Теми статей
Обрати теми

До нас їде... ФСС

Савченко Олена, налоговый эксперт
Представники фонду соцстраху* входять до числа тих, хто може відвідати підприємство (ФОП) з перевіркою. Які перевірки вони мають право проводити? Що дивитимуться? Як підготуватися до візиту представників ФСС? Розповімо прямо зараз.

* Фонд соціального страхування (далі — ФСС, Фонд).

Чи мають право?

Які перевірки мають право проводити працівники робочих органів виконавчої дирекції ФСС та її терорганів?

При проведенні перевірок ФСС керується Порядком № 23. Згідно з ним Фонд має право проводити документальні планові і позапланові перевірки, які можуть бути як виїзні, так і невиїзні, а також камеральні перевірки.

«А як же мораторій на перевірки?» — запитаєте ви. На жаль, ФСС належить до держорганів, які мають право приходити з перевіркою і в карантинний період. Перевірочний мораторій на їх візити не поширюється.

Підстави для перевірки

Чому страхувальник опинився в плані перевірок ФСС? Як часто можуть проходити планові перевірки?

ФСС формує квартальні плани-графіки перевірок. Вони розміщуються на вебпорталах Фонду в областях і місті Києві перед початком кожного кварталу (до 20-го числа останнього його місяця).

До плану перевірок є великі шанси потрапити, якщо щодо страхувальника спрацює хоча б одна з підстав, наведених у п. 2.7 Порядку № 23. Це:

— зростання кількості оплачених лікарняних листів та/або днів тимчасової непрацездатності (вагітності і пологів), та/або сум допомог у звітному періоді порівняно з аналогічним періодом минулого року;

— виплата допомог застрахованій особі в межах, які є близькими до максимальних розмірів із розрахунку на один день;

— витрачання страхових коштів Фонду за відсутності сплати ЄСВ.

А якщо стосовно страхувальника виявиться декілька таких «маркерів», тоді він стає «першочерговиком» із включення до плану-графіка.

Тепер про частоту перевірок.

Планова перевірка страхувальника, щодо якого спрацьовують названі критерії, може проводитися не частіше ніж один раз на рік

Якщо ж щодо страхувальника відсутні «ризикові» підстави для включення його до плану-графіка, то до нього з перевіркою можуть завітати не частіше ніж один раз на три роки.

Майте на увазі: ФСС перевірятиме документи за звітні періоди поточного і попередніх років, за які не здійснювалася перевірка (строків давності немає).

Про планову перевірку страхувальник має бути попереджений заздалегідь — не пізніше ніж за 10 календарних днів до її початку.

Вас не повідомили або несвоєчасно повідомили?

Тоді маєте право не допускати ФСС до планової перевірки.

У загальному випадку тривалість планової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а страхувальників — суб’єктів мікро-, малого підприємництва — 5 робочих днів*.

* Строки проведення перевірки можуть бути продовжені за рішенням керівника, але не більше ніж на 5 робочих днів, а щодо страхувальників — суб’єктів мікро-, малого підприємництва — не більше ніж на 2 робочих дні.

У яких випадках ФСС може прийти до страхувальника з позаплановою перевіркою? Як довго вона може тривати?

ФСС може завітати до вас із позаплановою перевіркою, якщо, наприклад:

— на підприємстві (у ФОП) багато працівників, які хворіють, за умови відсутності зростання рівня захворюваності. Багато тих, хто хворіє, — це коли ви надали до оплати за рахунок коштів Фонду лікарняні листи за страховими випадками, що настали в поточному місяці і видані ≥ 10 % від загального числа ваших застрахованих осіб. А для мікропідприємств (не більше 10 чоловік) і малих підприємств (не більше 50 чоловік) ≥ 50 % від загальної кількості застрахованих осіб;

— 30 % і більше лікарняних у страхувальника видано одним (!) закладом охорони здоров’я / лікарем-ФОП;

— є збільшення в 1,1 і більше разів витрат Фонду на матеріальне забезпечення порівняно з попереднім місяцем за умови відсутності аналогічного зростання фонду оплати праці;

— за результатами камеральної перевірки виявили факти неправомірного використання коштів Фонду;

— є системні порушення у використанні страхових коштів Фонду. Зокрема, за результатами двох попередніх документальних перевірок установлено порушення використання страхових коштів;

— протягом трьох місяців із дня фінансування Фондом сум, вказаних у заяві-розрахунку, не подано повідомлення про виплату коштів застрахованим особам;

— підприємство саме запросило перевірку (подано заяву про її проведення);

— розпочато процедуру припинення юрособи (її відокремленого підрозділу) у результаті реорганізації або ліквідації (розреєстрація фізичної особи — підприємця), відкрито провадження у справі про банкрутство страхувальника, отримано від податківців повідомлення про те, що страхувальник, на якого не поширюється дія Закону про держ- реєстрацію, знімається з обліку як платник ЄСВ;

— застрахована особа у зверненні до ФСС вказала, що страхувальник порушує законодавство у сфері соцстрахування;

— за актом перевірки подано заперечення, і їх розгляд неможливий без проведення позапланової перевірки;

— на вимогу правоохоронних органів або за рішенням суду.

Майте на увазі: у загальному випадку тривалість позапланової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а страхувальників — суб’єктів мікро-, малого підприємництва — 2 робочих днів.

Під час проведення позапланової перевірки розглядаються виключно ті питання, які стали підставою для її проведення і вказані в направленні на проведення такої перевірки.

Як і навіщо ФСС проводить камеральні перевірки?

Камеральна перевірка — це перевірка, яка проводиться в приміщенні ФСС без повідомлення роботодавця.

Для цього використовують відомості, які містять: інформаційно-аналітична система ФСС; заяви-розрахунки; повідомлення про виплату коштів застрахованим особам; дані з реєстру застрахованих осіб Держреєстру соцстрахування, отримані від Пенсійного фонду.

Якщо в результаті такої перевірки контролери знайшли порушення, вони зафіксують це в довідці.

Такий документ буде підставою для проведення планової або позапланової перевірки роботодавця.

Я — готовий!

Як підготуватися до перевірки ФСС? На що звернути увагу?

При підготовці до перевірки упорядкуйте всі протоколи комісії / рішення уповноваженого про призначення допомоги (або про відмову в її наданні)*.

* Детальніше про роботу комісії можна прочитати у статті «Комісія із соцстрахування: нюанси щодо е-лікарняних і не тільки» // «Податки & бухоблік», 2021, № 76, с. 14.

Перевірте все, що пов’язано з розрахунком лікарняних, декретних, а також допомоги на поховання і при нещасному випадку на виробництві, якщо такі мали місце.

Найбільш поширеними порушеннями, на які зазвичай звертають увагу при перевірці від ФСС, є такі:

— помилки в розрахунках: средньоденної зарплати; страхового стажу; кількості днів оплати за лікарняними з різних джерел (коштом підприємства і ФСС);

— неправомірне призначення лікарняних/декретних комісій (уповноваженим) із соцстрахування.

А чи можуть перевіряючі попросити акти розслідування нещасних випадків невиробничого характеру, наприклад, якщо працівник вдома в неробочий час травмувався або потрапив в аварію?

Попросити, звісно, можуть, але цих актів може й не бути. І на призначення допомоги це ніяк не вплине (див. лист ФСС з ТВП від 07.06.2016 № 2.4-46-920).

Але якщо розслідування було і комісії із соцстрахування відомо, що травма невиробничого характеру отримана працівником з вини інших юридичних або фізичних осіб, така комісія може ініціювати перед ФСС питання про відшкодування Фонду витрат на виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності у зв’язку з травматизмом невиробничого характеру за рахунок винних осіб. Але це все відбувається в робочому порядку. Чекати перевірки не треба.

Із хорошого. Оскільки з електронного лікарняного неможливо визначити, отримав працівник травму або мав загальне захворювання, опитувати працівника і вимагати від нього пояснень не треба.

Адже діагноз — це персональні дані працівника.

Заперечую!

Закінчується перевірка ФСС. Надали акт перевірки. Але до нього є заперечення. Як діяти?

У разі незгоди страхувальника з висновками перевірки або фактами і даними, викладеними в акті перевірки, ви маєте право подати свої заперечення та/або додаткові документи у відповідний робочий орган ФСС, що проводив перевірку.

На це є 5 робочих днів із дня, наступного за днем підписання (відмови від підписання) та/або отримання акта.

Заперечення/додаткові документи будуть розглянуті ФСС протягом 7 робочих днів, наступних за днем їх отримання. Далі вам нададуть письмову відповідь.

Якщо відповідь вас не влаштовує, її можна оскаржити, звернувшись до спеціальної комісії ФСС з питань вирішення суперечок або в суд. До речі, на період, поки комісія ФСС або суд розглядатиме вашу скаргу, строк перерахування страхових коштів і фінансових санкцій зупинять.

висновки

  • Перевірочний мораторій на перевірки ФСС не поширюється.
  • Приводом для позапланової перевірки можуть слугувати тільки підстави, перераховані в Порядку № 23.
  • Камеральні перевірки ФСС проводить без якогось рішення керівника відділення ФСС і без направлення.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі