Теми статей
Обрати теми

Сервер лежить, а час на офлайн біжить, або Що не так із ПРРО

Нестеренко Максим, податковий експерт
Перший місяць 2022 року пройшов під знаком тотальної фіскалізації ФОП-єдиноподатників. Вже не в теорії, а на практиці. Ті з них, хто замість класичного зареєстрував на свої господарські одиниці програмний РРО (а заодно і решта користувачів), почали масово стикатися зі збоями. Це стосувалося як збоїв у роботі деяких версій ПРРО, так і сервера ДПСУ. Що це означає і що з цим робити? Давайте розберемося!

Звідки береться проблема?

Проблема з ПРРО. Деякі версії програмних РРО допускали збої у своїй роботі, особливо в перші дні нового року. Так, наприклад, розробники одного з найпопулярніших ПРРО визнали, що збої пов’язані з високим навантаженням у кінці року — внаслідок того, що суттєво зросла кількість реєстрацій.

Також розробники виправдовувалися тим, що відбуваються збої в роботі суміжних систем, які не залежать від власне розробника. Тобто фактично розробник ПРРО констатує факт проблеми, частково визнає свою відповідальність, а користувачі його версії ПРРО опиняються заручниками ситуації.

Проблема з сервером ДПСУ. Для початку нагадаємо: у програмному РРО фіскальні функції реалізовано безпосередньо через фіскальний сервер ДПСУ. Програмний РРО, по суті, є застосунком, який повинен за допомогою Інтернету зв’язатися з фіскальним сервером і занести інформацію на цей сервер (ст. 2 Закону про РРО). Тобто фіскальні функції ПРРО вважаються реалізованими, тільки якщо: (1) ПРРО створив чек і Z-звіт; (2) ПРРО передав їх на фіскальний сервер ДПСУ; (3) чек і Z-звіт зареєстровано на фіскальному сервері.

Локальна пам’ять смартфона, планшета чи іншого девайса на якому встановлено ПРРО, само собою, має забезпечувати зберігання чеків і Z-звітів до моменту їх передачі на сервер ДПСУ (п. 10 ст. 3 Закону про РРО). Але це не фіскальна пам’ять. Якщо чеки ПРРО створено в режимі офлайн і вони зберігаються в локальній пам’яті пристрою, на якому ПРРО встановлено, можна вважати, що виконано вимогу щодо створення контрольної стрічки (ст. 2 Закону про РРО). Однак

допоки чеки ПРРО, створені в режимі офлайн, не зареєстровано на фіскальному сервері — фіскальні функції ПРРО не реалізовані

Разом з тим, якщо сервер ДПСУ дає збій, РРОшна нормативка передбачає штатний вихід із такої нештатної ситуації — це офлайн режим, за якого користувачі ПРРО жодних незручностей не відчувають (звісно, допоки не вийшли за часові рамки цього режиму — див. про це далі). А от у разі збоїв самого ПРРО користувачі дійсно опиняються заручниками ситуації, яка виникла не з їх вини.

Блекаут чи офлайн

Проблема з ПРРО. При наявності збоїв у роботі власне ПРРО він фактично перетворюється на застосунок, який не приносить практичної користі. У такому разі в ньому немає жодного практичного сенсу.

Тож не дивно, що один із розробників ПРРО при наявності збоїв у роботі цього ПРРО давав своїм користувачам такі поради:

1) вимкнути його та продовжувати ведення бізнесу без ПРРО;

2) якщо система обліку (бухгалтерського, складського тощо) використовує ПРРО, перевести її у нефіскальний режим та продовжувати видавати чеки.

Перша порада, прямо скажемо, дуже сумнівне рішення. Фактично це заклик до порушення п. 1 ст. 3 Закону про ПРРО.

Примітно, що цю пораду опосередковано підтримав навіть голова профільного комітету парламенту, заявивши, що «система дозволяє» так працювати.

Але що саме «система дозволяє»? Приймати чорну готівку?! І не видавати фіскальні чеки?!

Навряд чи. Деякі фахівці говорили про здатність певних ПРРО працювати у своєму, так би мовити, внутрішньому режимі офлайн. Тобто формувати чеки після того, як збій у роботі ПРРО припиниться. Але як до цього поставляться податківці — відкрите питання.

Тож наша рекомендація однозначна — як тільки ви стикаєтесь з неможливістю сформувати на ПРРО фіскальний чек ні в онлайн-, ні в офлайн-режимах, одразу припиняйте роботу! Бо вам це прямо заборонено законом.

Проблема з сервером ДПСУ. Режим офлайн у ПРРО вмикається тоді, коли ПРРО запущено, він працює, однак відсутній зв’язок із фіскальним сервером (п. 1 розд. V Порядку № 317-1*).

* Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування ПРРО, затверджений наказом Мінфіну від 23.06.2020 № 317.

Причина відсутності такого зв’язку — чи то зник мобільний/стаціонарний Інтернет, чи то ліг сам сервер ДПСУ — значення не має. Порядок дій все одно буде однаковим.

Кожен запуск та завершення режиму офлайн має автоматично фіксуватися ПРРО.

Про час роботи в режимі офлайн має повідомлятися податківцям через повідомлення за ф. № 4-ПРРО (п. 6 розд. V Порядку № 317-1).

Як вирішити проблему

Проблема з ПРРО. Наслідки збою в роботі ПРРО користувачі можуть відчути не одразу. Проста і «геніальна» порада відключити ПРРО, підкріплена заявами розробників і голови профільного комітету, що штрафів за такі дії не буде, звучить дуже привабливо. Однак законодавчого підґрунтя для такого оптимізму наразі немає.

Так, був законопроєкт № 6561**, який надавав ФОП-єдиноподатникам, що почали застосовувати РРО/ПРРО до 01.04.2022, штрафні послаблення. А саме: (1) звільняв від РРО-штрафів за порушення, вчинені до 31.01.2022; (2) установлював пільговий штраф у розмірі 10 % від загального для порушень, вчинених у період з 01.02.2022 по 31.12.2022.

** Див.: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73664

Але для користувачів, що зіткнулися зі збоями в роботі своїх ПРРО, це поки що — слабка втіха. По-перше, збої в роботі ПРРО можуть продовжуватися і після 31 січня, ба навіть у 2023 році. Автоматичного звільнення від РРО-штрафів у разі збою в роботі ПРРО ніхто не обіцяє.

По-друге, навіть цей законопроєкт на момент підписання номера до друку був відкликаний. Спікер парламенту пообіцяв, що його норми підкладуть у якийсь інший законопроєкт, який зараз готується до другого читання. Але який це буде проєкт? І коли його приймуть? Про це наразі нічого не відомо.

Тож фактично проблема збоїв у роботі ПРРО з вини розробника наразі підвисає у повітрі. І якщо подивитися на нині чинну законодавчу базу — у податківців є всі підстави застосувати штрафи. Що б там не казали розробники ПРРО і депутати…

Свою рекомендацію ми вже дали: негайно припиняйте розрахункові операції, бо штрафи з’їдять все, що ви таким чином заробите, якщо навіть не більше. Або торгуйте за безготівку, або взагалі не торгуйте.

Проблема з сервером ДПСУ. Тут ситуація дещо інакша. Роботу в режимі офлайн законодавчо врегульовано. Тому, в принципі, працювати можна, проводити розрахункові операції теж… Але тут виникає інша проблема. Працювати в цьому режимі постійно ПРРО не може.

Більше того, ст. 5 Закону про РРО встановлює конкретні часові обмеження на роботу ПРРО у режимі офлайн. Нагадуємо:

ПРРО може працювати офлайн максимум 36 годин безперервно і максимум 168 годин на місяць

Тобто збої в роботі сервера ДПСУ фактично крадуть у власників ПРРО їхній законно відведений час на роботу в режимі офлайн. Інакше кажучи, коли проблема справді виникне через раптове зникнення Інтернету, суб’єкт господарювання може недорахуватися якраз тих годин, які йому спалив збій у роботі фіскального сервера. Але з цим, на жаль, нічого не поробиш — така вже специфіка офлайн-режиму роботи ПРРО.

Скажемо ще про один нюанс. ПРРО, який працює в режимі офлайн, починає відбирати фіскальні номери із діапазону, зарезервованого під таку роботу (ст. 5 Закону про РРО). Порядок такого резервування та його використання затверджений наказом Мінфіну від 23.06.2020 № 317 (далі — Порядок № 317-2).

На практиці під першу (тобто стартову) порцію виділяється певна кількість фіскальних номерів. Незважаючи на те, що у п. 2 розд. ІІ Порядку № 317-2 говориться, що ця порція формується на запит, за фактом це відбувається автоматично і не потребує додаткових дій. У подальшому вона має автоматично поповнюватися після кожного переходу ПРРО в режим онлайн (п. 3 розд. ІІ Порядку № 317-2). Тобто кожен раз, коли чеки, сформовані за рахунок офлайн-резерву, реєструються на фіскальному сервері, офлайн-резерв має поповнюватися на таку ж кількість нових фіскальних номерів (див. роз’яснення ДПСУ від 18.06.2020 // tax.gov.ua/nove-pro-podatki—novini-/422912.html).

Як бачите, офлайн-режиму боятися не варто, якими причинами він би не обумовлювався. Адже у режимі офлайн можна навіть закрити зміну і відкрити наступну, без відновлення онлайн-режиму. В такому випадку Z-звіт і повідомлення про відкриття зміни просто з’їдять ще два додаткових фіскальних номери з офлайн-резерву (пп. 7, 9 розд. V Порядку № 317-1).

Щоправда, на практиці тривалий збій у роботі сервера ДПСУ може спричинитися до того, що суб’єкт господарювання просто вичерпає увесь свій резерв фіскальних номерів. При інтенсивній (наприклад, цілодобовій) роботі це цілком можливо, навіть швидше ніж за 36 годин. Хоча те саме може трапитися й у разі банального відключення Інтернету…

Резюмуємо. Задеклароване законодавцем рішення у вигляді ПРРО, яке було покликане зробити фіскалізацію максимально безболісною, поки що кульгає і викликає чимало питань.

Сподіваємося, в найближчому майбутньому законодавець врегулює ці питання. А програмні РРО і сервер ДПСУ будуть більш стійкими до напливу розрахункових і звітних документів ☺.

висновки

  • Проблеми у роботі ПРРО у січні 2022 року виникали як у зв’язку зі збоями у роботі конкретних версій ПРРО, так і у зв’язку зі збоями у роботі сервера ДПСУ.
  • У разі збоїв у роботі ПРРО необхідно припинити розрахункові операції. Інакше РРО-штрафів не уникнути.
  • При збоях у роботі сервера ДПСУ ПРРО може працювати офлайн. Якщо цей режим триває максимум 36 годин поспіль та 168 годин на місяць — порушень немає.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі