Теми статей
Обрати теми

Зберігач відпускає пальне в бак — акцизна накладна та облік

Павленко Олексій, податковий експерт
Розглянемо ситуацію роботи з пальним, яку нам виклав читач, і пов’язані з нею його питання.
Ситуація. Підприємство є платником акцизу з реалізації пального. Але пальне для власних потреб воно зберігає на сторонньому складі Зберігача і отримує його там через паливороздавальні колонки безпосередньо в баки свого автотранспорту.
Питання. Як такий відпуск пального Зберігач повинен оформляти акцизними накладними (АН)? Чи має Зберігач право на такий відпуск складати зведену АН на увесь обсяг пального, відпущеного протягом місяця, або він повинен складати АН на кожне заправляння? АН складаються в одному чи в двох екземплярах? Як таке отримане пальне відображається (списується) у податковому обліку Підприємства?

Консультацій податківців щодо саме таких ситуацій ми, нажаль, не знайшли. Але у нормативах, зокрема, у ПКУ та в порядку № 729* відповіді на поставлені питання знайти можна. Тож наведемо їх нижче, розглядаючи питання по черзі.

* Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, затверджений наказом Мінфіну від 27.11.2020 № 729.

АН на відпуск: зведені чи ні?

Спочатку викладемо сутність госпоперації, щоб далі визначитись, під які норми ця операція підпадає. Отже у даному випадку відбувається регулярне (порційне) повернення зі зберігання пального шляхом його відпуску через паливороздавальні колонки одного платника пального акцизу до баків транспортних засобів іншого платника пального акцизу. Тобто тут регулярно повторюється операція з фактичного передання пального від Зберігача до Підприємства, і така операція згідно з п.п. 14.1.212 ПКУ є «реалізацією пального». Тож вона потребує від Зберігача складання АН (п. 231.1 ПКУ).

У загальних випадках АН повинна складатись на кожну операцію з постачання пального (абзац перший п. 231.3 ПКУ). Однак той же п. 231.3 ПКУ у низці випадків допускає виписування зведених АН.

Зокрема це можливо і у такому, близькому до нашої ситуації, випадку. У разі забезпечення безперервного постачання пального особа, яка реалізує пальне, може скласти для кожного отримувача пального — зведені АН за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД не пізніше останнього дня такого місяця на весь обсяг реалізованого пального протягом такого місяця. Під безперервним постачанням тут вважається забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального — отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день відповідного місяця.

Інші випадки, коли нормативи дозволяють складати зведені (або щоденні) АН під нашу ситуацію точно не підходять.

Отже,

якщо Зберігач може забезпечити Підприємству безперервне постачання пального, то він має право складати зведену АН (не пізніше останнього дня місяця) на весь обсяг пального, яке було заправлене в баки автотранспорту Підприємства протягом усього місяця

Але, якщо Зберігач не може забезпечити безперервного постачання пального, то він має виписувати АН на кожне постачання (заправку). І навіть — не за денними обсягами (це дозволено тільки для роздрібної торгівлі пальним на АЗС тощо), а саме на кожне заправлення транспортного засобу! Гадаємо, щоб Зберігачу не морочитись зі складанням АН на кожне заправлення, варто у договорі з Підприємством «узаконити» безперервне постачання, обумовивши можливість отримувати пальне зі зберігання в будь-яку годину доби та будь-який день.

АН у двох примірниках чи в одному?

Колись це питання чіткої відповіді не мало, але з 2020 року її вже можна знайти і у ПКУ, і у Порядку № 729.

Отже відповідно до п. 231.3 ПКУ та норм розд. ІІ Порядку № 729 особа, яка реалізує пальне, зобов’язана скласти АН в одному примірнику, зокрема, у разі реалізації пального з акцизного складу:

платнику податку в паливний бак транспортного засобу через паливороздавальну або оливороздавальну колонку з акцизного складу, який не є місцем роздрібної торгівлі пальним;

у паливний бак транспортного засобу, обладнання або пристрою.

Не виключаємо, що другий випадок має на увазі випадки заправлення пального у паливний бак транспортного засобу (обладнання чи пристрою), що належить самому платнику, який відпускає пальне. А от під перший випадок наша ситуація цілком підпадає.

Отже Зберігач повинен складати АН (зведену, або на кожне постачання пального) саме в одному (!) примірнику.

Для інформації викладемо нюанси заповнення такої накладної.

У верхній лівій частині АН зазначаються:

— код операції для АН, яка складається в одному примірнику: «7» (реалізація пального платнику, при якій обсяг пального, на який такий платник може скласти АН/РК, не збільшується…);

ознака щодо умов оподаткування пального: «0»;

ознака щодо напрямів використання пального: «5» (реалізація пального у паливний бак транспортного засобу платника через паливороздавальну або оливороздавальну колонку з акцизного складу, який не є місцем роздрібної торгівлі пальним).

Якщо складається зведена АН, у верхній лівій частині такої накладної у призначеному для цього рядку робиться відповідна відмітка «Х».

Облік у Підприємства (отримувача пального)

Оскільки відповідно до останнього абзацу п.п. 14.1.61 ПКУ паливний бак транспортного засобу не є акцизним складом пересувним**, то

** Мабуть коректніше було б сказати: наявність паливного баку не робить з транспортного засобу пересувний акцизний склад.

на етапі заправлення пального з акцизного складу/пересувного акцизного складу в бак транспортного засобу облік пального у СЕАРП*** припиняється, і пальне закінчує там свій рух

*** Система електронного адміністрування реалізації пального.

Тому свого часу (з 2020 року) й були унесені відповідні зміни до ПКУ та інших акцизних нормативів, щоб операції з заправлення пального через паливороздавальні колонки тощо в паливний бак транспортного засобу платника не збільшували за формулою обсяг пального, на який такий платник може скласти АН/РК (тобто — не збільшували показник ∑АНакл — див. п. 232.3 ПКУ). Тому й АН у даному випадку складаються у одному примірнику — із зазначенням відповідного коду операції «7» для складання АН в одному примірнику — щоб показник ∑АНакл у отримувача пального (Підприємства) в бак його авто не збільшувався. Тож такі АН не мають надсилатись Зберігачем Підприємству.

Таким чином, операції з заправляння Зберігачем в бак транспортних засобів Підприємства у даному випадку ніяк не впливатимуть на акцизно-податковий облік Підприємства. Ці обсяги отриманого в баки його транспорту пального Підприємством ніде — ні в акцизній декларації, ні у додатку 11 до неї — не відображаються!

Те пальне, що знаходилось (знаходиться) у Зберігача, може і взагалі не відображатись в акцизно-податковому обліку Підприємства. Таке можливе, якщо це пальне на акцизний склад Зберігача одразу доставляється постачальником пального (за вказівкою Підприємства — покупця пального). У такому випадку АН на обсяги закупленого і направленого одразу на відповідальне зберігання пального постачальник склав би безпосередньо на Зберігача. Тобто це пальне у СЕАРП навіть і на етапі його завезення до Зберігача пройшло би повз Підприємство.

А от якщо передачу пального Зберігачу робить безпосередньо Підприємство, то ці обсяги будуть списані з Підприємства в СЕАРП під час такої передачі на підставі оформленої ним АН (у 2-х примірниках) і зареєстрованої в ЄРАН обома сторонами.

Висновки

  • Повернення пального зі зберігання шляхом його відпуску через паливороздавальні колонки одного платника пального акцизу (Зберігача) до баків транспортних засобів іншого платника (власника пального) є «реалізацією пального». Це потребує від Зберігача складання АН на кожен такий відпуск. Але у разі забезпечення «безперервного постачання» Зберігач зможе складати зведену АН раз на місяць на загальний обсяг відпущеного пального.
  • У такому разі Зберігач має складати АН (хоч на кожний відпуск пального, хоч зведену) саме у одному примірнику.
  • Такі операції з заправляння Зберігачем в баки транспорту отримувача (власника пального) ніяк не впливатимуть на акцизно-податковий облік отримувача. Ці обсяги отриманого в баки його транспорту пального у нього ніде — ні в акцизній декларації, ні у додатку 11 до неї — не відображаються.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі