3. Мораторій на документальні перевірки щодо звітних періодів, зазначених у повідомленні.

Шаг 2. Документи втрачено — подаємо повідомлення 2

Якщо після подання повідомлення 1 платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату цих документів, то він зобов’язаний подати повідомлення про втрату первинних документів (повідомлення 2).

Подається воно до контролюючого органу в тому ж порядку, що й повідомлення 1 (див. віще форма/склад повідомлення 1).

Що дасть повідомлення 2?

Неможливість проведення контролюючим органом перевірок щодо періодів, зазначених у повідомлені. У тому числі після завершення дії воєнного стану.

Діючи в такому порядку, платнику податків не доведеться:

— підтверджувати недоступність/втрату документів якимось документом;

— відновлювати втрачені документи.

Втрата документів, що не пов’язана з проведенням на території населених пунктів бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення п.п. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ

Довести це має контролюючий орган. Якщо доведе, то платник податків/податковий агент вважатиметься таким, що ухиляється від сплати податків та буде нести відповідальність, передбачену ПКУ та іншими законами України.

Якщо податківці відмовлять?

В разі відмови у застосуванні положень п.п. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, податківці мають не пізніше 1 місяця з дати отримання відповідного повідомлення видати вмотивоване рішення (із зазначеними в ньому підставами і доказами відмови).

Рішення податківців можна оскаржити в адміністративному чи судовому порядку.

Врахуйте! У період з 24.02.2022 до припинення або скасування воєнного стану на території України зупинено перебіг строків щодо оскарження рішень контролюючих органів, встановлених ст. 56 ПКУ (та/або щодо скарг платників податків, які не розглянуті станом на 24.02.2022). Таке зупинення не породжує будь-яких наслідків, передбачених ст. 56 ПКУ**.

** www.kmu.gov.ua/news/dps-shchodo-oskarzhennya-rishen-kontrolyuyuchih-organiv

Увага! До винесення остаточного рішення податківці НЕ МОЖУТЬ:

1) піддати сумніву показники податкової звітності;

2) ініціювати проведення перевірки, зазначених в повідомлені періодів;

3) збільшити задекларовані в періодах, вказаних в повідомлені:

— сум податкових зобов’язань з податків і зборів;

— суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток;

— суми бюджетного відшкодування ПДВ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі