Теми статей
Обрати теми

Фіксувати результати перевірок будуть по-новому?

Костенко Ніна, експерт з питань оплати праці
Наказ Мінфіну від 22.12.2021 № 702

Висновок документа

З 25 січня 2022 року податківці повинні фіксувати результати перевірки, керуючись новою редакцією відповідного порядку. Він коригувався через численні зміни в податковому законодавстві.

Коли набув чинності? Наказ, що коментується, набув чинності 25.01.2022 і перезатвердив нову редакцію Порядку оформлення результатів документальних перевірок з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків, затверджений наказом Мінфіну від 20.08.2015 № 727 (далі — Порядок оформлення).

Чого стосується? Це один універсальний порядок оформлення результатів документальних перевірок як для юросіб, так і для ФОП. Ідеться про складання акта (довідки) перевірки, а також розгляду заперечень на ці документи.

Косметичні зміни. Наприклад, у Порядку оформлення прибрали згадку про митників. Також додали норми про те, що є матеріалами перевірки. По суті, це продубльовані положення п. 86.1 ПКУ. Ідеться про:

— акт перевірки (довідку — якщо порушення не виявлені);

— заперечення платника на акт (довідку);

— пояснення платника та його посадових осіб, надані під час перевірки.

Складання акта

Акт не містить доказової інформації. Із визначення акта прибрали згадку про те, що цей документ є носієм доказової інформації про виявлені порушення податкового, валютного та іншого підконтрольного податківцям законодавства.

Припускаємо, що це спричинено введенням у ПКУ положення про те, що акт не може розглядатися як заява або повідомлення про здійснення кримінального правопорушення за ухилення від сплати податків (п. 86.1 ПКУ).

Акт — це документ, який лише підтверджує факт проведення перевірки і відображає її результати.

Підписи на акті. Також тепер у Порядку оформлення встановлено те, що акт з боку податківців може підписуватися не лише перевіряючими, але й особами, уповноваженими на це в установленому порядку. Це положення продубльоване з абз. 2 п. 86.1 ПКУ.

Вина в акті. Встановили, що тепер податківці обов’язково повинні вказувати в акті факти та обставини, що підтверджують і доводять наявність вини платника податків. Важливо! Податківці зобов’язані вказувати це (у його описовій частині, п. 4 розд. ІІІ Порядку оформлення):

— з детальним описом цих фактів;

— з дослідженням, яке доводить, що платник мав можливість дотримуватися норм ПКУ, але не вжив достатніх заходів для їх дотримання;

— називаючи документи та інформацію, що підтверджують наявність вини платника податків.

Не забути повинні фіскали в акті також інформацію про пом’якшуючі обставини (п. 1121 ПКУ) та обставини, що звільняють від фінвідповідальності (п. 112.8 ПКУ).

Неможливість проведення перевірки. Уточнили також норми Порядку оформлення щодо того, яким чином і який акт необхідно складати податківцям у разі неможливості проведення перевірки.

Так, у цій ситуації складається невідкладно саме акт про неможливість проведення перевірки. Наприклад, у зв’язку з втратою платником податків первинки. Цей акт тепер не пізніше наступного робочого дня після складання повинен реєструватися в податковій. До нього додаються підтверджуючі документи. Такий акт направляється платникові податків у порядку, встановленому ст. 42 ПКУ (ср. ).

Увага!

Акт про неможливість проведення перевірки не може призводити до арешту майна платника податків, оскільки це не акт про недопуск до перевірки.

Штрафи не в акті. Як і раніше, в акті не вказуються вид і розмір штрафних санкцій.

Заперечення на акт

Якщо раніше заперечення платника податків на акт могли розглядатися спеціальною комісією, то зараз це відбувається в будь-якому випадку.

Тобто всі заперечення платника податків на акт розглядаються комісією з питань розгляду заперечень (п. 1 розд. V Порядку оформлення). Причому цей процес досить детально врегульований. Аж до уточнення того, що повинно бути у висновку такої комісії. Зокрема, там вказуються (п. 5 розд. V Порядку оформлення):

— наведені в акті (довідці) висновки, факти і дані, щодо яких має заперечення платник;

— додаткові документи і пояснення платника, стислий зміст заперечень і пояснень, перелік документів і їх зміст;

— інформація про те, чи вчинив платник порушення;

— інформація про розгляд пояснень у рамках перевірки (зокрема, щодо обставин правопорушення, вжитих платником заходів із дотримання правил і норм законодавства, з посиланнями на підтверджуючі документи та інші фактичні дані);

— інформація щодо дослідження питання наявності/відсутності вини, пом’якшуючих або звільняючих від відповідальності фактів, розмір грошових зобов’язань, завищення або заниження податкових зобов’язань чи податкового кредиту тощо;

— обґрунтування позиції контролерів із кожного питання, висунутого в запереченнях платника, додаткових документах і поясненнях;

— підсумки щодо обґрунтованості заперечень та/або можливості обліку додаткових документов і пояснень платника.

Також не забувайте, що податківці повинні обов’язково повідомити про те, де і коли розглядатимуться матеріали перевірки. Це повідомлення направляється платникові протягом 2 робочих днів із дня отримання фіскалами заперечень на акт та/або додаткових документів і пояснень. Але, увага, не пізніше ніж за 4 робочих дні до дня їх розгляду.

Хоча якщо платник, якого правильно повідомили, не з’явився на засідання комісії, то матеріали перевірки все одно розглядатимуться.

Зазначимо: порушення строків направлення таких повідомлень податківцями, а також ненаправлення цих повідомлень може стати однією з підстав для скасування податкового повідомлення-рішення (ППР). Адже в цьому випадку платник втрачає право на участь у розгляді його заперечень (див. постанову ВС від 09.07.2020 у справі № 340/94/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/90329205).

Зверніть увагу: недоліки в акті (хоча й не всі) — один з вагомих аргументів у процесі оскарження ППР. Хоча його ми безпосередньо не оскаржуємо, але в тексті адмінскарги або позову треба обов’язково згадувати про них.

Помилки, які допомогли, — це, наприклад, відсутність чіткого викладення суті порушень з посиланням на конкретні порушені пункти і статті, арифметичні помилки, різниця між сумами зобов’язань, вказаних у ППР і акті, тощо (див., наприклад, постанову ВС від 11.11.2021 у справі № 420/1878/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/101009971).

А ось відсутність підпису одного з перевіряючих на акті на сьогодні не може бути самостійною підставою для відміни ППР (постанова ВС від 19.06.2020 у справі № 140/388/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/90242392). Хоча раніше у Верховного Суду була протилежна ідея (постанова ВС від 03.12.2019 у справі № 1440/1965/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/86103091).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі